|
תפארת ישראל - הקדמה [ברכת התורה] [אובדן הארץ מפני שלא ברכו בתורה] [משמעות ברכת התורה] [פירוש המזמור "השמים מספרים כבוד אל"] תפארת ישראל - פרק א [המיוחד שבאדם, ישראל והעמים] [בין בני אדם לבעלי חיים] [מה מייחד את האדם?] [הבדלים בין בני אדם בהכרת ה'] [הקשר לאלוהים מיוחד לאומה הישראלית] תפארת ישראל - פרק ב [השכל - השלמת הטבע] [ויכוח טורנוסרופוס ורבי עקיבא] תפארת ישראל - פרק ג [האדם אינו מושלם בפועל] [מדוע השם 'אדם' מתייחס לאדמה?] [הצלחת האדם בתורה ומצוות] תפארת ישראל - פרק ד [המצוות - מביאות להצלחה] [מניין המצוות ותפקידן] [כיצד קונה האדם נצחיות באמצעות המצוות?] [מצוות עשה ומצוות לא תעשה] [השמש והאדם - מלכים] תפארת ישראל - פרק ה [סיבת ריבוי המצוות] [רמב"ם: בזכות מצווה אחת זוכים לחיי עולם הבא] [שאלה על רמב"ם] [רבי חנינא בן תרדיון - ראיה ופירכתה] [חזרה לנושא: מדוע ריבוי מצוות?] [השכר הוא על ההכנה לרוב המצוות] תפארת ישראל - פרק ו [טעמי המצוות (א)] [מדוע מצוות מעשיות מועילות לעולם הנבדל?] [תשובות אנשי המחקר אינן טובות] [האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך - הסבר התלמוד] [רמב"ם על שילוח הקן] [רמב"ן על שילוח הקן] [הקושי בהסברים של רמב"ם ורמב"ן] [מידות ה' רחמים - על האדם] [הסבר השיטה שהמצוות גזרות מצד ה'] [נגד פירוש רמב"ם] [המצווה - גזירה עלינו שלא תתאכזר] תפארת ישראל - פרק ז [טעמי מצוות ותכליתן (ב)] [המצוות - גזירה לנסות את ישראל ולצרפם] [רמב"ם: לפרטי המצוות אין טעם] [דעת רמב"ן ודחייתה] [פירוש האמרה כי התורה לצרף את הבריות] [המצוות משלימות את האדם] תפארת ישראל - פרק ח [טעמי המצוות (ג)] [התורה אינה ספר רפואות] [המצוות הם סדר שנעשה בחכמה ולא ספר רפואות] [מהו ההגיון במצוות?] תפארת ישראל - פרק ט [איך יקנה האדם הצלחה על ידי מעשה התורה?] [המצוות הם מעשים על-טבעיים] תפארת ישראל - פרק י [תורה ובריאה מה עדיף? (א)] [האם ההצלחה היא הכרה פילוסופית?] [נגד השיטה שפילוסופיה היא הישארות הנפש] [דרשת 'והיה אמונת עתך חוסן ישועות חכמת ודעת'] [חכמה ויראת שמים] [חכמה בלי יראת שמים] תפארת ישראל - פרק יא [תורה ובריאה (ב)] [מדוע לא תיקנה ההצלחה בחכמה הטבע?] [התורה היא היושר והדיבוק בה'] [סיכוי רב להצלחה בתורה מאשר בזולתה] [שורש המצוות - רוחני] תפארת ישראל - פרק יב [תורה ובריאה (ג)] [ראיות נוספות שההצלחה נקנית מן התורה] [ההשקפה כי העיקר ידיעת מטפיזיקה] [השקפת חכמים] [המצוות השלמת האדם] [הדרשה: יבוא טוב ויקבל טוב מטוב לטובים] [א. רק הנפרד מהחומר יכול לקבל התורה] [ב. התורה - צורת המציאות] תפארת ישראל - פרק יג [תורה ובריאה (ד)] [התורה כוללת את כל ההשגות] [שלוש מדרגות בתורה] [סיכום: התורה היא זיכוך הנפש] תפארת ישראל - פרק יד [התורה מגינה על האדם] [ביאור הגמרא בסוטה כ,א] תפארת ישראל - פרק טו [מאבדי העולם הבא] [העולם הבא כולל שלושה דברים] [הקורא בספרים חיצוניים והלוחש על המכה] [ההוגה את השם באותיותיו] תפארת ישראל - פרק טז [תורה מן השמים] [א. לא יתכן שהעולם מסודר, אך ללא מצוות מה'] [השכל האנושי טועה, וראיה מאפלטון] [אם סדר העולם נובע מהשכל - האם אינו מחויב המציאות] [ב. כל מה שברא ה' - מושלם] [ברכות התורה] [ג. האדם תכלית העולם - הכרח שיהיה לו תורה] [בריאת האדם] [מבנה התורה כנגד המופתים שחייב תורה משמים] [לא השכל הפועל מוציא לפועל, אלא רצון ה'] תפארת ישראל - פרק יז [מדוע לא ניתנה תורה בעת הבריאה?] [התורה מיועדת לישראל] [הסדר הקבוע יכול להינתן רק לעם] תפארת ישראל - פרק יח [נסים] [מוכרח המציאות ונמנע המציאות] [ביאור אגדת בלועי קורח] [טייעה = סוחר = שכל] תפארת ישראל - פרק יט [האבות והתורה (א)] [האבות שמרו את התורה] [מצוות מילה לאברהם] תפארת ישראל - פרק כ [האבות והתורה (ב)] [אברהם מיוחד לקיים את התורה] [יצחק - מידת הדין = שחיטה] [האבות קיימו מצוות עשה] תפארת ישראל - פרק כא [התורה ניתנה על ידי אדם מיוחד - משה] [בנבואת משה מיוחדת] [בין משה לבלעם] [משה ושלמה] [התורה צריכה להינתן על ידי אדם כמשה] תפארת ישראל - פרק כב [מחלוקת קורח] [אהרן הכהן] [מדוע צריך את משה כמתווך?] תפארת ישראל - פרק כג [משה והתורה] [קטרוג השטן] תפארת ישראל - פרק כד [תורה רוחנית לאדם הגשמי] [האדם הוא כלי מוכן לקבל כבוד ה'] [משה בדרגת אברהם] תפארת ישראל - פרק כה [זמן מתן תורה] [בריאת העולם והמאורעות העיקריים לא קרו בזמן מקרי] [מדוע ניתנה התורה בזמן שניתנה?] [מתן תורה בחודש השלישי] [ספירת העומר] [היצר הרע] תפארת ישראל - פרק כו [ההכרחיות שבמקום נתינת התורה] [התורה ניתנה במים, באש ובמדבר] [חמשת שמותיו של מדבר סיני] תפארת ישראל - פרק כז [סדר נתינת התורה] [התורה ניתנה בשבת - יום קדוש ונבדל] [מדוע חג השבועות קרוי בתורה יום הבכורים?] תפארת ישראל - פרק כח [התורה - חיבור ישראל וה'] [נשים נצטוו תחילה] [בית יעקב - אלו סנהדרין] [מה גורם לחיבור בין ה' לישראל?] [רבי אליעזר: ברית שבת] [רבי עקיבא: ברית מילה] תפארת ישראל - פרק כט [נעשה ונשמע] [בשעה שהקדימו נעשה לנשמע באו ששים רבוא מלאכים] תפארת ישראל - פרק ל [מעמד מתן תורה] ויהי ביום השלישי ויהי קולות וברקים וענן כבד וגו'. [חמשה קולת] תפארת ישראל - פרק לא [הקולות במתן תורה] [כל דיבור שיצא מפי הקב"ה - יצאת נשמתן] תפארת ישראל - פרק לב [הכפייה לקבלת התורה] [הדור קבלוה בימי אחשוורוש] תפארת ישראל - פרק לג [ירידת ה' להר] [האדם קורא שמות] [ה' נמצא לפי המקבלים] תפארת ישראל - פרק לד [ההבדל שבין התורה והדברות] [האותיות שניתנה בהן התורה] [עשרת הדיברות בדיבור אחד] תפארת ישראל - פרק לה [המשך: הלוחות בשלמות] [כמה דיברות נכתבו על כל לוח?] [מדוע לא נאמר טוב בדיברות הראשונות?] תפארת ישראל - פרק לו [סדרם של דברות] [חמשת הדיברות האחרונות] [סיכום: סדר עשרת הדברות] תפארת ישראל - פרק לז [מדוע אין לשון צווי בדיבר אנכי ה'?] [מדוע לא אמר אני ה' אשר בראתי את העולם?] [המלאכים מקבלים מלכותו] [איך יכול בעל גוף לקבל מלכותו?] [ישראל ראויים למלכותו כי הם נבדלים מהחומר] [שתי קדושות לישראל] [אנכי - עצם הַמְּדַבֵּר] תפארת ישראל - פרק לח [לא יהיה] [אלוהים אחרים] [מחשבת עבודה זרה ] [ארבעה לאוין בעבודה אלילים] [בעבודת אלילים נאמר קנאה] [פוקד עוון אבות ארבעה דורות] [לאוהבי ולשומרי מצוותי] [פוקד עוון אבות על בנים] תפארת ישראל - פרק לט [לא תישא] [שבועת שווא] [חומרת העונש לשבועת שווא] [הזכרת שם ה' בחינם] תפארת ישראל - פרק מ [זכור את יום השבת] [וינח ביום השביעי] [בעשרה מאמרים נברא העולם] [ששה ימים והיום השביעי] [ויכל ביום השביעי] [שבת מלכתא] [ויברך ויקדש] [למה ברכו?] [השבת, הקב"ה וישראל] תפארת ישראל - פרק מא [כבד את אביך ואת אמך] [מדוע בשבת ושילוח הקן כתוב 'למען ייטב לך'?] [עד היכן כיבוד אב ואם?] [הגויים מקפידים במצוות כיבוד אב] [פירוש השם דמא בן נתינה] תפארת ישראל - פרק מב [לא תרצח] תפארת ישראל - פרק מג [הבדלי הדיברות] [בדיבור אחד נאמרו] [אופיו של ספר דברים] [התורה היא ברית בין ה' לישראל] [הסבר ההבדלים בין הדברות] [לשון נוכח או לשון נסתר] [משנה תורה כנגד המקבל] תפארת ישראל - פרק מד [זכור ושמור] [לא תתאווה - לא תחמוד] [כי ששת ימים - כי עבד הית] [שבת הגדול] [מדוע זכור ושמור לא נכתבו יחד בלוחות?] תפארת ישראל - פרק מה [השינויים בדיברות האחרונות] [לא תתאווה - לא תחמוד] [על שבת וכיבוד אב נצטוו תחילה] [טעמי המקרא בעשרת הדברות] תפארת ישראל - פרק מו [עבודה זרה - יציאה מהסדר התורה] [האם הכרובים אינם עבודה זרה?] [מזבח אדמה] [התורה והמשפט] [אחר המשפטים -בניית המשכן] [החיבור לתורה] תפארת ישראל - פרק מז [מדרגת ישראל במתן תורה] [חרות ממלאך המוות] [חירות ממלכויות, חירות מייסורים] [ביאור דברי ריש לקיש 'בואו ונחזיק טובה לאבותינו'] תפארת ישראל - פרק מח [חטא העגל] [חטאו כדי ליתן פתחון פה לבעלי תשובה] [איך יתכן שה' יגזור שאדם יחטא?] [התשובה באה לעולם על ידי מי שמוכן לתשובה] [כי בושש משה] [שלושה חלקים בתורה] תפארת ישראל - פרק מט [נצחיות התורה (א)] [אין להוסיף או לגרוע בתורה] [שלמה המלך ביקש לעקור י'] [יו"ד של שרה] תפארת ישראל - פרק נ [נצחיות התורה (ב)] [מתחילה לא ניתנה תורה אלא למשה] [התורה אינה של משה] [דברים שניתנו במתנה לעולם] [בריך רחמנא דיהיב אוריין תליתאי] תפארת ישראל - פרק נא [נצחיות התורה (ג)] [איך תתכן תורה נצחית ומצוות זמניות?] [מצווה אחת מזכה את האדם] [ארור אשר לא יקים את דברי התורה] [נצחיות התורה מצד ה'] תפארת ישראל - פרק נב [התורה לעתיד לבוא (ד)] [האם יהיו מצוות בטלים לעתיד לבוא?] [שיטת בן זומא שהזכרת יציאת מצרים בטלה] [רב יוסף: מצוות בטלות לעתיד לבוא] [מותר האדם: קבורה ותכריכים] תפארת ישראל - פרק נג [התורה לעתיד לבוא (ה)] [כל המועדים עתידים ליבטל] [פורים ויום הכיפורים שווים] [השגת התורה לא תתבטל] תפארת ישראל - פרק נד [דוד העמידם על י"א] תפארת ישראל - פרק נה [ישעיה העמידם על שש] [בא מיכה והעמידן על שלוש] [בא חבקוק והעמידן על אחת] תפארת ישראל - פרק נו [שכחת התורה] [ארבע סיבות לשכחת התורה] [חס ושלום שתשתכח תורה מישראל] [הקץ בספר דניאל] [נגד לימוד חידודים] [סדר הלימוד שסדרו אבותינו] [תורה ואחריה משנה] [מקרא משנה גמרא] [ביקורת על הלימוד בדורנו] [לימוד דינים] [דרך הלימוד הפך מה שצריך] [תקנת דרך הלימוד] [קולו של הקב"ה נצחי וללא שינוי] תפארת ישראל - פרק נז [עולם הבא בתורה (א)] [הנביאים לא ראו את העולם הבא] תפארת ישראל - פרק נח [עולם הבא בתורה (ב)] [התורה היא תיקון העולם הזה] [העולם הזה לבדו צריך להשלים את האדם] [אין לעבוד לשם שכר] [העולם הבא אינו סיבה לעבודת ה'] [התורה הזכירה רק דברים שניתנים לאימות כאן] [ההשגחה על ישראל היא אימות התורה] [מדוע לא נזכרה בתורה השארות הנפש?] [העולם הבא נברא לפני מתן המצוות ואינו תוצאה שלהן] תפארת ישראל - פרק נט [השכר הגשמי שבתורה (א)] [השכר הרוחני מובן מאליו] [החידוש הוא שיש שכר גשמי] [התורה נבדלת] תפארת ישראל - פרק ס [השכר הגשמי שבתורה (ב)] [בתורה אין שכר גשמי] [בעולם הבא אין חלקי שכר] [עיקר השכר והעונש בעולם הבא] [השכר נדחה לעולם הבא] [העונש והשכר לרשעים מיד] תפארת ישראל - פרק סא [שכרם של מצוות] [שכרן של מצוות עלום] תפארת ישראל - פרק סב [שכר תלמוד תורה] [תלמוד תורה כנגד כולם] [כל העולם אינו שווה לדבר מן התורה] [אלמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ] [החש כאב יעסוק בתורה] תפארת ישראל - פרק סג [ההשגות שבתגי התורה] [לרבי עקיבא לא היה חלק בעולם המורגש] [מי זוכה לדרוש קוצין שבתורה?] [הסבר במה משה גדול מרבי עקיבא] תפארת ישראל - פרק סד [השינויים בתורה ושינוי הכתב] [איך יתכן ששינו את הכתב?] [נגד ספר העיקרים האומר שמצווה יכולה להתבטל] [הכתב והלשון] [עזרא ומשה] [מ' ו-ס' שבלוחות בנס היו עומדים] תפארת ישראל - פרק סה [תרגומי התורה] [מדוע המתרגם פסוק כצורתו הוא בדאי?] [מסורת המקרא] תפארת ישראל - פרק סו [קרי וכתיב, ניקוד והיגוי] [טעם קרי וכתיב] [נקוד על אותיות] [עטור סופרים] [תיקון סופרים] [דרך הקריאה של האשכנזים] [צורת הנקודות מורה על תנועתן] [התנועות כנגד שבעה הצדדים] [הניקוד קובוץ] [הניקוד שוו"א] [סיכום: נכונותה של הקריאה האשכנזית] תפארת ישראל - פרק סז [הדיוק שבכתיבת ספר תורה] [חסרות ויתרות בספר תורה ובתפילין] [ייתור אות או חיסור אות - חורבן העולם] תפארת ישראל - פרק סח [התורה שבכתב והתורה שבעל-פה] [מדוע לא נכתבה התורה שבעל פה?] [ראוי שהתורה תהיה כתובה, ושבעל פה לא] [תורה שבכתב - הנותן. שבעל פה - המקבל] [תורה שבעל פה מיוחדת לישראל] תפארת ישראל - פרק סט [קראים] [ויכוח עם חכם מחכמי האומות על הקראים] [התורה מסורה לחכמים] [התושב"ע מתקנת את התורה שבכתב] תפארת ישראל - פרק ע [למרות שפלותנו - אנו חובשים כתר תורה] [אין לקב"ה אלא ארבע אמות של הלכה] [לימוד התורה כקרבנות] [קרבנו של המלאך מיכאל] |