|
תימן אשכנז אשכנז (פרושים) בארץ ישראל כורדיסתאן תוניסיה בבל לוב חסידי חב"ד החסידים מרוקו פרס (איראן) ג'רבא |
"אמר רבי מאיר, מעשה באנשי ירושלם שהיו אוגדין את לולביהןועד הדורות האחרונים היו יחידי סגולה שנהגו לעשות כן.
בגימוניות (מין שרשרות) של זהב",
אדם יוצא מביתו ולולבו בידו, הולך לבית-הכנסת - לולבו בידו, קורא קריאת שמע ומתפלל - ולולבו בידו, קורא בתורה ונושא את כפיו - מניחו על גבי קרקע, הולך לבקר חולים ולנחם אבלים - לולבו בידו, נכנס לבית-המדרש - משגר לולבו לביתו, ביד בנו וביד עבדו וביד שלוחו (תוספתא סוכה, פרק ב הלכה ב).18. מנהגים שונים בקהילות אשכנז בחו"ל לגבי הנחת תפילין בחול-המועד, ואילו בארץ-ישראל נוהגים הכל שלא להניח תפילין, אלא שיש יחידים שכל חייהם בארצות מוצאם נהגו להניח תפילין בחול-המועד, ועל-כן ממשיכים גם כאן להניחן - בצינעה.
"העם מתחלים לומר שירות ותשבחות, הכל בניגון אחד בקול נעים וקול רם, כולם כאחד עונים ואומרים, והתוף אחריהם הצלצול מצלצל, והשניים שבידם אבוקות מחוגגים במחול, וכל אחד מפזז ומכרכר באבוקות שבידיהם, ומניף ומוליך ומביא ומעלה, ומוריד באבוקות שבידו נגד רעהו, וחוזר ומכבד ונותן את האבוקות לשני אנשים אחרים לילך במחול, ועושים בדרך הראשונים, וכן השלישים עד כולם, והנשים רואות את השמחה מבחוץ לבית הכנסת, וכך נהגו כל לילי חול המועד סוכות".21. בבתי-כנסת לפי מנהגי הגר"א מוסיפים מזמורים יד, כד, כט, סז, הלל הגדול (קלו), ארבע משניות בפרק החמישי במסכת סוכה (החליל), ואחר-כך אומר שבע פעמים:
"אשריכם ישראל, אפילו פושעים שבכם מלאים מצוות כרימון. אשריכם ישראל, כשאתם עוסקין בשמחת בית-השואבה, כונס הקב"ה לכל פמליא דיליה ואומר, ראו בנים חביבין שיש לי דשבקין צערא דידהו ועסקין בדידי. מיד מתמלא רחמים על ישראל. אשריכם ישראל שאתם חוטבים חטיבה אחת להקב"ה, והוא חוטב חטיבה אחת לישראל, אשריכם ישראל שהקב"ה מצרף מחשבה טובה למעשה, כדי לטהר עוונותיהם של ישראל. אשריכם ישראל שאין המלאכים אומרים שירה עד סיומן של ישראל. אשריכם ישראל שהקב"ה נקרא אלקי ישראל".אומרים פיוט "על ישראל אמונתו" ומסיימים בפסוקים "ושאבתם מים בששון ממעיני הישועה", "לה' הישועה על עמך ברכתך סלה".
"ובבגדאד עושין בבתי-כנסיות שלהם סוכות" (הרי"ץ גיאת, הלכות סוכה, דף פט).על כך כתב הרב יוסף חיים מבגדאד (נפטר בשנת תרס"ט):
"וכך היה המנהג פה עירנו בגדאד לעשות בבית-הכנסת סוכה במקום שאינו מקורה, שמתפללים בו בקיץ, והיה נוהג דבר זה משנים קדמוניות. ויש קרוב לארבעים שנה נתבטל בעוה"ר דבר זה שהיה מנהג קדמון מאד" (קונטרס "מראות יחזקאל" המצורף לספר "עוד יוסף חי" דף א, ע"ג).בכל זאת היו כמה בתי-כנסת שנהגו להקים בהם סוכות עד הזמן האחרון.