תוכן השער: הקדמה פרק א [חשבון הנפש - ידיעת האדם את חובותיו] פרק ב [אם חשבון כל בני אדם שווה] פרק ג [שלושים אופני החשבון] [טובות האלוהים על האדם] [האדם מאחר להבין את התורה] [האדם עבד לאלוהים] [ייחוד הלב לאלוהים] [התפילה] [האדם גלוי לפני האלוהים] [עבודת האלוהים או עבודת היצר?] [הכרת טובה] [האדם לא יחיה לעולם] [מצוות הוכחה] [בשבח הבדידות] [מעלות חברת אנשי החסד והתורה] [תודה על שה' מציל את האדם] [במה יכול אדם לעבוד את האלוהים?] [שאיפות למותרות] [אהבת העולם הזה] [תגובות לסבל] [האדם גר בעולם הזה] פרק ד [תועלת חשבון הנפש] פרק ה [מתי יש לערוך את חשבון הנפש?] פרק ו [מנוחת הנפש של המאמין] |
וימשול בזה משל קרוב:וכבר הוכיח הנביא האומה בעניין הזה -
יעלה במחשבתו, אילו בעת ינקותו השליכתו אמו במסילה, ועבר אדם אחד וראה אותו וחמל עליו ואסף אותו אל ביתו, ונטפל בגידולו עד אשר גדל והשכיל.
היאך היה חייב לרוץ לרצונו, וכל אשר יצווהו בו ויזהירהו ממנו. וכמה הוא חייב לו מן החובות.
וכפי הגנת הבורא עליו והספקתו בכל ענייניו, צריך שיהיה הימשכו אחר עבודתו וקיבולו מצוותו.
והדמיון הקרוב בזה, למלך שצו כת אחת מעבדיו להעביר אחד משריו נהר גדול בתכלית השמירה, אל מקום ידוע וזמן קצוב.ואתה אחי חשוב אם עבר אחד מאבריך על מצוות הבורא בך בהשתמשך בו, הלא אתה יודע כי הבורא יתברך התנה בתורתו הנאמנה שיהיה ברשותך ובחפצך כל מה שבעולם אם תעבדהו, ושיעבור על רצונך כשתעבור על דברו.
ואחר כך ציווה המלך לשר, לעשות להם בעניין ההוא ובזמן ההוא דברים ידועים.
וקיימו העבדים בשר מצוות המלך, והתעלם השר ממה שציווהו בו המלך להם.
ואמר לו אחד מן העבדים: השר המתעלם ממצוות המלך, הלא תירא שיעשה אחד ממנו בך כמעשיך, ויעבור מצוות המלך בשמירתך כמו שעברת בנו, ותיפול בנהר הגדול הזה ותמות מיתה רעה?!
חזור מטעותך בתשובה ובקשת המחילה, כי המלך ציווה אותנו שנתעלם משמירתך אם תתעלם ממצוותו עלינו. והקיץ מהתעלמותו וחזר מטעותו.
כמו שאמרו על אחד מן הפרושים,ובזה יקבל האלוהים מעשהו וירצהו.
שהיה אומר בתפלתו לאלוהים:
אלוהי יגוני בעבורך,
בטל ממני היגונות,
ודאגתי ממך הרחיק מנפשי הדאגות.
ודע כי המילות תהיינה בלשון, והעיון בלב.ובכמוהו אמר הכתוב (ישעיה מט) יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני.
והמילות כגוף לתפילה, והעיון כרוח.
וכשיתפלל המתפלל בלשונו,
וליבו טרוד בזולת עניין התפילה,
תהיה תפילתו גוף בלא רוח וקליפה בלא לב,
מפני שגופו נמצא, ולבו בל עמו עת תפלתו.
ומשלו זה עוד לעבד שבא אדוניו לביתו,וכן המתפלל כשיהיה לבו ומצפונו ריק מעניין התפילה, לא יקבל האל ממנו תפלת אבריו ותנועת לשונו.
וציווה אשתו ובני ביתו לכבדו ולעשות כל אודותיו.
והלך לו הוא והתעסק בשמחה ובשחוק,
ונמנע מעבוד אותו בעצמו,
ומהשתדל בכבודו,
ולעשות מה שהיה ראוי לו.
ובני ביתו לא יכלו למלא מקצת מצרכיו,
מפני היותו רחוק מהם.
וקצף עליו אדוניו ולא קבל כבודו ועבודתו,
והשיב הכל בפניו.
וראוי לך אחי שתדע,ולפי שהיה כבד על הנפש לזכור כל זה בלי חיבור וסדר, סדרו רבותינו זיכרונם לברכה העניינים שצריכים להם רוב כתות בני אדם הנראה, חסרונם בהם אל האלוהים, וכניעתם בעבורם, והם ענייני התפילה על סדר ותיקון שתקבל בה הנפש פני בוראה, ולא תבוש בהתנפלה, וייראה ממנה בסדרה מענייני התפילה בליבה הכניעה והשפלות לאלוהים.
כי כוונתנו בתפילה אינה
כי אם כלות הנפש אל האלוהים,
וכניעתה לפניו עם רוממותה לבוראה,
ושבחה והודאתה לשמו,
והשלכת כל יהבה עליו.
וימשל בזה,וכל שכן אם יש לו טובה וחסד עליו, וכל שכן אם הוא אדונו, וכל שכן שיהיה בוראו המשקיף עליו, כמה הוא חייב להיכלם ולהתבושש לפניו, ולהיזהר מהמרותו, ולמהר לעבודתו ולסבב רצונו ואהבתו.
אילו היה משקיף עליו אדם ושומר תנועותיו תמיד,
הנכון היה לו לעשות דבר מה שימאסהו האדם ההוא השומר עליו?
וימשל בזה,ועל הדמיון הזה, אחי, צריך שתפקוד את נפשך אם תוכל בכל יום מימיך ותחשוב עמה על עבודת האלוהים שהיא חובה עליך בו. ואם התעלמת מזה, במה שעבר מימיך, אין פחות משתחשב עם נפשך במה שנשאר מהם. ואל תדלוק אחר ההעלמה בהעלמה, ותרדוף ההנחה בהנחה. כי אין לפני ה' אלוהיך העלמה ולא הנחה ולא שכחה.
כאלו המלך נתן לו ממון להוציאו בפנים מאופני הוצאותיו, והזהירו שלא יוציא ממנו מאומה בזולתם.
והודיעו כי יחשוב אתו עליו בכלות שנתו, ולא ימחול לו ממנו מאומה.
האין מן הזריזות לו שיחשוב עם נפשו בסוף כל חודש וחודש מחודשי השנה לדעת מה שהלך מן הממון, ובמה הוציאו, ויהיה נזהר בשאר הממון ובשאר הזמן קודם שיפגעהו החשבון פתאום, והוא אינו יודע מה שיש לו ומה שיש עליו?
וימשל בזה, אל עבד שנתן לו אדוניו אדמה לזרוע, ונתן הזרע כפי צורכו.וכן אחי, ראוי לך לחשוב עם נפשך על מה שחננך האלוהים מהבנתך אותו ואת תורתו, ומה שנתן לך מן הכוח והיכולת לפרוע מה שאתה חייב לו. ועשה בזה מה שיצא אל גבול המעשה ממך, ויראה לך כי אתה נתבע בכל זה ובא עליו לידי חשבון. כל שכן עת המשך הטובות אליך מאת הבורא.
וזרע קצתה והוציא שאר הזרע בצרכיו.
וכאשר פקד אדוניו את האדמה, מצאה בלתי זרועה.
וכששאלו על זה, הודה בקיצורו בעניינה.
וחישב עמו על מה שאמר כי זרע מן הזרע באדמה, ופקד הנזרע ממנה, וחישב על מה שעלה בו עד תכלית, ותבעו בשאר הזרע, וחייבו לפורעו כל מה שהייתה האדמה עושה.
וגדל מדווהו ונכפלה רעתו.
כעכביש אשר יארוג על מאור הבית, וכאשר יתמיד - יעבה ויסתום,וכן מעשה היצר בלבבך: יהיה בתחילת עניינו חלוש מאוד, לא ימנעך מראות האמיתיות, ואם תרגיש בו בעת ההיא, ותגלהו מעל לבך, יקל עליך הדבר. ואם תקל בו ותתעלם ממנו, יחזק מעשהו, וימנע אור שכלך ממך, ויקשה לגלותו מעל הכרתך. על כן מהר להציל את נפשך, והער באלוהים לדחותו מעליך, וטרח והשתדל תאור באור החכמה, ותראה אמיתת הדברים בעין לבך.
עד שימנע הגעת אור השמש אל הבית.
ובתחילת אריגתו הוא חלוש ודק עד מאוד,
וכל אשר יתמיד הדבר - יחזק ויעבה,
וימנע אור השמש מעבור בו ומהגיע אל הבית.