אלעזר הכהן ויהושע בן נון מנחילים את הארץ בגורל. כלב בן יפונה מבקש את הר חברון לנחלה ומזכיר ליהושע את הבטחת משה. המשך ישיר לפרק זה הם פסוקים י"ג-י"ט בפרק ט"ו, שבהם מסופר על עתניאל בן קנז הכובש את דביר, היא קריית ספר ונושא את עכסה בת כלב לאישה לפי הבטחת אביה. עוד מסופר על עכסה המתלוננת על ארץ הנגב היבשה וזוכה לקבל מאביה מעיינות מים. נושאי הפרקים: כלב בן יפונה מזכיר ליהושע את הבטחת משה - פרק ט"ו, ו-ט עתניאל בן קנז כובש את דביר, היא קריית ספר - פרק ט"ו, טו-יט מטרות:
התלמידים:
יידעו לאתר את מיקומה של חברון.
יבינו מדוע כלב בן יפונה ביקש את הר חברון לנחלה. יבינו את תלונתה של עכסה בת כלב. קשיים: |
"וישמע הכנעני מלך ערד" - במדבר כ"א, א-ג א. מהו מקומה של פרשת כיבוש ערד לאחר תיאור חטא המרגלים, ולאחר מסע בני ישראל במדבר? במילים אחרות: כיצד ייתכן שעתה הם נכנסים לכנען וכובשים את ערד, שהיא בארץ הנגב? והרי נאסר עליהם להיכנס לארץ ועליהם ללכת אל המדבר בדרך ים סוף. ב. הכנעני שומע "כי בא ישראל דרך האתרים". מהי דרך זו? לפי דעת רוב המפרשים זוהי דרך המרגלים (דרך התרים, וה-א' נוספה כמו במלה "אזרוע" בירמיהו ל"ב, כא וכן באיוב ל"א, כב). אבל אבותינו אינם הולכים כלל בדרך זו. הם הולכים מזרחה ונמצאים כבר ליד הר ההר. הפרשייה שאחרי פרשייה זו מתחילה כך: "ויסעו מהר ההר דרך ים סוף לסבב את ארץ אדום" (וראה את סדרי הנסיעות גם בפרשת מסעי, וכן ראה מפה). ג. גם בספר יהושע (י"ב, יד) מסופר על מלחמה במלך ערד, ובספר שופטים (א', טז-יז) מתוארת מלחמה אחרת, שבה הולכים בני קיני - חותן משה - עם יהודה למדבר יהודה אשר בנגב ערד, והם מכים את יושבי צפת "ויחרימו אותה ויקרא שם העיר חרמה". להלן פתרון אפשרי, הנראה לנו מתאים להוראה לתלמידים מתקדמים: מדובר כאן בכלב ובזרעו, שאמנם עלו בדרך שבה הלכו המרגלים, כפי שהובטח בפרשת המרגלים (י"ד, כד): |
"וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּו וַיְמַלֵּא אַחֲרָי וַהֲבִיאתִיו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בָּא שָׁמָּה וְזַרְעו יורִשֶׁנָּה."
|
"והעמלקי והכנעני יושב בעמק" - כפי שציינו בפרשת המרגלים, כלב אינו צריך, בניגוד לכל שאר העם, לעבור ארבעים שנה במדבר (השווה דברים א', לו). כלב נכנס ישירות לארץ ישראל כדי להתיישב בה, ועל כניסתו זו שומע הכנעני מלך ערד. המלחמה מתנהלת בין מלך ערד והכנעני, יושב הנגב, ובין כלב וצאצאיו. הם הנלחמים. מהם שבה מלך ערד שבי. הם נודרים "אם נתן תתן", והם המקיימים עתה את הנדר. ואמנם, בספר יהושע פרק י"ד ואילך מדבר כלב אל יהושע כאל אדם שלא נפגש עמו זמן רב. הוא מזכיר לו את העבר: "ועתה הנה החיה ה' אותי" (מדוע עליו לספר זאת ליהושע, אם כל הזמן נמצאו שניהם יחד?), והוא אף מדגיש: "אשר הלך ישראל במדבר" (ולא אשר הלכנו!).
|
נקודות לשיחה: מדוע מזכיר כלב את גילו? אולי הוא חושש שמפני זקנתו לא יניח לו יהושע להילחם בענקים שבחברון. התבוננות במפה: דרמה יוצרת: כלב בן יפונה מתכונן למלחמה על קריית ספר. מה הוא אומר לאנשיו? מדוע הוא רוצה לכבוש את המקום הזה? תנועה: אלעזר הכהן ויהושע בן נון מנחילים את הארץ בגורל. כלב בן יפונה מבקש את הר חברון לנחלה ומזכיר ליהושע את הבטחת משה. המשך ישיר לפרק זה הם פסוקים יג-יט בפרק ט"ו, שבהם מסופר על עתניאל בן קנז הכובש את דביר, היא קריית ספר, ונושא את עכסה בת כלב לאישה לפי הבטחת אביה. עוד מסופר על עכסה המתלוננת על ארץ הנגב היבשה וזוכה לקבל מאביה מעיינות מים. |