דין, אמת | רחמים, חסד |
---|---|
ותשב עליו באמת / אמת כי אתה הוא דיין
ומוכיח ויודע ועד / וכותב וחותם ]וסופר [הנומו ותזכר כל הנשכחות / ותפתח ספר הזכרונות ומאליו יקרא / וחותם יד כל אדם בו ומלאכים יחפזון / וחיל ורעדה יאחזון ויאמרו הנה יום-הדין / לפקוד על צבא מרום בדין כי לא יזכו בעיניך בדין / וכל באי עולם יעברון לפניך כבני מרון. כבקרת רועה עדרו / מעביר צאנו תחת שבטו כן תעביר ותספור ותמנה / ותפקוד נפש כל חי ותחתך קצבה לכל בריה / ותכתב את גזר דינם. בראש השנה יכתבון / וביום צום כיפור יחתמון כמה יעבורון וכמה יבראון / מי יחיה ומי ימות מי בקיצו ומי לא בקיצו / מי במים ומי באש מי בחרב ומי בחיה / מי ברעב ומי בצמא מי ברעש ומי במגפה / מי בחניקה ומי בסקילה מי ינוח ומי ינוע / מי ישקט ומי יטרף מי ישלו ומי יתיסר / מי ירום ומי ישפל / מי יעשיר ומי יעני |
כי כשמך כן תהלתך / קשה לכעוס ונוח לרצות
כי לא תחפץ במות המת / כי אם בשובו מדרכו וחיה ועד יום מותו תחכה לו / אם ישוב מיד תקבלו. אמת כי אתה הוא יוצרם / ואתה יודע יצרם |
למי מיועד הספר? | 1. צדיקים גמורים | 2. רשעים גמורים | 3. בינוניים |
מתי נחתמים? | 1. בראש השנה | 2. בראש השנה | 3. ביום הכיפורים |
מה דינם?
|
1. מקבלים אות חיים
ימשיכו לחיות |
2. נחתם דינם למוות
|
3. אם עשו תשובה -
נחתמין כצדיקים אם לא שבו מדרכם הרעה - נחתמין כרשעים |
"בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון".א. הפייטן בחר בפירוש: כבני צאן.
האלהים | האדם |
---|---|
ואתה הוא מלך / אל חי וקיים
אין קצבה לשנותיך / ואין קץ לאורך ימיך ואין שעור למרכבות כבודך / ואין לפרש עילום שמך שמך נאה לך / ואתה נאה לשמך |
אדם יסודו מעפר / וסופו לעפר
בנפשו יביא לחמו / משול כחרס הנשבר כחציר יבש וכציץ נובל / כצל עובר וכענן כלה וכרוח נושבת וכאבק פורח / וכחלום יעוף |