הסיפור החסידי כמכלול הינו עדות לניסיון להרחבת תחום חלותה של האקסטאטיות, לקשר אותה לחיי יום יום: אקסטטיות בגשמיות. זהו כיוון של חיבור ספונטני עם הקיום לא בדרך של הירתמות לתנאי המציאות אלא, באופן פרדוקסלי, של הפקעת עצמו מתנאי המציאות הרגילה. ייחודה של החסידות מתבטא באפשרות של עמידת ה"אני" במקומו, וקיום חובותיו למקום זה תוך החלת התודעה של היעתקות מעבר למקומו. זוהי עמידה אקסיסטנציאלית של אקס-אקס-סיסטנציה, במשמע האטימולוגי המקורי של המושג "אקסטאזה" ביוונית.15מי שמשפיע על האדם ועוזר לו להגיע להשגות רוחניות אלו הוא הצדיק, וכל עולמה של החסידות מושתת על היחסים שבינו לבין חסידיו.
דהנה לפנינו ג' מדרגות העבודות הבורא יתעלה. האחד התורה ללמוד לשמה, ובאמת התירו לנו חז"ל אפילו שלא לשמה כמאמרם לעולם יעסוק אדם וכו'. אם לא הגיע למדרגות לימוד לשמה על כל פנים מזה אל תנח ידך כי לא במהרה יגיע אדם ללמוד לשמה כי אם על ידי התאמצות גדול בעבודתו יתברך שמו בכל המידות טובות. ומדרגה שנית עבודה היא התפילה שהיא עיקר עבודה שבלב כמו שנאמר 'ולעובדו בכל לבבכם' זו תפילה, כי הלב מבין ובה יוכל לעלות לדבקות הבורא ולקשר עצמו בו יתברך דתפילה הוא לשון קשר שמדבק עצמו בבורא ברוך ה' בדבקות גדול וזה מרמז לנו קשר של תפילין של יד לקשר המחשבות שבלב בו יתעלה. ולזה צריך התאמצות יותר להתפלל תמיד לה' יתברך ברוך ה' שיהיה בעוזרו לבל יפריד היצר הרע מדבקות בבורא, כי טבע האדם שעלול הוא במחשבותיו בעינייני בעסקי העולם הזה... מדרגה שלישית גמילות חסדים דהנה בעולמות העליונים שם רחמים שהוא אהבה ורחימא שה' יתברך אוהב את הצדיק לפי מעשיו הקדושים אשר בארץ עשה אך בעולם הזה נקראים חסד דהוא אף למי שאינו הגון ה' יתברך עושה לו חסד חינם לתת לו די מחסורו, אך הצדיק שהגיע למדרגה שיוכל להעלות כל הדברים הגשמיים למעלה דהיינו להעלות מחומריות הניצוצות הקדושות שיש בהם דהיינו במאכלו ושתייה וכו', וכל מחשבותיו בעת שעושה הדברים הגשמיים אינו רק להעלות הניצוצות הקדושות שבהם.16ועוד אומר ר' אלימלך:
דהנה הצדיק צריך לעבוד תמיד לה' יתברך ברוך ה' ולקשר הגשמיות ברוחניות דהיינו בכל דבר שעושה הן אכילה ושתיה והן כל דבר גשמי צריך להיות כוונתו למעלה בעולמות העליונים בכוונת יחודים עליונים.17הסיפורים אודות ר' אלימלך שינותחו ידגימו בצורה מעשית כיצד ר' אלימלך יישם הנחות רוחניות אלו בחייו, בזמן לימוד תורה או בזמן עשיית חסד עם הזולת. הסיפורים הם מדגם מייצג לתפיסה בסיסית של החסידות בה האדם מגביה את המציאות היום יומית ומגיע להשגות מטאפיזיות בעשיות אלו.
הנה בדורות שהיו לפני הבעש"ט, למרות שהיו עוסקים בתורה ובעבודה, מכל מקום לא שמו את לבם לתקן את אשר פגמו, עד ימי זקנה, ולא ידעו כוחה של תשובה עד היכן מגיעה, עד שעיר וקדיש מן השמים נחית, הוא הבעש"ט ז"ל, ואחריו בא הרב הקדוש רבנו אלימלך ז"ל, והם פתחו השער לה', שטוב לעשות תשובה בעוד שהוא איש, דהיינו בימי נערותו, ושהאדם צריך לתקן אף מה שפגם בגלגול הראשון, ומכל שכן מה שפגם בקטנותו, ובימיהם התחילו להתעורר ציצים ופרחים בתשובה, שעל ידי שהם היו דבוקים תמיד בתשובה, היו ממשיכים את התשובה על כל העולם, ולהתעוררות תשובה בימי נערותו, בא האדם על ידי שמדבק עצמו בצדיקי הדור.30החזרת הזולת בתשובה נתפסת בחסידות כפעולה מוסרית וכחלק חשוב מתפקידו של הצדיק ומהאחריות שנטל על עצמו לעורר בעדתו את הזיקה והקדושה לה', זיקה שהסטרא אחרא רוצה להפר והצדיק משתדל לנצחו.
מתוך מקורות ההתחדשות הרוחנית של החסידות צומח הטיפוס הפנוימאטי של הדבק הטיפוס הקדוש לאלוקיו, שמתמסר אמנם כל כולו לאלוקיו, אך באותה השעה עצמה הוא מתגלה כמנהיג השלוח אל עדתו, שעל פי הצו הפנימי הטבוע בשורש נשמתו אינו יכול להפקיע עצמו ממגע עם בני העדה ומפעולה של תיקון, עילוי וקידוש גם בקרב פשוטיה, גסי לבב שבה ורשעיה.32הצדיק ניחן בכוחות נפש מיוחדים וסמכות כאריזמטית.
הסגולה הכאריזמטית של הצדיק, כפי שהיא נתפסת לעצמו ולזולתו, טמונה בזיקתו הקרובה להוויה האלוקית ולהשפעתו המכריעה, בתוקפה של זיקה זו, על תחומים מרכזיים במציאות האנושית. הצורך בכאריזמה כמקור סמכות עולה בשעה שזה הניחן בה מבקש לכונן סדר חדש, להגדיר חירות חדשה בגבולות המחשבה והמעשה או להעמיד חידוש הפורץ את גבולות הנורמה המקובלת.35הכאריזמה מתבטאת בנוכחות האלוקית שמקרין הצדיק בשעת לימוד התורה הגורמת להתעוררות של השראה הפותחת אופקים חדשים ליצירה רוחנית של השומעים. הכאריזמה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בעשיית חסד ובגילויי אחווה ואחריות בלתי רגילים שלהם משמעויות רוחניות וחברתיות, אשר הציבור נענה להם.36
דהנה הצדיק אשר מקדש ומטהר עצמו נעשה הוא בעצמו ברכה, דהיינו בריכה עליונה להשפיע לכל. אך אותם הרוצים לקבל השפע על ידי הצדיק צריכים להסכים עם הצדיק ואז הם ממילא מתברכים בשפע רב.38התקשרות זו היא על בסיס של יחסי אחווה שויוניים הנקראים "אהבת חברים" ו"דיבוק חברים". כפי שאומר ר' אלימלך:
דהצדיק הרוצה להשפיע לעולם הוא צריך להשפיע על ידי צדיקים אחרים בהתחברו עמהם ועל ידי אכילה שמאכיל אותם בקדושה נמשך השפעה גדולה על ידו.39ההבט הנוסף שנסקר בדברי רחל אליאור קשור ב'אין' וב'יש'. אלו הם מושגים מתחום הקבלה. כדבריה:
שתי בחינות אלה של אין ויש מייצגות את שני הקטבים של התהליך האלוקי המבוסס במחשבה הקבלית על אחדות הפכים דינמית של התגלות והעלם, נוכחות והסתלקות, שפיעה וצמצום, רצוא ושוב."40כלומר, קיימות שתי בחינות מנוגדות. אחת מייצגת את ההוויה האין סופית ונקראת "אין". והשנייה מייצגת מציאות מצומצמת הנראית לעין והיא היש. כל עצם גשמי הוא גם גילוי אלוקי. כך שהמציאות הגלויה היא ביטוי למהות האלוקית המתפשטת בעולם. מכאן התביעה של החסידות לא להישאר במציאות היש אלא על האדם לתור אחר החיות האלוקית ולהגיע אל שורש הדברים. ר' אלימלך מבטא רעיון זה:
דהנה הצדיק צריך להעלות העולמות התחתונים מלמטה למעלה עד שורשם וזה נקרא עיטוף דהיינו שכל עולם נעשה לבוש ועיטוף לעולם השני לו וכן עד סוף כל המדרגות.41הצדיק מתקשר בקבלה לספירת יסוד המתוארת כצינור לשפע האלוקי. כך הצדיק אף הוא צינור לכל השפע האלוקי שמגיע לאדם. ר' אלימלך מדגיש את חובתו של הצדיק להשפיע בתפילותיו ובהתקשרותו לאין גם על סיפוק הצרכים הארציים של עדתו כדבריו:
דהצדיק הוא המשפיע לישראל את שלוש אלה בני חיי ומזוני. אך ברצותו להשפיע צריך הצדיק שירד קצת מדביקותו ולהטות עצמו לראות צורכי העולם.42הבט אחר לדעתה הוא העלאה והמשכה. כוונת הדברים היא להעלאת אישיותו של הצדיק לדרגת האין. כדי שהצדיק יוכל להשפיע על מהלכי הבורא על ידי היותו צינור לשפע האלוקי עליו להפוך את האני שלו לאין ולבטל את ישותו הגשמית. הדבר יעשה על ידי הכנעת הגאווה וביטולה כדבריו:
והנה הצדיק המשפיע ברצותו לקבל השפעה מלמעלה צריך להקטין עצמו בהכנעה גדולה ואחר כך בעת השפעתו לעולם הוא מתפשט עצמו ומתרחב להשפיע לכל העולם... וצריך הצדיק להקטין ולהכניע עצמו בעת קבלתו כמו שנאמר והחכמה מאין תמצא פירוש שהוא בעיניו כאין. הצדיק הזה תמצא חכמה לקבל משם השפע.43רק אז יוכל להעלות לא רק את עצמו אלא את כל הנשמות שקשורות עמו:
שהעולם אינם יכולים להגביה עצמם לעבודתו, ולכן הקב"ה ברחמיו שולח איזה חטא לצדיק כדי שיבוא גם הוא בקטנות ואחר שהצדיק יתגבר להעלות עצמו לקדושתו יגביה גם את העולם עמו.44אך הצדיק גם ממשיך את האין אל היש ומוריד את השפע לחסידיו:
דהתאווה והתשוקה של הצדיק תמיד שיהיו כל ישראל מלאים ושבעים כל טוב וה' יתברך נותן התאוות האלו בלב הצדיק כדי שיתפלל לפניו שהקב"ה מתאווה לתפילתן.45לאחדות ההפכים האלוקית היש והאין, המתגלמת באישיותו של הצדיק היה תפקיד חברתי מכריע. הצדיק, כמו משה רבינו, מתעלה לאין ומשם מוריד את השפע לכל הדבקים בו.
המחשבות זרות הבאים לאדם כי מתאווה הניצוץ הקדוש שבתוך אותיות המחשבות זרות לתיקון ולהעלותו לשורשו ולתקנו וכל המחשבות זרות בעולמות העליונים האותיות הם אורות צחות אלא שירדו למעמקים ונתלבשו בלבושים צואים כמו שביאר אא"ז זללה"ה (דברים כא, יג): והסירה את שמלת שביה מעליה: שלא ליקח אותם בלבושין המגואלין רק יראה להסיר ולהפריד מהם הלבושים הצואים ואז יאירו כשחר אורם.47כל מחשבה, אפילו זרה, נחשבת לאות ויש בה קדושה אלא שהיא מכוסה ועל הצדיק לגלותה.
העולם עומד על עמוד א' וצדיק שמו, ר"ל שאילולי הצדיק לא היה העולם יכול לסבול אלוהותו יתברך אור צח ומצוחצח, אך בשביל הצדיק הקב"ה מצמצם את עצמו כביכול שיוכלו העולמות לסובלו.51הווית האקסיס מונדי מתוארת בכתבי החסידות כתהליך בעל דינמיות של דבקות והפקעת העולם.52
והצדיקים הם עיני העדה וכו' וזה שנאמר כי העולם בכלל נקרא סולם שהמוני עם מוצב ארצה שנקרא רגלי העולם והתלמיד חכמים הם הראש וזה שנאמר וראשו מגיע השמיימה.54חביבה פדיה במאמרה: "קווי יסוד לגישה טיפולוגית דתית", מגדירה את אישיותו של הצדיק כ-
ציר מרכזי, דהיינו זו דמות המספקת לבאים עמה בקשר, מתוך עצם דמותה וחייה, ציר מרכזי, עמוד שדרה לפעולות גופניות ותהליכי מחשבה. ויש שהיא חווה עצמה כדמות שהיא מכלול העדה.55במטאפורה אחרת הצדיק הוא מרכבה לשכינה כדברי ר' משה חיים אפרים מסדילקוב בדגל מחנה אפרים:
כי ידוע שעל ידי קדושת המחשבה שמקדש מחשבתו ומדבקה תמיד להשי"ת ברוך הוא... ומימלא נעשה מרכבה שלימה מוכן להשראת עליו קדושת אלוקות... ועושה עצמו מרכבה לשכינה ברוך הוא אז ירד המן עליו היינו קדושת אין סוף, שהוא נותן מזון ושפע לכל עלמין.56הצדיק במשנתו של ר' אלימלך הוא נושא מחקרה של רבקה ש"ץ.57 הצדיק נאבק להשיג חיים של קדושה, נלחם ב"מחשבות זרות" וכובש את היצר הרע. בכל עבודתו הוא מתאמץ לקדש את החיים הגשמיים. זו ה"עבודה בגשמיות" העוסקת בהעלאת ניצוצות הקודש אשר נתפזרו בעולם. הצדיק הוא דמות בעלת אישיות דינמית, החותרת למגע עם המוחלט וחוויה זו מאפשרת לו כושר רפלקטיבי למבחן אישי מתמיד. הוא מודע לכך שלא יוכל להיות בדבקות עליונה באופן תמידי. מכאן המתח בעבודת ה'. "העבודה ברוחניות" היא המעלה הרוחנית הגבוהה אליה מגיע הצדיק והיא מתבטאת בשלוש דרגות כנגד "אופנים", "חיות הקודש", ו"שרפים". הדרגה הראשונה היא כנגד ה"יראה", ומקבילה ל"אופנים" במרכבתו של הבורא. הצדיק שנמצא בדרגה זו קומתו הרוחנית היא נמוכה, ויש חשש לנפילה ולאיבוד דרגה זו. המדרגה השנייה היא כנגד "האהבה" והיא מקבילה ל"חיות הקודש" במרכבה. הדרגה השלישית היא כנגד "התפארת" המקבילה ל"שרפים". לדעת ר' אלימלך, זו המדרגה האידיאלית בה הצדיק מגיע לדבקות עילאית אשר היא "חוויה רגעית שלמעלה מהזמן ממנה שואב הצדיק כוח יצירה יחיד במינו."58 רגעים אלו של דבקות בבורא מכונים עבודה "בגדלות" אולם המציאות כוללת גם רגעים של "עבודה בקטנות". היינו, מחשבות זרות וגאווה המקשות על הצדיק להיות כל הזמן בדרגה רוחנית גבוהה.
דהצדיק המתפלל על איזה אדם בשעה שהוא מתפלל הוא מתפלל בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו בלי שום מחשבה זרה והוא מקשר אותו אדם שמתפלל בעדו ברמ"ח איבריו שלו והוא מקדשו לזה הוא נענה כי מהיכא תיתי יחסר לאדם בוודאי מחמת עונש על חטא שעשה באחד מאיברי גופו ובעת שהצדיק מעטהו ומכסהו עמו אז נעשה איברי אותו אדם עם איברי הצדיק אחד ומימלא נתקן האדם, וכיון שנתקן החטא עבר העונש ממנו.61פעולות אלו של הצדיק משמשות דוגמא חינוכית לרשעים, והערכתם לצדיק, שהיה מוכן לרדת אליהם מתעצמת.
דהנה הצדיק הרוצה להעלות את אדם השפל ולהסירו משטותו ושפלותו בלתי אפשר לשבר את דבר שטותו כי אם בדבר הדומה קצת דהיינו שצריך הצדיק לירד קצת ממדרגתו ולהטות אליו בדבר הדומה... למשל מי שהוא לשונו לדבר שקר צריך הצדיק גם כן לשבר אותו בדבר הדומה ובודאי חס וחלילה שהצדיק יאמר שקר אך מצינו שהתירו חז"ל לשנות.62נפילה נוספת היא זו הנגרמת על ידי השטן האורב לאדם ומנסה להפילו ממדרגתו כפי שאומר ר' אלימלך:
כי בכל יום צריך לדאוג על יום המחרת שלא יפול חס וחלילה מקדושתו כי עבודתו יתברך הם כהררים התלויים בשערה, שאם לא יזהר בעבודתו ויחסר בה כחוט השערה אזי מיד והשטן על ימינו לשטנו חס וחלילה ומפילו ממדרגתו, ולכן צריך חיזוק מאוד בתפילה ובתחנונים יומם ולילה לה' יתברך שיעזרהו ולא יעבור ממנו.63על אף סיכונים אלו הצדיק חש אחריות כלפי הבורא וכלפי האדם ועל כן הוא מסתכן ונאבק כדי להוציא את ניצוצות הקודש מתוך הגשמיות שבעולם. כפי שנאמר:
ולכן ניתן רשות ליהנות מעולם הזה מענייני גשמי דהיינו אכילה ושתייה ושאר ענייני גשמי כדי שהצדיקים ימתיקם ויוציאו מהם ניצוצות קדושות להכניסם אל הקדושה. ואילולי זאת לא היה רשאי הצדיק להפסיק ולהפריד אף רגע אחת מהקדושה והדביקות ולהטות עצמו לדברי גשמי רק כדי להכניסם אל הקדושה רשאי קצת לירד ולהפסיק קצת מדביקותו.64בתורת ר' אלימלך מעוצבת דמותו של הצדיק כאחראי לא רק לתחום הרוחני אלא גם לתחום החומרי. אמרת חז"ל "בני חיי ומזוני לא בזכותא תליא מלתא אלא במזלא."65 מתפרשת אצל ר' אלימלך, שהשפע היורד על האדם אינו תלוי במזלו אלא בזכות תפילותיו של הצדיק בענייני בנים, חיים ומזונות. כדבריו: "דהצדיק הוא המשפיע לישראל את שלוש אלה בני חיי ומזוני."66
דהנה הצדיק יודע שהוא המשפיע ומחמת זה הוא רוצה לפעמים להשפיע לקרוביו ולתלמידיו אבל באמת רצונו של ה' יתברך שלא יעלה על מחשבתו כלל שהוא משפיע רק שיעבוד ה' יתברך ברוך הוא בשלימות והשפע ממילא בא.67אולם כדי שהשפע יחול האדם הוא צריך להסכים עם הצדיק תוך שהוא מכיר בכוח קדושתו:
אך אותם הרוצים לקבל השפעה על ידי הצדיק צריכים להסכים עם הצדיק ואז הם ממילא מתברכים בשפע רב, אבל מי שאינו מסכים עם הצדיק בוודאי לזה בלתי אפשרי שיושפע לו ההשפעה על ידי הצדיק.68רבקה ש"ץ דנה בדברי ר' אלימלך על הקשר המיוחד שיש לצדיק עם עדתו.69 זהו קשר שבסיסו הוא קרבה נפשית ולא קשר אינטלקטואלי. בין נשמת האדם לבין נשמת הצדיק קיימת סימפטיה, ומקורה בטרם ירידתם לעולם. ר' אלימלך מבטא זאת כך:
הטעם שאנו רואים שלפעמים באים שני בני אדם ואוהבים זה את זה מאוד גם שלא היו מכירים זה את זה מקודם כי אם עתה מקרוב באו ונתוועדו יחד ושניהם דבקו יחדיו באהבה רבה. והטעם מחמת שהיו שכנים זה אצל זה בישיבתם בגן עדן יחד ועתה בבואם להדי נתעורר בהם אהבה הישנה שהיה בהם בגן עדן.70התחברות זו היא תנאי הכרחי להורדת השפע האלוקי על האדם, שעליו מתפלל הצדיק, והיא מבטאת את התפיסה שיש לאהוב כל אדם אף אם הוא חוטא.
והצדיק אשר הוא רוצה להשפיע לבני אדם צריך הוא לדבוק עצמו עמהם כדי להשפיע כל דבר הצורך לטובתם כי מי שרוצה לעשות איזה טובה לחבירו אינו יכול לעשות לו הטובה בשלימות כי אם על ידי שידבק עמו באחדות גמור, ואם כן הצדיק צריך לדבוק עצמו בכל ישראל כדי להיטיב להם. ואיך הוא עושה עם הבעל עבירה חלילה הלא אף שהוא בעל עבירה אף על פי כן צריך להשפעה ולחיות ואיך יתקשר הצדיק עמו לזה אמרה הגמרא גדולה עבירה לשמה, שהצדיק עושה גם כן איזה עבירה אלא שהיא לשמה, ועל ידי זה יכול עם הבעל עבירה גם כן ויטיב לו גם כן.71הקשר עם הצדיק מתבטא בדיבור, בשיחה ובהתוועדויות שונות. רבקה ש"ץ מנסחת קשר זה כך:
פניתו של הצדיק לאדם היא עצמה בחינת גאולה. ברגע דיאלוגי זה נתמצה כל תוכנה של הגאולה. זהו רגע של תיקון עליון הנעשה על ידי אחדות שבין שתי נשמות.72ר' אלימלך שואל:
ובמה זוכה צדיק למדרגה זו שימצא דוגמת הגאולה אצלו? ותשובתו היא: "ונראה שהוא על ידי הדיבור הקדוש, כי כשהצדיק מתחיל לומר דיבורים אזי עושה פעולה בכל העולמות וזו דוגמת הגאולה".73לדבריה, שיחת הצדיק עם פשוטי העם יוצרת התלהבות הדדית. הצדיק בשעת דיבורו מתואר על ידי ר' אלימלך כמי שפניו מאירות מאש התלהבותו:
דהצדיק המדבר עם אדם דברי קדושות ויראת ה' אזי בא לו ההתלהבות גדול בלבו ויאיר פניו באור גדול מהתלהבות אש אשר בקרבו.74המאזינים לדבריו של הצדיק מושפעים ממנו מידית ונפשם נדלקת באהבה לבורא. בני אדם המתחברים עם הצדיק גם הם מדליקים נירותיהם הם נשמתם באהבה ויראה להבורא ברוך שמו.75 בדיבורו של הצדיק ובתפילותיו למען עדתו קיים רובד מיסטי שהוא נסתר מחמת המקטרגים כדבריו:
דהנה דרך הצדיק בדברו עם אנשים אזי הוא מדקדק בדבריו להשכיל שיהיו דבריו נשמעים במשמעויותיהם אחד דברים כפשוטן לאיש המדבר עמו, שנית הוא עיקר תוכן דבר, שמכוון באותן הדיבורים שיהיו תפילה ותחנונים לפני המקום ברוך ה' וברוך שמו. והכוונה בזה שמסתיר דבריו של התפילה בהדיבורים שמדבר עם האדם ואינו מתפלל תפילתו הצורך לו בפירוש הוא למען המקטרג שלא יבין כוונתו בדבריו שמכניס בהם תפילה ולא יקטרג עליו כי אינו יודע שזה הוא מתפלל.76לדיבורו של הצדיק לא רק ערך מיסטי אלא גם שליחות חברתית של תוכחה, תיקון מידות והחזרה בתשובה כדבריו:
שדרך הצדיק להוכיח עצמו תמיד בכל עת ואומר בפני אדם תמיד שהוא מקולקל במעשיו, והוא פורט לפניהם חטאים שעושים אותם בני אדם, ותולה הצדיק הזה בעצמו אותם חטאים כאילו עשאם הוא, ועל ידי זה מכניס בלבם יראה גדולה, והם שבים מעוונותיהם וגדולה תשובה שזדונות נעשים כזכויות נמצא אותם הבגידות עצמם הצדיק עושה מהם זכויות.77זו תחושה מתמדת של הצדיק שכל ימיו מהרהר במעשיו ושואף לתקנם וכך מעלים את הניצוצות שנפלו:
דרך הצדיקים האמיתיים שהם כל ימיהם בתשובה ובכל דבר שעושים מוצאין בו חיסרון שלא עשה הדבר כתיקונו ועל ידי שמהרהרים בתשובה תמיד הם מעלים אותן הניצוצות שנפלו למטה מחמת חטא שאר בני אדם כל זה הם מתקנים בכוח הרהורי תשובתם.78אולם הצדיק מוזהר להיות מתון בדבריו שלא יבוא לידי פניות וגאווה כפי שאומר ר' אלימלך:
שצריך להרגיל את עצמו שיהיה לו לטבע שלא יבוא לו איזה פניות וגדלות מזה, והיינו שהתלמיד חכם עצמו צריך להרגיל עצמו בשיחה נאה הזאת כדי שלא יבוא לידי פניות.79לדיבורו של הצדיק פן משמעותי נוסף. בנועם אלימלך מתאר ר' אלימלך את תפקיד הצדיק המוציא מפיו דברי קדושה וחידודי תורה.
מחמת שהצדיק מקדש את פיו שאינו מוציא מפיו שום דבר בטל חס וחלילה, וזהו לשון בעל פה רצה לומר, שהוא בעל ואדון לפה, שאינו מדבר אלא דברי קדושה וחידודי דאורייתא בפיו הקדוש ונקראת תורתו, שלומד תורה שבע"פ.80עיצוב דמותו של הצדיק בספרות העיון של הוגי החסידות בכלל ואצל ר' אלימלך בפרט מעצים את העיקרון המדגיש שלכל אדם זכות שווה להידבק במוחלט.81 כלומר, גם האדם הפשוט יכול להגיע לגאולה אישית היינו, להתעלות רוחנית גבוהה בעזרת הצדיק, ויחדיו הם מבטלים את הרע ומשלימים את קומתו הרוחנית של האדם.82
נסללה הדרך להפרת התלות הבלעדית של האקסיס מונדי בפרסונה של הצדיק, והמכשיר הרוחני שהונח לפני הרבים יכול לשמש עתה לכל דיכפין, כולל האיש הנמוך, שהרי גם אלה שאינם נושאי איצטלת צדיק, כגון נסתר או פשוט באשר הוא, עומדים בנסיבות חיים מסוימות במבחן העליון של מסירות נפש והפקעת עולם.83וכן:
דינמיקה זו של האקסיס מונדי, בהגיעה עד השלב האחרון, מסבירה את המעמד שקנה לו האדם הפשוט בסיפור החסידי ובספרות העיון החסידית. כך נוצר למעשה חיבור קצוות של קשת-הניגודים בין הגיבור העלי לנמוך ויצירה של איחוד מטאפיסי ביניהם.84
דהנה כשאדם עוסק באכילה או במשא ומתן או מדבר דברים גשמיים וסיפורים צריך שידע כי הכל הם אותיות קדושים הבאים מן העולם העליון ויש להם שורשים קדושים, אך שבאו לעולם הזה מלובשים ונתחלפו לגשמיות וכשעושה הדברים הנ"ל בשכל ודעת ויראת שמים אז מקשר הדברים לשורשן וגואל אותם הדברים מן התמורה רחמנא ליצלן ומאיר אותם מחשכיותם ומוציאים מאפילה לאור גדול ומשיעבוד לגאולה על ידי התקשרותו כנ"ל ובזה הוא גורם גם כן הארת פני המלך עולם.88אף ר' נתן מנימירוב בהקדמתו לסיפורי מעשיות של ר' נחמן מברסלב מייחס לסיפורים משמעויות רוחניות, ומזכיר את הבעש"ט שעל ידי סיפור שסיפר הצליח ליחד ייחודים ולפעול בעזרתם כשהתפילה לא הועילה. כדבריו:
אבל באמת יש בהמעשיות שמספרים העולם דברים נעלמים גבוהים מאוד, והבעש"ט זכר צדיק לברכה, היה יכול על ידי סיפור מעשה ליחד יחודים, כשהיה רואה שנתקלקלו צינורות עליונים ולא היה באפשר לתקן אותם על ידי תפילה היה מתקנם ומיחדם על ידי סיפור מעשה.89ר' אלימלך קובע ששמיעת סיפורים על מעלות הצדיקים היא סימן טוב לאדם, כי הדבר עשוי להגביר את ההתלהבות לעבודת ה':
דהנה סימן טוב לאדם כשהוא שומע מספרים ממעלות הצדיקים ועבודתם בקדושה לשמו יתברך באמת אם באותו הפעם לבו חושק ומתלהב מאוד מאוד שיזכה גם הוא לעבוד ה' יתברך באמת זה הוא סימן טוב שה' עמו.90ר' אלימלך מימש זאת בחייו. הוא נהג לעמוד ליד ביתו, כשהוא מוקף באנשים ולספר מעשיות שונות. כל אחד מהנוכחים היה סבור שהסיפור מופנה אליו, וכך נשבר לבם וחזרו בתשובה. מכאן שאפילו שיחת החולין של הצדיק היה בכוחה לרגש את השומעים ולהיטיב את דרכם.91
מרן הקדוש סיפר מעשה מעשה מבעש"ט זללה"ה כי פעם אחת היה ענין פיקוח נפש גדול שהיה איזה בן יחיד וטוב מאד וכו' וצוה לעשות נר של שעווה ונסע ליער ודבק את הנר לאילן ועוד איזה עניינים ויחד יחודים וכו' ופעל ישועה בעזרת ה' יתברך. אחר כך היה מעשה כזו אצל זקינו המגיד הקדוש ועשה גם כן כנ"ל, ואמר הייחודים והכוונות שכיוון הבעש"ט איני יודע רק אעשה על סמך הכוונה שכיוון הבעש"ט ונתקבל גם כן. אחר כך היה המעשה כזו אצל הה"ק ר' משה ליב מסאסוב ז"ל ואמר, אנו אין לנו כוח אפילו לעשות כך, רק אספר המעשה להשם יתברך יעזור וכן היה בעזרת ה'.93הסיפור מדגיש את יכולת הסיפור לפעול כתפילה.94 כך שלפי תפיסת החסידות לסיפור החסידי כוח פעולה עצמאי בעולמות העליונים הדומה לכוחה של התפילה.
ושאלתי את פי משיח אימתי איתי מר והשיב לי בזאת תדע בעת שיתפרסם לימודיך ויתגלה בעולם ויפוצו מעיינותיך חוצה מה שלמדתי אותך והשגת ויוכלו גם המה לעשות ייחודים כמוך ואז יכלו כל הקליפות ויהיה עת רצון וישועה.96
ואף גם זאת הנה בדקדוק גדול נמשלה [התורה] לאש... כי כל מלותיה ואותיותיה כמו גחלת הן, אשר בהצית אותן כן כאשר הן לא יראו כי אם גחלים וגם כמעט חמומות, ומי שישתדל לעסוק בה אז תתלהב מכל אות שלהבת גדולה... הן הידיעות העומדות צפונות בתוך האות ההיא וכבר פירשו זה בספר הזוהר על אל"ף בי"ת, ואין הדבר משל אלא עצמי כפשוטו ממש כי כל האותיות בתורה כולן מורות על עשרים ושניים אותיות הנמצאים למעלה והאורות ההם העליונים מזהירים על האותיות.97החסידות בהשפעת התורה הקבלית רואה באותיות של הלשון העברית מפתח לפענוח סודות הבורא והבריאה כדברי רחל אליאור:
אותיות השפה העברית נתפשות במסורת היהודית כמבעו הכתוב של הדיבור האלוקי הבורא, המחולל את הבריאה במאמר כל העת ומחיה את הקיום ללא הרף, וכדיבור המצוי בתוך הזמן, שתוקפו עומד מעל לזמן. כוחה הבורא של הלשון, המעביר את ההוויה מן התוהו אל הבריאה, מהווה הנחת יסוד בפרקים של תורת הסוד. הנחה זו נלמדת מתיאור הבריאה בספר בראשית, שבו משתקפת זהות בין הדיבור האלוקי לבין ההוויה הארצית או בין מחשבה, דיבור ומעשה.98הבעש"ט רואה באותיות השפה העברית כוחות אלוקיים, ותפישה זו באה לידי ביטוי בפירושו לפסוק "צוהר תעשה את התיבה" (בראשית ו, טז)
שתהיה התיבה (שאדם מדבר בתורה ובתפילה) מצהיר, כי בכל אות עולמות ונשמות ואלוקות, ועולים ומתקשרים ומתייחדים זה עם זה, עם אלוקות, ואחר כך מתייחדים ומתקשרים יחד האותיות ונעשה תיבה, ואחר כך מתייחדים ייחודים אמיתיים באלוקות, וצריך האדם לכלול נשמתו בכל בחינה ובחינה מהנזכר, ואז מתייחדים כל העולמות כאחד ועולים ונעשה שמחה ותענוג גדול עד אין שיעור.99לדברי רחל אליאור:
תפישת השפה של הבעש"ט קשורה בזיקה בין אינסופיותה של רוח אלוקים לאינסופיותה של רוח האדם ובראיית הלשון כמעבר דו-כיווני בין האלוקי לאנושי. תפישה זו מעוגנת בראיית האותיות כמארג של כוחות אלוקיים המכילים את אור אינסוף וכגילוי מוחשי בר-השגה של המהות האלוקית המופשטת.100באותיות של השפה העברית יש כוח אלוקי וחיות, ועל האדם לפתוח אותן ולגלות בהן את כל הכוח האלוקי הגנוז בהן. ר' אלימלך מביא דברים ששמע מרבו המגיד:
והצדיק העוסק בתורה לשמה בקדושה הוא ממשיך את הבורא ברוך ה' ויתעלה בתוך האותיות של התורה כמו בשעת הבריאה וזהו "וירא אליו ה' באלוני ממרא" ממרא הוא לשון אמירה כנ"ל ואילן הוא התורה והמצוות הם הענפים ואמר הכתוב שעל ידי אמרות הטהורות שעסקו בתורה המשיך את הבורא את תוך האותיות וזהו באלוני ממרא ר"ל באילן של אמירותיו נראה ה' אליו.101הסיפור הראשון שנדון בו, אכן עוסק בלימוד התורה ואותיותיה, שדרכם התעלה ר' אלימלך יחד עם תלמידיו והגיע לדבקות באלוקות עד כדי כך שתלמידו ר' נפתלי לא העז להפריע לו ולהפגישו עם בעיות ארציות של העולם הזה. מכוח חיבור שכזה לעולמות עליונים ניתן להבין את כוחו של הצדיק לפעול פעולות ולשנות את מהלכי שמיים ולהשפיע את השפע האלוקי על ברואי ה' בעולם.
ערכים שונים במשנת החסידות - הן הרוחניים והן האתיים כגון: שמחת החיים הדבקות, הרליגיוזיות במסתורין שביקום, הדגש על האנושי שבאדם, טיפוח רגשי האהבה בין אנשים וקדושת החיים - מהווים חומר להגות מודרנית, התוהה על בעיות האדם וייעודו בעידן הטכנולוגי.103האדם המודרני לדבריו, נמצא תמיד במצב של בנייה עצמית כתוצאה מהכרעות בין הניגודים שבנפשו וזה הופכו ליצור קיומי אקזיטנציאלי. לדעתו, קיימת קרבה רעיונית בין כמה מהנחות היסוד של ההגות האקזיסטנציאליסטית לבין תורת החסידות כמו: מקוריותו של הפרט וקיומו האינדיווידואלי, ההדגשה שהאדם איננו רק יצור שכלי אלא יש בו דגש על החיים עצמם ולא רק על הדעת.