פעולות ראשונות נגד השלטון הבריטי1

בתקופת הטירונות נהגנו להיפגש פעמיים בשבוע ; במהלך השבוע בשעות הערב ובשבת - בשעות הבוקר. בערבים היינו מקיימים שיחות, בהן ניסה המפקד להחדיר בנו את תחושת חיי המחתרת. הוא סיפר לנו על התפתחות האצ"ל, על שבירת ההבלגה ב-14 בנובמבר 1937 ועל דמויות המופת של הארגון. רושם עז עשה עלינו יעקב רז, אשר נתפס על-ידי ערבים בהובילו, בשנת 1938, פצצה מוסווית בשוק ליד שער שכם בירושלים. הערבים דקרו אותו בסכינים בכל חלקי גופו, ובעודו שותת דם, נתפס על-ידי המשטרה והובל תחת שמירה כבדה לבית-החולים הממשלתי. בבית-החולים נחקר יעקב על-ידי הבולשת, וכאשר הרגיש כי כוחותיו הולכים ואוזלים, חשש שמא יאבד את השליטה על עצמו ויספר מסודות המחתרת נגד רצונו. בלילה הסיר את התחבושות מעל גופו ומת מאובדן דם. יעקב רז העדיף למות ובלבד שלא למסור את שמות חבריו לבולשת הבריטית.
הנושא המרכזי בפגישות הראשונות עסק בדרכי ההתנהגות במחתרת, כללי הקונספירציה והשמירה על הסודיות. אחד הכללים החשובים היה - לדעת רק את ההכרחי; זאת כדי שגם אם יעבור האדם עינויים קשים ביותר, לא יוכל לספר את אשר אינו יודע. לימדונו לא לבוא בקבוצות למקום המפגש, להשתמש אך ורק בכינויים ולהימנע מאזכור השם האמיתי. אבל עיקר העיקרים היה לשמור על התנהגות נורמלית ולא לפטפט! ההנחה היתה, שתמיד נמצא מישהו שמקשיב לדברינו, וכל שביב של אינפורמציה יכול לגרום לאסון. למדנו את ההבדל בין פרובוקטור, שמוחדר אל תוך השורות, לבין אינפורמטור אשר נוהג להקשיב "בתמימות" לשיחות הזולת ולדלות מהן את סודות המחתרת.
לאחר מספר פגישות, בדק המפקד את יכולתנו להתגבר על הפחד. נפגשנו על הר-נפוליון שליד רמת-גן ונכנסנו לאחד הבורות שנחפרו על-ידי הארכיאולוגים בחפשם אחר ממצאים מתקופה קדומה. במסגרת התרגיל, היה על כל אחד מאיתנו ללכת לבדו ל"שבע טחנות" שעל הירקון, מהלך של כ-10 דקות, ולקנות מנה פלאפל בכפר הערבי הסמוך ג'מוסין. אמנם היה זה כפר שקט ותושביו ידידותיים, אולם ההליכה בלילה בדד בשביל בין הפרדסים, רחוק מיישוב יהודי, הפחידה גם את האמיצים שבתוכנו. לאחר שעה ארוכה חזרנו כולנו בשלום להר-נפוליון, אכלנו בצוותא את הפלאפל שקנינו אצל הערבים והמפקד לימד אותנו את שירו של אברהם שטרן "חיילים אלמונים" אשר שימש בזמנו כהמנון האצ"ל. מאוחר יותר הוחלף ההמנון בשיר בית"ר מאת זאב ז'בוטינסקי. היתה התרוממות-רוח, והערב הזה תרם הרבה לגיבוש חברתי של הקבוצה.
בפגישות שקיימנו בשבתות לאור היום, עסקנו בתרגילי סדר ומאוחר יותר למדנו את תורת הטופוגרפיה. כדי שהלימוד לא יהיה תאורטי בלבד, ערכנו גם סיורים בסביבה, אשר שולבו בתרגילי שדה. הסיורים נוהלו על-ידי אהרון שוחט, מפקד ה"גונדה" ("מחלקה"), אשר הקפיד במהלך תרגילי השדה שלא נבליט אף חלק מאיברי גופנו בשעה שזחלנו בתוך שדה

הקוצים. אהרון ניחן בקול ערב, והסיורים לֻוו בשירי בית"ר שהיו בעיקרם שירי-לכת. אהבנו את הסיורים, ולמדנו בשקדנות את תורת תרגילי השדה, אולם נפשנו יצאה ללמוד את תורת הנשק, כדי שנוכל להשתמש בו במבצעים של ממש. אלא שלימוד השימוש בנשק בושש לבוא, ולנו נגרמה אכזבה רבה. רק מאוחר יותר נודע לי כי הסיבה היתה נעוצה בעובדה הפשוטה שברמת-גן של אותם ימים, לא היו מספיק אקדחים כדי לאמן את כל המגויסים החדשים. כפיצוי, ערכנו אימונים בקליעה למטרה באקדח אוויר. האימונים נערכו בצריף של תנועת-הנוער בית"ר, ששכן ליד הכביש הראשי (היום רחוב ז'בוטינסקי) ובסמוך למגרש הכדורגל של בית"ר. כדי שנוכחותנו לא תעורר כל חשד, הפכנו לבית"רים לכל דבר. בשעת הירי, שרנו בקול רם, ואחד החברים ליווה את השירה בתיפוף רועש על גבי פח.
עם סיום תקופת הטירונות שארכה כחצי שנה, נערכה לנו בחינה בטקס מרשים. הוכנסנו, כל אחד לחוד, לחדר בו היה שולחן ומסביבו ישבו שלושה מפקדים. השולחן היה מכוסה בדגל הלאום ועליו היה מונח אקדח וספר התנ"ך. עם היכנסי לחדר, קפצתי לעמידת "דום", ולאחר מתן הפקודה "עמוד נוח", החל המבחן. השאלות נסבו על החומר שלמדנו ואחר החל דיון על דרכו של הארגון ועל מידת נכונותי לקחת חלק בפעולותיו. היתה זו מעין חקירת שתי-וערב, אשר במהלכה ניסו הבוחנים לעמוד על טיבו של כל אחד מאיתנו ובאיזו מידה ניתן לסמוך עליו. ככל שהתמשך הזמן, ירד המתח והשיחה הפכה להיות יותר נינוחה. במהלך הפגישה גבר האמון ההדדי ועם סיומה הפכנו להיות חברי הארגון מן השורה.
המבצע הראשון שהוטל עלינו היה הדבקת כרוזים על קירות הבתים. הלוגיסטיקה של המבצע לא היתה פשוטה כלל ועיקר. ראשית היה צריך למצוא מקום להכנת הדבק, ולאחר מכן היינו צריכים למצוא את הזמן והשיטה המתאימים כדי שלא יעלו על עקבותינו, וכדי שאיש לא יזהה אותנו. יוסף קינדרלרר מצא פתרון לבעיית הדבק; ליד ביתו, היה בית מבודד ובו שכנה כריכייה. אנו התיידדנו מאוד עם בעל הכריכייה, זלמן ציבלין, ואף עזרנו לו מפעם לפעם בעבודתו. הוא הביע בפנינו דעות אוהדות לפעולות המחתרת, ועל כן ביקשנו את רשותו להרתיח אצלו פח שהכיל עמילן ומים. הוא לא שאל אותנו למטרת הבישול, ובהבנה שבשתיקה היינו מכינים אצלו את הדבק שהיה דרוש לנו לצורך מבצע הדבקת הכרוזים. בדרך-כלל נהגנו לצאת בשלשות; האחד אשר על הדבק והמברשת, השני - עם חבילת הכרוזים והשלישי שימש כשומר. לעיתים, כאשר העבודה היתה רבה במיוחד, יצאנו בזוגות במקום בשלשות. היינו צריכים להיזהר מהשוטרים שנהגו להסתובב ברחובות וכן מסקרנים בלתי-רצויים. אבל האויב הגדול ביותר שלנו היה - השאננות. באחד המקרים, לקראת סיום המבצע, היינו יוסף ואני שרויים במצב-רוח מרומם וערנותנו נפגמה. לפתע, יצאו מאחת החצרות שני שוטרים, אנגלי ויהודי, וצעדו לעברנו. פתחנו במנוסה, והשוטרים - אחרינו. למזלנו הרב, עבר במקום אוטובוס, שנסע באיטיות ביוצאו מן התחנה. זרקנו את פחית הדבק על השוטרים ונתלינו על הסולם האחורי של האוטובוס. השוטרים צעקו "עצור", אולם הנהג לא שמע את צעקותיהם והמשיך בנסיעה. כך ניצלנו ממאסר.
עם הזמן, רכשנו מיומנות רבה, והיינו מסוגלים להדביק כרוזים בכל איזור רמת-גן במשך כשעתיים. הקפדנו לשנות בכל פעם את המסלול, כדי שלא יוכלו לשים לנו מארבים, ולמזלנו לא נתפסנו אפילו פעם אחת. לפני צאתנו ל"הדבקה", היינו נוהגים לקרוא את תוכן הכרוז, כדי שלא נצטרך להתעכב למחרת היום ולקרוא את הכרוז מעל קירות הבתים. כרוז אחד הרשים אותנו במיוחד הן בתוכנו והן בצורתו. היה זה ב-1 בפברואר 1944, היום בו הכריז האצ"ל מרד בשלטון הבריטי בארץ-ישראל. הכרוז היה גדול במיוחד (גיליון דפוס שלם) שהודפס בצבע כחול ובו נאמר בין השאר :



אל העם העברי בציון!

אנו עומדים בשלב הסופי של מלחמת-עולם זו. כיום עושה כל עם ועם את חשבונו הלאומי. מה הם ניצחונותיו ומה הן אבדותיו, באיזו דרך עליו ללכת, כדי להשיג את מטרתו ולמלא את ייעודו? מי הם ידידיו ומי אויביו? מי הוא בעל ברית אמיתי ומי הוא הבוגד? ומי ההולכים לקראת הקרב המכריע? [...]

בני ישראל, נוער עברי!
שביתת הנשק, אשר הוכרזה בראשית המלחמה, הופרה ע"י השלטון הבריטי.

שליטי הארץ לא התחשבו לא בלויאליות, לא בוויתורים ולא בקורבנות; הם הגשימו ומגשימים את מגמתם: חיסול הציונות הממלכתית. [...]
נסיק את המסקנות ללא חת. אין עוד שביתת נשק בין העם והנוער העברי לבין האדמיניסטרציה הבריטית בארץ-ישראל, המסגירה את אחינו בידי היטלר. מלחמה לעם בשלטון הזה, מלחמה עד הסוף. [...]
וזו דרישתנו:

השלטון על ארץ-ישראל יימסר מיד בידי ממשלה עברית זמנית.

הממשלה העברית של ארץ-ישראל, הנציג החוקי היחיד של העם העברי, תיגש, מיד לאחר הקמתה, לביצוע עיקרים אלה:
א. תקים צבא עברי לאומי.
ב. משא ומתן עם כל הגורמים המוסמכים בדבר ארגון האבקואציה ההמונית של יהדות אירופה לארץ ישראל. [...]
עברים!
הקמת הממשלה העברית והגשמת תכניתה - זוהי הדרך היחידה להצלת עמנו, להצלת קיומנו וכבודנו. בדרך זו נלך, כי אחרת אין.
נלחם. כל יהודי במולדת ילחם. [...]
עברים!
הנוער הלוחם לא יירתע מפני קורבנות, דם וסבל. הוא לא ייכנע, לא ינוח, כל עוד לא יחדש את ימינו כקדם, כל עוד לא יבטיח לעמנו מולדת, חרות, כבוד, לחם, צדק ומשפט.
ואם עזור תעזרו לו, הרי תחזינה עיניכם בקרוב בימינו בשיבת ציון ותקומת ישראל.
כה ייתן וכה יוסיף לנו האלוהים!

הארגון הצבאי הלאומי בארץ-ישראל



הפעולות הראשונות של האצ"ל היו מוגבלות באופיין וזאת משום שהוחלט כי כל עוד נמשכת המלחמה בהיטלר, יבוצעו התקפות רק נגד המנהל האזרחי ולא יפגעו בצבא הבריטי החונה בארץ. ההתקפה הראשונה היתה על משרדי העלייה (12 בפברואר 1944) וכעבור שבועיים זאת נהרסו משרדי מס הכנסה. כל אחת מן הפעולות הללו בוצעו בעת והעונה אחת בשלוש הערים הגדולות (ירושלים, תל-אביב וחיפה) תוך הקפדה שלא לפגוע אלא ברכוש בלבד.

ההתקפה על משרדי הבולשת
לאחר טבילת האש הראשונה, הוחלט להעז ולפגוע במרכז העצבים של השלטון הבריטי - הבולשת והמשטרה. שוב תוכננה פעולה מתואמת בשלוש הערים הגדולות: ירושלים, תל-אביב וחיפה. בירושלים הייתה המשימה קשה יותר, מאחר והבולשת הבריטית שכנה במתחם מגרש הרוסים, בו שכנו גם מטה המשטרה ובתי-המשפט. למרות הקשיים הצליחו לוחמי האצ"ל לחדור למשרדי הבולשת ולהעביר את מטעני חומר הנפץ. אולם לפתע יצא מאחד החדרים סרג'נט סקוט, שהיה קצין תורן אותו לילה. הוא יצא לסיור שיגרתי והרגיש בתנועה חשודה על המרפסת. הוא נפגע מהאש שנפתחה עליו, אולם לפני שהתמוטט הצליח לפגוע באחד מלוחמי האצ"ל, אשר בנזימן. למרות חילופי האש, הצליחו החבלנים להפעיל את המטענים ולסגת מן המקום. כעבור דקות מספר נשמעה התפוצצות חזקה והבניין קרס תחתיו. אשר בנזימן (שכינויו המחתרתי היה "אבשלום") הצליח לסגת למקום מבטחים, אולם כעבור זמן קצר מת מפצעיו והיה לקורבן הראשון של תקופת המרד. גם הקצין הבריטי סקוט מת מפצעיו.


תמונה מספר 10. פיצוץ הבולשת המרכזית בירושלים


תוכנית "הקיר"
אחת הפעולות שפגעה ביוקרתו של השלטון ושמה אותו ללעג הייתה תכנית "הקיר", הקשורה לסדרי התפילה ליד הכותל המערבי. כבר בסוף שנות העשרים התלוננו הערבים כי התקיעה בשופר ליד הכותל המערבי פוגעת בקודשי האיסלאם. בשנת 1931 קבע "דבר המלך במועצתו" (הרשות המחוקקת של ממשלת המנדט), כי זכות הבעלות של המוסלמים על הר-הבית מקנה להם גם בעלות על אזור הכותל המערבי. בעקבות החלטה זו, נאסר על היהודים לתקוע בשופר ליד הכותל, למרות שהתקיעה היא חלק חשוב ובלתי נפרד בתפילות ראש השנה ויום הכיפורים.
איסור התקיעה ליד הכותל המערבי פגע קשות ברגשות היהודים והאצ"ל החליט לפעול. מאז האיסור, בכל מוצאי יום הכיפורים נהגו אנשי אצ"ל ובית"ר "להבריח" שופר לרחבת הכותל, שם כבר חיכה המתנדב התורן שתקע את "התקיעה הגדולה" בסיום יום הצום. הדבר לא היה פשוט, כי שוטרים בריטים רבים מילאו את הדרכים לכותל וערכו חיפושים מדוקדקים בכליהם של היהודים שבאו להתפלל. גורלו של "התוקע" היה ברוב המקרים מאסר ב"קישלה", בניין המשטרה בעיר העתיקה ששימש גם כבית מעצר עוד מימי התורכים (הבניין עומד על תילו עד עצם היום הזה ומשמש את משטרת ישראל). תקיעת השופר ברחבת הכותל במוצאי יום הכיפורים מילאה לא רק תפקיד דתי, אלא גם הגבירה את הגאווה הלאומית בכל רחבי הארץ. ביום הכיפורים תש"ג (ספטמבר 1942) ביקר מנחם בגין בכותל והיה עד למחזה המביש של התפרצות השוטרים הבריטיים אל תוך הרחבה בחיפוש אחר הבית"רי שתקע בשופר.
בקיץ 1944 הועלתה שוב בעיית התקיעה בשופר ליד הכותל, אלא שהפעם הוחלט שלא להסתפק באדם אחד שיתקע במוצאי יום הכיפורים. מספר שבועות לפני הימים הנוראים החל הארגון בפרסום אזהרות לבריטים להדיר רגלם מן הכותל וכי שוטר שיימצא בקרבת הכותל ביום הכיפורים ייענש. האזהרות הלכו ותכפו ולקראת החגים הן הוצאו מדי יום ביומו, ובסך-הכול פורסמו תשעה כרוזים.
לאחר הפעולה פרסם האצ"ל את הכרוז הבא:



המתח הלך וגבר והכול היו דרוכים לקראת הבאות. נוצר הרושם שהארגון מתכוון לרכז כוחות גדולים ברחבת הכותל, אשר ימנעו מן הבריטים את הגישה בכוח הזרוע. אלא שכל זה היה הטעייה, ותכניות הארגון היו שונות לחלוטין. במוצאי יום הכיפורים הותקפו ברחבי הארץ ארבע תחנות משטרה, שהיו ידועות בשם מבצרי "טייגרט". היו אלה מבנים גדולים מביטון מזוין, שהוקמו בשנות השלושים על פי תכניתו של המהנדס הבריטי סר צ'ארלס טייגרט. אזהרות הארגון בעניין הכותל המערבי היו בבחינת לוחמה פסיכולוגית ושימשו כפעולת הטעייה למבצע הצבאי העיקרי. למרבה הפלא, כיבדו השלטונות את אזהרות הארגון, ואף שוטר בריטי לא נמצא ברחבת הכותל ביום הכיפורים. תקיעת השופר המסורתית שלאחר תפילת נעילה בוצעה באין מפריע, ולאחריה פרצו המתפללים בשירת "התקווה" אדירה. שום התנגשות לא אירעה באותו יום ברחבת הכותל או בדרך אליו והבלשים הבריטיים שהסתובבו ללא מדים, התאכזבו מהעדר כוחות מזוינים של הארגון. הם לא ידעו כי יחידות הקרב של האצ"ל פעלו אותה שעה נגד מבצרי המשטרה בחיפה, בקלקיליה, בגדרה (קטרה) ובבית דגן.
ריבוי הפעולות, והמאסרים שבאו בעקבותיהן, הביאו להחלטה להרחיב את שורות היחידות הלוחמות. בעקבות החלטה זו הועברה יחידתי מן החת"ם (חיל תעמולה מהפכני) אל הח"ק (חיל-קרב). ההצטרפות אל הח"ק נסכה בנו גאווה רבה; סוף סוף נשתתף בפעולות הקרב של הארגון, ונשאיר את מלאכת הדבקת הכרוזים לאחרים. קיבלנו מפקד חדש, "יהוידע" (ישעיהו קליימן-אביעם) מבני ברק, אשר רכש ניסיון רב בפעולות הארגון.

ישעיהו קליימן-אביעם
ישעיהו קליימן נולד בפולין בשנת 1922 ובהיותו בן שלוש עלה ארצה עם הוריו, שהיו ממייסדי העיר בני-ברק. בצעירותו היה חבר בבית"ר ובגיל 16 הצטרף לאצ"ל. בשנת 1939 נשלח לקורס מפקדים של האצ"ל שהתקיים במשמר הירדן (הוא היה החניך הצעיר ביותר בקורס). הוא נתפס, יחד עם יתר חברי הקורס, בידי הבריטים, נשפט בעוון נשיאת נשק ונידון ל-5 שנות מאסר, אולם שוחרר כעבור שנה והמשיך את פעילותו באצ"ל בבני-ברק למרות שהוטל עליו מעצר בית, שכלל גם התייצבות יומית בתחנת המשטרה.
התפקיד הראשון שהוטל עלי במסגרת הח"ק, היה לשמור על יחידה שעסקה בניקוי הנשק לאחר ההתקפה על משטרת בית-דגון. היתה זו הפעם הראשונה שנתנו בידי אקדח טעון, וההוראות היו להשתמש בו במקרה שתבוא המשטרה. הייתי גא על האמון שנתנו בי, והרגשתי את מלוא האחריות לשלומם של הבחורים שטיפלו בנשק. היה ברור כי באם המשטרה תתפוס אותנו, נהיה צפויים כולנו למאסר ממושך מאוד, אם לא גרוע מזה. עמדתי בפרדס, ער לכל רחש שנשמע בין עצים ולאחר כחצי שעה, ניגש אלי יהוידע והזמין אותי להיכנס פנימה כדי לראות את הבחורים בפעולה. היה זה בית-אריזה קטן בקצה אחד הפרדסים של בני-ברק, שכינויו המחתרתי היה "שיינקין" (כשמה של שכונה יהודית שהיתה בקצה האחר של האזור). החלונות היו מכוסים בשקים (כדי שהאור לא יבקע החוצה), ועל הרצפה היו כלי-נשק שכללו בעיקר אקדחים מסוגים שונים וכן כמה תת-מקלעים. היו שם גם רימונים וכמות מסוימת של חומר-נפץ. את התאורה סיפקו כמה נרות שדלקו בפינות החדר, רחוק מחומר-הנפץ. האווירה היתה עליזה וכל אחד סיפר את חוויותיו מן ההתקפה על משטרת בית-דגון. התבוננתי בסקרנות רבה בנשק הרב שהיה בחדר והקשבתי לסיפורי הלוחמים; הרגשתי כי הנה הפכתי להיות חלק אורגני של הח"ק.

החרמת אריגים
בפעולה הבאה, שנערכה כעבור תשעה ימים, לקחתי חלק פעיל יותר. הימים היו ימי מלחמת-העולם השנייה, וכל המצרכים היו בפיקוח ממשלתי וחולקו לתושבים בהקצבה. הממשלה החזיקה מלאי גדול של מצרכים ובין היתר היתה במחסני משרד התעשייה הקלה בתל-אביב כמות גדולה של אריגים. מפקדת האצ"ל החליטה להחרים את האריגים הללו כדי למוכרם בשוק החופשי ולהשתמש בפדיון למימון המלחמה, שנעשתה יקרה מיום ליום. הפעולה תוכננה ליום שישי בשעות אחר-הצוהריים, שעה שאזור רחוב נחלת בנימין (שם שכנו המחסנים) מתרוקן מתושבים. ב-6 באוקטובר 1944, בחול המועד סוכות, השתלטה יחידה של הח"ק על המחסנים, והבחורים הוציאו את האריגים והעמיסום על שבע משאיות שהוכנו באותו יום. נהגי המשאיות הוזמנו בשעות הבוקר לבצע עבודה מסוימת ובהגיעם אל מחוץ לעיר, שלף המזמין אקדח וביקש את הנהג לצאת את המכונית ולהמתין בפרדס בין העצים. בשעות הערב הורשו הנהגים להתלונן במשטרה והובטח להם שלאחר סיום הפעולה, יקבלו את מכוניותיהם בחזרה, כפי שאמנם היה. הנהגים שיתפו בדרך-כלל פעולה ואף קיבלו פיצוי כספי עבור אובדן הכנסה. תפקידי בפעולה זו היה לכוון שתיים מן המשאיות אל מחסן גדול שהוכן מבעוד מועד ברמת-גן. היה זה בית-אריזה, ששכן בפרדס גולדברג שעל-יד הר-נפוליון. השומר הערבי של הפרדס קיבל מאתנו תשלום כספי גבוה והעמיד את המחסן לרשותנו. יש לזכור כי היה זה לפני עונת ההדרים, כך שלא היה חשש שבעלי הפרדס או אורחים בלתי-רצויים אחרים יבקרו במפתיע במקום. השומר הערבי אף הוזהר, כי אם יספר למשטרה או לגוף עוין אחר על פעולתנו, ייענש בכל חומר הדין. הכסף והאזהרה עשו את שלהם, ושיתוף הפעולה של השומר הערבי היה למופת. כאשר הגיעו המשאיות למקום המפגש, כיוונתי אותן אל דרך עפר שהובילה אל המחסן. מיד החילונו בפריקת הסחורה, ועד מהרה התברר לנו כי עבודת הסבלות אינה מן העבודות הקלות. לאחר שסיימנו את עבודת הפריקה, נעלנו את המחסן ואני נתמניתי אחראי למפתח.
כעבור מספר ימים, הלכתי בבוקר לבית-הספר כדרכי מדי יום ביומו (הייתי תלמיד הכיתה השביעית בגימנסיה "אוהל-שם" ברמת-גן). בדרך פגשתי במקרה באחד המורים, ישראל ארצי, ויחד צעדנו בנחת כשאנו משוחחים על דא ועל הא. הגענו לבית-הספר ולאחר שנפרדנו, ניגש אלי חברי יוסף והודיעני כי עלי לגשת מיד למחסן האריגים, היות והגיע קונה שרוצה לראות את הסחורה. לקחתי את ילקוט הספרים אתי, וצעדתי לעבר המחסן. הסוחר, בעל מקצוע ממולח, בדק את האריגים ומיינם לפי טיב האריג וגודלו. הוא עלה זה לא כבר מפולניה, ובשעת הבדיקה הניח אריגים מסוימים בצד כשהוא ממלמל לעצמו באידיש "חתיכת אריג זו תתאים לחליפה לאשתי, וזו - מתאימה לחותנת". כאשר ראיתי שהסוחר משתהה יתר-על-המידה, לחשתי באוזנו כי מוטב שיזדרז, לפני שתבוא המשטרה. אזהרתי הועילה וכעבור שעתיים חזרתי לבית-הספר והתנהגתי כאילו לא קרה דבר. באחד השיעורים, נכנס לכיתה המורה ארצי, וכדרכו החל לקרוא את שמות התלמידים מן היומן. בהגיעו לשמי, התבונן בי ושאל:
"מדוע זה כתוב ביומן שהחסרתי בשני השיעורים הראשונים?"
התבוננתי בו בפנים תמימות והזכרתי לו כי צעדנו יחד לבית-הספר ומכאן שנרשם לי חיסור בטעות. "כן כן, ודאי שאני זוכר", אמר ומחק מן היומן את החיסור.
פעולת החרמת הבדים היתה הראשונה שלקחתי בה חלק פעיל, אולם איש בארגון לא שיער אותה עת שתהיה זו הפעולה האחרונה בסדרת מבצעים שהוחל בהם בחודש פברואר 1944. הארגון עמד לפני תקופת הפוגה של כחצי שנה, שנכפתה עליו עקב "הסזון", שהחל לאחר ההתנקשות בחייו של הלורד מוין.

הערה:



1. על התקופה מייסוד האצ"ל בשנת 1931 ועד להכרזת המרד בשלטון הבריטי (פברואר 1944) - ראה בספרי "לידתה של מחתרת", הוצאת ברית חיילי האצ"ל (2001).