(א)
וכי מה הוצרך לבאי עולם לכך? אלא ללמדך שכל הדורות היו מכעיסין ובאין, ולא הביא הקדוש ברוך הוא עליהם את מי המבול, בשביל צדיקים וחסידים שהיו בהם.
ויש אומרים: כל זמן שהיה מתושלח חי, לא ירד מבול לעולם. וכשמת מתושלח עוד נתלה להם שבעת ימים לאחר מיתתו.
שנאמר: (בראשית ז) "ויהי לשבעת הימים".
מה טיבן של שבעת הימים הללו? אלו ימי אבלו של צדיק שעיכב את הפורענות.
לפיכך נאמר "ויהי לשבעת הימים".
דבר אחר: ויהי לשבעת הימים, מלמד שקבע הקדוש ברוך הוא להם זמן לאחר ק"כ שנה שמא יעשו תשובה ולא עשו.
ולכך נאמר "ויהי לשבעת הימים".
דבר אחר: מלמד ששינה עליהם הקדוש ברוך הוא סידורו של עולם והיתה חמה יוצאת ממערב ושוקעת במזרח שמא יבינו ויתייראו ויעשו תשובה ולא עשו.
לכך נאמר "ויהי לשבעת הימים".
דבר אחר: מלמד שהעריך להם הקדוש ברוך הוא את שולחנו, והראה להם טובו מעין העולם הבא, כדי שידקדקו הן בעצמן ויאמרו 'אוי לנו טובה זו שאבדנו וששיחתנו את דרכן על הארץ'. שנאמר: (שם ו) "וירא אלוהים את הארץ והנה נשחתה, כי השחית כל בשר דרכו על הארץ":
(ב)
רבי אלעזר בן פרטא אומר: הרי הוא אומר: (שם) "לא ידון רוחי באדם לעולם" אמר הקדוש ברוך הוא: איני דן אותם עד שאכפול להם שכרן, שנאמר: (איוב כא) "יבלו בטוב ימיהם ושנותיהם בנעימים וברגע שאול יחתו".
רבי יוסי הגלילי אומר: הרי הוא אומר: 'לא ידון'. אמר הקדוש ברוך הוא: איני משווה יצר הרע על יצר הטוב. אימתי? עד שלא נחתם גזר דינם, אבל נחתם גזר דינם שניהם שוין בעבירה:
(ג)
הוא היה אומר:
צדיקים נוטל מהם יצר הרע ונותן להם יצר טוב, שנאמר: (תהלים קט) "לבי חלל בקרבי".
רשעים נוטל מהם יצר טוב ונותן להם יצר הרע, שנאמר: (שם לו) נאם פשע לרשע בקרב לבי אין פחד אלוהים לנגד עיניו.
בינונים נותנין להם זה וזה. את שבא ליצר הרע יצר הרע שופטו, את שבא ליצר טוב יצר טוב שופטו. שנאמר: (שם קט) "כי יעמוד לימין אביון להושיע משופטי נפשו".
רבי שמעון בן אלעזר אומר: הרי הוא אומר: 'לא ידון'. אמר הקדוש ברוך הוא: איני דן אותם עד שאשלם שכר לצדיקים. אימתי? בעולם הזה. אבל בעולם הבא אמר הכתוב (שם קמו) "תצא רוחו ישוב לאדמתו".
רבי עקיבא אומר: הרי הוא אומר: (בראשית ו) "לא ידון רוחי באדם לעולם". אמר הקדוש ברוך הוא: הם לא דנו בעצמן שהן בשר ודם, אלא הגיסו את רוחן כלפי מעלה, ויאמרו לאל סור ממנו.
רבי מאיר אומר: הרי הוא אומר: 'לא ידון', אמר הקדוש ברוך הוא: אמרו הדור ההוא לא ידון - ה' אין דיין בעולם, נטש המקום את העולם.
רבי אומר: הרי הוא אומר: 'לא ידון', אמר הקדוש ברוך הוא: הם לא הושיבו סנהדרין בארץ, אני מושיב להם סנהדרין במרום:
|