שמיטת כספים


פסוקי התורה

הדאגה לעני ולנצרך עוברת כחוט השני ברבות ממצוות התורה. חלק מהמצוות האלו הן מצוות התלויות בארץ ובעבודת הארץ, כגון שמיטה (שמיטת קרקעות), לקט, שכחה ופאה, מעשר עני ועוד.
מלבד מצוות אלה יש בתורה מצוות נוספות שנועדו לסייע לאביון ולנזקק, אך הן אינן קשורות כלל בארץ ובעבודות האדמה. אחת ממצוות אלו היא מצוות שמיטת כספים.

נעיין בפסוקי התורה (דברים ט"ו, א'-ג'):

מקץ שבע שנים תעשה שמיטה.
וזה דבר השמיטה:
שמוט כל בעל משה ידו,
אשר ישה ברעהו.
לא ייגוש את רעהו ואת אחיו,
כי קרא שמיטה לה'.
את הנוכרי תיגוש,
ואשר יהיה לך את אחיך,
תשמט ידך.


שמוט = לעזוב
ישה = יתבע




תשמט = תפקיר

שמיטת החובות הכספיים של יהודי ליהודי - זוהי מהות המצווה של שמיטת כספים. והתורה מוסיפה (דברים ט"ו, ט'-י"א):
(ט) השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל לאמר
קרבה שנת השבע שנת השמטה
ורעה עינך באחיך האביון ולא תתן לו
וקרא עליך אל ה' והיה בך חטא:
(י) נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו
כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלהיך
בכל מעשך ובכל משלח ידך:
(יא) כי לא יחדל אביון מקרב הארץ
על כן אנכי מצוך לאמר
פתח תפתח את ידך לאחיך לעניך ולאבינך בארצך:
במצוות שמיטת כספים מנו חכמים שלוש מצוות: מצות "עשה" אחת ושתי מצוות "לא תעשה".
מצוות ה"עשה" נשנית בתורה פעמיים, בשתי לשונות. צטט אותה במחברתך.
מצוות ה"לא תעשה" האחת היא האיסור לנגוש ולתבוע את המלווה מן הלווה, והשנייה היא האיסור להימנע מלהלוות, כאשר קרבה שנת השבע.
צטט את קטעי הפסוקים במצוות ה"לא תעשה".
בחלק השני של פסוקי התורה המובאים לעיל נמצאות אזהרה והבטחה בקשר לשמיטת כספים. מהי האזהרה? אילו שני ביטויים מדגישים אותה? רשום אותם במחברתך. ציין במחברת 3 מלים באזהרה המרמזות על מעשה שלילי, לא רצוי.
ומהי ההבטחה? ניתן לתמצת אותה במלה אחת. מהי אותה מלה?
רשום במחברתך זה מול זה, בצבעים שונים או במסגרות שונות, את האזהרה ואת ההבטחה.
מי שנמנע מלהלוות את חברו קודם השמיטה,
שמא יתאחר החוב שלו ויישמט -
עבר ב"לא תעשה". שנאמר: "הישמר לך וגו'."
וחטא גדול הוא,
שהרי הזהירה עליו תורה בשני לאווין; שנאמר:
"השמר לך פן... וגו'."
וכל מקום שנאמר "השמר" או "פן" או אל -
הרי זו מצוות "לא תעשה".
והתורה הקפידה על מחשבה רעה זו, וקראתו "בליעל".
והרי הוסיף הכתוב להזהיר ולצוות,
שלא ימנע אלא ייתן, שנאמר:
"נתון תיתן לו, ולא ירע לבבך לו וגו'."
והבטיח הקב"ה בשכר מצווה זו בעולם הזה, שנאמר:
"כי בגלל הדבר הזה יברכך וגו'."
(רמב"ם, הלכות שמיטה ויובל ט', ל')
בין שמיטת כספים לשמיטת קרקעות

בפרקים הקודמים למדת על שמיטת קרקעות בשביעית.
בפרק זה תלמד על שמיטת כספים.
מה הקשר בין השתיים?
איזה מפסוקי התורה מתאים גם לשמיטת כספים וגם לשמיטת קרקעות?
חז"ל מצאו רמז לקשר בין שמיטת כספים לשמיטת קרקעות מכפילות המלים בפסוקים: "וזה דבר השמיטה: שמוט...", ואמרו בגמרא (מסכת גיטין ל"ו, ע"א):
בשתי שמיטות הכתוב מדבר:
בשמיטת קרקע ובשמיטת כספים.
בזמן שאתה משמט קרקע,
אתה משמט כספים.
ובזמן שאי אתה משמט קרקע,
אי אתה משמט כספים.
שמיטת כספים צמודה לשמיטת הקרקע, וגם מותנית בה.
ובימינו, ששמיטת הקרקע, לדעת רוב החכמים, היא רק מדרבנן, האם נוהגת שמיטת כספים?
עיין להלן, בדברי הרמב"ם (הלכות שמיטה ויובל ט', ג'):
ומדברי סופרים,
שתהא שמיטת כספים נוהגת בזמן הזה בכל מקום.
... כדי שלא תשתכח תורת שמיטת הכספים מישראל.
השב במחברת:
- האם שמיטת כספים נוהגת בימינו?
- האם היא מדאורייתא או מדרבנן?
- מה טעם שמיטת כספים כיום?
שמיטת כספים איננה מן המצוות התלויות בארץ. חייבים בה גם מחוץ לגבולות ארץ ישראל. הוכח זאת מדברי הרמב"ם שהבאנו לעיל.
בכך עולה הבדל מהותי בין שמיטת קרקעות לשמיטת כספים.
בתלמוד נאמר (קידושין ל"ח, ב'): "השמטת כספים נוהגת בין בארץ בין בחוץ לארץ." ועל שמיטת קרקעות למדת. היכן היא נוהגת?
ערוך טבלת השוואה במחברת, וציין את ההבדל הנזכר בין שמיטת כספים לשמיטת קרקעות. בהמשך הלימוד תוסיף לטבלה עוד הבדלים:

שמיטת קרקעות שמיטת כספים
1. 1.
2. 2.

נסה לשער, מדוע שמיטת קרקעות נוהגת רק בארץ ישראל, בעוד ששמיטת כספים נוהגת בכל מקום.
הערה: למעשה לא נהוג לקיים שמיטת כספים בחו"ל.

שמיטה - מתי משמטת?

ב"קיצור שולחן ערוך" מקור חיים לרב ח"ד הלוי מובא (פרק קמ"ג, סעיף כ"ט):
ומדברי סופרים, שתהא שמיטת כספים נוהגת בזמן הזה
בכל מקום, בין בארץ בין בחוץ לארץ.
וכל הלוואה שהלווה אדם לחברו...
שנת השביעית משמטת בסופה.
לפיכך, כשתשקע חמה בליל ראש השנה מוצאי שנת השמיטה,
אבד החוב.
מתי בשנה השביעית נשמט ובטל החוב, שחייב הלווה למלווה?
עיין בפסוקי התורה ומצא: מאיזו מלה דרשו חכמים: "שאין השביעית משמטת אלא בסופה" (גמרא, ערכין כ"ח, ב')?

לכן, במשך שנת השמיטה מותר למלווה לתבוע חוב שיש לו אצל חברו. אך לאחר שנת השמיטה אסור לגבות את החוב.

ברכיהו ונח ידידים בנפש. בשנה השישית למחזור השמיטה כשלו עסקיו של נח, והוא ירד מנכסיו. ברכיהו ראה בצער חברו, והלווה לו סכום הגון.
כעבור שנתיים שפר מצבו של נח, והוא מיהר אל רעהו להחזיר לו את החוב.
ברכיהו קיבל את נח במאור פנים, ואמר: בשנה הקודמת בשביעית הכרזתי "משמט אני", והלוואתך שמוטה ובטלה. ונח מפציר ומבקש, מסביר ומשכנע, שכדי לשקם את עסקיו נטל את ההלוואה, ועכשיו יש בידו להשיב את המלווה. אך זה בשלו, וזה בשלו.
לבסוף אמר נח: ברכיהו, קח ממני את הכסף כמתנה, כאות תודה על הידידות שבינינו.
כאן נתרצה המלווה, ונטל את מתנתו של נח.

חשוב: האם נהגו השניים כדין וכיאות?
בדוק להלן, בדברי הרמב"ם (הלכות שמיטה ויובל ט', כ"ח):
כל המחזיר חוב שעברה עליו שביעית,
רוח חכמים נוחה הימנו.
וצריך המלווה לומר למחזיר:
משמיט אני, וכבר נפטרת ממני.
אמר לו אף על פי כן רצוני שתקבל,
יקבל ממנו.
שנאמר: "לא ייגוש." והרי לא נגש.
ואל יאמר לו: בחובי אני נותן לך,
אלא יאמר לו: שלי הם, ובמתנה אני נותן לך.
שחזר עם חברך את פרטי השיחה בין ברכיהו לנח.
דמותו של מי מהשניים מוצאת חן בעיניך ביותר?
אחד התלמידים קרא: אני יודע מדוע המלווה קרוי ברכיהו והלווה נח. זה על שם האמור בפסוקי התורה ובדברי הרמב"ם.
הסבר את הדברים.

על מה שמיטת כספים אינה חלה?
במשנה, במסכת "שביעית" פרק י', משנה א', וכן ברמב"ם בהלכות שמיטה ויובל פרק ט', מפורט אילו חובות אינם נשמטים בשמיטת כספים:
הקפת החנות אינה משמטת... (חוב שנרשם בחנות)
שכר שכיר אינו משמט...
קנסות... אינם נשמטין...
וכל מעשה בית דין אינן משמטין...
המלווה על המשכון אינו משמיט...
לפניך שלושה מקרים. בדוק לפי הרמב"ם, באילו מהם יישמט החוב בגמר השמיטה:
1. מפעל "מאור" נקלע לקשיים כספיים, ועובדי המפעל לא קיבלו את משכורותיהם זה חודשיים ימים. כשקרב החודש האחרון של השנה, שנת השמיטה, הרהרה אחת מעובדות המפעל: האם בגמר השנה יישמט החוב שחייב לנו בעל המפעל, ונפסיד משכורות של שני חודשי עבודה?
2. בדיון שנערך בבית הדין בחודש אלול של השנה השביעית פסקו הדיינים: על מר צבעוני לשלם קנס בסך 3,000 ש"ח כעונש על הפקעת המחירים של המצרכים שבחנותו.
בית הדין נתן לו ארכה של 60 יום לתשלום הקנס.
מר צבעוני חשב: אדחה את התשלום; הרי בליל ראש השנה יישמטו החובות. האומנם?
3. בשבוע האחרון של שנת השבע ערכו נועה ואמה קניות לראש השנה במרכול השכונתי. ליד הקופה שילמה האם בצ'ק דחוי, צ'ק שזמן פירעונו לאחר החגים.
נועה לחשה לאמה: איזה כיף! לא נצטרך לכבד את הצ'ק הזה. הרי השנה שנת השמיטה, והחוב יישמט בסוף השנה...
האם חייכה לעבר בתה, והסבירה לה...

פרוזבול

התורה הזהירה אותנו, שלא נמנע מלהלוות מכספנו לעני בהתקרב שנת השבע:
הישמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל, לאמור:
קרבה שנת השבע, שנת השמיטה,
ורעה עינך באחיך האביון,
ולא תיתן לו...
(דברים ט"ו, ט')
ברבות הימים אכן קרה הדבר. הלל הזקן ראה, שבני דורו נמנעו מלהלוות כספים זה לזה, מתוך חשש שהשנה השביעית תשמוט את החוב, והמלווה יפסיד את כספו.
עמד הלל הזקן ותיקן לישראל את תקנת הפרוזבול.

תקנת הפרוזבול

פרוזבול הוא קיצור של המלה פרוזבולוטי. זהו הרכב של שלוש מלים:
פרוז - תקנה
בולי - עשירים
בוטי - עניים.
כלומר תקנה לעשירים ולעניים.
תקנת הפרוזבול באה להבטיח לעשירים, שהכסף שהם הלוו לעניים יושב להם גם לאחר שמיטת הכספים. ולעניים התקנה מבטיחה, שיימצא מי שילווה להם כספים גם בהתקרב שנת השבע.
למדנו, כי "כל מעשה בית דין אינן משמיטין" (משנה, שביעית י', ב'). חוב שחייבים לבית הדין אינו משמט בקץ השנה השביעית.
על עיקרון זה בנוי הפרוזבול.
זהו מסמך כתוב וחתום, שבו המלווה מעביר את החוב שחייבים לו לרשות בית הדין, ובית הדין הוא הגובה את החוב עבור המלווה. ההלוואה והגביה נעשים על ידי בית הדין, ובשל כך מותרת גביית החוב גם לאחר השמיטה.
בנוכחות עדים המלווה חותם על כתב המסמיך את שלושת דייני בית הדין לגבות את החובות המגיעים לו.
תקנת הפרוזבול מימי הלל ועד ימינו מבטיחה לעשיר את כספו ולעני את ההלוואה.



תלמידים מספר התקשו להבין את תקנת הפרוזבול.
שילה שאל: על סמך מה יכול היה הלל לתקן תקנה בניגוד לאמור בתורה?
חגי קרא: בתקנת הפרוזבול "עוקפים" את מצוות השמיטה!
דני הוסיף: האם אפשר לומר שמימי הלל ותקנת הפרוזבול בטלה מן העולם שמיטת כספים?

עיין להלן בדברי הרמב"ם, והשב לשילה, לחגי ולדני.
רמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק ט
הלכה טו
המוסר שטרותיו לבית דין ואמר להם אתם גבו לי חובי זה אינו נשמט שנאמר ואשר יהיה לך את אחיך וזה בית דין תובעין אותו, וכן ב"ד שחתכו את הדין וכתבו איש פלוני אתה חייב ליתן לזה כך וכך אינו נשמט, שזה כגבוי הוא וכאילו בא לידו ואינו כמלוה.

הלכה טז
כשראה הלל הזקן שנמנעו מלהלוות זה את זה ועוברין על הכתוב בתורה השמר לך פן יהיה דבר וגו' התקין פרוזבול כדי שלא ישמט החוב עד שילוו זה את זה, ואין הפרוזבול מועיל אלא בשמטת כספים בזמן הזה שהיא מדברי סופרים, אבל שמטה של תורה אין הפרוזבול מועיל בה.
השגת הראב"ד: אבל שמטה של תורה וכו'. א"א זה אינו מחוור דאביי הוא דאמר הכי אבל רבא פליג ואמר הפקר בית דין הפקר והלכך נוהג בכל זמן.

הלכה יז
אין כותבין פרוזבול אלא חכמים גדולים ביותר כבית דינו של רבי אמי ורבי אסי שהן ראויין להפקיע ממון בני אדם, אבל שאר בתי דינין אין כותבין.

הלכה יח
זהו גופו של פרוזבול, מוסרני לכם פלוני ופלוני הדיינין שבמקום פלוני שכל חוב שיש לי שאגבנו כל זמן שארצה, והדיינין או העדים חותמין מלמטה.