על המחבר: אלפרד אדלר (1870 - 1937), היה רופא ילדים בוינה. הוא אבי תורת הפסיכילוגיה האידיבידואלית. במשך שנים היה חבר החוג של פרויד, ואחר כך פרש. אדלר הפיץ את תורתי בהרצאות אורח ובהשתלמויות למורים ולמורים, ומאמר זה הוא סדרת הרצאות שנתן למורים. מספריו הופיע בעברית גם הספר "אתה וחייך", בהוצאת המכון על שם אלפרד אדלר, תל אביב 1958. תקציר: תמצית תורתו החינוכית של אדלר: חינוכו של הילד נקבע בשנות חייו הראשונות. רגש הנחיתות הוא אחד המרכיבים המרכזיים בדרכי התנהגותו של הילד. המסגרת החברתית היא הגורם המרכזי בהתפתחותו של הילד: דרך השתלבותו בחברה, ויכולתו להפנים את החובות כלפי החברה. התחרות בתוך המשפחה גורמת למאמצים להשיג את האחים או גורמת לייאוש מיכולת להתקדם. החלום מעורר את האדם לשים לב לנושאים שהוא רוצה לבצע אותם. ההזיות הם דרכי בריחה מהתמודדות. ניתוח זיכרונות ילדות נותן למחנך כלי לעמוד על בעיות הילד. דרך הסיוע העיקרי הוא לתת לילד תקווה ואמון ביכולתו להתמודד. פינוק הוא גורם מכריע לאי הצלחתו של הילד. מילות מפתח: רגש נחיתות, חלומות, הזיות, זיכרונות ילדות, פינוק. |