בנוסח התפילה של ראש השנה ויום הכיפורים, המקובל בקהילות רבות, שליח הציבור פונה בשם שולחיו אל ריבונו של עולם היושב בדין, וסוקר בפניו ובאוזני המתפללים את מצב האדם בשעת ההליך השיפוטי, כשהוא מתאר את המעמד במילות הפיוט הקדמון המיוחס לר' אמנון ממגנצא
1.
אמת כי אתה הוא דיין ומוכיח ויודע וָעד, וכותב וחותם, וסופר ומונה, ותזכור כל הנשכחות, ותפתח את ספר הזכרונות, ומאליו יקָּרא, וחותם יד כל אדם בו.
ביד הבורא היושב בדין מרוכזים כמעט כל התפקידים המוכרים לנו מבתי המשפט: הוא הדיין, הוא התובע [=מוכיח], הוא העד, הוא סופר בית הדין והוא שמש בית הדין המקריא את השתלשלות העלילה. בהליך המתואר, יש אפילו רמז להסתמכות על הקלטות שנעשו בשעת מעשה: "ותפתח את ספר הזכרונות ומאליו יקָּרא". כך נעקפת החובה ההלכתית לשמוע את העדות מפי העדים ולא מפי כתבם. והיכן הוא האדם במעמד משפטי זה? ההתערבות היחידה של גורם אנושי במשפט המתואר היא זו של הנידון, שחתימת ידו מאשרת את אמיתות הדברים: "וחותם יד כל אדם בו".
מקובל להשתמש בכתיבת ידו של האדם ובחתימתו כדי להוכיח את הבטחתו או מחויבותו האישית לקיים דבר מה
2. חתימת הלווה על השטר וחתימות עדים וכדומה הן דרכים מקובלות לאישור עסקה או הסכם, ומטרתן למנוע ספק עתידי או התכחשות אחד הצדדים למחויבותו. אימות כתב היד או החתימה נדרש כשיש חשש לזיוף או לניצול בלתי הוגן של הכתיבה או החתימה.
אימות כתב יד או חתימה נקרא במקורותינו "קיום השטר", והוא מתבקש בדרך כלל כשיש ספק בדבר תקפות שטר חוב או מלווה. לפי ההלכה
3, השטר מתקיים באחת מחמש דרכים:
אחד, שיהיו הדיינים מכירים כתב ידי העדים. השני, שיחתמו העדים בפניהם. השלישי, שיבואו העדים החתומים בו, ויאמר כל אחד: זה כתב ידי ואני עד בדבר הזה. הרביעי, שיבואו עדים [אחרים] ויעידו שזה כתב ידם של אלו. החמישי, שיהא כתב ידם יוצא משטרות אחרות... ויֵראה להם שכתב ידי אלו הוא כתב ידי אלו.
אחר שהשתכנע בית הדין באמיתות החתימות שבשטר, חותמים עליו הדיינים, והליך קיום השטר מסתיים ב"מעשה בית דין"
4.
מקובל להניח שכתב ידו של כל אדם ייחודי
5 ושניתן לזהות על פיו את כותבו. אף יש הסכמה שלא זו בלבד שאין לשני בני אדם כתב יד זהה, אלא אף שהאדם אינו יכול לכתוב שנית ספונטנית וטבעית באופן זהה דברים שכתב או חתימה שחתם. אמנם סגנון הכתיבה מאופיין ומוגדר, והוא אישי וייחודי לכל אדם, אלא שפרטי הכתיבה, המילים והאותיות וצירופיהן, משתנים אצל הכותב מדף לדף וממילה למילה.
פעולת הכתיבה היא תוצאה של שיתוף פעולה בין מערכות אחדות בגוף, כגון הראייה והתפיסה ועיבוד הנתונים, וכן פעולות מוטוריות של שרירים רבים. שיתוף כל אלה לפעולות שגרתיות המתבצעות מדי יום, מפתח מיומנות שהיא הבסיס לסגנון כתב היד על תכונותיו הייחודיות
6. נוסף על אלה, הכתיבה מושפעת גם מתנאים חיצוניים, כגון מצב נפשי, עייפות ומתח, צורת הישיבה וכלי הכתיבה ועוד, עד שאין שני כתבים הזהים זה לזה, גם אם נפלטו מקולמוס אחד
7.
שתי שיטות עיקריות מקובלות בזיהוי כתב יד: האחת מסתמכת על
היכרות מוקדמת של אדם כשר עם כתב היד או החתימה; והשנייה מסתמכת על
השוואת כתב היד שבטיעון עם כתב יד מאומת על פי קווי הדמיון ביניהם, שניתן לקבוע על פיהם ששני כתבי היד נכתבו בידי אדם אחד.
כיום, נוטים בתי המשפט להעדיף את שיטת ההשוואה על פני שיטת ההיכרות המוקדמת, בתנאי שהיא נעשית בידי מומחים לכתבי יד שבית המשפט מכיר בהם לשם קבלת "חוות דעת מומחה" בשאלת זיהוי הכותב. המומחים הללו מחויבים לפעול על פי כללי ההשוואה המקובלים בעולם
8, המבוססים על מחקרים במדעי ההתנהגות, בפיזיולוגיה ובמדע הפורנזי, שיצרו תשתית מדעית בתחום זה, כפי שנראה בהמשך דברינו.
במשפט העברי, לא מצאנו הגדרות ברורות לאופן בחינת כתב היד וגם לא לתהליך הסמכת מומחה להשוואת כתבי יד. אף לא מצאנו בהלכה כלים להשוואה או סולם רמות ודאות, כנהוג במדעים הפורנזיים. על פי הגישה ההלכתית, השוואת מסמכים היא תוצאה של התרשמות בית הדין או העד המומחה, ומסקנת ההשוואה היא בדרך כלל חד משמעית: כתבי היד שווים זה לזה או שונים זה מזה
9.
על פי סדר דרכי קיום שטרות שנקבע בשולחן ערוך בעקבות הרמב"ם
10, הדרך הפשוטה והישירה לזיהוי כתב יד העדים החתומים על השטר היא השיטה הראשונה שהזכרנו לעיל: הדיינים מזהים את הכתב על בסיס
היכרות אישית מוקדמת של כתב היד.
דרך נוספת ופשוטה לכאורה אף יותר, אם כי לא מן הבחינה המעשית, היא שהעדים חותמים על השטר בפני הדיינים כבר בעת עריכתו. כך, אף שהדיינים אינם מכירים את כתב ידם של העדים וחתימותיהם היכרות מוקדמת, הם יכולים לאשר את תוקף השטר, שהרי נכחו במעמד החתימה
11.
אפשרות אחרת שמזכיר שולחן ערוך היא שיעידו העדים החתומים על השטר שזה הוא כתב ידם, ואף כאן אין מדובר בהשוואה אלא
בהיכרות מוקדמת של כתב היד. ואולם נראה בהמשך דברינו ששיטת הרמב"ם היא שכאשר זיהוי החתימה נעשה על ידי העדים החתומים על השטר עצמם, אין די בזיהוי כתב היד, אלא העדים נדרשים להעיד גם על תוכן השטר.
אפשרות נוספת היא עדות אחרים על כתיבת יד העדים. אף כאן השיטה הנקוטה במקורותינו היא שיטת
ההיכרות המוקדמת של כתב היד, ויש צורך בעדות של שניים כדי לקיים כל אחת מן החתימות, כפי שפסק הרמב"ם
12:
שטר שעדיו ראובן ושמעון, ובאו שנים והעידו שזה כתב ידו של ראובן וזה כתב ידו של שמעון, נתקיים השטר. אבל אם העיד זה על כתב ידו [של] ראובן והשני העיד על כתב ידו [של] שמעון, לא נתקיים השטר, לפי שצריך שני עדים על כתב יד [כל] אחד משניהם. ואם יש שלישי מעיד על כתב ראובן ושמעון כאחד, נתקיים.
ויש בהלכה צד של קולה בעדויות שנועדו לקיום החתימה, והיא שניתן לקבל גם עדות של מי שיש לו קרבה אישית ומשפחתית למי שמאמתים את כתב ידו, כעולה מדברי הטור (ספרד, המאה הי"ד), האומר
13:
יש דברים שמעיד עליהם [נער צעיר] בגדלו [=לאחר שהגיע לגיל מצוות] אף על פי שלא ראה אותם אלא בקטנותו, כגון שמעיד: זה כתב יד אבי או כתב יד רבי או אחי כדי לקיים השטר, אע"פ שכבר מתו בעוד שהיה קטן. ודווקא על אלו שלושה מעיד, שהוא רגיל בהם ומצוי אצלם.
רק האפשרות האחרונה לקיום שטרות נוקטת בשיטת
השוואת כתבי היד. על פי אפשרות זו, בית הדין משווה את כתב היד שבטיעון לכתב יד אחר מאומת, בהליך הנקרא בלשון חכמים "כתב ידם [של העדים] יוצא ממקום אחר". פעולת ההשוואה מבוצעת על ידי הדיינים, אף שלא הוכשרו לכך פורמלית
14. אף על פי כן, נהוג שלא לערער על החלטת בית דין אחר שניתנה כ"מעשה בית דין"
15.
כבר אמרנו שאם העדים המקיימים את השטר הם העדים החתומים עליו, דעת הרמב"ם היא שאין די שיאמתו את חתימתם על גבי השטר ויאשרוה, אלא עליהם לאשר גם את הדברים הכתובים בו. כלומר, אין להסתפק באישור הטכני של החתימה, ויש להסמיך לו אישור תוכני. וזה לשון הרמב"ם
16:
מי שחתם על השטר, ובא להעיד על כתב ידו בבית דין, והכיר כתב ידו שזהו בודאי, אבל אינו זוכר העדות כלל, ולא ימצא בלבו זכרון כלל שזה לווה מזה לעולם, הרי זה אסור להעיד על כתב ידו שהוא זה בבית דין, שאין אדם מעיד על כתב ידו שהוא זה אלא על הממון שבשטר הוא מעיד שזה חייב לזה, וכתב ידו הוא כדי להזכירו הדבר. אבל אם לא נזכר, לא יעיד... הואיל והדבר כן, שטר שיצא לבית דין ובאו עדים ואמרו: כתב ידינו הוא זה, אבל מעולם לא ידענו עדות זו ואין אנו זוכרים שזה לוה מזה או מכר לו, לא נתקיים השטר, והרי הן כחרשים, עד שיזכרו עדותן. וכל מי שאינו דן כן, לא יֵדע [=אינו יודע] בדיני ממונות בין ימינו לשמאלו.
וכבר רבו החולקים על שיטת הרמב"ם
17, ובראשם בר הפלוגתא הגדול שלו, החכם הפרובנסלי המפורסם בן המאה הי"ב, רבי אברהם בן דוד מפוסקיר, הכותב בהשגתו בלשון חריפה לא פחות מזו של הרמב"ם
18:
ויש מי שאין מורין כן, ויודעין בדינין כמותו. שאם אמרו: אין לנו זכרון כלל, אין זו סתירה. ויותר מזה. שאפילו אמרו: כתב ידינו הוא, אבל מעולם לא היתה מלוה, כי אם אמנה היתה [=שטר למראית עין בלבד], אינן נאמנין. אבל אם אמרו: דומה חתימה זו לכתב ידינו, אבל מזוייפת היא, כי מעולם לא חתמנו בשטר זה, ודאי יכולין לפוסלו.
לשיטת הרמב"ם, אף אם העדים החתומים על השטר אינם זוכרים את תוכנו, אין מניעה מלקיימו באחת מן הדרכים החלופיות, בין על דרך "כתב ידם יוצא ממקום אחר", היינו
השוואת כתב ידם לדוגמאות מאומתות, בין על דרך עדות חיצונית על חתימתם, כלומר
היכרות מוקדמת של עדים כשרים עם כתב ידם. בכגון זה, אין צורך בעדות העדים עצמם על תוכן השטר, כפי שאומר הרמב"ם עצמו
19:
אבל אם היה כתב ידן יוצא ממקום אחר או שהיו שם עדים שזה כתב ידן, מקיימין את השטר, ואין משגיחין על דבריהן, שאומרין: אין אנו זוכרין עדות זו, שמא חזרו בהן. וזה שאמרו: אין אנו זוכרין, כדי לבטל השטר, וכאילו אמרו: קטנים היינו, פסולי עדות היינו, שאינן נאמנים, הואיל ומתקיים השטר שלא על פיהם. ומפני טעם זה, מקיימין כל השטרות, ואין אנו צריכין להביא עדים ולשאול אותם אם הם זוכרים עדות זו או אינם זוכרים אותה, שאפילו באו ואמרו: אין אנו זוכרים אותה, אין שומעין להן, הואיל ואפשר לקיימו שלא מפיהן.
השוואת כתבי יד מתייחסת למכלול תכונות, כוללניות ופרטניות, המאפשרות למומחה לקבוע שמסמך מסוים נכתב בידי פלוני. שטף הכתיבה, אופי הכתב, מיומנות הכתיבה, מהירותה והיחס לשורה ולשטח הכתיבה - כל אלה הן דוגמאות לבחינה כוללנית של כתיבת יד הכותב. נוסף על אלה, מסייעים לזיהוי רוחב השוליים, הרווחים בין המילים והאותיות והשורות, הגודל הכללי של הכתב וגודלן היחסי של אותיות בתוך הכתב. כמו כן, נבחנים דרך חיבור האותיות זו לזו, הטלאות בכתיבה, פירוט מבנה האותיות והספרות וסימנים אחרים. אף יש לבחון את מבנה הכתב לאותיותיו, את צורת האותיות, את התחלותיהם של קווים וסיומם ואת החלקים המסתיימים בכתב עבה או קווים ההולכים ומתחדדים ועוד.
המומחה לזיהוי כתב יד יורד לפרטי פרטיהם של מאפייני הכתיבה, והוא מקפיד לכאורה בעניין זה הרבה יותר מבית דין המקיים שטר על פי ההלכה.
זיהוי כתב יד בידי מומחה מסתמך על אחת משתי דרכים: השוואת המסמך לדוגמאות כתב יד הכותב שנכתבו על ידו באקראי או על העתקים של המסמך שהוא מתבקש לכתוב לצורך השוואתם עם המסמך המקורי.
דוגמאות אקראיות מאפשרות היכרות "טבעית" עם כתב היד, ואילו בדוגמאות שהאדם מתבקש לכתוב משתדלים ליצור מעין סביבה טבעית. האדם מתבקש להעתיק את המסמך שבטיעון פעמים אחדות בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאים שנכתב בהם המסמך הנבדק
20, תוך הקפדה על סוג הנייר, משטח הכתיבה, כלי הכתיבה, מצב הכתיבה (בעמידה, בשכיבה או בישיבה) ועוד. אחר כך, מנתח המומחה לזיהוי כתבי יד את המסמך המוטל בספק לעצמו ואת הדוגמאות לעצמן, ואחר כך משווה את התוצאות ומשקללן.
כשיש לכתב היד מאפיינים ייחודיים, כגון אותיות מחוברות בדרך ייחודית או שבורות או מנוונות או חורגות מן השורה או מוטות באופן בולט, קל יותר להגיע למסקנה חד משמעית באשר לזהות הכותב ולדמיון בין כתבי היד המשווים. אך אם הכתב חסר מאפיינים ייחודיים, כגון שהוא דומה לדפוס הכתיבה הנלמד בבית הספר, קשה יותר להגיע למסקנה חד משמעית באשר לזהות הכותב והדמיון בכתב.
בתי המשפט בארץ מקבלים עדות מומחה לזיהוי כתב יד כ"עדות פסוקה" היכולה לשמש בסיס יחיד להרשעה בעברת זיוף
21, "ובלבד שהשופט בערכאה ראשונה בחן את העדות הזאת בקפדנות ובזהירות והשתכנע במידה הנעלה על כל ספק כי הנאשם הוא אשר עשה את המסמך הנדון"
22. במקום אחד קבע בית המשפט העליון כי "הכלל הוא, כי בעדויות מומחים לכתבי יד, אין יתרון בהכרח להשכלה הפורמלית"
23. במקום אחר הדגיש בית המשפט העליון שסמכות ההכרעה בשאלת זיהוי כתב יד או חתימה מסורה בסופו של דבר לשופטים. קביעת המומחה אינה מכריעה את הדין אוטומטית
24:
הכל מסכימים שמותר לבית המשפט לקבוע אמיתותה של חתימה על סמך חוות דעת של מומחה מוסמך למקצוע זה. אולם המסקנה הסופית מוסיפה להיות בידי בית המשפט. הוא ולא אחר צריך להשתכנע באמיתות החתימה... התהליך שבו הגיע המומחה למסקנתו צריך להיות גלוי לפני השופט25... ואין להפוך את חוות הדעת... מעין אורקל של דלפי.
שבנו אפוא לנקודת המוצא, המוסרת ביד בית הדין את הסמכות ואת החובה לקבוע דמיון ושוני בין כתבי יד שבמחלוקת, בין בדיני ישראל בין בדין הישראלי. אכן, אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות, אך כיום, בעזרת המומחים לזיהוי כתבי יד, יכול הוא לראות יותר משראה בעבר.