תוכן הפרשה: פרק א סימן א סימן ב סימן ג סימן ד סימן ה סימן ו סימן ז סימן ח פרק ב סימן ט סימן י סימן יא סימן יב סימן יג סימן יד פרק ג סימן טו סימן טז סימן יז סימן יח סימן יט סימן כ סימן כא פרק ד סימן כב סימן כג סימן כד סימן כה סימן כו |
כל אשה שהיא מצנעת עצמה, אפילו בת ישראל, ראויה שתינשא לכהן גדול ותעמיד כוהנים גדולים, שנאמר: כל כבודה בת מלך פנימה, ממשבצות זהב לבושה.אמר הקדוש ברוך הוא: כך הוא כבודי שיהא מדבר מבפנים, שנאמר: ובבא משה אל אוהל מועד וישמע את הקול מדבר אליו (במד' ז פט).
בשלשה דברים נתנה התורה:באש, שנאמר: והר סיני עשן כלו מפני אשר ירד עליו ה' באש ויעל עשנו כעשן הכבשן ויחרד כל ההר מאד (שמות יט יח).
באש,
ובמים,
ובמדבר.
השובת בדרך, עושה לו עגולה עד ארבע אמות, דברי רבי חנניא בן אנטיגנוס.וכמה הן, ארבע אמות?
ומטלטל לתוך ארבע אמות בשבת, ואומר: שביתתי במקומי, וזכה לו מקומו אלפים אמה לכל רוח ורוח.
תינוק שנולד לששה חדשים, אין מחללין עליו את השבת, ואין חותכין את טיבורו, ואין טומנין את שליתו, ואין מטלטלין אותו ממקום למקום, אבל אמו גוחנת עליו ומניקתו. והמטלטל אותו, כאלו מטלטל את האבן.שאלו לרבי אבהו:
ספק בן תשעה בן שמונה, אין מחללין עליו את השבת, ואין חותכין את טיבורו, ואין טומנין את שליתו, ואין מטלטלין אותו ממקום למקום, אבל אמו גוחנת עליו ומניקתו. והמטלטלו בשבת, כאלו מטלטל את האבן.
ספק בן שבעה ספק בן שמונה, אין מחללין עליו את השבת וכו'.
ואם ברור הוא לו שהוא בן שבעה, מחללין עליו את השבת, מפני שהוא בן חיים.
אבל הנולד לשמונה, אינו בן חיים, לכך אין מחללין עליו את השבת.
כל חייבי כריתות שלקו, נפטרו מידי כריתתן, שנאמר: והפילו השופט והכהו לפניו וגו', ארבעים יכנו לא יוסיף וגו', ונקלה אחיך לעיניך (דב' כה ב-ג).ולמה ארבעים?
כיון שלקה, חסה התורה עליו ואמרה: ונקלה אחיך לעיניך, הרי אחיך.