התוכן:
4.1 העיקרון שיש תורה שבעל פה 4.2 רבדים שונים של התורה שבעל פה 4.3 רצף מסירת התורה שבעל פה 4.3.1 הפרדיגמה ההתגלותית המורחבת 4.3.2 הפרדיגמה ההתגלותית המתונה 4.3.3 הפרדיגמה ההתגלותית המצומצמת 4.4 הדיון הפרדיגמטי בדברי חז"ל 4.5 גלגול העלאת התורה שבעל פה על הכתב 4.6 הערעור על תוקפה של התורה שבעל פה |
מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: כמה תורות יש לכם? אמר לו: שתים, תורה שבכתב ותורה שבעל פה. אמר לו: שבכתב - אני מאמינך, ושבעל פה - איני מאמינך. גיירני על מנת שתלמדני תורה שבכתב. גער בו והוציאו בנזיפה. בא לפני הלל - גייריה, יומא קמא אמר ליה: א"ב ג"ד, למחר אפיך ליה. אמר ליה: והא אתמול לא אמרת לי הכי? אמר לו: לאו עלי דידי קא סמכת? דעל פה נמי סמוך עלי!2הלל מבקש לשכנע את הגר הטרי כי יש דברים שחייבים לקבלם כאמיתות אף על פי שמקור מהימנותם היחיד הוא המסורת שבעל פה. מכאן הוא מבקש להסיק כי גם את התורה שבעל פה יש לקבל כמהימנה.
וַיִּקְרָא משֶׁה לְכָל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיּאמֶר אֲלֵהֶם [...] וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתו עַד בּקֶר.משה רבנו מוסיף על מה שנאמר לעיל את עניין אגודת האזוב וטבילתה בדם, וכן את איסור היציאה מן הבית באותו לילה.
מצווה ראשונה זו דוגמה מוחשית היא לנו לתורה שבעל פה. הרי רואים אנו כאן, כיצד מוסר משה לזקנים הוראה המוסיפה פרטים על ביצוע החוק, פרטים אשר לא נכללו בדברי ה' שקדמו לו. כיוצא בזה חוקים מאוחרים יותר; גם ביחס אליהם קיבל משה הסברים נוספים לשם מסירתם. הסברים אלה לא נכללו בדברי ה' הכלליים יותר, אלא מקום הניחו להם במסגרת המסורה שבעל פה.הקב"ה לא הכתיב למשה את כל מה שהוא ציווה באתו מעמד והשאיר פרטים מסוימים שאינם מתגלים אלא בציוויו של משה לזקני ישראל. בכך הקב"ה רומז לעיקרון העובר דרך כל התורה כולה, שאין בטקסט הכתוב את כל המידע אלא יש לצרף אליו דברים נוספים שנאמרו באותו מעמד.
מקרא משנה הלכות תלמוד תוספתות אגדות ואפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר לפני רבו - כולם נאמרו למשה בסיני.6וכן:
הראהו הקדוש ברוך הוא למשה דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, ומה שהסופרים עתידים לחדש, ומאי ניהו? מקרא מגילה.7לפי המאמר האחרון יוצא שאומנם התורה נתנה הרשאה לחכמים לתקן תקנות, לגזור גזרות ולסייג סייגים, ברם כל זה היה כבר מתוכנן מראש - בהר סיני.
כל התורה בסיני ניתנה, אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, והתנאים החזירו מה שנשכח8 ועד זמן רבי לא נתגלה הכול, אבל בסוף משנה כבר נתגלה כל מה שראוי להתגלות. ולא יתגלה דבר מחודש, אלא נרמז באחד מדברי התנאים. וכן נתגלה המשנה מדור ראשון של אמוראים עד דור האחרון, ועלינו חלקנו רק במה שנזכר בדברי האמוראים.9אומנם הכול כבר ניתן למשה בסיני, אבל בנוסף לכך קיים תהליך מתמיד של התגלות שבו משוחזרות כל ההלכות שנשתכחו בזמן האבל על משה רבנו10 ובתקופות יותר מאוחרות11 ושיש צורך לחדשם, בכלל זה כל ספרות השו"ת שיצירתה נמשכה לאורך ההיסטוריה הארוכה של הגלות. יש מאמרי חז"ל המאשרים כי תהליך השחזור התקיים על ידי סיוע מן השמיים, לדוגמה: "רב אבדימי אומר מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים"12. הרמב"ן מסביר את דברי רב אבדימי ואף מרחיב אותם ומחיל אותם על החסידים, ואלה דבריו:
אף על פי שנטלה נבואת הנביאים - שהוא המראה והחזון - נבואת החכמים - שהיא בדרך החכמה - לא נטלה, אלא יודעים האמת ברוח הקדש שבקרבם, שהוא לפי שעה משרה הוא שכינתו אף על החסידים שאינם חכמים.יש אף מן הראשונים13 ומן האחרונים המוסרים כיצד הם זכו להארות טרנסצנדנטליות - כגון רוח הקודש או בת קול - בפסקיהם ההלכתיים. והנה דוגמות: הראב"ד חולק על הרמב"ם אשר קבע ש"הדס שנקטם ראשו כשר"14. נימוקו של הראב"ד הוא "שכבר הופיע רוח הקודש בבית מדרשנו מכמה שנים והעלינו שהוא פסול".
אחרי ראותי כל אלה, שאלתי, ליל ג', י"ט כסלו, אם בא לפי מאת השם ואם לאו. וכך הייתה שאלתי: אנא מלך עליון [...] צווה למלאכיך הקדושים הממונים על תשובת שאלת חלום, להשיבני על מה שאשאל לפני כבודך, תשובה אמיתית ונכונה [...] אם נאצלו הדברים מרוח הקודש [...] או אם באו לפי מרוח אחרת [...] והשיבו: באמת, היה דבר ה' וגו'.15לתופעות כאלה כנראה התכוון בעל ה"חזון איש" כאשר כתב את הדברים שלהלן:
משורשי האמונה שכול הנאמר בגמרא, בין במשנה ובין בגמרא בין בהלכה ובין באגדה, הם הם הדברים שנתגלו לנו על ידי כוח נבואי, שהוא כוח נשיקה של השכל הנאצל עם השכל המורכב בגוף, בזמן שהנבואה הייתה חזון נמצא.16ה"חזון איש" מסביר כי הכול ניתן כבר למשה רבנו בסיני אולם חלק מן הדברים נשכחו ושוחזרו על ידי התנאים בעזרת התגלות שנייה. האמוראים הצליחו לגלות מתוך דברי התנאים את כל מה שנאמר למשה בסיני.17
אם אדם יקיים את כל התורה שבעל פה כפי שכתוב בשולחן ערוך, אבל יאמר שלא הכל ניתן מסיני, אלא חלק מן ההלכות נוצרו מ"התפתחות ההלכה", זוהי כפירה. ודאי יש דברים שהם "התפתחות ההלכה". משה רבנו כבר תיקן כמה תקנות, ויהושע תיקן תקנות, ואנשי כנסת הגדולה ועוד חכמים תיקנו תקנות, הכל אמת. אבל ה"דאורייתות" ניתנו למשה מסיני; ל"ט מלאכות ניתנו למשה מסיני, כמה פרטי הלכות בתפילין הן הלכה למשה מסיני, הלכות שחיטה הן הלכה למשה מסיני, וכל פרשנות התורה שבכתב הכל ניתן למשה מסיני. אינני אומר שמשה אמר להדליק נרות חנוכה. רבנן אמרו להדליק נרות חנוכה, ורבנן אמרו לצום בעשרה בטבת. אבל תורה שבע"פ, פרוש התורה שבכתב, ניתן למשה מסיני, ומי שאינו מאמין בזה אלא מקיים את הדברים כי זה יפה, או מפני שכך נהגו אביו וסבו והוא רוצה לשמור על המסורת, אבל אינו מבין שזוהי תורה שניתנה למשה מסיני, אין לזה ערך. הערך היחיד שאולי יש כאן הוא, שאולי בנו שיראה את אביו מקיים מצוות ימשיך גם הוא בקיום המצוות, אבל מתוך השקפה נכונה. אבל מצד עצמו, אין לקיום מצוות בלי אמונה בעיקרי היהדות כל ערך.19דברים המבטאים עמדה המפשרת בין גישתו של החזון איש לבין זאת של הרב נבנצל הם אלה של אברהם קורמן:
אחרי מתן תורה לא חל כל שינוי מהותי בעצם המצוות ובקיומן. במרוצת הזמן נתווספו אומנם תקנות [...] ברם פורסם ברבים כי זו תקנה היא [...] יתרה מזאת, כמעט כל התקנות המאוחרות הללו נשמרו על ידי העילית שבעם מטעמי פרישות וחסידות עוד לפני שהוסכם והוחלט לחייב לשומרן ולקיימן מכוח תקנת חכמים. ושורשם של מעשים אלה הוא כנראה עוד ממשה מסיני.20קורמן מצליח בדרכו להכניס את מכלול ההלכה לתוך מה שנמסר למשה רבנו בסיני ובכך הוא מבטל באחד את האפשרות של התפתחות ההלכה ושל גישה היסטוריוגרפית אל ההלכה היהודית.
משמת יוסף בן יועזר איש צרידה ויוסף בן יוחנן איש ירושלים בטלו האשכולות, איש שהכל בו, ואמר רב יהודה אמר שמואל: כל אשכולות שעמדו להן לישראל מימות משה עד שמת יוסף בן יועזר היו למדין תורה כמשה רבנו, מכאן ואילך לא היו למדין תורה כמשה רבנו. והאמר רב יהודה אמר שמואל: שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה! דאישתכח להו - אישתכח [על פי רש"י: אותן הלכות שנשתכחו השאירו בשכחתן], ודגמירן להו [רש"י: אותן שלא שכחו] - הוו גמירי כמשה רבנו. והא תניא: משמת משה, אם רבו מטמאין - טמאו, אם רבו טהורין - טיהרו! [ואם כן רואים שלא ידעו ללמוד את ההלכות שלא נשתכחו כמשה רבנו] ליבא דאימעיט [על פי רש"י: אותן הלכות שנשתכחו היו החכמים חולקים ביניהן מחמת השכל שנתמעט, ואת ההלכה היו קובעים לפי רוב דעות], מיגמר - [על פי רש"י: אותן הלכות שלא נשתכחו] הוו גמירי להו כמשה רבנו.21לפי מאמר זה הלכות רבות נשתכחו והרמה האינטלקטואלית ירדה ולא נותר לחכמים אלא לקבוע את ההלכה לפי רוב דעות - מנגנון הכרעה שלא מבטיח חזרה למקור. המאמר הבא מלמד כי קיים מנגנון אשר בעיקרון יכול להבטיח שחזור מדויק של כל ההלכות שנשתכחו. אולם מתברר כי על פי התורה אין לאדם זכות להשתמש במנגנון זה, כמאמרם:
שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה.ללמדנו כי לאדם לא נתנה רשות לנצל מקורות טרנסצנדנטיים כדי לשחזר הלכות שאבדו או כדי לחדש הלכות.
אמרו לו ליהושע: שאל! אמר להם: לא בשמים היא (דברים ל:יב).
אמרו לו לשמואל: שאל!
אמר להם: אלה המצות (במדבר לו:יג) - שאין הנביא רשאי לחדש דבר מעתה.22
בשעה שעלה משה למרום, מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות, אמר לפניו: ריבונו של עולם, מי מעכב על ידך? אמר לו: אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו, שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות. אמר לפניו: ריבונו של עולם, הראהו לי, אמר לו: חזור לאחורך. הלך וישב בסוף שמונה שורות, ולא היה יודע מה הן אומרים, תשש כוחו; כיון שהגיע לדבר אחד, אמרו לו תלמידיו: רבי, מנין לך? אמר להן: הלכה למשה מסיני, נתיישבה דעתו [רש"י: של משה הואיל ומשמו אומר אף על פי שעדיין לא קיבלה].23מאגדה זו לומדים שדרך לימודו של רבי עקיבא הייתה שונה מזו שהייתה מוכרת למשה רבנו, עד כדי כך שמשה לא הכירָהּ ולא הבין אותה. יחד עם זה ניתן להבין את האגדה בשתי פנים.
כל דבר תורה נאמר למשה [...] אבל ההפרש הוא כי משה נתן לנו את התורה שבכתב ותורה שבעל פה, והנה האדון ה' בחכמתו יתברך רשם בתורה שבכתב כל תורה שבעל פה שאמר למשה, אבל לא הודיע למשה כל מה שנתן בעל פה היכן הוא רמוז בתורה שבכתב. ועיקר עבודתנו בלימוד הגמרא וסודות היא להראות היכן התורה שבעל פה והסודות והדרשות רמוזה בתורה שבכתב וההלכות שנאמרו למשה בסיני והסודות והדרשות כולם ימצאו להם מקום בתורה שבכתב. [...] ועד היום הזה היא עבודת הקודש לפרש המקראות וליישבם על פי תורה שבעל פה, ועניין זה לא נמסר למשה כולו.24לפי דברים אלה משה רבנו ידע הכול ללא יוצא מן הכלל - ובכלל זה גם את חידושיו של רבי עקיבא. מה שלא ידע וגם לא היה זקוק לו - וזהו הדבר שהפתיע אותו כאשר שמע את רבי עקיבא - הוא היכן בתורה רמוזים כל ההלכות והסודות ומאלו פסוקים במקרא הם נדרשים.
ואמרו בש"ס תורה רובה בעל פה ומיעוטה בכתב, שנאמר "אכתוב לו רבי תורתי כמו זר נחשבו" (הושע ח:יב); דאם היה רובה של התורה שבכתב מידי ה', אנחנו כמו זר חשבנוהו, כי מה לשכל האנושי להבין את תורת ה' [...] אבל תורה שבעל פה משלנו היא.26אילו היה ה' כותב את רובי תורתו ומצוותיו, הייתה היא נחשבת לישראל "כמו זר" בגלל אלוהיותם של הדברים, שהשכל האנושי אינו מסוגל לקולטם ולהבינם, ואילו התורה שבעל פה פוסקת על פי השכל וההבנה האנושיים, ולכן יכולים אנו לחיות על פיה. עוד מוסיף ביל הקצות:
אך לא ניתנה תורה למלאכי השרת, ואל האדם נתנה אשר לו שכל אנושי. ונתן לנו הקב"ה התורה ברוב רחמיו וחסדיו, כפי הכרעת השכל האנושי, גם כי אינו אמת בערך השכלים הנבדלים, רק שיהיה אמת בהכרעת השכל האנושי, כי שכל האדם ילאה מהשיג האמת. וזה רצונו של הקב"ה, שהאמת תהיה כפי השכמת החכמים לומדי התורה בשכל האנושי. וזהו ברכת התורה "אשר נתן לנו תורת אמת" - שיהיה האמת אתנו. ושמא תאמר "אם אינו אמת יזיק חס ושלום" - ולזה אנו מברכים "וחיי עולם נתן בתוכנו [...] הקב"ה בחר בנו ונתן לנו את התורה כפי הכרעת השכל האנושי אף על פי שאינו אמת, ואם כן המחדשו הוא חידוש גמור. רק שיהיה אמת בהכרעת השכל האנושי. וזו שהראה הקב"ה למשה, כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, כי נתחדשו הדברים על פי התלמיד המחדשו.27התורה האלוהית, שהיא אמת, אין בכוח שכלנו האנושי להשיגה. לעומתה, פיתוחה של התורה שבעל פה היא מוצר האדם, ופרי הכרעותיהם של בני אדם. הקב"ה כביכול סומך את ידיו על מה שהאדם מחדש, בתנאי שהחידוש הוסק על פי כללי ההיגיון האנושי.28
תנא: באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו. אמר להם: אם הלכה כמותי - חרוב זה יוכיח. נעקר חרוב ממקומו מאה אמה, ואמרי לה: ארבע מאות אמה. אמרו לו: אין מביאים ראיה מן החרוב. חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי - אמת המים יוכיחו. חזרו אמת המים לאחוריהם. אמרו לו: אין מביאים ראיה מאמת המים. חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי - כותלי בית המדרש יוכיחו. הטו כותלי בית המדרש ליפול. גער בהם רבי יהושע, אמר להם: אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה - אתם מה טיבכם? לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע, ולא זקפו מפני כבודו של רבי אליעזר, ועדין מטים ועומדים. חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי - מן השמים יוכיחו. יצאה בת קול ואמרה: מה לכם אצל רבי אליעזר שהלכה כמותו בכל מקום! עמד רבי יהושע על רגליו ואמר: לא בשמים היא (דברים ל).32החכמים החולקים הם רבי אליעזר וחכמים. ידועה דרכו של רבי אליעזר בן הורקנוס בהלכה. על עצמו הוא העיד ש"לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם"33. תכונתו הבולטת היא היותו "בור סיד שאינו מאבד טיפה, קנקן זפותה שמשמרת את יינה"34. רבי אליעזר מוסר מסורות שקיבל מרבותיו, וסוג הראיות שהוא מביא משקף עמדה זאת. עליו להוכיח שהוא באופן אישי אדם נאמן המוסר כראוי את המסורת שבידו, והוא אינו בהכרח נזקק לצידוקים ענייניים לעמדתו. אמנם בראשית הסיפור רבי אליעזר ניסה לשכנע באמצעות טיעונים הלכתיים: "באותו היום השיב [...] כל תשובות שבעולם", אך משלא הסכימו חכמים לדעתו, פנה אל הטיעון העיקרי שלו - ביסוס מהימנותו כמוסר ההלכה. על פי גישה זאת מקומו של האדם בשיח ההלכתי הוא שולי בלבד ותפקידו מצטמצם למסירת הדברים איש מפי איש עד הר סיני. אין צורך להיזקק לכלים רציונאליים כדי לבסס את ההלכה הפסוקה.
אשכחיה רבי נתן לאליהו, אמר ליה: מאי עביד קודשא בריך הוא בההיא שעתא?לפי סיפור זה הקב"ה משלים בסיפוק עם קביעתו של רבי יהושע. במלים אחרות, הוא מסכים לכך שדרכי הטיעון הענייניות הן בסיסה של ההלכה ולא התערבות על-טבעית.36
אמר ליה: קא חייך ואמר "נצחוני בני, נצחוני בני".
דרש רבי יהודה בר נחמני מתורגמניה דרבי שמעון בן לקיש, כתיב: כתוב לך את הדברים האלה (שמות לד:כז), וכתיב: כי על פי הדברים האלה (שם), הא כיצד? דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן על פה, דברים שבעל פה אי אתה רשאי לאומרן בכתב. דבי רבי ישמעאל תנא: אלה - אלה אתה כותב, ואי אתה כותב הלכות. אמר רבי יוחנן: לא כרת הקב"ה ברית עם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה, שנאמר: כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל (שם).37בדיעבד, כידוע, התורה שבעל פה הועלתה על הכתב, וחז"ל מצאו לכך מוצא, משום שאי-העלתה על הכתב תביא לתוצאה חמורה ביותר. על כך בקטע הבא:
אמרי: דלמא מילתא חדתא שאני; דהא רבי יוחנן ור"ל מעייני בסיפרא דאגדתא בשבתא, ודרשי הכי: עת לעשות לה' הפרו תורתך (תהלים קיט:קעו), אמרי: מוטב תיעקר תורה, ואל תשתכח תורה מישראל.38בהקדמתו ל"יד החזקה" הרמב"ם מתייחס לאותה סוגיה. להלן עיקר דבריו:
כל המצות שניתנו לו למשה בסיני בפירושן ניתנו, שנאמר "וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחת הָאֶבֶן וְהַתּורָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהורתָם" (שמות כד:יב) - תורה זו תורה שבכתב והמצווה זו פירושה. וצוונו לעשות התורה על פי המצווה. ומצווה זו היא הנקראת תורה שבעל פה. כל התורה כתבה משה רבנו קודם שימות בכתב ידו [...] והמצווה שהיא פירוש התורה לא כתבה אלא צווה בה לזקנים וליהושע ולשאר כל ישראל [...] ומפני זה נקראת תורה שבעל פה. אף על פי שלא נכתבה תורה שבעל פה, למדה משה רבנו כולה בבית דינו לשבעים זקנים. ואלעזר ופנחס ויהושע שלשתן קבלו ממשה. וליהושע שהוא תלמידו של משה רבנו מסר תורה שבעל פה וצווהו עליה. וכן יהושע כל ימי חייו למד על פה. [...] ומימות משה רבנו ועד רבנו הקדוש לא חיברו חבור שמלמדים אותו ברבים בתורה שבעל פה, אלא בכל דור ודור ראש בית דין או נביא שהיה באותו הדור כותב לעצמו זיכרון השמועות ששמע מרבותיו והוא מלמד על פה ברבים. וכן כל אחד ואחד כותב לעצמו כפי כוחו מביאור התורה ומהלכותיה כמו ששמע. ומדברים שנתחדשו בכל דור ודור בדינים שלא למדום מפי השמועה אלא במידה משלש עשרה מדות והסכימו עליהם בית דין הגדול. וכן היה הדבר תמיד עד רבנו הקדוש והוא קיבץ כל השמועות וכל הדינים וכל הביאורים והפירושים ששמעו ממשה רבנו ושלמדו בית דין שבכל דור ודור בכל התורה כולה וחיבר מהכל ספר המשנה. ושננו לחכמים ברבים ונגלה לכל ישראל וכתבוהו כולם. ורבצו בכל מקום כדי שלא תשתכח תורה שבעל פה מישראל. ולמה עשה רבנו הקדוש כך ולא הניח הדבר כמות שהיה? לפי שראה שתלמידים מתמעטים והולכים והצרות מתחדשות ובאות ומלכות רומי פושטת בעולם ומתגברת וישראל מתגלגלים והולכים לקצוות, חיבר חיבור אחד להיות ביד כולם כדי שילמדוהו במהרה ולא ישכח. וישב כל ימיו הוא ובית דינו ולמדו המשנה ברבים.הרמב"ם לא קבע איסור כתיבת התורה שבעל פה להלכה ואיסור זה אינו מוזכר בספר המצוות או ביד החזקה. לפי דברי הרמב"ם תמיד היו נוהגים לכתוב את הדברים שנמסרו בעל פה, אולם כתיבה זאת נעשתה לצורכים אישיים. התורה שבעל פה לא זכתה למעמד רשמי המחייב את עם ישראל עד שרבנו הקדוש כינס את כל הדברים שהיו נמסרים בעל פה אל ספר שלאחר מכן הופץ בכל ישראל.
וכבר ידעת כי אפילו תורה שבעל פה המקובלת לא הייתה כתובה לפנים, כפי הציווי39 המפורסם באומה: "דברים שאמרתי לך על פה אי אתה רשאי לאומרם בכתב", והרי זו היא תכלית החכמה בתורה, לפי שהייתה הרחקה ממה שאירע בה בסופו של דבר, כלומר ריבוי הסברות והסתעפות השיטות, ומשפטים בלתי ברורים שיארעו בהסברת המחבר, ושכחה שתארע לו, ויתחדשו מחלוקות בין בני אדם ונעשים כיתות ונבוכים במעשה, אלא נמסר הדבר בכל זה לבית דין הגדול כמו שבארנו בחיבורינו התורניים וכפי שמורה על כך לשון התורה.40גם רבי יוסף אלבו מסביר כי התורה שבעל פה היא מחויבת המציאות, כי בלעדיה לא ניתן להבין את התורה שבכתב. בדבריו הוא גם נותן טעם נוסף לכך מדוע היה עניין לא להעלות את התורה שבעל פה על הכתב:
ולזה הוא מבואר, שאי אפשר שתהיה התורה שבכתב שלמה אם לא בהימצא עמה הפירוש הזה על פה, וזהו הנקרא תורה שבעל-פה. ועל זה הוא שאמרו חז"ל "לא כרת הקב"ה ברית עם ישראל אלא בשביל תורה שבעל פה", וזה לפי שאין מציאות להבנת התורה שבכתב אלא עם תורה שבעל-פה. ועוד, לפי שאי אפשר שתהיה תורת ה' יתברך שלמה באופן שתספיק בכל הזמנים, לפי שהפרטים המתחדשים תמיד בענייני האנשים כמשפטים והדברים הנפעלים הם רבים מאוד משיכללם ספר, על כן נתנו למשה בסיני על פה דברים כוללים נרמזו בתורה בקצרה כדי שעל ידם יוציאו החכמים שבכל דור ודור הפרטים המתחדשים.41לשיטתו עצם הכתיבה מקבעת את האפשרות להתאים את ההלכה לנסיבות העתים ולהתמודד עם חידושי כל דור ודור. רק עקרונות חוקי התורה נתנו למשה בסיני ולפיהם הוטל על החכמים שבכל דור ודור לחדש ולקבוע את ההלכה.
ואני אומר, שגם מהאי טעמא לא רצה ה' יתברך שיכתבו תורה שבעל פה, מפני שהדבר שנכתב לפנינו, ישתנו בו הפירושים שעליו ואם זה הוא בהלכה זו הקלה, קל וחומר בשיטות וסוגיות ועניינים החמורים. ואילו לא נכתבה אלא נמסרה ההלכה עם פירושה מחכם לחכם פה אל פה, לא היה בו מחלוקת ולא היינו צריכים לכלות ימינו במבוכה ופירוש ההלכה, והיינו עוסקים באותן שעות בלימוד אחר.43לדעת בעל הסמ"ע המסורת בעל פה מבטיחה כי הדברים יימסרו מדור לדור כדברם וכלשונם ללא שום שינוי או מחלוקת כי הלומד בעל פה נשמר מכל סטייה מן המקור. לעומת זאת, כאשר דברים כתובים, מתרבות המחלוקות בדבר פירושם.
אמר רבי יהודה בר שלום, כשאמר הקב"ה למשה " כְּתָב לְךָ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כִּי עַל פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כָּרַתִּי אִתְּךָ בְּרִית וְאֶת יִשְׂרָאֵל" (שמות לד:כז), ביקש משה שתהא המשנה בכתב. ולפי שצפה הקב"ה שאומות העולם עתידים לתרגם את התורה ולהיות קוראים בה יוונית והם אומרים "אנו ישראל, ועד עכשיו המאזנים מעויין" אמר להם הקב"ה לעכו"ם: אתם אומרים שאתם בניי - איני יודע אלא מי שמסטורין שלי אצלו הם בני. ואיזו היא זו? המשנה, שנתנה על פה, והכל ממך לדרוש.45על ידי החזקת התושב"ע מוכיח עם ישראל שהוא העם הנבחר כי על כל מה שהועלה על הכתב אבדה השליטה עליו, ואין מישהו אחר שיכול לבוא עם התורה שבעל פה ולטעון כי הוא בן בריתו של הקב"ה.
אמר רבי יהודה: אף כשהתירו רבותינו יונית - לא התירו אלא בספר תורה, ומשום מעשה דתלמי המלך. דתניא: מעשה בתלמי המלך שכינס שבעים ושנים זקנים, והכניסן בשבעים ושנים בתים, ולא גילה להם על מה כינסן. ונכנס אצל כל אחד ואחד ואמר להם: כתבו לי תורת משה רבכם. נתן הקדוש ברוך הוא בלב כל אחד ואחד עצה, והסכימו כולן לדעת אחת.46ברם, אירוע זה מוזכר כאירוע טראומטי בתולדות ישראל כמאמרם "בשמונה בטבת נכתבה התורה יונית בימי תלמי המלך והיה חשך בעולם שלשה ימים"47, והדבר מובא אף בשולחן ערוך יום זה מוזכר בין הימים ש"ראוי להתענות בהם"48. גם במסכת סופרים מובעת הסתייגות ממעשה תרגום כזה כמאמרה:
אַחַת דִּבֶּר אלוהים, שְׁתַּיִם זוּ שָׁמָעְתִּי כִּי עז לֵאלוהִים" (תהלים סב:יב) - מקרא אחד יוצא לכמה טעמים, ואין טעם אחד יוצא מכמה מקראות. דבי רבי ישמעאל תנא: "הֲלוא כה דְבָרִי כָּאֵשׁ נְאֻם ה' וּכְפַטִּישׁ יְפצֵץ סָלַע" (ירמיה כג:כט), מה פטיש זה מתחלק לכמה ניצוצות - אף מקרא אחד יוצא לכמה טעמים.50תורה זו ניתנה לישראל בלשון הקודש, ורק בלשונה המקורית היא יכולה לשמור על משמעויותיה הרבות. באופן שבו היא נדרשה על-ידי חכמי ישראל במהלך הדורות - כל פסוקיה, תיבותיה, אותיותיה ואפילו תגיה היוו בסיס לתלי תלים של הלכות ורעיונות. כל מי שבא לתרגם את התורה ללשון אחרת לא יוכל לעולם לשמור על כל המשמעויות הרבות הללו, אלא ייאלץ בעל-כורחו לבחור במשמעות אחת בלבד ולהניח את כל השאר. בכך הוא בהכרח יהפוך את התורה לטקסט רדוד ושטוח, ללא העומק המיוחד והרבגוני הטמון בטקסט המקורי. זו המשמעות של דברי מגילת תענית שעם תרגום התורה "החושך בא לעולם שלושה ימים".51