מקץ שבע שנים תעשה שמיטה.
וזה דבר השמיטה: שמוט כל בעל משה ידו, אשר ישה ברעהו. לא ייגוש את רעהו ואת אחיו, כי קרא שמיטה לה'. את הנוכרי תיגוש, ואשר יהיה לך את אחיך, תשמט ידך. |
שמוט = לעזוב ישה = יתבע תשמט = תפקיר |
(ט) השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל לאמרבמצוות שמיטת כספים מנו חכמים שלוש מצוות: מצות "עשה" אחת ושתי מצוות "לא תעשה".
קרבה שנת השבע שנת השמטה
ורעה עינך באחיך האביון ולא תתן לו
וקרא עליך אל ה' והיה בך חטא:
(י) נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו
כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלהיך
בכל מעשך ובכל משלח ידך:
(יא) כי לא יחדל אביון מקרב הארץ
על כן אנכי מצוך לאמר
פתח תפתח את ידך לאחיך לעניך ולאבינך בארצך:
מי שנמנע מלהלוות את חברו קודם השמיטה,
שמא יתאחר החוב שלו ויישמט -
עבר ב"לא תעשה". שנאמר: "הישמר לך וגו'."
וחטא גדול הוא,
שהרי הזהירה עליו תורה בשני לאווין; שנאמר:
"השמר לך פן... וגו'."
וכל מקום שנאמר "השמר" או "פן" או אל -
הרי זו מצוות "לא תעשה".
והתורה הקפידה על מחשבה רעה זו, וקראתו "בליעל".
והרי הוסיף הכתוב להזהיר ולצוות,
שלא ימנע אלא ייתן, שנאמר:
"נתון תיתן לו, ולא ירע לבבך לו וגו'."
והבטיח הקב"ה בשכר מצווה זו בעולם הזה, שנאמר:
"כי בגלל הדבר הזה יברכך וגו'."
(רמב"ם, הלכות שמיטה ויובל ט', ל')
בשתי שמיטות הכתוב מדבר:שמיטת כספים צמודה לשמיטת הקרקע, וגם מותנית בה.
בשמיטת קרקע ובשמיטת כספים.
בזמן שאתה משמט קרקע,
אתה משמט כספים.
ובזמן שאי אתה משמט קרקע,
אי אתה משמט כספים.
ומדברי סופרים,
שתהא שמיטת כספים נוהגת בזמן הזה בכל מקום.
... כדי שלא תשתכח תורת שמיטת הכספים מישראל.
שמיטת קרקעות | שמיטת כספים |
---|---|
1. | 1. |
2. | 2. |
ומדברי סופרים, שתהא שמיטת כספים נוהגת בזמן הזהמתי בשנה השביעית נשמט ובטל החוב, שחייב הלווה למלווה?
בכל מקום, בין בארץ בין בחוץ לארץ.
וכל הלוואה שהלווה אדם לחברו...
שנת השביעית משמטת בסופה.
לפיכך, כשתשקע חמה בליל ראש השנה מוצאי שנת השמיטה,
אבד החוב.
כל המחזיר חוב שעברה עליו שביעית,שחזר עם חברך את פרטי השיחה בין ברכיהו לנח.
רוח חכמים נוחה הימנו.
וצריך המלווה לומר למחזיר:
משמיט אני, וכבר נפטרת ממני.
אמר לו אף על פי כן רצוני שתקבל,
יקבל ממנו.
שנאמר: "לא ייגוש." והרי לא נגש.
ואל יאמר לו: בחובי אני נותן לך,
אלא יאמר לו: שלי הם, ובמתנה אני נותן לך.
הקפת החנות אינה משמטת... (חוב שנרשם בחנות)לפניך שלושה מקרים. בדוק לפי הרמב"ם, באילו מהם יישמט החוב בגמר השמיטה:
שכר שכיר אינו משמט...
קנסות... אינם נשמטין...
וכל מעשה בית דין אינן משמטין...
המלווה על המשכון אינו משמיט...
הישמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל, לאמור:ברבות הימים אכן קרה הדבר. הלל הזקן ראה, שבני דורו נמנעו מלהלוות כספים זה לזה, מתוך חשש שהשנה השביעית תשמוט את החוב, והמלווה יפסיד את כספו.
קרבה שנת השבע, שנת השמיטה,
ורעה עינך באחיך האביון,
ולא תיתן לו...
(דברים ט"ו, ט')
רמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק ט
הלכה טו
המוסר שטרותיו לבית דין ואמר להם אתם גבו לי חובי זה אינו נשמט שנאמר ואשר יהיה לך את אחיך וזה בית דין תובעין אותו, וכן ב"ד שחתכו את הדין וכתבו איש פלוני אתה חייב ליתן לזה כך וכך אינו נשמט, שזה כגבוי הוא וכאילו בא לידו ואינו כמלוה.
הלכה טז
כשראה הלל הזקן שנמנעו מלהלוות זה את זה ועוברין על הכתוב בתורה השמר לך פן יהיה דבר וגו' התקין פרוזבול כדי שלא ישמט החוב עד שילוו זה את זה, ואין הפרוזבול מועיל אלא בשמטת כספים בזמן הזה שהיא מדברי סופרים, אבל שמטה של תורה אין הפרוזבול מועיל בה.
השגת הראב"ד: אבל שמטה של תורה וכו'. א"א זה אינו מחוור דאביי הוא דאמר הכי אבל רבא פליג ואמר הפקר בית דין הפקר והלכך נוהג בכל זמן.
הלכה יז
אין כותבין פרוזבול אלא חכמים גדולים ביותר כבית דינו של רבי אמי ורבי אסי שהן ראויין להפקיע ממון בני אדם, אבל שאר בתי דינין אין כותבין.
הלכה יח
זהו גופו של פרוזבול, מוסרני לכם פלוני ופלוני הדיינין שבמקום פלוני שכל חוב שיש לי שאגבנו כל זמן שארצה, והדיינין או העדים חותמין מלמטה.