ר' יצחק אלפסי בר' יעקב הכוהן חי בשנים 1103-1013. היה גדול חכמי ההלכה בספרד, וחיבר את ספר ההלכות החשוב ביותר לפני ה"משנה תורה" לרמב"ם. הוא חתם במידת מה את תקופת הגאונים, ובשעת פטירתו של אחרון הגאונים - רב האי - כבר היה בן עשרים וחמש. אף הוא עצמו כונה "גאון" על ידי כמה מן הראשונים שהיו קרובים לו בזמן. הוא היה יליד קלעת חמאד שבאלג'יריה, מחוז קונסטאנטינה, ועל כן הוא נקרא לפעמים "הקלעי". לדברי הראב"ד למד תורה בישיבות קיירואן, והיה תלמידם של רב נסים בן יעקב ורב חננאל בן חושיאל.
לאחר תקופת הלימודים שלו בקיירואן התיישב ר' יצחק בפאס (ומכאן כינויו "אלפסי"), במקום שהרביץ תורה לתלמידים. שם ישב הרי"ף עד 1088, ואז, כשכבר הגיע לשנת ה-75 , קמו עליו שונאים שהלשינו עליו למלכות, והוא הוכרח לברוח לספרד. הוא בא ראשונה לקורדובה, ושהה בה חודשים מועטים, ומשם עבר לאליסאנה וישב בה עד יום מותו. באליסאנה מצא את ר' יצחק בר' יהודה אבן גיאת, שעמד בראש הקהילה ובראש הישיבה, וכשנפטר אבן גיאת לאחר זמן מועט, בשנת 1089, מילא הרי"ף את מקומו. גם בספרד העמיד הרי"ף תלמידים הרבה, והמפורסם שבהם הוא ר' יוסף אבן מיגאש. עם תלמידיו נמנה גם ר' יהודה הלוי. הרי"ף נפטר בשנת 1103. לפני פטירתו הועיד הרי"ף את ר' יוסף אבן מיגאש למלא את מקומו, אף על פי שהיה לו בן תלמיד חכם ושמו ר' יעקב. רש"י בצרפת והרי"ף בספרד היו גדולי אותו הדור.
כיוון שהרי"ף נחשב לגדול הדור, הרבו לפנות אליו בשאלות מכל קהילות ספרד ואפריקה הצפונית, והגיעו אלינו מאות תשובות שלו. אולם את עיקר פרסומו קנה לו הרי"ף על ידי ספרו הגדול, "ספר ההלכות", שהוא אחד מספרי היסוד בספרות הפוסקים. הספר מקיף את שלושת סדרי התלמוד: מועד, נשים ונזיקין, ונוספו עליהם מסכות ברכות וחולין.
בחיבורו של ספר גדול זה הייתה לרי"ף מטרה כפולה: א. להוציא מתוך התלמוד את כל החומר ההלכתי והמשפטי, לקבוע את פסק הדין ולחבר ספר פסקים מקיף וכולל. ב. לערוך קיצור של התלמוד, ועל ידי כך להקל על הלומדים ולסייע להתפשטותו של התלמוד בחוגים רחבים. הספר קיבל את הכינוי "תלמוד קטן".
על הרי"ף נוצרה ספרות גדולה של "נושאי כלים". יש שבאו להשיג עליו, ולעומתם קמו אחרים להגן עליו. רוב נושאי הכלים היו מחכמי ספרד וצרפת הדרומית, שכן בארצות אלו הרבו ללמוד בהלכות הרי"ף יותר מבגוף התלמוד. ספרות רחבה זו שנתחברה עליו מעידה אף היא על חשיבותו הגדולה בעיניהם של בני הדורות הבאים.
תשובה זו עוסקת בדיני הפרת חוזים. לרי"ף הובא מקרה של הפרת חוזה שנחתם בין ראובן ליששכר. כדי להכריע מי צודק הרי"ף דן בתשובתו בנקודות אלה: א. מי הצד שהפר את החוזה? ב. באיזה שלב הופר החוזה? שהרי להלכה נקבע: "השוכר את הפועלים ועדיין לא התחילו במלאכתם, יכולים בעל הבית והפועלים לחזור בהם" (שו"ע חושן משפט סימן שלג, סעיף א).
|
תשובות הרי"ף לייטר, פיטסבורג תשי"ד, סימן רכג
|
|
ראובן היה שוכן במזרח צרפת, הוא ואשתו ובניו, רחוק מספרד ימים רבים: והניח אשתו ובניו במקומם, ונרצה בארץ ספרד לשוב בקהילות
[פירוש: נתקבל ברצון על ידי הקהילות השונות לדרוש לפניהם בדברי תורה] . ועבר במדינה
[בעיר] אחת, ודרש ברבים. וכשראו אותו חמישה מחשובי העדה, פייסו ממנו שיביא אשתו ובניו לאותה מדינה וישכון עמהם. והיה מסרב ראובן זהו, משום שהייתה אשתו במקום רחוק. והוסיפו לפייסו כמה פעמים עד שנתרצה. והתנו עמו בקניין גמור, שייתנו לו אלו החמישה, עשרים וארבעה זהובים בכל שנה ושנה עד שלוש שנים, ויקראו לפניו בהלכה ובמשנה ובמקרא ובפירוש ה
סדרים ובמה שירצו - בקניין ובכתב ובעדים. גם ראובן התנה עמם בקניין, שיבוא לחג הסוכות עם אשתו ובניו.
ולא הגיע הזמן שקבע להם, עד שבא, ושמחו בו. ומהם שאמרו: נתחיל במשנה, ומהם שאמרו: נתחיל בתלמוד. עד שהסכימו כולם בהסכמה אחת, והתחילו במסכת ברכות. וקראו בה ארבעה ימים בשבוע, ויום חמישי - במקרא, ויום שישי - בפירוש הסדר.
ואחר כך נתרעם יששכר, אחד מהם, על חברו, ואמר לו: איני יכול להבין בעומק ההלכה, ואיני רוצה בכך, אלא שתאמר להם שלוש שורות בתלמוד ותחזור ותאמר להם שלוש שורות במשנה! אמרו חבריו: אין אנו רוצים בכך! על כן עמד יששכר ואמר: אם כן, איני רוצה לקרוא, ולא ליתן שכר! ענה ראובן ואמר: יש שטר בידי בקניין ובעדים: אין לי אלא לקיים מה שבשטרי ומה שהתניתי עמכם!
עייננו בשאלה זו, ועמדנו על כל התנאים שיש בה, וראינו שהם חזקים וקיימים, וחובה עליהם להשלים כל התנאים שהתנו על עצמם. ויששכר, שחזר בו ואינו רוצה לקיים תנאו שהתנה בכלל חבריו, לא טוב עשה, וחייב הוא לראובן ליתן לו כל מה שפסק על עצמו מן השכירות. ואם רצה לישב וללמוד על פי התנאי שהתנה, מוטב, ואם לאו, אין על ראובן כלום, שהרי לא עיכב. ואף על פי ששנינו "השוכר את האומנים, והטעו זה את זה, אין להם זה על זה אלא תרעומת" (בבא מציעא עה,ב), הדברים הללו אמורים כאשר לא התחילו במלאכה. אבל אם התחילו במלאכה, אין השוכר יכול לחזור בו, כמו שלמדנו (בברייתא, בבא מציעא עו,ב): "במה דברים אמורים? כשלא הלכו פועלים. אבל הלכו חמרים ולא מצאו תבואה, פועלים ומצאו שדה כשהוא לח - נותן להם שכרם משלם וכו'." וראובן זה, אילו חזרו בהם קודם שהעתיק את בני ביתו, היו יכולים לחזור בהם. אבל כיוון שהלך והעתיק את בני ביתו ממקומם, והוציא ממונו עד הגיעם אליהם, ולא עוד אלא שהתחיל במלאכה ונשתעבד להם, אין להם לחזור בהם, וחייבים להשלים לו כל תנאי.
ואפילו לא הלך עדיין, מאחר שקנה מידם, וקנו מידו, לא היו מותרים לחזור בהם, שנאמר: "שארית ישראל לא יעשו עולה, ולא ידברו כזב ולא ימצא בפיהם לשון תרמית וגו'" (צפניה ג,יג). אלא שלא היה בית דין יכול לעמוד בדיבורם. אבל אם פירשו, שהלך ומכר את מיטלטליו, והפסיד ממונו בשבילם, אינם רשאים לרמות אותו, אלא חייבים להשלים לו כל תנאי שהתנו עמו. ויששכר זה, אם עושים לו חסד, וראובן זה, אם מסכים עמהם כן, הרי הם עושים לו חסד גדול, שאין עליהם לעשות משורת הדין, לייחד לו זמן לעצמו. וגם אין על ראובן זה ללמדו בפני עצמו, שלא קיבל על עצמו, אלא ללמדם כולם כאחד, אבל כל אחד ואחד בפני עצמו לא! הלכך, אם רצה יששכר לישב וללמוד, ישב וילמד. ואם לאו, ייתן שכרו של תלמוד.
סדרים: בתקופת חז"ל ובראשית תקופת הגאונים היו קוראים את התורה בא"י במחזור של 3 שנים. לכל קטע קראו "סדר" (יש חמישים וארבע פרשיות, ולעומתן - מאה וחמישים וארבעה "סדרים"). חזור
שלא היה בית דין יכול לעמוד בדיבורם: כלומר, בית הדין אינו יכול לכפות מצד מידת הדין את החוזרים בהם לקיים את דיבורם, כל עוד לא נעשה שום מעשה לביצוע השכירות. חזור
השוכר את האומנין, והטעו את בעל הבית, או בעל הבית הטעה אותן, אין להם זה על זה אלא תרעומת. במה דברים אמורים? שלא הלכו. אבל חמרים ולא מצאו תבואה, פועלין ומצאו שדה כשהיא לחה, נותן להן שכרן משלם.
השוכר את האומנין: בעלי מלאכה.
אין להם זה על זה אלא תרעומת: ואין כאן מקום לגבות כספים על הנזקים שנגרמו עקב ההטעיה.
שלא הלכו: דין זה, שאין להם זה על זה אלא תרעומת, הוא כאשר הפועלים לא הלכו למקום העבודה, כלומר לא התחילו לטרוח בעניין השכירות.
אבל הלכו חמרים ולא מצאו תבואה: אבל אם בעלי חמורים שנשכרו להביא תבואה הלכו ולא מצאו תבואה.
פועלים ומצאו שדה כשהוא לחה: או פועלים שנשכרו לעדור שדה, והלכו לשדה ומצאו אותו שאינו ראוי לביצוע מלאכת העידור.
נותן להם שכרן משלם: בעל הבית חייב לשלם לפועלים שכר "כפי הראוי להם" (רש"י). חזור