תוכן המאמר:
א. הדעה המקובלת: בעתיד נשוב לקדש קדשים עפ"י ראיית הירח ב. הסיבות לתיקון הלוח ע"י הלל ג. שיטתו של רב סעדיה גאון: תמיד קבעו חודשים ושנים עפ"י חשבון ד. רבי יצחק בר ברוך חולק על שיטתו של רס"ג ה. רב האי גאון על דרכי העיבור בעבר ו. מדוע לא פירש לנו משה איך לקבוע חודשים ושנים? ז. מצות קידוש החודש עפ"י הרמב"ם ח. מה להשיב לקראים הטוענים שמצות קידוש החודש היא רק עפ"י ראיית הירח? ט. הקראים חוזרים לקבוע חודשים ושנים עפ"י חשבון י. סיכום: לוח השנה בעידן הגאולה תקציר: במאמר הובאו הדעות השונות על דרכי העיבור בתקופה הקדומה, וכן הסיבות והגורמים לתיקון הלוח מהם ניתן ללמוד שעם חידוש הסנהדרין בעתיד לא נהיה חייבים לשוב ולקדש חודשים על פי הראייה דווקא. |
"פשוט וברור כי מהרה יבנה המקדש ויחזור הדבר לאיתנו ולתיקונו הראשון ותשוב סמיכת חכמים למקומה ונשוב בע"ה לקדש חודשים עפ"י הראייה, או אז נוכל להודיע לכל באי עולם על קידוש החודש או עיבורו באמצעות שידורי רדיו וטלביזיה או בכל דרך תקשורתית אחרת שיש לסמוך עליה לפי דרכו של עולם". והאסטרונום החובב רוי הופמן מייסד "האגודה לצפייה בירח החודש" כותב בשיחת השבוע של חב"ד (גליון 742) :
"חברי האגודה מתרגלים לקראת בוא המשיח וחידוש הסנהדרין. אז יוכלו להתייצב לפני הסנהדרין כעדים מיומנים ולהעיד על המולד".הגדיל לעשות ר' שי ואלטר, ראש "המכון ללימודי קידוש החודש" שליד ישיבת כרם ביבנה המבקש "להטעים אותנו מעט מהלוח העתידי" :
"קביעת הלוח תיעשה ע"י בי"ד הגדול - הסנהדרין שתצפה לעדים שיעידו על ראיית הירח החדש... לא יהיה ניתן לפרסם לוח שנה מראש... כללי הלוח יתבטלו... עקרונית ראש השנה יוכל לחול בכל אחד מימות השבוע ולא יידחה מהימים א', ד', ו'... גם לא יהיה מספר קבוע של ימים בחדשי השנה... הכל יהיה תלוי בראיית הירח... (מעייני הישועה, גיליון 111 ערה"ש תשס"ד).לפי התיאור הנ"ל שר' שי ואלטר מצביע עליו כ"חזון הלוח העתידי" עפ"י שיטת הרמב"ם, תיווצר בעתיד מציאות חדשה שלפי עניות דעתי הציבור לא יוכל לעמוד בה.
"בימים הראשונים היו קובעין בראיית הירח והיו המועדים משובשין ומופלגין בפלוגות ובמחלוקות. אחד מהם עשה היום ואחד למחר, כי יושבי העיירות שבראשי ההרים ראוהו בן יומו, ויושבי העיירות שבשדה ראוהו למחרת. עד שבא רבי יצחק נפאחא וראה בחכמתו לתקן דבר שיעשו כל עדת ישראל ביום אחד... עמד ותיקן העיבור כאשר הבינהו הקב"ה... ולפי שעשה לשם שמים קבלו ממנו כל ישראל עד זמן המשיח, עד יורה צדק"2. (ו)לפי הנ"ל תיקון הלוח נעשה כדי למנוע שיבושים ומחלוקת בקביעת המועדים. דברים דומים כותב טוביה בן אליעזר בעל מדרש "לקח טוב" (המאה ה - 12):
"בזמן שהיו בני ישראל שרויים על אדמתם היו מקדשים את החודש עפ"י ראיית העדים, וכשגלו אין בית דין (ז) לחקור ולדרוש וכדי שלא יהיו ישראל עושים ימים טובים משונים זה מזה; האב - היום; הבן - למחר ואחיו למחרת, עמדו ישראל על סוד העיבור. ואעפ"י שמצווה לקדש עפ"י הראייה, אינו חובה לומר שאם לא נתקדש על הראייה - אינו מקודש. וכך ראוי לסמוך על סוד העיבור ולא לעשות ישראל אגודות אגודות להיות זה מחלל שמירת יום קדוש של זה" (פסיקתא זוטרתא "החודש הזה").ורבנו זרחיה הלוי (הרז"ה) גם הוא מתייחס לעניין התיקון:
בימי הלל בן יהודה בן רבנו הקדוש3, שהנהיג לקדש עפ"י החשבון... מדוחק הגלות, שלא היו העדים מצויין ללכת להעיד בפני בית-דין ולא השלוחין לכל המקומות יכולין לצאת להודיע קידוש בית-דין, משום שיבוש דרכים" (ספר המאור רה"ש פ"א). (ח) מן הראוי לשוב ולהבהיר שכל ההסברים הנ"ל לתיקון הלוח אינם מעוגנים במסורת ולמעשה יכול כל אחד לנסות ולמצוא הסברים נוספים לשאלה מדוע הוחלט לעבור ללוח שנה המבוסס על חשבון (ט). הלל עצמו לא מסר לנו את סיבת התיקון וגם במשך 600 שנה אחריו לא ראו צורך להסביר זאת. וההסברים המאוחרים מצביעים על כך שהעם ראה במעבר ללוח עפ"י חשבון דבר רצוי והכרחי למניעת מחלוקות ופילוגים ותורם לשמירה על אחדות ישראל.
עד כה יצאנו מתוך הנחה שמצות קידוש החודש היא לקדש חודשים עפ"י ראיית הירח ולעבר שנים עפ"י סימני האביב ותיקונו של הלל נועד לאפשר קביעת חודשים ושנים עפ"י החשבון. בפרקים הבאים נביא דעות שונות של חכמי העיבור בנידון. אך בתחילה נציג את השיטה של רס"ג לפיה מצות קידוש החודש היא עפ"י חשבון ולא עפ"י ראיית הירח וחשבונות העיבור שבידינו הם הלכה למשה מסיני.
"ואל יאשימני אדם ויאמר איך תוכל להשיב על חכם גדול ומופלא ממך..."ובהמשך הוא מביא את כל ראיותיו של רס"ג להוכחת שיטתו והוא משיב עליהן אחת לאחת ודוחה אותן ולאחר מכן מציג את שיטתו שלו:
"כל זמן שביהמ"ק היה קיים היו עושים מועדיהם בכל ימי השבוע והיו פעמים סומכין על העיבור ופעמים על הראייה. וכן היו מעברין את השנה כפי הנראה להם, עד שהיו עושים שתי שנים ושלש מעוברות זו אחר זו ולא היו נזהרין מבד"ו פסח ולא מגה"ז עצרת ולא משאר הסימנים עד זמן הגלות ...רבי אברהם בר חייא שמביא את המחלוקת שבין רס"ג ורבי יצחק ב"ר ברוך מסכם:
... ואנו ראויים לומר שכל החשבון הזה אשר אנו חושבין היום קבלה היא בידינו ותקנה וסייג שסייגו לנו רבותינו כאשר נראה להם לסייג ואנו שומרים אותו ומחזיקים אותו כאילו היה נאמר בהר-סיני כי כן אנו חייבים לשמור כל תקנתם כשמירתנו המצוות הנתונות על הר סיני..."
"ודברי זה ודברי זה מודים על חכמת החשבון אשר בידינו ואין לנו להכריע ביניהם. והמעיין בדברי שניהם ימשך כאשר טוב בעיניו ועל איזה מהן יסמוך אינו יוצא מדרך האמונה..."ראב"ח מבהיר לנו שמבחינה מעשית אין שום נפקא מינה מהמחלוקת שכן שניהם "מודים על חכמת החשבון אשר בידינו". וגם בעניין המחלוקת שביניהם בשאלה מה הייתה שיטת העיבור הקדומה ואם חשבון העיבור שבידינו הוא "הלכה למשה מסיני" או רק "קבלה הוא בידינו שאנו מחזיקים אותו כאילו היה נאמר בהר סיני" - סבור ראב"ח שכל אחד יכול להחזיק בדעה הנראית לו "ועל איזה מהן יסמוך אינו יוצא מדרך האמונה".
"והנה משה לא פירש לנו בתורה איך נקבע החודשים והשנים... ויש לתמוה מזה תימא גדולה: איך פירש דיני כל נגעי המצורע שהוא באדם אחד ולא יעמוד בכל זמן, והניח דבר המועדים שכל ישראל חייבים לשומרה בכל זמן, ויש כרת על אכילת חמץ בפסח ועל אכילת יום הכיפורים ..."תמיהתו של ראב"ע על כך שהתורה מפרטת את דיני המצורע, דינים שמתייחסים לאדם מסוים בזמן מסוים ולעומת זאת אינה מביאה את דיני העיבור, דינים שמתייחסים לציבור כולו ולמועדי השנה בכל הדורות, היא אכן תמיהה שמן הראוי למצוא לה הסבר.
"וזה לאות (=מכאן ראייה) כי סמך על קריאת בי"ד בכל דור ודור ... הנה אתן לך ראייה מן המקרא שהמועדים תלויים בבי"ד, דכתיב 'ויועץ המלך חזקיהו לעשות הפסח בחודש השני' (דבה"י-ב ל, ב) ואם הייתה קבלה בידם להסתכל לדבר האביב למה לקח עצה לקבוע פסח בחודש השני ..."למעשה ניתנה לביה"ד סמכות להתקין תקנות חדשות או/גם לשנות תקנות קיימות והכל בהתאם לצרכי השעה והמקום. ותקנותיו של ביה"ד נחשבו כ"הלכה למשה מסיני", שכן כל בי"ד שימש למעשה חוליה בשרשרת הדורות ובהשתלשלות ההלכה מהר סיני. והחלטת ביה"ד מחייבת לא רק את עם ישראל אלא כביכול גם את הבורא :
"בשעה שרואין בי"ד שלמטן שמקדשין אותו - גם הם מקדשין אותו. אמרו בי"ד: היום רה"ש, הקב"ה אומר למלאכי השרת: העמידו בימה יעמידו קטגורין, שאמרו בני היום רה"ש. נמלכו בי"ד לעברה למחר, הקב"ה אומר למלאכי השרת: העבירו הבימה, יעברו סנגורין יעברו קטגורין, שנמלכו בני לעברה מחר" (ירו' רה"ש א, ג).דברים אלה אכן מאששים את שיטותיהם של רבי יצחק ב"ר ברוך ורב האי גאון לפיהם יש בכח בי"ד לשנות מהמסורת המקובלת (יז). ומכאן שבעתיד לא יהיה בי"ד חייב לשוב ולקדש חודשים עפ"י הראייה דווקא, או עפ"י חשבונות העיבור שבידינו.
"... הוא מצות עשה אחת והיא לחשב ולקבוע באיזה יום תחילת כל חודש מחודשי השנה"11.דבריו כאן ברורים כשמש: המצווה היא "לחשב ולקבוע" והכל יודעים שחישוב נעשה עפ"י חשבון ולא עפ"י ראייה (יט). לעומת זאת בפ"ה ה"ב של הלקה"ח כותב הרמב"ם:
"הלכה למשה מסיני הוא: בזמן שיש סנהדרין קובעין עפ"י ראייה, ובזמן שאין שם סנהדרין קובעין עפ"י החשבון הזה שאנו מחשבין בו היום".לכאורה דבריו אלה עומדים בסתירה לדברים שכתב בפתיחה להלקה"ח ואכן אנו רואים שציבור לומדי התורה מתעלמים מהדברים שכתב הרמב"ם בפתיחה להלקה"ח והכל תפסו את הנאמר בפ"ה ה"ב, שלעתיד לבוא כאשר תתחדש הסנהדרין נהיה חייבים לשוב ולקדש חודשים עפ"י הראייה.
"ואני תמה מאדם12 יכחיש הראות ויאמר כי דת היהודים אינה בנויה על ראיית הלבנה אלא על החשבון בלבד... אבל הייתה דעתו בזה המאמר להשיב אחור בעל דינו באיזה צד יזדמן לו, בשקר או באמת, כיוון שלא מצא מציל לנפשו מהכרח הויכוח".בדברים אלה מתכוון הרמב"ם לויכוח שניהל רס"ג עם הקראים. הוא מוצא הסבר לדברי רס"ג אבל הוא שולל את השיטה שלו. הרמב"ם נדרש אפוא לטענותיהם של הקראים. הוא מקבל את קביעת רס"ג שחשבונות העיבור הם "הלכה למשה מסיני", עם זאת את מצות קידוש החודש עפ"י הראייה נוכל לקיים רק כאשר יש סנהדרין. "נוכל לקיים" אבל אין זה בהכרח "חובה". ולפי זה תשובתו של הרמב"ם תהיה: רק כאשר יש סנהדרין רשאים הם לקדש עפ"י ראייה. "רשאים" אך לא "חייבים". רק כך נוכל ליישב את הסתירה שבדברי הרמב"ם באופן שיתאימו גם לשיטת רב האי גאון ור' יצחק ב"ר ברוך13.
אמר שמואל יכילנא לתקוני לכולה גולה. כלומר יש בי כח לחשוב חשבון השנים ולתקן איזו שנה צריכה עיבור וכן בחדשים איזה חדש צריך להתעבר עד ביאת הגואל ויתישב הסנהדרין.והמשמעות היא שבזמן הגאולה תחול איזושהי תמורה בלוח, וזה ודאי לא כמו רס"ג.
... אנו אוחזים כסדר הזה (כוונתו למחזור העיבור) לשנים הראשונות מלפני משה רבינו גם אחריו עד ימי הלל בר' יהודה בשנת תר"ע לשטרות שמאותה שנה לא הקדימו ולא אחרו אלא אחזו הסדר הזה אשר בידם ...והדברים מובנים, כי מחזור העיבור (והלוח כולו) נמסר למשה בסיני, ולא היה כל צורך לתקן לוח. מה שקרה החל מימיו של הלל הוא שחדלו לשנות מסדר העיבור כפי שנהגו בעבר ועברו להשתמש רק בסדר העיבורים של הלוח, כפי שכותב רה"ג בתשובה כמה שורות קודם:
וכך אנו אומרים כי משה רבנו למד את ישראל עקרו של הסוד הזה ...גם מדקדוק לשונו של רה"ג עולה שהוא מזכיר את הלל כנקודת ציון היסטורית, ולא כמתקן תקנה. כל שניתן לטעון הוא כי בימי הלל התקבלה החלטה שלא לחרוג יותר מהלוח, ולאו דווקא ע"י הלל. משמעות החלטה זו היא שבפועל נוצר לוח קבוע, כיון שבית הדין מושך את ידו מלהתערב בקביעת המועדים. אין זו תקנה, אלא ויתור על סמכות שמוביל לשיטת קביעה אחת ויחידה.
ואע"פ שנתן להם הסוד הזה הזהירם שכל זמן שסנהדרין קיימת יש להם לשנות מן המסורת להקדים ולאחר ...
כי ההיא דתניא: על שלשה סימנים מעברין את השנה על האביב ועל התקופה ועל פירות האילן ושלשתן משמרין קירוב בין שנת החמה לשנת הלבנה.
ואנו יודעים כי ראשונים כבר עברו שלא כסדר הזה (היינו גו"ח אדז"ט).
... בזמן שהיתה סנדרי גדולה בארץ יהודה היה להן לעבר את השנה כאשר הם רואים אם במסורת אשר בידינו בסוד העיבור (= כוונתו למחזור 19 שנה של הלוח) ואם בזולתה (= לפי המובא בגמ' מסכת סנהדרין).בדברים אלו ניתן לראות את התלות הישירה בין האפשרות לעבר גם שלא לפי הלוח - במציאותה של סנהדרין. וממילא ניתן להבין שהעדר הסנהדרין היא הסיבה שלא ניתן היום לעבר שלא לפי הלוח.
וכבר שאלה האומה את החכמים אחרי שנפסק שינוי העבור בבית הדין הגדול ואמרו הידאנא דידעינן בקבאעא דירחא מאי טעמא עבדינן תרי יומי.(ג) אין זה מדויק שבתלמוד אין זכר לתיקון הלוח.
ר' יוסי מישלח כתיב להון אף על פי שכתבו לכם סדרי מועדות אל תשנו מנהג אבותיכם נוחי נפש. גם בבבלי ביצה דף ד ע"ב הגמרא שואלת מדוע היום כאשר בקיאים בבבל בקביעות החודש בכל זאת נוהגים שני י"ט של גלויות:
והשתא דידעינן בקביעא דירחא מאי טעמא עבדינן תרי יומי משום דשלחו מתם הזהרו במנהג אבותיכם בידיכם זמנין דגזרו המלכות גזרה ואתי לאקלקולי.הלשון הדומה בין הירושלמי לבבלי מראה שמדובר באותו מאורע, שבו נצטוו בני הגולה על ידי ר' יוסה (מראשי אמוראי א"י בדור הרביעי) להמשיך לנהוג בשני ימים טובים למרות שקבלו הודעה מראש על קביעות החודשים (סדרי מועדות).
ומאימתי התחילו כל ישראל לחשב בחשבון זה, מסוף חכמי תלמוד בעת שחרבה ארץ ישראל ולא נשאר שם בית דין קבוע, אבל בימי חכמי משנה וכן בימי חכמי תלמוד עד ימי אביי ורבא על קביעת ארץ ישראל היו סומכין.הרב נחום אליעזר רבינוביץ' פירש בפרושו "יד פשוטה" (זמנים ג', עמ' קי): 'פירוש ב"ד קבוע הוא בית דין סמוך'. אולם מהלכות שופר פ"ב ה"ט לא משמע כן. ובשיחה עם הרב רבינוביץ' שליט"א הודה לי שהלשון צריכה תיקון.
במקום שאין מכירין זמנו של חדש נוהגין אחד מעובר ואחד שאינו מעובר. וכן בגליות נוהגין אחד מעובר ואחד שאינו מעובר. היו נוהגין תמוז בזמנו ואב מעובר ואח"כ נודע להן שאב בזמנו מניחין אותו ומונין מכאן ואילך אחד מעובר ואחד שאינו מעובר.בתחילת בבלי מגילה מובאים דברי ר' יהודה שתקנת הקדמת הקריאה לבני הכפרים ביום הכניסה היא בזמן שהשנים כתקנן וישראל שרויין על אדמתן, אבל בזמן הזה הואיל ומסתכלין בה (ביום י"ד כמדד מתי יחול חג הפסח) אין קורין אותה אלא בזמנה. ר' יהודה היה שנים רבות לפני הנהגת הלוח, ובכל זאת כבר מתייחס לבעיית הפזורה היהודית.
ומה שכיון ללמוד החכם מהתוספת שהוסיף בעל ספר יסוד עולם על עיקר דברי הרמב"ן כאשר גלה כונתו לפנים בקונדרס אין לנו להודות לו בו והוא שכתב בעל ספר יסוד עולם שהסבה שיסדו לנו חשבון העבור שבידינו היום היא כדי להסיר המחלוקת ושינוי הדעות והסברות והמנהגות שהיו מקודם לכן בין קביעת ר"ה וי"כ ושאר המועדות ע"פ ראית הלבנה לבין קביעתם ע"פ החשבון כאשר האריך שם ולז' העתיק דבריו החכם בהקדמה הנז' בחשבו לקיים מהם מה שכתב הוא לפנים שאפי' שיהיו לנו עתה בית דין של ג' סמוכים ומומחים לא נוכל לקדש החדשים ולקבוע מועדות ע"פ הראייה מטעם המחלוקת הנז' שימשך בין הקרובים והרחוקים וכל זה אינו אמת ואין לנו לשמוע לדבריו כלל בזה ואין לו ראיה מדברי בעל ספר יסוד עולם כי הרב ההוא היה חכם גדול בחכמת התכונה אבל בענייני הדינים לא היה מדבר ומדקדק כפי שרשי התלמוד אלא כפי הסברא לבדובהמשך דבריו שם מציין הרלב"ח שקיימות ביסוד עולם סתירות פנימיות (דף יב עמודה ב') ומסכם:
דאין ולאו ורפיא בידיה, והיה כותב פעם כך ופעם כך, והכל כפי הסברא לא כפי שרש הדין וכזה עצמו עשה בנדון שלפנינו במה שכתב שלהסיר המחלוקת הוקבע החשבון שבידינו מהעבור כי זה הוא מדעתו ואין לנו לשמוע אליו אלא להרמב"ם והרמב"ן ז"ל שלא חששו כלל למחלוקת בהרמב"ם הוא מפורש במה שכתב שהלכה למשה מסיני היא שבזמן הסנהדרין יקדשו החדשים ע"פ הראייה ויהיה עבור השנים כפי הסדר ההוא ובזמן דליכא סנהדרין שיעשו הכל ע"פ החשבון שבידינו היום. גם הרמב"ן תלה הענין בזמן שימצאו סמוכין ומומחים כי אז מקדשי' ע"פ הראיה וכשלא יהיו סמוכים ע"פ החשבון וכן כתב בפירוש וז"ל ולפיכך הוא שבטלה הראיה אצלנו לפי שאין לנו בית דין הראויים לקבל העדות ולקדש על פיהם והוא טעותם של המינים לא כדברי הרב עד כאן לשונו. הרי שכל זמן שיחזרו הסנהדרין לדעת הרמב"ם והסמוכים לדעת הרמב"ן אנו מחוייבים לקדש ע"פ הראיה ותרווייהו מחד קרא ילפי מהחדש הזה לכם וכו' מר סבר לכם ולעומדים מיוחסין ככם ומר סבר לכם ולסמוכים ככם. וכל זמן שהיו הסנהדרין או הסמוכין אנו מחוייבים לקדש ע"פ הראייה ולא נחוש למחלוקת שכתב בעל ספר יסוד עולם ומכאן שמה שרצה ללמוד החכם (מהר"י בירב) מדברי בעל ספר יסוד עולם שאפילו שתחזור הסמיכה למקומה אין אנו יכולין לקדש ע"פ הראיה מפני המחלוקת אינו אמת כלל.
... מתוך מצוה זו של קידוש החודש על-פי ראייה ... הסיקו והורו אנשים אשר לעולם לא יילאו להשפיל את העבר היהודי בעיני דור ההווה, מסקנה אוילית. בראשית דברי ימיהם, טוענים הללו, היו היהודים חסרי ידע אסטרונומי על אודות מחזור הירח. רק כעבור מאות בשנים למדו את חישובו מן היוונים; עד אז נאלצו להסתפק בתחליף גס של ציפייה מדי פעם בפעם להופעה מחודשת של הירח. כינינו זאת איוולת, משום שהרי אין לבסס מערכת חישוב זמן על ראיית הירח החדש בלבד, כאשר בהיות השמים מעוננים, יכולים לחלוף שבועות ללא יכולת ראות. יתירה מזאת, עצם הציפייה לראייתו מניחה חישוב מראש של אפשרות זו. ואכן למדים אנו מתורה-שבעל-פה, כי ביסוד קביעת ראשי החודשים היה מונח חישובו של הרגע, בו עתידה הלבנה להיגלות. תוצאות חישוב זה שימשו כביקורת לדבריהם של עדי הראייה. ולא עוד, אלא אם לא הופיעו עדים ביום השלושים, הפך יום השלושים ואחד לראש חודש, אף ללא עדי ראייה (עיין ראש השנה דף כב ואילך) ...ובהמשך דבריו כתב:
... רק בור ועם הארץ, עשוי לייחס לבקיאותנו בקביעא דירחא, לעובדה זו ששוב אין לנו ספק בנוגע להתחלת כל חודש, יתרון ראוי לשבח. בקיאותנו זו אך תוצאה היא של העובדה המצערת, כי בעיקבות פיזורנו חסרים אנו נציגות ציבורית, מאושרת ע"י "סמיכה", שיכולה היתה לקדש את ראשי חודשינו עבור הצבור על-פי ראייה. כתוצאה מכך נשללה מחודשינו וממועדינו תכונתם השורשית, המקדשתם להיות חודשים שלנו, וזמני היוועדות בינינו ובין ה', לולי הלל השני, נציג אחרון של כלל קהלנו. בחוכמתו ראה את הנולד ותיקן חסרון זה בקדשו ובקבעו - כתחליף זמני - כל ראשי החודשים למשך כל תקופות פיזורנו עד לכינוסינו לעתיד לבוא.(יא) ניתן להוכיח מהגמרא (בבלי ראש השנה כא, ב) שערך קידוש החודש לפי הראייה דוחה את ערך אחדות האומה:
תנו רבנן: מנין שמחללין עליהן את השבת? תלמוד לומר "אלה מועדי ה' אשר תקרו אותם במועדם" יכול כשם שמחללין עד שיתקדשו כך מחללין עד שיתקיימו? תלמוד לומר "אשר תקראו אותם" - על קריאתם אתה מחלל את השבת ואי אתה מחלל על קיומן".והנה אם ערך אחדות האומה היה חשוב ממצוות קידוש החודש ע"פ הראייה, היה לחכמים לתקן לוח קבוע ולא לקדש ע"פ הראייה, שכן שימוש בקידוש החודש ע"פ הראייה גורם לקרובים לחלל את השבת, ולרחוקים אי-ידיעת המועד המדוייק של ראש החודש, ולחלל שבת כדי להודיע לא ניתן. ואמנם לוח היה פותר את כל השאלות האלו מקדמת דנא, ואנו מוצאים שחכמים דבקו דווקא בשיטה זו על אף הקשיים שהיא מחוללת אצל הקרובים והרחוקים.
"שדברת בעבור אנטיגנוס - איני מאמין בהם ... והלא כתבו צדיקים בתוך ישראל ולא זכרו מזה דבר אלא דברים אחרים שהשיבו על הרבנים בעבור חרבנות בית שני". (העתקתי כאן את נוסח המוגה שמופיע בתורה שלמה כרך י"ג עמ' מג).כוונת הדברים: אותו בן משיח לא קיבל את המעשה של רס"ג באנטיגנוס איש סוכו וצדוק ובייתוס, ואף טען שחכמים אחרים תלו את המעבר לחשבון העיבור ב"חרבנות בית שני", ולא הזכירו כלל את עובדת צדוק ובייתוס.
טען על זה בדבר שאין לא יסוד בשאר ספרי הרבנים ...ראה את דברי הרב כשר בתו"ש שם עמ' מג-מד. וייתכן שדברי הקראים האלו שהתווכחו נגד רס"ג משקפים שלא כל חכמי ישראל הסכימו עם דבריו.
"משנתנה תורה וכל זמן בית ראשון ושני וגם זמן רב אחרי חרבן, ע"פ הראייה, ולא ע"פ חשבון המולד כמו שסובר הגאון, היו ב"ד קובעין ר"ח והמועדים לישראל ...".2) כעת נדון במובאה ב"ספר העיבור". שר-שלום הביא משם ציטטה חלקית של הדברים המיוחסים לר' יצחק בן ברוך.
... אבל לנו להודות ולדעת שישראל כל זמן שהיה ביהמ"ק קיים היו מונים לעיבור וחוקרים על הראייה ומונים לה, והיו עושין מועדיהם בכל ימי השבוע והיו סנהדרין וכהנים ולויים יודעים להזהירן בשמירת שתי שבתות זה אחר זה ושמירת ערבה הבאה ביום שבת, והיו ישראל מקבלין מהן ושומעין אליהם ורוח הקודש מסייעתם וזכותם עמד להם.במובאה שם לפני קטע זה ר' יצחק בר' ברוך מתמקד בסתירת דברי רס"ג לגבי הימים הפסולים בלוח - לא אד"ו ראש לא בד"ו פסח וכו'.
ואתה רואה שהיו סומכין על הראיה - מדבריהם: בין שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל מחללין עליו את השבת, ו-ראוהו ב"ד וכל ישראל ונחקרו העדים, וכן - בראשונה היו מקבלין עדות החודש מכל אדם.
ותראה שהיו מונין לעיבור מדברים אלו: אמר שמואל יכילנא לתיקוני לכל הגולה, וקדשוהו שלא בעדים הרי זה מקודש.
והיו פעמים סומכין על העיבור ופעמים על הראייה מפני הנראה להם וכפי צורך העת.
וכן היו מעברין את השנה כפי הנראה להם, עד שהיו עושים שתי שנים ושלש מעוברות זו אחר זו ולא היו נזהרין מבד"ו פסח ולא מגה"ז עצרת ולא משאר הסימנין עד זמן הגלות.
וראו שהמועדים צריכים לקבוע זמן מתוקן להם נוהג על חשבון אשר היה מסורת בידם ותקנו לנו כל התקנות האלה אשר אנו חייבין לשמרן ולסמוך עליהם ולא לזוז ממנו ימין או שמאל, מפני שכל זה יכולין היו לתקנו והקב"ה נתן להם רשות בזה, כאשר דרשו: הרי הוא אומר 'אתם' שלש פעמים: 'אתם' אפילו שוגגין 'אתם' אפילו מזידים 'אתם' אפילו טועים. ועוד אמרו: נכנס ר' עקיבא ומצאו כשהוא מיצר. אמר לו: יש לומר שכל מה שעשה רבן גמליאל עליך עשוי שנאמר 'אלה מועדי ה' ', בין בזמנן בין שלא בזמנן אין לי מועדות אלא אלו. והתקינו לנו החשבון הזה בחכמה ומסורת שהיה בידם כדי שיהיו כל גליות ישראל מועדיהם ביום אחד בכל מקום ומקום כאשר עשו בחכמה סייגות שסייגו ואין לנו לעבור עליהן.
... והנה לך בזה תקנה אחר תקנה וסייג אחר סייג, וכמו כן עשו בתקנת המועדות: בראשונה היו עושים מועדיהם בכל השבוע, משנתבלבל העולם, ונתמעטה התורה והחכמה והחסידים התקינו שלא יהא צום הכיפורים סמוך לשבת ולא יום ערבה בשבת, ומשם נתקנו שאר הסימנין לכל המועדים.
כל המנחות נילושות בפושרין ומשמרין שלא יחמיצו ואמרו בעיסת הפסח שאינה נילושת בפושרין, והקשו עליה מאי שנא ממנחה? והשיבו ואמרו אם יאמרו בזריזין - יאמרו בשאינן זריזין? ואתה אמרת לענין הזה אם הזריזין היו יכולין לשמור שתי שבתות זו אחר זו ולהזהר במצות ערבה בשבת - לא נאמר על שאינן זריזין.
ואנו ראויים לומר שכל החשבון הזה אשר אנו חושבין היום קבלה היא בידינו ותקנה וסייג שסייגו לנו רבותינו כאשר נראה להם לסייג ואנו שומרים אותו ומחזיקים אותו כאילו היה נאמר בהר סיני כי כן אנו חייבים לשמור כל תקנתם כשמירתנו המצוות הנתונות על הר סיני...
וגם כן בחודשים היו להם שלשה פנים:רואים מכאן בבירור, שהאפשרות השלישית אין פירושה מתן רשות לבית דין שיוכלו לעשות מה שירצו, אלא שהם חייבים לסמוך על קביעה המושתתת ב"הלכות המועתקות" היינו מסורת תורה שבעל-פה (המופיעה במשנה במסכת ערכין), שיוכלו להשתמש בקביעה שלא תרחק מן הראייה יותר משלשה ימים. קביעה זו מבוססת על הראייה, ולא על חשבון המולדות. ואם כן בדברי רה"ג שלשה אופנים לקביעת החודש:
אחד - חשבון עיבור זה שהוא עמנו היום כי הפשוטה לעולם אין בה פחות מחמשה מעוברים ידועים, ואין בה פחות מחמשה חסרים ידועים ומרחשון וכסלו כמשפטן ואדר ראשון מלא במעוברת - כשרואין לקבוע כדת הזאת היו קובעין, והיא התפוסה לעולם.
והשני - ראיית הירח כשרואין לקדש על הראייה מקדשין.
והשלישי - לפי מה שרואין לא מזה ולא מזה, מה שעשו עשוי אלא שחוזרין לדת, ומבלי צורך מצוה לקדש על הראייה, ואין להם לרחוק מן הראייה יותר משלשה ימים. ולפי ההלכות המועתקות עושין, ששנינו: אין פוחתין מארבעה חדשים המעוברין בשנה ולא נראה יותר משמנה. וכל זאת שלא ירחקו מן הראייה. וכן אמרו מעשה ועשה רבי תשעה חסרים ונראה חודש בזמנו, והיה רבי תמה ואמר עשינו תשעה חסרין ונראה חודש בזמנו? אמר לפניו ר' שמעון ברבי שמא שנה מעוברת היתה ועיבור שלה ל'? אשתקד עשינו שניהם מלאים דל תלתא לבהדי תלתא והויא לה בדוכתיה. אמר ליה רבי: נר ישראל! כך היה.
והחשבון הזה שבידנו שהוא סוד העיבור היה בידיהן של ישראל מימות משה רבנו ומוזהרין לעשות לפיהו כשיראו בית דין, והוא מדוקדק בכל מחזור י"ט שנה ושבעה חודשים יתירים כדי שיצא המחזור ותעמוד שנת הלבנה נוכח שנת החמה ואין ביניהן אלא שעה ותפ"ה חלקים בלבד.מדברי רה"ג רואים בבירור שמחזור י"ט של הלוח, לא רק שהינו עדיף על עיבור השנה של ב"ד (רה"ג בהתייחסו לגבי עיבור ב"ד שאיננו לפי שנות המחזור נקט לשון של דיעבד: "מה שעשה עשוי") - אלא שמחזור י"ט הינו הסדר הקבוע המנורמל. כל עיבור שנעשה ע"י ב"ד שלא ע"פ סדר העיבורים שלנו, הינו סטייה מהנורמה, - סטייה שחייבת להיות מתוקנת כאשר יחלוף הצורך.
ואם רואין בית דין לעבר שלא כסדר הזה להקדים או לאחר מה שעשה עשוי. ובלבד שיעשו כהלכות שהיו עמהם בקבלה שאמרו חז"ל אין מעברין את השנה לא בשביעת ולא במוצאי שביעית אימתי רגילין לעבר בערב שביעית, ואמרו אין מעברין את השנה בשני רעבון. וזה אשר אמרו כי משנים מדת סוד העיבור ומקדימין ומאחרין את העיבור בעבור מדות שמנו אותם חכמים כגון גליות ישראל שנעקרו ממקומן לחוג ועדיין לא הגיעו כדי כלן מועד א'. ומפני הדרכים, ומפני הגשרים שיבאו עולי רגלים ומפני תנורי פסחים כגון שרבו מי גשמים ונימוקו כמו שאמר חוני המעגל: באו והכניסו תנורי פסחים שלא ימוקו כי צורך גדול הוא שצריכים אותם האלפים לצלותו ולאכול בלילה ההוא. ודברים שם סעד לעיבור כמו שצוה רבן גמליאל לכתוב גוזליא רכיכין ואמריא דעדקין וזמן אביבא לא מטא. וכשנצרכין ומעברין שנים שלא כסדר סוד העיבור אשר בידנו יושבים אחר כך בסוּר הצורך ופורעין מה שלוו מן השנים עד שמעמידין שנת הלבנה כנגד שנת החמה בסוף אותו המחזור או שלאחריו שלא יהיה ביניהם אלא שעה ותפ"ה חלקים כמו שאמרו חז"ל: אמר ר' שמעון משעה בר' עקיבא שהיה חבוש בבית האסורין ועבר את השנה שלש שנים זו אחר זו. אמרו לו משם ראיה? ב"ד ישבו וקבעו כל אחת ואחת בזמנה.
... בלי ספק כי חשבון זה שבידנו היו חושבין וכאשר אנו עושין כך היו עושין ומתחלת הגולה מימי הנביאים בחשבון זה היו נוהגים. אלא שיש לבית דין שלשם לשנות מפני הצורך בימי השמד וכותבין אליהן כמו שפירשנו למעלה, ולפיכך נמנו הנביאים והנהיגו את ישראל לעשות שני ימים טובים של גליות והיה דבר זה נהוג רוב יומי התלמוד שאם הווה שם שמד ונצרכין לעבר חדש מעברין וחוזרין מחסרין כנגדו ...ובתשובה נוספת (סימן מז, בתרגום מערבית):
אמתת הדבר היא שהעבור שבידינו הוא קבלה ממשה ע"ה ויחד עם זה קבלו שבית דין הגדול אשר יש לו זכיות מיוחדות רשאי במקצת השנים ובמאורעות מיוחדים לחסר חודש שעל פי חשבון העבור הוא מלא, ולעבר חודש שעל פי החשבון הוא חסר. ומצות א-ל-הים היא מה שיעשו על פי הכללים שנמסרו להם ועל האומה החובה להתנהג על פיהם. וראש החודש הוא היום אשר יקדשוהו בית דין, והם חוזרים אחר כך ומשלימים מה ששנו עד אשר יהיה מספר הימים מתאים לחשבון העיבור שבידינו כאלו לא היה שום שינוי.בשתי תשובות אלו רואים כי רב האיי מביע באופן עוד יותר קיצוני את עדיפות החשבון שלנו על קידוש החודש. בתשובות אלו הוא דן בנושא שני ימים טובים של גלויות, והוא מסביר לשואלים את העובדה מדוע בימינו ובעבר יש לקיים שני ימים טובים של גלויות. אותם הדברים שמצאנו בתשובה המובאת באוצה"ג למסכת יו"ט לגבי עיבור השנה - מופיעים כאן לגבי קביעת החודש (!) ותוכנם: קביעת החודש לפי הלוח היא הנורמה וקידוש החודש היא סטייה מהנורמה - סטייה שעל בית דין לתקנה. ואמנם כאשר משווים את הדברים בין התשובות באוצה"ג למסכת ר"ה לתשובה המצוייה באוצר הגאונים למסכת יו"ט - זאת שפתחנו בה את דיוננו - אנו מוצאים שלשון תשובה זו - לגבי עניין קביעת החודש - מתונה יותר מהלשון בשתי תשובות אלו המופיעות באוצה"ג למסכת ר"ה, והדברים דורשים ביאור.
... יפרש לנו אדונינו מה זה הספק שנסתפק לרב אסי ואמר ר' זירא כואתיה דרב אסי מסתברא כי מאחר שסוד העיבור בידיהם איזה ספק נשאר, כי על כל אלו הספקות שאומר בכל מקום בשני ימים טובים הרבה מחזקים עלינו בהם המינים (= הקראים) דבריהם. ונרצה מאדוננו שיסיר כל תואנה שתעמוד בהם כמו שהרחיב בחכמתו בתשובת התקיעות והוסרו התואנות בדבריו כי רבינו סעדיה ז"ל אמר בפירושו כי אין ספק מעיקרא אלא הקב"ה צוה את משה עבדו והוא אמר לישראל כי בארץ יהיה להם יום אחד ובחוצה לארץ שני ימים וכן היה מעולם, כל ישראל עושין בלא ספק על העיבור ועל החשבון, עד שיצאו המינים (= הצדוקים והבייתוסים) ובקשו חכמים להראות כי ראיית הירח והחשבון אחד הוא. והיו עושין כל אותן הדברים שעשה רבן גמליאל בטבלא, ועשו השלוחים וכול'. לאחר מכן חזרו לעמוד על עקרם כמו שאמר הקב"ה למשה שיהיו עושים בארץ יום אחד ובחוצה לארץ שני ימים. ואמר אדוננו בתשובותיו לאנשי קאבת ...ורב האיי עונה בלשון זאת:
כך ראינו כי זה שאמרתם שכתב רבינו סעדיה גאון פיומי ז"ל קנה הוא שדחה בו את אפיקרוס. ואמתת הדבר כך היא ...נראה לומר, שלפחות בענין קביעת החודשים, מיתן רה"ג את תשובתו לר' נסים מקירואן. אם בתשובות הראשונות הרשה לעצמו רה"ג לבטא את עדיפות הלוח באופן ברור, והסביר שהסטייה מהלוח הקבוע נוצרת בעקבות שמד או מאורעות מיוחדים, הרי שבתשובה המאוחרת הציג את הדברים אחרת. שלוש אפשרויות יש לב"ד בעניין קביעת החודש, ושתים מהן אינן לפי הלוח הקבוע. אמנם גם מהתשובה המאוחרת משמע שחשבון הלוח הוא עדיף, אולם הדבר בולט כאן פחות. נראה שרה"ג מיתן את תשובתו כתוצאה מהתקפות הקראים על אנשי קירואן. רה"ג הבין, שאם ימשיך ויענה בסגנון הקרוב לדעתו של רס"ג, יכשלו חכמי קירואן בויכוחיהם עם הקראים, ולפיכך הדגיש כאן את עדיפות הלוח במידה פחותה יותר מאשר בתשובות הקודמות, אם כי גם כאן נראה מדבריו שקביעת החודש על-פי הלוח שלנו הוא הברירה המועדפת.
"בורנשטיין חשב לתקן וקלקל, נעלם ממנו מה שכתב הרס"ג במקום אחר, וכן דברי רבינו חננאל בכמה מקומות. בורנשטיין חשב שלדעת רס"ג תמיד התנהגו על פי החשבון ולא היה הרשות ביד הב"ד לשנות לפי הצורך. רק רה"ג הוא שחידש דבר זה. ולכן במצאו בלשון הר"ח שמדבר משיטת רס"ג, שכותב בסוף דבריו שהרשות ביד בית-דין לשנות, לא מצא דרך אחרת רק לתקן לשון הר"ח שבסוף דבריו הכריע כשיטת רס"ג ...
"ודע כי הגאון רב סעדיה ז"ל ואחרים שהודו לו ונמשכו אחר סברתו הודו ואמרו כי מעולם ואפילו כשהיה ב"ד קיים וכן משחרב ואילך לא קדשו ב"ד ר"ח ולא המועדים לישראל על-פי ראיית הלבנה החדשה, ולא סמכו עליה כלל בשום זמן מהזמנים שעברו אלא לעולם משנתנה תורה וכל ימי בית ראשון ושני וזמן הגלות לא היו קובעים ר"ח והמועדים אלא ע"פ חשבון המתוקן הזה המסור בידינו מקדמונינו ז"ל וכפי משפטיו והלכותיו הנוהגות בזמן הזה מעבור השנים במחזור על סדר גו"ח אדז"ט ודחיית קבועי ר"ה מימי אד"ו לימי בגה"ז ושאר הדחיות הנוהגות בזמן הזה.אם נעצור לרגע קט, ונסדר את הדברים, מתברר שישנן שתי הבנות בשיטת רס"ג, וגם בדברי רה"ג ניתן למצוא שתי הבנות שונות:
"ואמרו ז"ל כי מזה נלמוד שעל החשבון והתקון הזה המסור בידינו מהם ולא ע"פ הראיה היו ב"ד סומכין בכל זמן וזמן בקבוע ר"ח והמועדות ולא היו ב"ד בזמן הראשון נזקקין לראיה אלא כדי לגלות הדבר ולהראות איך הוא העיון מעיד על אמיתת החשבון הנכון המתוקן הזה המסור בידינו מהם ואמר כי בני דורו וב"ד של אנטיגנוס איש סוכו התקינו דין ראית הלבנה בחידושה בר"ח כדי לבטל דברי צדוק ובייתוס שהיו טוענים בהם על החכמים במדת זמן החודש ככה, וכפי זה שסדרנו וכיוצא בו היו דברי הגאון וחבריו".
ואני מתפלא על אדם שמכחיש ומתוכח בדבר הברור ואומר שדת היהודים אינו בנוי על ראיית החדש אלא על החשבון בלבד. תשובתו של הרמב"ם יכולה להיות מכוונת גם כנגד רה"ג שהעדיף את הלוח:
ומה שראוי שאתה תאמין שעיקר דתנו בנוי על הראייה ... ולא היו סומכין על החשבון אלא כדי לדעת אם ייראה או לא ייראה כמו שביארתי לך, לא שיסמכו על החשבון בלבד ויעשו ראש חדש על פי החשבון אם מחייב שייראה. ונראה שניתן להביא הוכחה שהרמב"ם תוקף מספר חכמים ולא רק את רס"ג מלשונו בספר המצוות מצוה קנג (תרגום הרב קאפח):
... לפיכך בטלה אצלנו היום הראייה מחמת העדר בית דין הגדול, כמו שבטלה הקרבת הקרבנות מחמת העדר המקדש, ובזה טעו המינין הנקראים כאן במזרח קראים, וזהו היסוד שגם לא כל הרבניים עמדו עליו. לכן ניתן להציב סימן שאלה גדול על הבאת הוכחה מדברי רה"ג. וגם אצל דברי הר"ח שנחשב כסובר כרס"ג ניתן למצוא כי בזמן הגאולה יחול שינוי בלוח. (ראה לעיל הערה א'). ואם נרצה להבין מדוע בכל זאת בדרך כלל דרך הר"ח בשיטת רס"ג, הרי שתשובת רה"ג לעיל נשלחה לר' נסים בן יעקב מקירואן - כי הרבה מחזקים עלינו בהם המינים דבריהם, וגם הר"ח היה מקירואן באותו דור, וגם הוא כנראה עמד בלחץ כנגד הקראים, ולכן אחז בשיטת רס"ג. ויש לזכור כי קירואן היתה קשורה תורנית ורוחנית לבבל באותה תקופה [ספר הקבלה לר' אברהם בן דאוד (בתוך מדרש סדר עולם תשל"א) עמ' מב, וספר יוחסין (לוין אפשטיין ירושלים תשכ"ב) עמ' 144] :
אחר פטירת רב חושיאל נסמכו במדינת אלקירואן בנו ותלמידו ר' חננאל ור' נסים בר' יעקב בן שאהון שקבלו מר' חושיאל וקבל רבינו נסים מרבינו האיי שהיה אוהבו מאוד ושולח לו ספרים בתשובות כל ספקותיו על ידו. וב"סבוב רבי פתחיה" (בתוך מדרש סדר עולם תשל"א) מצאנו: ובארץ בבל לומדים פירוש רב סעדיה שעשה מכל הקריי' ומששה סדרים ופירוש רב האיי גאון.
ח. אלא הקבלה שביד החכמים איש מפי איש מפי משה רבינו כך היא, שבזמן שלא יראה הירח בתחלת החדשים חדש אחר חדש, בית דין קובעין חדש מעובר משלשים יום וחדש חסר מתשעה ועשרים יום, וכן מחשבין וקובעין חדש מעובר וחדש חסר בקביעה לא בקידוש, שאין מקדשין אלא על הראייה, ופעמים עושין מלא אחר מלא או חסר אחר חסר כמו שיראה להם מן החשבון.
מצות עשה מן התורה על בית דין שיחשבו וידעו אם יראה הירח או לא יראה, ושידרשו את העדים עד שיקדשו את החדש, וישלחו ויודיעו את שאר העם באיזה יום הוא ראש חדש כדי שידעו באיזה יום הן המועדות, שנאמר אשר תקראו אותם מקראי קדש ונאמר ושמרת את החקה הזאת למועדה.ולגבי טענת שר-שלום שהרמב"ם לא כתב שיש מצוה לקדש את החודש, אלא לחשב ולקבוע:
... יהיה הגאולה ונקדש על-פי הראיה.בהסכמת הרש"ז אויערבאך ל"ספר הלכות קידוש החודש על-פי הרמב"ם" (עמ' 2) כתב:
גם אני פורס בשלום כת"ר ומצטרף לברכה ותפלה להקב"ה המקדש עמו ישראל שיזכנו לקדש ראשי חדשים ולשמחנו בבנין בית קדשנו במהרה בימינו אמן סלהיבדל לחיים טובים וארוכים הרב חיים קנייבסקי שליט"א מחבר ספר "שקל הקודש" על הלכות קידוש החודש והלכות שקלים בסוף ההקדמה:
... ונזכה לראות בביאת הגואל צדק במהרה ושיחזור קידוש החודש ע"פ הראייה למקומה במהרה בימינו אמן.ראויים לאזכור הם דברי הרב קוק ב"משפט כהן" סימן צד, ג (ירושלים תשמ"ה, עמ' ק"פ). הרב קוק מתייחס לדעת השאילתות (פרשת ויקהל) ותמצית הבנתו בדבריו היא שבזמן שב"ד בקי בסוד העיבור הוא מחויב לקדש ע"פ החשבון המדויק, ובזמן שאין חכמים בקיאין בסוד העיבור ניתן לדחות ע"פ לא אד"ו ראש. וראשונים אחרים חולקים על השאילתות וסוברים שהחשבון שלנו נחשב מדוייק ע"פ סוד העיבור, ניתן לומר שהחשבון שלנו שקול לראייה, "ואם כן לא נהיה צריכים לקדש ע"פ הראייה, אולם מכל מקום יש לומר דנהיה חייבים לומר אז מקודש בכל חידוש של חודש שע"פ חשבון העתיק, אע"פ שלא נקבל עדי ראיה". אולם נראה מתשובה זו שהרב קוק דן בשאלה אם יהיה לנו סנהדרין בזמננו, לפני הגאולה השלמה, האם נהיה מחויבים לקדש ע"פ הראייה, כפי שעלתה השאלה בזמנם של רלב"ח וריב"ר. אולם על ימי הגאולה השלמה, של ינון ואליה לא דן. הרמב"ן וההולכים בעקבותיו הגבילו את תקנת ר' הלל, וכתבו שלאחריה יחזרו לקדש עפ"י הראייה. עד מתי התקנה לשיטות הראשונים ראה תורה שלמה, כרך י"ג, עמ' לח-לט ותמצית הדברים: