שבת לה'


יהודה ואליעזר מטיילים בשדות של מודיעין בסוף חודש מרחשוון של שנת השמיטה.
יהודה: בשדה שקט כל כך! השור אינו חורש, אנשים אינם עובדים, שבת שבתון.
אליעזר: נוכל לברך את הארץ בברכת "שבת שלום" בכל יום, בכל יום במשך כל השנה הזאת!
יהודה: באמת, השבת של הימים דומה לשבת של השנים.
יום השבת דומה לשמיטה.

עבודה
הבה נשווה גם אנו את מצוות השבת שבכל שבוע למצוות שנת השמיטה. נשווה את הפסוקים על יום השבת מתוך עשרת הדיברות (שמות פרק כ', פסוקים ז'-י') לפסוקים שמספרים על השמיטה בחומש ויקרא (ויקרא פרק כ"ה, פסוקים א'-ז').

השלימו את הטבלה:

שבת הימים (שמות פרק כ') שבת הארץ (ויקרא פרק כ"ה)
1) ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך 1) __________________________
2) _________________________

2) ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ, שבת לה'
3) לא תעשה כל מלאכה


3) שדך לא __________
וכרמך לא _________
____ לא __________
____ לא __________
4) _______________________



4) והייתה שבת הארץ לכם לאכלה,
לך
ולעבדך ולאמתך
ולשכירך ולתושבך הגרים עמך

בשתי המצוות נאמר "שבת לה'." הסבירו מה המלים האלה מלמדות אותנו.
המדרש אומר:
אמר הקב"ה:
אני אמרתי תהיו זורעים שש שנים
ומשמיטין לי שנה אחת
כדי שתדעו, כי הארץ שלי היא ...
(על פי המכילתא לפרשת "בחוקותי")
ראינו, כי מצוות השמיטה גם מלמדת וגם מזכירה משהו.
האם גם יום השבת מלמד ומזכיר?
עיינו בפסוקים מפרשת יתרו וענו על השאלה.
תוכלו לכתוב את התשובה בדומה למדרש:
אמר הקב"ה:
אני אמרתי תהיו עובדים...
.....................................
....................................
(לא כתוב במכילתא)
מצות השמיטה מלמדת אותנו רעיון חשוב.
לרעיונות הנלמדים מן המצוות קוראים "טעמי המצוות".
ב"ספר החינוך" כתוב כך על השמיטה:
ולכן מצווה הקב"ה לשמור את שנת השמיטה, כדי שיזכור
האדם, כי הארץ שמוציאה אליו פירות בכל שנה ושנה.
לא בכוחה תוציא את הפירות, כי יש לארץ אדון עליה.
ה' בורא שמים וארץ הוא האדון של הארץ, וכאשר אדון הארץ
מצווה את מצוות השמיטה, חייבים ישראל לשבות מעבודת
האדמה. (מעובד על פי ספר החינוך)