גוסטב דורה (1883-1832) דורה היה אמן פורה להפליא ויצר 56 פסלים, אך הדפסיו ותחריטיו1 הם שהוציאו לו מוניטין. הוא העסיק תחריטאים כדי שיעשו את מלאכתו במהירות. אייר איורים לספריהם של בלזק, דנטה, סרוונטס, טניסון ועוד. איוריו של דורה לתנ"ך יוצרות מפגש מיוחד בין טקסט חזותי לטקסט מילולי. בספר יהושע בחר האמן להנציח באיוריו אירועים רבי משתתפים. תמונותיו הריאליסטיות מתארות דרמות תנ"כיות דינמיות ורבות עוצמה. הן מתארות פעולה ותנועה. בכל אירוע נבחרה הסצינה הדרמטית ביותר, ובה הוקפאה התנועה בנקודת זמן רבת משמעות. מן המסופר על כיבוש יריחו בחר האמן להתמקד באירוע עלילתי אחד - נפילת החומות. אפשר להסתייע באיוריו בכמה מישורים: כאמצעי לקריאה נוספת של הפרק וחזרה עליו. כאמצעי המעורר לפעילות יצירתית. כדרך לפיתוח היכולת לקשר בין שפת הסימנים החזותית לשפת הסימנים המילולית. כדרך לפיתוח רגישות אסתטית. התבוננות בארבע תמונות: נפילת חומות יריחו; כיבוש העי; שמש בגבעון דום. פעילות כללית: במהלך ההתבוננות באיורים אפשר לשוחח עם התלמידים ולשאול אותם על דעתם ועל תחושותיהם לגבי כל תמונה. חשוב ללמד את התלמידים להבחין בין הפרטים שנראים בתמונה לבין ההשערות והפרשנויות שאנו מוסיפים להם. הפרטים הנראים בתמונה אין עליהם מחלוקת, ואפשר להגדירם בדרך המוסכמת על כל התלמידים. הפרשנויות הן תוספות הנתונות לשיקול דעתו וליחסו של כל תלמיד. אפשר להיעזר בשאלות הבאות. ספרו ותארו את מה שאתם רואים בתמונה. מה מן המסופר בפרק נראה בתמונה? איזה רגע מתואר בתמונה? מי הם האנשים הנראים בתמונה? מה הם עושים? מה, לדעתכם, הם מרגישים? מה מוסיפה התמונה על מה שמסופר בפרק? כתבו פסוק או משפט שמתאים ככותרת לתמונה. אילו רגשות מעוררת בכם התמונה? מה רצה הצייר להדגיש בתמונה? מה קרה לפני המתואר בתמונה? מה קרה לאחר מכן? סדרו את התמונות לפי רצף התרחשותן. |
מעבר הירדן: לאן פונים כל האנשים הנראים בתמונה? מה הם מחזיקים בידיהם? האם ניתן להבחין בין היבשה לבין המים? הסבירו. היכן נמצאים חלק מן האנשים? מה מן המסופר בפרק על מעבר הירדן נראה בתמונה? נפילת חומת יריחו: מה רואים בחלק הקרוב אלינו? מי הם אלה הנראים בחלק המרוחק? מה הם עושים? מה ההבדל בין שני החלקים? מדוע לדעתכם החלק המרוחק בהיר ומואר? איך נראית החומה? מה מוסיפה התמונה על המסופר בפרק על כיבוש יריחו? כיבוש העי: איזה צבא נראה מרחוק מצד ימין? מה הוא עושה? מהי האש הנראית מרחוק? מי הדליק אותה? איזו הרגשה היא מעוררת? בצד ימין נראים שלושה אנשים. מי הם? מה הם עושים? איזה חלק מן המלחמה על העי נראה בתמונה? שמש בגבעון דום: מי בתמונה הוא יהושע? איך יודעים זאת? מה הוא עושה? איך נראית השמש? מה נראה בתמונה מן הפסוק "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון"? מהי תגובת האנשים שבתמונה לאירוע מיוחד זה? על פי מה קבעתם זאת? מדוע האנשים מצוירים כשגבם אלינו? מדוע לא רואים את פניהם? מי הם הרוכבים? מה הם מחזיקים בידיהם? מה עוד יש על הסוסים? מי הם אלה ששוכבים על הארץ? מה קרה להם? היכן בני ישראל בתמונה והיכן האויבים? איך מתואר כל מחנה? הערה: |