
|
תוכן המאמר:
א. הרקע לפיוט ב. הסבר הפיוט ג. השוואת הפיוט: "אל אדון על כל המעשים" לפיוט: "אל ברוך גדול דעה" ד. דרכי עיצובו של הפיוט 1. מוטיבים 2. שיבוצים 3. האנשה 4. מבנה ביבליוגרפיה תקציר: ניתוח הפיוט אל אדון על כל המעשים מבחינה ספרותית. מילות מפתח: פיוט |




| אל ברוך גדול דעה | אל אדון על כל המעשים |
|---|---|
| אל | אל אדון על כל המעשים |
| ברוך | ברוך ומבורך בפי כל הנשמה |
| גדול | גדלו וטובו מלא עולם |
| דעה | דעת ותבונה סובבים הודו |
| הכין ופעל זוהרי חמה | קרא לשמש ויזרח אור |
| טוב יצר | טובים המאורות שברא אלוקינו |
| כבוד לשמו | פאר וכבוד נותנים לשמו |
| מאורות נתן סביבות עוזו | כח וגבורה נתן בהם |
| פינת צבאות קדושים
רוממי שדי תמיד מספרים כבוד אל |
שבח נותנים לו כל צבא מרום
תפארת וגדולה שרפים וחיות ואופני קודש |

"קרא לשמש ויזרח אור"בהמשך בולט מוטיב האור בתיאור המאורות:
"מלאים זיו מפיקים נוגה, נאה זיום"כמו כן, קיימת הערכה לגבי מעשי הקב"ה
"טובים המאורות שברא אלוקינו"יש לציין, שבתחילת ברכת "יוצר אור" מופיע מוטיב האור: "יוצר אור מאיר לעולם כולו וליושביו". בסוף ברכה זאת נאמר: אור חדש על ציון תאיר" גם בברכת האהבה (הברכה השנייה לפני שמע ישראל) מופיע מוטיב האור: "והאר עיננו בתורתך".
"דעת ותבונה סובבים הודו"......מוטיב אחר הוא מוטיב השבח:
"יצרם בדעת בבינה ובהשכל".
"ברוך ומבורך בפי כל הנשמה".....בתחילת הברכה יוצר אור נאמר: "הכל יודוך הכל ישבחוך" "תתברך לנצח ישתבח שמו לעד". מוטיב השבח משלים את ציון גדולת אלוקים ואת הקשר המיוחד שבין בני האדם לקב"ה.
"שבח נותנים לו כל צבא מרום"
