|
תוכן העניינים:
1. פתיחה 2. שיחה זמן כניסת השבת זמן יציאת השבת 3. משחקים א. "שעון שבת" ב. סידור כרטיסי הפעולה |
|
המדליק צריך להדליק מבעוד יום קודם שקיעת החמה (משנה תורה, הלכות שבת ה ג).
|
כוונתנו בנושא זה היא לעמוד על הקשר בין המושגים "כניסת השבת" ו"שקיעת השמש". במהלך פיתוח הנושא יובאו ויבוארו המושגים: כניסת השבת, שקיעת החמה וזמן הדלקת הנרות. (אפשר גם להביא ולבאר את המושגים: יציאת השבת וצאת הכוכבים.) 1. פתיחה 2. שיחה הגננת תדגיש, שהתמונה מתארת את זמן כניסת השבת. זמן כניסת השבת "כיצד יודעים שהשבת נכנסת?" מתוך התשובות השונות שיושמעו תדגיש הגננת את התשובה: "השבת נכנסת כשהשמש שוקעת". הגננת תבהיר, שזמן "כניסת השבת" הוא זמן קצר לפני "שקיעת החמה" = שקיעת השמש, ותדגיש, כי אנו מדליקים נרות שבת זמן קצר לפני "שקיעת החמה", ואז נכנסת השבת, וכשהשמש שוקעת השבת נמצאת כבר בכל מקום. אשר להרחיב את השיחה, כשהילדים מתארים את המראה בחוץ בזמן שקיעת השמש. (ביישובים קטנים תארגן הגננת פגישה עם הילדים באחד הימים לפנות ערב. בפגישה זו יצפו יחד בשמש השוקעת. במקומות אחרים יתבקשו ההורים לצפות עם ילדיהם בשקיעת השמש, ואז יוכלו הילדים להביא את רשמיהם אל הגן.) זמן יציאת השבת - ומתי יוצאת השבת? - כשיוצאים הכוכבים! כשרואים שלושה כוכבים בשמים, יודעים שהשמש כבר יצאה. השבת יוצאת עם צאת הכוכבים. הגננת תציג בפני הילדים את השאלות האלה: - כיצד נדע, מתי נכנסת השבת ביום מעונן? - כיצד נדע, את זמן כניסת השבת במקומות שאין רואים את שקיעת השמש? - כיצד נדע, מתי יוצאת השבת ביום מעונן? - כיצד נוכל לדעת מתי יוצאת השבת, אם אנו יושבים בבית ואיננו יוצאים החוצה? בעקבות התשובות השונות תציג הגננת בפני הילדים את לוח זמני כניסת (ויציאת) השבת. 3. משחקים א. "שעון שבת" על הילדים לסדר את התמונות לפי הסדר ולהזיז את מחוגי השעות בקביעות מסוימת. (הילדים אמנם אינם קוראים עדיין בשעון, אולם צורת השעון מסמלת את הזמן ואת המחזוריות שבו.) ב. סידור כרטיסי הפעולה |