|
שנינו: חתכו (את התנור) חליות ונתן חול בין חוליה לחוליה - ר' אליעזר מטהר וחכמים מטמאים - וזהו תנורו של עכנאי. שנו: באותו היום השיב ר' אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו. אמר להם: אם הלכה כמותי - חרוב זה יוכיח! נעקר חרוב ממקומו מאה אמה. אמרו לו: אין מביאין ראיה מן החרוב. חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי - אמת המים יוכיחו! חזרו אמת המים לאחוריהם. אמרו לו: אין מביאין ראיה מאמת המים. חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי כתלי בית המדרש יוכיחו! היטו כתלי בית המדרש ליפול. גער בהם ר' יהושע, אמר להם: אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה - אתם מה טיבכם? לא נפלו מפני כבודו של ר' יהושע ולא זקפו מפני כבודו של ר' אליעזר - ועדיין מטין ועומדין. חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי - מן השמים יוכיחו! יצאה בת קול ואמרה: מה לכם אצל ר' אליעזר, שהלכה כמותו בכל מקום! עמד ר' יהושע על רגליו ואמר: "לא בשמים היא" - אין אנו משגיחין בבת קול, שכבר כתבת בתורה בהר סיני: "אחרי רבים להטות". מצאו ר' נתן לאליהו, אמר לו: מה עשה הקדוש ברוך הוא באותה שעה? אמר לו: שחק ואמר: נצחוני בני, נצחוני בני.5המתח הפיוטי שבאגדה זו מרמז אל המתח הפילוסופי. ברור, שהאמת המוחלטת הטרנסצנדנטית היתה עם ר' אליעזר. החרוב המהלך, אמת המים החוזרת לאחוריה, הכתלים המטים לנפול - כל התופעות העל-טבעיות הללו -הוכחות חותכות הן לצדקת עמדתו. אולם, הוא נותר יחיד נגד רבים. לא הועילה גם הבת-קול משמים שתמכה בו. הקב"ה עצמו נוצח, כביכול, והוא מחייך ואומר "נצחוני בני". לכאורה, הרי כאן נצחונה הברור של האוטונומיה של האדם. אך לא כן; שכן, מקורו של נצחון זה מהו? הלוא הוא טמון בדבריו של ר' יהושע, שעמד על רגליו ואמר: לא בשמים היא... שכבר כתבת בתורה בהר סיני "אחרי רבים להטות". נצחונה של האוטונומיה מתבסס אפוא על הכתוב בתורה שניתנה מסיני. הרי לפנינו אותו מתח של תיאונומיה ואוטונומיה הבאים כאחת. ומתח זה, כאמור, טעון כוח יצירה ופריון.
אמנם בעיני ר' עקיבא ותלמידיו "ניתנה התורה, הלכותיה ודקדוקיה ופירושיה על ידי משה בסיני" - אבל באותה קיצוניות ממש מודגשת חירותו של החכם לפרש את דברי התורה, לדרוש לתקן ולגזור מתוך ביטחון, שהוא מגשים את ההתגלות, מוציאה מן הכוח אל הפועל ומגלה לדורו את אשר הדור ראוי לו.6הגשמה זו שמגשים אדם את ההתגלות עושתהו "שותף לבעלות התורה ולעיצוב מהותה" - כניסוחו של אורבך שם. אותה שותפות שבין נותן התורה לבין מגשימה - אף ניסוחה שבפי חז"ל כרוך באותו מתח ניגודי. וזה לשון ר' יוחנן, בתארו שותפות זו: "כל העושה מצוה אחת לאמתה מעלה עליו כאילו הוא תקנה ונתנה מהר סיני".7
איש ההלכה דומה במקצת למתימטיקון השולט באין-סופיות רק לשם יצירת סופיות מוגבלת במספרים ושיעורים מתימטיים והכרתה. ההלכה... מכמתת את האיכות ואת הסוביקטיביות הדתית בצורת תופעות אוביקטיביות וממשיות, בעלות שיעורין ומידות.10מתח ניגודי זה המתגלה במאמרי חז"ל - בין תחושת תלות סובייקטיבית לבין כוח יצירה אובייקטיבי - מוצא את ביטויו גם בצמד המושגים "חידוש" ו"קבלה" הבאים כאחד. דוגמה לכך הוא מאמרו הידוע של ר' יהושע בן לוי:
"יש דבר שיאמר ראה זה חדש הוא" וגו', משיבו חבירו ואומר לו: "כבר היה לעולמים".11כללו של דבר: המתח הדיאלקטי לגווניו השונים - בין אוטונומיה לתיאונומיה, בין הגשמתה של תורה ליצירתה, בין תחושת תלות סובייקטיבית לכוח יצירה אובייקטיבי, בין חידוש לקבלה - מהווה, כאמור, מקור אנרגיה ליצירה הרוחנית היהודית.
אמר ר' יצחק: לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה אחת דולקת. אמר: תאמר שבירה היתה בלא מנהיג? הציץ בעל הבירה, אמר לו: אני הוא בעל הבירה. כך, לפי שהיה אברהם אבינו אומר: תאמר שהעולם בלי מנהיג - הציץ עליו הקב"ה, אמר לו: אני הוא המנהיג, אדון כל העולם.14דומה, שמשמעות האגדה כאן ברורה: היא בנויה על שני יסודות - יסוד ההיסק התבוני, ויסוד ההתגלות. האדם "עובר ממקום למקום", תוהה על דרכי העולם, ומסיק מתבונתו את המסקנה, שלא ייתכן שהעולם בלי מנהיג. עתה, אחרי היסקו זה מציץ הקב"ה ומתגלה אליו. ההתגלות מופיעה כאן אפוא כשיאו של תהליך תבוני. מסתבר, שאגדה זו עמדה לנגד עיניו של הרמב"ם בתארו את תהליך הכרת הבורא אצל אברהם אבינו:
...ולבו משוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה, וידע שיש שם א-לוה אחד...15לא זו אף זו. חז"ל ראו באברהם אבינו לא רק את מי שהגיע מעצמו להכרת הבורא, אלא גם את מי שעשה "את כל התורה כולה עד שלא נתנה":
מצינו שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא נתנה, שנאמר: "עקב אשר שמע אברהם בקלי וישמר משמרתי מצותי חקותי ותורתי".16דומה, שאף אגדה זו מבקשת לעסוק בבעיה הניגודית של התגלות ותבונה הבאים כאחד. אפשר שגם ניסוחם של הדברים בלשון דו-משמעית מכוונת לכך, שהקורא יחוש תחושה ניגודית זו. המילים "עד שלא נתנה" סובלות הן פירוש אוטונומי - הגיע מעצמו לעשייה זו; הן פירוש תיאונומי - קיים את התורה שניתנה לו לפני נתינתה לישראל.17 אף הסיפא - הפסוק המובא כראיה למדרש - סובל את שני הפירושים. על פי הפירוש התיאונומי משבח הכתוב את אברהם על שציית לחוקי התורה שנתגלתה לו לפני מעמד הר סיני; על פי הפירוש האוטונומי שבחו של אברהם הוא, שלאחר שהגיע מעצמו להכרת הבורא ולשמירת משמרתו - הוא מבין שבכך הוא גם עושה את רצונו של מקום, נמצא שממילא הוא גם שומע בקולו. אינטרפרטציה זו עולה בקנה אחד עם אגדת תנור עכנאי שנדונה לעיל, שייצגה את המתח של תיאונומיה ואוטונומיה הבאים כאחד.
שמע אברהם בקלי - כשנסיתי אותו. וישמר משמרתי - גזירות להרחקה על אזהרות שבתורה.רש"י מפריד אפוא בין שני חלקי הפסוק, באופן שחלקו הראשון משבח את אברהם אבינו על שעמד בניסיון הצווים שנצטווה, וחלקו השני משבחו על שחקק מעצמו גזירות לעשות סייג לתורה. פרשנות זו של רש"י מצביעה על איזון שמבקש הוא לאזן בין התביעה המופנית אל אדם מישראל לציית לחוקי התורה, ובין התביעה המופנית אליו לחדש בה מתבונתו חוקים ותקנות.
התברר שאין הקודקס, ולו השלם ביותר, כולל ופותר את כל הבעיות המשפטיות הצצות ועולות חדשים לבקרים באותו תחום משפטי, וממילא אין אלא לחזור והיזקק ליצירתם של שופטים ומשפטנים באמצעות האנלוגיה ודרכי הפרשנות האחרים.19בתחום היהודי הספציפי ניסח זאת הרמב"ן כדלהלן:
ולרבותינו בזה מדרש יפה, כי אמרו "זו פשרה ולפנים משורת הדין", והכוונה בזה, כי מתחילה אמר שתשמור חוקותיו ומצוותיו אשר צווך, ועתה יאמר, גם באשר לא צווך תן דעתך לעשות הטוב והישר בעיניו, כי הוא אוהב הטוב והישר. וזה ענין גדול, לפי שאי אפשר לזכור בתורה כל התנהגות האדם עם שכניו ורעיו, וכל משאו ומתנו ותקוני הישוב והמדינות כולם, אבל אחרי שהזכיר מהם הרבה כגון לא תלך רכיל, לא תקום ולא תטור, ולא תעמוד על דם רעך, לא תקלל חרש, מפני שיבה תקום וכיוצא בהן - חזר לומר בדרך כלל שיעשה הטוב והישר בכל דבר, עד שיכנס בזה הפשרה ולפנים משורת הדין.20היצירה, בניסוחו של אלון, ונתינת הדעת, בניסוחו של הרמב"ן - חלים הן על החקיקה הן על מימושה; שכן מדגיש הרמב"ן בסוף הפיסקה המובאת לעיל, שהנחיה זו של "ועשית הישר והטוב בעיני ה' " אינה אלא עיקרון כללי של התנהגות. אין כל אפשרות לפרוט עיקרון זה לפרטיו במסגרת של קודכס כלשהו. השבח שמשבח הרמב"ן את רבותינו על "המדרש היפה" שלהם מבקש להדגיש, שאין בדברים אלה של חז"ל משום הגדרה של עיקרון כללי זה. אין חז"ל, אליבא דרמב"ן, מזהים את העיקרון של "ועשית הישר והטוב" עם "פשרה ולפנים משורת הדין"; אין בכינוי הרמז "זו" שבדברי חז"ל משום הצבעה על זהות, אלא משום ציונו של מקרה פרטי הבא להדגים את העיקרון: "חזר לומר בדרך כלל... עד שיכנס בזה הפשרה...".21 עיקרון זה חייב אפוא לשמש קו מנחה ליצירתו השיפוטית והמוסרית של אדם מישראל בכל סיטואציה המתחדשת ובאה עליו.
עיקר מגמת פניהם היתה הוכחת עליונותו של מוסר היהדות, ולא היה בעיניהם אישור ומקור הסמכה נעלה יותר מן הקירבה לשיטתו של קאנט.24בדברים אלה ניתן לחוש נימת גינוי שמגנה אורבך אותה אפולוגטיקה של התבטלות שהיתה קיימת אצל חלק מן החוקרים, אנשי "חכמת ישראל". אלה ביקשו להוכיח לגויים שגם בתרבות ישראל יש מדע וחכמה, ואין היא נופלת מתרבותם הם. מגמתיות זו - שרשיה ברבדים נפשיים שאיפיינו אותם חוגים "ליברליים" ביהדות הגולה, שהאמינו באמנציפציה, וביקשו להשתלב בתרבות האירופית. לא ייפלא לפיכך שחכם ישראלי אשר פעילותו הרוחנית ויצירתו המדעית שתולים באדמת המולדת - נפשו סולדת מגישה אפולוגטית זו, והוא רואה בה תסביך המטה את החוקר מדרך החקירה האובייקטיבית.
אפשר, דוגמה מאלפת לעמדה דיאלקטית כזו של חז"ל עשוי לשמש מאמרם הבא: תנו רבנן: "את משפטי תעשו" - דברים שאילמלא נכתבו, דין הוא שייכתבו, ואלו הן: עבודת כוכבים, וגילוי עריות ושפיכות דמים וגזל וברכת השם; "את חוקותי תשמרו" - דברים שהשטן משיב עליהם ואומות העולם משיבין עליהם, ואלו הן: אכילת חזיר ולבישת שעטנז וחליצת יבמה וטהרת מצורע ושעיר המשתלח.26יצחק יוליוס גוטמן, במאמרו "קאנט והיהדות", מזכיר מאמר חז"ל זה ומכנהו "מאמר נועז": "ישנן מצוות - לפי מאמר תלמודי נועז - שאילו לא נכתבו דין הוא שייכתבו", ומכאן מסיק גוטמן את קביעתו, שבהכרתם של חכמי התלמוד מקנן הרעיון, שהאידיאל המוסרי "נמצא בתודעה האנושית באופן פשוט וכמו מובן מאליו".27
לא לכך נתכוון הדרשן. באמרו ש"משפטים" הם דברים שאילו לא נכתבו בדין היה לכתבם, ביקש להבליט, שמצוות אלו טעמן ונימוקן ידוע וניתן להסבר, בעוד ש"חוקים" הם אלו "שיצר הרע משיב עליהם...".28דומה שמחלוקת פרשנית זו שבין אורבך לגוטמן בפירושם של דברי חז"ל "אילמלא נכתבו דין הוא שייכתבו" - אינה אלא מחלוקת של הדגשים. שכן, הפער בין ניסוחו של גוטמן:"נמצא בתודעה האנושית" - לבין ניסוחו של אורבך: "ניתן להסבר", הוא פער שבין שני הדגשים שונים. הן ברור הוא לכולי עלמא, שהמושג "דין" בלשון חז"ל משמעו "ניצוח רציונלי",29 ואילו המושג "כתב" משמעו: תורה.30 דברי חז"ל אלה כוללים אפוא גם משמעות של יסוד תבוני-אוטונומי, וגם משמעות של יסוד התגלותי-תיאונומי. גוטמן מדגיש את היסוד הראשון, אורבך - את השני. שוב: אפשר שחז"ל ניסחו את דבריהם במכוון ניסוח דו-משמעי כזה, על מנת להבליט את המתח הניגודי שבין שני היסודות הללו שבמחשבת ההלכה.31
בשביל המעדיפים תשובות חותכות, יורשה לי לומר בסיום: האם המסורת מכירה באתיקה שאינה תלויה בהלכה? הגדירו נא אתם את המונחים שלכם ובחרו באשר תבחרו.33הפסוק אופייני במגמתו החינוכית: להטיל על היחיד את האחריות לחשיבתו המוסרית - הגדרת המונחים, הבחירה וההכרעה - ובכך לסייע לטיפוחן של פתיחותו וחירותו. לתכלית זו מראה הרב את הפנים השונים של הבעיה, ואת הדילמות הצפונות בכל פן. בניתוחו ניתן להבחין בארבעה פנים: הפן העקרוני, הפן הפורמלי, הפן הנסיוני והפן המשפטי. דומה, שחלוקה זו - גם אם אינה חדה וממצה - הולמת את ניסוחן של השאלות, כפי שיובהר להלן.
גם אם אפשר שעיקר המוסר הטבעי מתמזג כיסוד באתיקה ההלכתית, הרי על כל פנים, כחוק המחיב התנהגות זו או אחרת, נדחק הוא לקרן זוית.37מסקנה זו מסיק הרב מן המובאה הבאה של הרמב"ם:
שאתה צריך לדעת שכל מה שאנו נזהרים ממנו או עושים אותו היום אין אנו עושים זאת אלא מפני צווי ה' על ידי משה, לא מפני שה' צווה בכך לנביאים שקדמוהו.38אך דומה שמסקנתו זו של הרב ליכטנשטיין אינה מוכרחת, וזאת משני טעמים:
שלעתים קרובות גם מילוי כל החובה הפורמלית במילואה, כהגדרתה בדין נראית כבלתי מספקת.41אף ידועה בהקשר זה מטבע הלשון החריפה של הרמב"ן: "נבל ברשות התורה". וודאי אפוא שהדין אינו ממצה את הדילמות המוסריות המתייצבות בפני האדם, ויש לכלול בחובה המוסרית גם את המושג המורחב של ההלכה - את התחום אשר "לפנים משורת הדין". וזה לשון הרב ליכטנשטיין: "ההלכה עצמה מצוה שנפעל מעבר לגופי הדינים".42 נמצא, שאנו מכירים בתוך עולמה של ההלכה ביסוד אישי-אוטונומי, על שתי משמעויותיה של האוטונומיה הנזכרות לעיל, בפתח הסעיף. וכאן שוב ניצבים אנו בפני אותו מתח דיאלקטי שבין אוטונומיה להטרונומיה. אין היהדות דוגלת במוסר אוטונומי בלעדי - טוען הרב ליכטנשטיין - אך היא תוחמת לו תחום נרחב מאד: התחום אשר "לפנים משורת הדין".43
"את המעשה" - זו שורת הדין; "אשר יעשון" - לפנים משורת הדין.44ומפרש הרב ליכטנשטיין:
בהבחנה זו שם העצם הסטאטי והמוחשי מגדיר את האחד, והפועל התלוי ועומד מגדיר את משנהו. היהודי המקיים את הדין מרכז את תשומת ליבו המיידית במצוה הספציפית הניצבת לפניו. היענותו היסודית היא הקובעת את המעשה והמצווה עליו. באשר ללפנים משורת הדין, הריהו "מביט לפנים ולאחור", ודעתו נתונה לתוצאות לא פחות מאשר למקורות. המוקד שלו הוא אקסיולוגי וטליאולוגי כאחד.45המעשה - "שם העצם הסטאטי והמוחשי" - מגדיר את הדין ההטרונומי, את המעשה שהיהודי מצווה עליו; ואילו "יעשון" - "הפועל התלוי ועומד" - מגדיר את ההכרעה האוטונומית, את הדעת השוקלת את התוצאות ואת המקורות.
ההנהגה לפנים משורת הדין היא המלט המדבק את החברה האנושית, לכן היעדרו מביא לידי התפוררות.48וכיוון ששומה על החברה למנוע את התפוררותה, הרי היא אחראית לעמדתם המוסרית של היחידים שבה, ורשאית לפיכך לכפותה עליהם.
היהדות ההלכתית-המסורתית דורשת מן היהודי גם נאמנות להלכה וגם דביקות ברגש מוסרי, שעם היותו שונה מן ההלכה, הוא בכל זאת מקשה אחת עמה.50לפנינו אפוא מתח דיאלקטי כפול: