נספח: התבוננות בתמונות - הנחיות


גוסטב דורה (1883-1832)
דורה היה מאייר ספרים, צייר ופסל צרפתי. נחשב לגדול המאיירים הצרפתיים, בעיקר בזכות איוריו לתנ"ך. הוא אייר יותר מ-100 איורים לסיפורי התנ"ך. איורים אלה נחשבים ליצירות מופת בזכות כושר ציור ובזכות שליטה בטכניקה הליתוגרפית, ומדברים ללבו של הציבור עד ימינו.
דורה היה אמן פורה להפליא ויצר 56 פסלים, אך הדפסיו ותחריטיו
1 הם שהוציאו לו מוניטין.
הוא העסיק תחריטאים כדי שיעשו את מלאכתו במהירות. אייר איורים לספריהם של בלזק, דנטה, סרוונטס, טניסון ועוד.

איוריו של דורה לתנ"ך יוצרות מפגש מיוחד בין טקסט חזותי לטקסט מילולי. בספר יהושע בחר האמן להנציח באיוריו אירועים רבי משתתפים. תמונותיו הריאליסטיות מתארות דרמות תנ"כיות דינמיות ורבות עוצמה. הן מתארות פעולה ותנועה. בכל אירוע נבחרה הסצינה הדרמטית ביותר, ובה הוקפאה התנועה בנקודת זמן רבת משמעות. מן המסופר על כיבוש יריחו בחר האמן להתמקד באירוע עלילתי אחד - נפילת החומות.
אפשר להסתייע באיוריו בכמה מישורים:
כאמצעי לקריאה נוספת של הפרק וחזרה עליו.
כאמצעי המעורר לפעילות יצירתית.
כדרך לפיתוח היכולת לקשר בין שפת הסימנים החזותית לשפת הסימנים המילולית.
כדרך לפיתוח רגישות אסתטית.

התבוננות בארבע תמונות:
מעבר הירדן;
נפילת חומות יריחו;
כיבוש העי;
שמש בגבעון דום.


פעילות כללית:
התלמידים יוכלו להתבונן בכל אחד מהאיורים במהלך הלימוד או בסיומו, כסיכום או כדרך נוספת להתייחס לנלמד.
במהלך ההתבוננות באיורים אפשר לשוחח עם התלמידים ולשאול אותם על דעתם ועל תחושותיהם לגבי כל תמונה. חשוב ללמד את התלמידים להבחין בין הפרטים שנראים בתמונה לבין ההשערות והפרשנויות שאנו מוסיפים להם. הפרטים הנראים בתמונה אין עליהם מחלוקת, ואפשר להגדירם בדרך המוסכמת על כל התלמידים. הפרשנויות הן תוספות הנתונות לשיקול דעתו וליחסו של כל תלמיד. אפשר להיעזר בשאלות הבאות.

ספרו ותארו את מה שאתם רואים בתמונה.
מה מן המסופר בפרק נראה בתמונה?
איזה רגע מתואר בתמונה?
מי הם האנשים הנראים בתמונה?
מה הם עושים?
מה, לדעתכם, הם מרגישים?
מה מוסיפה התמונה על מה שמסופר בפרק?
כתבו פסוק או משפט שמתאים ככותרת לתמונה.
אילו רגשות מעוררת בכם התמונה?
מה רצה הצייר להדגיש בתמונה?
מה קרה לפני המתואר בתמונה?
מה קרה לאחר מכן?
סדרו את התמונות לפי רצף התרחשותן.

פעילות לכל תמונה

מעבר הירדן:
תארו את המקום הנראה בתמונה.
לאן פונים כל האנשים הנראים בתמונה?
מה הם מחזיקים בידיהם?
האם ניתן להבחין בין היבשה לבין המים? הסבירו.
היכן נמצאים חלק מן האנשים?
מה מן המסופר בפרק על מעבר הירדן נראה בתמונה?


נפילת חומת יריחו:
איזה חלק מכיבוש יריחו נראה בתמונה?
מה רואים בחלק הקרוב אלינו?
מי הם אלה הנראים בחלק המרוחק?
מה הם עושים?
מה ההבדל בין שני החלקים?
מדוע לדעתכם החלק המרוחק בהיר ומואר?
איך נראית החומה?
מה מוסיפה התמונה על המסופר בפרק על כיבוש יריחו?

כיבוש העי:
מי הם האנשים הנראים בתמונה ולאן הם הולכים? מה הם מרגישים?
איזה צבא נראה מרחוק מצד ימין? מה הוא עושה?
מהי האש הנראית מרחוק? מי הדליק אותה?
איזו הרגשה היא מעוררת?
בצד ימין נראים שלושה אנשים. מי הם? מה הם עושים?
איזה חלק מן המלחמה על העי נראה בתמונה?


שמש בגבעון דום:
מה הדבר הבולט בתמונה?
מי בתמונה הוא יהושע? איך יודעים זאת?
מה הוא עושה?
איך נראית השמש?
מה נראה בתמונה מן הפסוק "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון"?
מהי תגובת האנשים שבתמונה לאירוע מיוחד זה? על פי מה קבעתם זאת?
מדוע האנשים מצוירים כשגבם אלינו? מדוע לא רואים את פניהם?
מי הם הרוכבים?
מה הם מחזיקים בידיהם?
מה עוד יש על הסוסים?
מי הם אלה ששוכבים על הארץ? מה קרה להם?
היכן בני ישראל בתמונה והיכן האויבים?
איך מתואר כל מחנה?

הערה:
תחריט הוא הדפס מתוך לוח נחושת שנחרט עליו ציור בכלי חד. זהו ציור חקוק במתכת (בעיקר נחושת). האמן חורט קווים וחריצים על לוח מתכת וממלאם בדיו מיוחד. לאחר ניקוי הלוח, הדיו נשארת בחריצים. מצמידים גיליון נייר אל הלוח ומפעילים עליו לחץ הגורם למעבר הדיו ממנו אל גיליון הנייר. ההדפס המתקבל הוא היפוך הצורה החקוקה בלוח המתכת.