|
אפילו המושג "מסורת" או "מסירה" נעשה בעייתי במסגרת תהליך חינוכי שבו מוטל על כל השותפים במערכת החינוך להמשיך "וללמוד".3כלומר: מפני שכל השותפים במערכת החינוך עוסקים במשותף בתהליך של לימוד - מאבד המושג "מסירה" את משמעותו; שכן, ביסודו של מושג זה מונחת ההנחה, שאצל "המוסר" נמצא התוכן הנמסר כמונח בקופסה, ואינו טעון לימוד.
בית הספר והמורים קיימים כדי ללמד כיצד ללמוד.4הלימוד הדידקטי הוא אפוא המהווה כאן מרכיב עיקרי במלאכת ההוראה. אולם במקום אחר בספרו - בדונו בחינוך האזרחי - מרחיב רובינזון את יריעת עיונו אל מעבר לתחום הדידקטי, ומצביע על הקשר ההדוק הקיים בין שיטות החינוך לבין מטרותיו ותוכנו.
תהליכי הייצור והאירגון הציבורי בימינו מחייבים השתתפות פעילה, השתתפות מרצון ומתוך הכרה, של המוני אזרחים.5"השתתפות מרצון ומתוך הכרה" משמעה - כפי שמשתמע מהקשרם של הדברים - הדגשת החינוך העצמי לחירות ולאחריות; וחינוך עצמי זה מחייב טיפוחה של חשיבה פתוחה ורב-צדדית, כלומר - רתיעה מאינדוקטרינציה, על פי הגדרתה שבפרק הראשון.
על המורה גם לשמור על מסורת מסויימת וגם לעודד ביקורתיות, ומצפים שגם יפעיל את מרותו וגם יגלה חום לב וקירבה.7ואכן, אמנות ההליכה על החבל הדק שבין הניגודים היא היא אמנותו של המחנך, כמבואר בסעיף כט שבפרק הראשון.
אינה דומה הדת לשאר מטרות החינוך (כגון: חברתיות, אסתיטיות, או מוסריות), שהן מעורות מעיקרן בקרקע המציאות והשפעת התגשמותן מורגשת לאלתר במציאות זו; נקל אפוא לתבוע מאדם שיקבל עליו טרדות הכרוכות בהגשמתן. לא כן הדת, שאין בה מן התכליתיות, ואין היא שייכת לעולם הנתונים הטבעיים והחברתיים של הצעיר בימינו: הדת יש בה משום עול; והנה המונח "עול" מעורר בימינו תגובה שלילית - בין שכלית בין רגשית. במכלול המשימות שמציגים בפני האדם (בפרט בימי נעוריו), אין כדת שעלולה לעורר בו תגובה שלילית, המגיעה לפעמים לכדי התנגדות פעילה.9במיוחד תגבר התנגדות זו אצל הנער המתבגר, בהגיעו לגיל הנטיה הטבעית למהפכנות, כאשר שכלו הביקורתי המתעורר יגלה את השיגרה בחיים הדתיים יזדהה הנער עם דברי הנביא: "ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה".10
תניא ר' שמעון בן יוחאי אומר: בדין הוא שיקדים "שמע" ל"והיה אם שמע", שזה ללמוד וזה ללמד.מכאן, שסבור רשב"י שהלימוד קודם להוראה, ומקדימה זו גוזר הוא שבדין מקדימין את פרשת "שמע" - המתמקדת באהבת ה', היינו בלימוד עצמי - לפרשת "והיה אם שמע", המתמקדת בהוראת המצוות: "ולמדתם אותם את בניכם". גם הרמב"ם מקדים במניין המצוות את מצוות לימוד התורה למצוות הוראתה, וזה לשונו שם: "ללמוד וללמד, שנאמר ושננתם לבניך".15
יש בכללן שתי מצוות וזהו פרטן: א) ללמוד תורה, ב) לכבד מלמדיה ויודעיה.המצווה "ללמד" אינה מופיעה כאן כלל, שכן, כאמור, אין היא "מצוה בפני עצמה" מתרי"ג המצוות, ואינה אלא כלולה במצווה "ללמוד תורה".
הלומד על מנת ללמד - מספיקין בידו ללמוד וללמד; הלומד על מנת לעשות - מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.19כלומר: התמקדותו של אדם בהוראת זולתו דרך לגיטימית היא, ומספיקין בידי הלומד על מנת ללמד ללכת בדרך זו; אולם לאין ערוך עולה עליה דרכו של מי שמתמקד בקיום, ומספיקין בידו מעל ומעבר למה שנתכוון תחילה. נמצא, משובחת כאן דרכו של מי שאין כוונתו ללמד לאחרים, אלא לימוד זה נובע מעצמו, אגב לימודו לעצמו על מנת לקיים.