יהדות ודמוקרטיה
היחס בין יהדות ודמוקרטיה על פי מקורות היהדות |
---|
אלה שלדידם הדמוקרטיה היא השקפת עולם כוללת סבורים שיש דבר שהוא בבחינת 'הדמוקרטיה', בהא הידיעה כלומר - כעין 'אידיאה אפלטונית' אחת ובלתי משתנה, ששום ויכוח אינו מתנהל בתוכה על עצם הגדרתה: קבל אותה מידם כמות שהם מנסחים אותה לפניך, או שימנוך עם הרשעים, הגזענים, השוביניסטים, הכופרים באמיתה.10לא רק זאת, הוגים ליברל-דמוקרטים גם מתקשים להציע אפשרות לסובלנות מלאה כלפי קבוצות שאינן דוגלות בהשקפה הליברל-דמוקרטית, על אף הכרתם בצורך להידבר גם עם קבוצות אלה.11
השאלה היא מהי המסקנה הנובעת מכך - האם צופים חיזיון של מאבק עד הסוף, או מקדמים את החזון של דמוקרטיה יהודית לכל האומה? העמדות תלויות אפוא בהיקפה של הדרישה לדמוקרטיה ליברלית הומאניסטית, ובמידת הפתיחות למעמד משפיע לדת במדינה.כלומר, מצד אחד על הציבור הדתי לקבל את הדמוקרטיה כעובדה שאיננה ניתנת לשינוי ושראויה ליחס רציני, ומצד שני על הליברל-דמוקרטים להסתפק בפרשנות מצומצמת מבחינתם, למושג דמוקרטיה וכן עליהם להסכים למעמד מסוים של הדת היהודית במדינת ישראל. רק שילוב הנכונות של שני הצדדים לפעול בכיוון זה עשוי לפעול לצמצום העימות בין שתי תפיסות עולם אלה ולאפשר פיתוחו של דגם דמוקרטי ייחודי למדינת ישראל.
וכמובן, תלויה השאלה במידה שבה מסוגלת הדת להתייחס לעקרונות הדמוקרטיה ברצינות.13
חוק יסוד זה, מטרתו להגן על כבוד האדם וחירותו/חופש העיסוק, כדי לעגן בחוק יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.14קביעת סעיף המטרה, שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית בשווה, חוזקה בחוק המפלגות תשנ"ב-1992 בו נקבע שלא ניתן לרשום מפלגה שבין מטרותיה או מעשיה "שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".15 מעתה, סוגיית הישוב בין יהדות לדמוקרטיה חדלה להיות סוגייה ציבורית-ערכית בלבד והייתה גם לסוגייה משפטית.16 זאת, בשל העובדה שבית המשפט לקח לעצמו את הסמכות לפרש לא רק את חוקי היסוד עצמם אלא גם חקיקה חדשה של הכנסת שמא היא נוגדת את סעיפי ההגבלה על חקיקה הנוגדת חוקי יסוד אלה.
בכך חל שינוי מהותי, מהפכני, בחובת דרך הפרשנות של בית המשפט: עד לחקיקתם של חוקי יסוד אלה, ראה בית המשפט את עצמו מצווה לפרש זכויות יסוד אלה לפי ערכיה של מדינה דמוקרטית שוחרת חופש, כפי שנאמר בשעתו בשורה של פסקי-דין שניתנו על-ידי בית המשפט העליון. בית המשפט לא היה מצֻווה לעגן את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, אם כי מספר שופטים, במיוחד בבית המשפט העליון, נהגו כך מרצונם ועל-פי "האני מאמין" שבהכרזת העצמאות גם לפני כן. מעתה, מטרה דו-ערכית זו - "ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית" - מצֻווה עליה בית המשפט בהיזקקו לפרשנותם וביציקת תוכן לכל עיקרון מעקרונות היסוד שבשני החוקים האמורים. ודרישה פרשנית זו היא תנאי בל יעבור גם לעניין סעיף האיזון המאפשר פגיעה בזכות, בתנאי - בין היתר - שהחוק הולם את ערכיה של מדינת ישראל, היינו ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית, ושנועד לתכלית ראויה ובמידה שאינו עולה על הנדרש.17הנה, ארע לתקוותיו של אלון בדבר הגברת מעמדו של המשפט העברי בעקבות חוקי יסוד אלה מה שארע לתקוות דומות שנתלו בחוק יסודות המשפט תש"ם - 1980, הקובע שבכל לקוּנה משפטית (=מקרה בו אין לשופט תשובה בדבר חקיקה, הלכה פסוקה או בדרך של היקש) ידרש השופט להכריע בה "לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר ושלום של מורשת ישראל": נמצאה הדרך הפרשנית להימלט מן הצורך להידרש למשפט העברי, כלומר, להיבט ההלכתי של היהדות.19
אך אם קיווה אלון שכעת יכלל גם ההיבט ההלכתי במידה זאת או אחרת ב"ערכיה של מדינה יהודית", הנה בא אהרן ברק וקבע
אכן, המדינה היא יהודית לא במובן ההלכתי-דתי, אלא במובן זה שליהודים זכות לעלות אליה, והויתם הלאומית היא הוויתה של המדינה...ערכי היסוד של היהדות הם ערכי היסוד של המדינה...הפנייה לערכים אלה היא ברמת ההפשטה האוניברסלית שלהם, התואמת את אופיה הדמוקרטי של המדינה, על כן אין לזהות את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית עם המשפט העברי...אכן, ערכיה של מדינת ישראל כמדינה היהודית הם אותם ערכים אוניברסליים המשותפים לגבי החברה הדמוקרטית, ואשר צמחו מתוך המסורת וההיסטוריה היהודית.18
כדי שמצב כזה [של עימות בין הלכה לדמוקרטיה] יווצר, צריכים להתקיים שני תנאים. ראשית, הכנסת צריכה לקבל חוק כזה, על כל התוצאות הכרוכות בהתרסה מכוונת כלפי המסורת הדתית והאליטה הדתית. במלים אחרות, צריך להיות שינוי לא רק בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית, אלא בעצם היחס כלפי היהדות...שנית, כל רב בעל שיעור קומה הלכתי ייאלץ להכריז שהחוק מנוגד להלכה, וכך תיווצר התרסה נגד סמכות המדינה.32 לשם הוויכוח, הבה נניח ששני התנאים האלה מתקיימים. אלא שגם במקרה כזה ייווצר מצב שאינו שונה תיאורטית מכל דילמה אחרת הנובעת מסתירה בין החוק לבין התפישה המוסרית שאדם מאמין בה. כל סכנה אינה נשקפת למערכת הדמוקרטית כל עוד דברים מסוג זה אינם מתרחשים לעתים קרובות מדי, או כל עוד אין אנשים רבים מדי שהחוק אינו מתיישב עם מצפונם.33 בחיי מעשה לא קיימת אי-התאמה מיוחדת או גדולה בין הלכה לדמוקרטיה, מפני שההלכה היהודית ניתנת לפרשנות.2. הרב יעקב אריאל, בין דימוקרטיה ליהדות - דיון, ירושלים, תשמ"ח, עמ' 23-22:
הדמוקרטיה עצמה, לפי דעתי, בנויה על ערך עליון לא-דמוקרטי...הדמוקרטיה, למשל, אינה יכולה להחליט על ביטול הדמוקרטיה...מדוע?...אנו מניחים כאן הנחה מוקדמת, שיש ערך עליון מעל לדימוקרטיה, שיש עקרונות מוסריים מעל הדימוקרטיה. בלעדיהם אין דימוקרטיה. היא חייבת להכיר בערכים שמעליה והיא אינה מוסמכת, בשום רוב שהוא, לערער את סמכותם.3. הרב יעקב אריאל, "שלטון העם או דמוקרטיה", הצופה ל' ניסן תשנ"ו, 19.4.1996, עמ' 4:
עיקרון זה מוסכם על כל הציבור - דתי כחילוני. ההבדל בין דתיים לחלוניים הוא לדעתי כמותי ולא עקרוני. לנו, כיהודים דתיים הבעיות יותר מרובות משום שמספר הערכים העל-דמוקרטיים שלנו הוא רב יותר מאשר של הציבור החילוני, והאפשרויות להתנגשויות בין החיים הדמוקרטיים לבין הערכים שמעליהם מרובות יותר. אולם, בעיקרון כולנו שווים: יש עקרונות מוסר בסיסיים, שהדמוקרטיה אינה רשאית להחליט בהם...
אם יקרו מקרים כאלו [בהם לא תוכל ההלכה להכיר אף בדיעבד בחוקי מדינה הנוגדים את ההלכה] עלינו להסביר לעצמנו ולאחרים שאין באי-קבלת החלטת הרוב משום סתירה לדמוקרטיה. אלא אדרבה, כפי שאמרנו, כל יסודה של הדימוקרטיה מבוסס על עקרונות מוחלטים העומדים מעל לדימוקרטיה ולכן עמידה על עקרונות אלו רק מחזקת את בסיסה הבלתי מעורער של הדימוקרטיה עצמה.
[במקרה של ניצחון אפשרי של הגישה החותרת להגדרת מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה] אין הדבר מחייב פרישה מהחיים המדיניים. ועדיין המצב יותר טוב משהיינו משועבדים לעם זר לחלוטין ועל כך אנו שמחים שב"ה יצאנו מהגלות. ההלכה תצטרך להתמודד עם תופעה משונה זו, אם תקום, וכבר מצינו שיש בה מענה למצבים שלטוניים שונים. היא הכירה בדיעבד דה-פקטו בדינא דמלכותא מסוגים שונים, ברמות התייחסות שונות. ואיני יודע כיצד תתיחס ליצור המוזר הזה, אם יווצר. לכן המציגים את הבעיה כ"הלכה מול דמוקרטיה" זורים חול בעיניים, בדרך דמגוגית. ברור שההלכה שואפת למלכות ישראל האידיאלית, המשיחית, אך בדיעבד, אי אפשר לדעת כיצד תתייחס ההלכה למציאות שלטונית קשה. אין דרכה של ההלכה להעלות שאלות היפוטטיות מסוג זה.
בעצם, כשדנים על עימות בין לבין - כגון בין משטר (אם דימוקרטיה ואם מלכות) לבין תורה, דומה שיש פה עימות בין כלי לבין ערך. דימוקרטיה היא כלי להסדרת החיים. תורה, כך מקובל הרי אצלנו, היא ערך. לכאורה, כשההתנגשות היא בין כלי לבין ערך, יד הערך על העליונה. אלא, שאלמלא ששומרים על הכלים, אז גם לא ישאר מקום לערכים.5. הרב אלישע אבינר, "פרקי מבוא בדמוקרטיה יהודית", ירושלים, תשנ"ו, עמ' 54, 70:
יחסה האוהד של התורה כלפי המשטר הדמוקרטי אינו מעיד על יחס דומה כלפי תרבות הדמוקרטיה [=הליברליזם]. קיים הבדל גדול ביניהם. תחת המשטר הדמוקרטי יכולה התורה להתקיים ולהתפתח, מפני שהמשטר הדמוקרטי הוא מסגרת שיכולה להכיל סגנונות תרבותיים רבים ושונים. אבל התורה תתקשה לדור בכפיפה אחת עם תרבות הדמוקרטיה מפני שתרבות הדמוקרטיה מציעה אלטרנטיבה תרבותית כוללת לתרבות היהודית.6. הרב ד"ר דניאל גוטנמכר, "פסיקה הלכתית ציבורית ומושג הדמוקרטיה", הגיון ג' (תשנ"ו), עמ' 69-68:
המשימה הבוערת אשר ניצבת בפני ה"ציונות הדתית" - תלמידי חכמים, אנשי רוח, משפטנים וסוציולוגים, וכל יהודי מאמין אשר עתידה היהודי של מדינת ישראל יקר בעיניו - היא הכנת תשתית רוחנית ומעשית לקראת בנייתה של חברה יהודית-דמוקרטית - בעלת מסגרת דמוקרטית ותכנים יהודיים מקוריים.
אנו נטעה אם נפול בשבי של מודל יחיד של הדמוקרטיה, ובגלל זה נדחוק לפנה כל דבור על דמוקרטיה פוליטית בתוך מסגרת תורנית-הלכתית. קודם כל, אפילו במחשבה הפוליטית בן-זמננו ישנם מודלים אחרים של דמוקרטיה. הכיוון של כמה מודלים אחרים תומך בהשפעת הרבים והתערבות המדינה בעניני מוסר...7. פרופ' דוד י. אלעזר, "יהדות ודמוקראטיה", אפיריון 6 (חורף 1986/1987), עמ' 49:
יתרה מזו. אם רק נעיין קצת ברקע של אחד המודלים הקלסיים - הדמוקרטיה האתונאית - נראה שדפים רבים מן המחשבה וההסטוריה של הדמוקרטיה מתיחסים למשטר דמוקרטי בתוך מסגרת דתית. אם מה שהדאיג אותנו במסגרת היהודית הכוללת היו חוקי הדת שהוו מגבלות לפעילות החברה הדמוקרטית על פי רצון העם האוטונומי, נעיף מבט לעבר הדמוקרטיה ביוון. הפלחן היווני היה חלק בלתי נפרד של החברה והמדינה. חלק חשוב מתפקיד המושל הוה [היה?] העיסוק בארגון הפעילות לחגים, בניית בתי פלחן, ומנהגי דת אחרים. אם במשפט העברי התגלה חוסר עצמאיות בחקיקה בעניני ממון מצד עקרונות תורניים רחבים, [ה]משפט האזרחי פעלה [צ"ל: פעל] בסמכות אלוהיהם, וכן דרשו מהם דבר חוק ומשפט. אם כל זה לא מנעה [צ"ל: מנע] חשיבה דמוקרטית ביחס למשטר של אתונה, יש משמעות מרחיקה לכת לדיון על יחסי ההלכה כלפי הדמוקרטיה.
היהודים, כמו השוויצרים והפוריטנים, הדגישו את חירות הפרט בתוך הקהילה, ולא בנפרד ממנה. גישה זו נבדלת מהאינדיבידואליזם הקיצוני, שרבים מתמכרים לו בעולם המערבי בימינו. מכאן שאלה השואפים לאינדיווידואליזם מסוג זה, ללא ספק יאשימו את היהדות שאינה דמוקראטית. כאן יש עימות בין השקפות שונות על מהות החירות, ובהרחבה - על מהות הדמוקראטיה. למרות התביעות להגדרה זו יש להכיר בכך, שאין לאינדיווידואליזם הקיצוני זכות בלעדית להגדרת הדמוקראטיה.8. פרופ' ישיעהו צ' ליבמן, (לעיל, מקור 1), עמ' 144-143:
אם ניתן למושגים דמוקרטיה ומדינה יהודית פירוש גמיש, נוכל לומר כמובן שדמוקרטיה יכולה להתקיים במדינה יהודית. אם דמוקרטיה פירושה מדינה ללא תכלית מוסרית, מדינה המתפקדת רק כדי לספק את האינטרסים של תושביה כפי שהם מגדירים אותם, לספק לאזרחים את השרותים שהם תובעים ללא נסיון לקדם חזון נעלה של חברה טובה ואזרחים טובים - הרי הדמוקרטיה אינה מתיישבת עם עצם ההגדרה של מדינה ציונית או עם כל סוג אחר של מדינה אידיאולוגית. איני חושב שמדינה כזאת יכולה להתקיים, אך זוהי שאלה שונה לחלוטין. אם באמרנו מדינה יהודית אנו מתכוונים למדינה תיאוקרטית הנשלטת על ידי אליטה דתית, או שחוקיה כפופים לאישורה של אליטה דתית, או שהתורה היא הסמכות התחיקתית העליונה בה, הרי ששוב אין הדמוקרטיה והמדינה היהודית מתיישבות זו עם זו.9. פרופ' אביעזר רביצקי, בתוך: מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית - רב שיח ומקורות נלווים, (עורך: רון מרגולין), ירושלים, תשנ"ט, עמ' 66-56:
אך אם באמרנו דמוקרטיה אנו מתכוונים לשלטון הרוב, לחירויות הפרט וזכויות המיעוט המובטחות בחוק, במסגרת פרמטרים הנובעים מהבנה סבירה של היהדות [!!] ושל המסורת היהודית, הרי יש מקום לדו-קיום של הדמוקרטיה והמדינה היהודית. השילוב בין שני הערכים האלה עלול להצריך פשרות מכאיבות לאלה המחויבים בכל לבם לערך זה או למשנהו. הפרדת הדת מהמדינה לא תפתור את הבעיה, משום שהמדינה היהודית, מעצם הגדרתה, היא מדינה שהדת ממלאת בה תפקיד ציבורי וזוכה למעמד ציבורי. הפתרון טמון בשילוב, שמעצם הגדרתו הוא פחות ממושלם. הדרך לשילוב זה מתחילה במידה מסוימת בתום-הלב של כל המפלגות, ולא פחות חשוב מכך - בהגדרה הניתנת לדמוקרטיה, אך במיוחד ליהדות. מכאן ברור שלכל צד יש עניין כיצד מגדיר זולתו את התפישות האלה...
על המנהיגים הדתיים להבין שגם אם יש להם תקוות "אולטימטיביות" או חזון "משיחי" בדבר הרכבה האולטימטיבי של החברה הישראלית, [הרי ש]התייחסות למדינת תורה או למדינה המנוהלת על פי ההלכה מלמדת על מחויבות מצומצמת מאוד לחברה דמוקרטית. גם אם אין הם מתכוונים למה שהם אומרים, ואני סבור בהחלט שזהו המצב, הם מחברתים [=מקנים ערכים חברתיים] את בני הנוער שלהם לערכים אנטי-דמוקרטיים, נוטים בהם צפיות שווא לגבי אופייה של המערכת הפוליטית, ומטילים ספק במחויבותו היהודית של כל מי שאינו שותף לערך זה...
הנסיון להגדיר דמוקרטיה במונחים הליברטריאניים [=המדגישים את מרכיב החופש] ביותר מציג את השיטה הדמוקרטית בסתירה חריפה ליהדות או לכל שיטת חיים דתית אחרת...לפיכך חשוב לחזק את התפיסות הדמוקרטיות המדגישות את האינטרסים של הקבוצה ולא רק של הפרט, המגלות הבנה כלפי מיעוטים במונחים תרבותיים, אתניים, דתיים ואולי אף לאומיים, ואינן רואות בהם מערכת של פרטים המאורגנים על בסיס אד-הוק כדי להבטיח זכות זו או אחרת. וכן...חשוב להדגיש שיציבותה של דמוקרטיה תלויה, בין היתר, בתחושה של סדר מוסרי ושל חזון מוסרי המשותפים לבני אותה חברה.34
...אם נדבר על מדינה 'יהודית' במובן הדמוגרפי בלבד, לא תתעורר שום שאלה. גם אם נתכוון בכך למדינת-לאום לפי הדגם המקובל באירופה, לא תיווצר מתיחות מיוחדת: מדינה דמוקרטית עשויה להתייסד על זיכרון היסטורי ועל סמלים קיבוציים מסוימים - לעודד בקרבה את תרבותה ולשונה של חברת הרוב - אך בד-בבד גם לאפשר בתוכה את פריחתם של זכרונות אחרים ושל תרבויות אחרות. לפי הבנתי, אפשר גם לקיים את מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה, ועם זאת, לא רק כמדינתם של אזרחיה אלא גם כמדינת העם היהודי כולו.10. פרופ' שלום רוזנברג, "דמוקרטיה ויהדות", יהדות ודמוקרטיה, מחלוקת ואחדות [הכינוס השנתי של המרכז לחקר מחשבת החינוך בהגות היהודית שליד מכללת ליפשיץ], ירושלים, תשנ"ו, עמ' 51-50, 56, 59:
המתח לא ייווצר אפוא בין יהודיות (זהות לאומית) לבין דמוקרטיות (שיטת משטר).35 אולם הוא עשוי בהחלט להיווצר בין ה'יהדות', בתור מסורת דינמית של נורמות ותביעות ומקורות, לבין 'הדמוקרטיה', בתור מערכת דינמית של עקרונות וערכי-יסוד...
בשלב ראשון אני מציע לדבר על ה'דמוקרטיה' הישראלית במובן המצומצם של המונח: לא כגילום מובהק של ערכי-יסוד מוגדרים השליטים בחברה המודרנית הליברלית, אלא אדרבא: כשיטת הכרעה בין ערכי-יסוד נוגדים ומתחרים...במובן זה, המובן הצר של המונח, מדינה דמוקרטית היא מדינה שבה מכריעים בין ערכים מתחרים ובין אינטרסים מנוגדים בדרכים דמוקרטיות מוסכמות.
הוה אומר: יש להדגיש תחילה את ה'הלכה' של הדמוקרטיה, לאו דווקא את ה'אגדה' או את ה'תיאולוגיה' שלה. אני מודע לקשיים הטמונים בכל הפרדה כזו, ועם זאת יש לנסות למצות אותה עד גבול היכולת...
אמת, הדמוקרטיה איננה מתמצה רק בשלטון הרוב; היא אמורה להגן גם על זכויות המיעוט והיחיד, ובמישור זה אי-אפשר להימנע מדיון ערכי מהותי. אמת, אני-עצמי מבקש לחיות בחברה שתדבק לא רק במנגנון הדמוקרטי, אלא גם בערכים הומניסטיים העומדים ביסודו. אולם אני ממליץ שלא להפוך דרישות ערכיות אלה לתנאי בל-יעבור לצורך ההכרה בנאמנותו של אדם לדמוקרטיה. אל-לנו להוציא מתחומה של ה'דמוקרטיה' את מי שדבק בה רק מפני שהיא מבטיחה באופן הוגן את סדרי החיים ושלום הבריות, או אפילו את מי שנאמן לה רק מחמת החשש מפני המחיר הכבד שגובה השיטה הנגדית, הטוטליטרית. על-אחת-כמה-וכמה שעלינו להכיר בקיומם של אנשים ונשים דמוקרטים, שאינם בהכרח ליברלים...
אולם דווקא תופעה זו [הופעת סוג של מדינת יהודים שלא נצפתה מראש בספרות ישראל] פותחת פתחים רבים ומאפשרת דרגה גבוהה של גמישות [מצד ההלכה ומחשבת ישראל]. נראה שדווקא מחמת האופי המיוחד וחסר-התקדים של מדינה יהודית זו אין בנמצא תכתיב חד וברור לגבי דרכיה ואורחותיה...
לפי התרשמותי, שני תהליכים מקבילים המתרחשים בקרבנו תורמים כיום רבות להחרפתו של המתח: תהליך אחד מתגלה בעיקר בחברה הדתית כוונתי ל'הלכיזציה' המופלגת של תורת ישראל; ואילו תהליך שני מתגלה בחברה הישראלית בכללה כוונתי ל'משפטיזציה' המופלגת של הווי החיים במדינת ישראל. כאן וכאן התרבות מתמקדת יותר ויותר בהלכה הפסוקה - זו הדתית או זו האזרחית; כאן וכאן הטוב והרע מתמצים בחוקי ובבלתי-חוקי. כאן וכאן גובר כוחה של ההכרעה הפורמלית על כוחן של הפתיחות, הגמישות והעמימות. אם יעלה בידינו למתן תהליכים מקבילים אלה, נתרום בכך רבות למניעת ההתנגשות האפשרית בין שתי המערכות..
במצב עניינים כזה, כאשר החברה והתרבות נערכות כולן בהתאם למערכת הלכתית, מכאן, ולמערכת משפטית, מכאן, הרי סכין מתחדדת בסכין - פורמלי עומד מול פורמלי - והמתיחות הולכת וגואה. אני מצדד אפוא בדבריו הנוכחיים של השופט ברק, שלפיהם העובדה שסוגיה מסוימת שפיטה אינה מלמדת כלל שאכן ראוי לשופטה; שכן במקרים רבים מוטב לה למערכת-המשפט כי תיסוג אחור ותניח לשאלה להתברר במישור המוסרי, ההגותי, הפוליטי והקהילתי. מה גם שלפי קבלת האר"י, אפילו הקב"ה בכבודו ובעצמו שמלוא כל הארץ כבודו גם הוא צמצם את עצמו והתכנס פנימה כדי לפנות מקום לעולם.
עד עתה מניתי שלושה נתיבים אפשריים המוליכים לקראת ריכוכה של המתיחות:
א. הפרדה מסוימת בין הרעיון הדמוקרטי לבין הרעיון הליברלי, לפחות ברמה מיתודית.
ב. הכרה בהיעדרה של נורמה דתית מחייבת לגבי אופיו של המשטר המדיני היהודי.
ג. נטרול ההלכיזם הגובר בחברה הדתית, והמשפטנות הגוברת בחברה הישראלית.
אבקש להוסיף בקצרה גורם רביעי, שהוא חשוב בעיני לא פחות מקודמיו. כוונתי לנוהג הרווח במקורות ישראל ללמוד מדרכי הגויים (הנאורים?) בשאלות של ממשל וממלכה. [להצגת רעיון זה של רביצקי ראה לעיל פרק א', מקור 9]...
כלום צריך לומר, כי הלך מחשבה (מסורתי!) זה פותח פתח נוסף לקראת המפגש האפשרי בין 'מדינה יהודית' ל'מדינה דמוקרטית'?
זהו עימות עם אותם אנשים אשר עבורם הדמוקרטיה היא מסקנה הכרחית, ליתר דיוק פונקציה של יחסיות האמת והערכים. ניתן לסכם את דעתם באינטואיציה שהיות שאין שום עמדה "אמיתית", וכל דעה היא בעצם סובייקטיבית ומבטאת רק את נקודת התצפית של בעליה, אין סמכות וצידוק לאף אחד להכריח את השני לנהוג לפי עמדה שאינה עמדתו, ולקבל דעה שאינה דעתו. הדמוקרטיה היא המשטר הפוליטי המשקף את יחסיות הערכים, והמאפשר לכל אדם את החופש ללכת בשרירות לבו, שהיא האמת האחת והיחידה. בעלי השיטה טוענים לפעמים שהקשר הזה הוא דו-סטרי, דהיינו שעמדה רלטיביסטית היא דמוקרטית, אך גם שכל עמדה אחרת, כמו למשל העמדה הדתית האבסולוטיסטית, אינה כך.
אין עמדה דתית יכולה להסכים לתאור הרלטיביסטי. כפי שלימד אותנו רבי נחמן מברסלב זו היא העמדה המבוטאת בדברי החכם: "לא יחפוץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו" (משלי יח ב, ליקוטי מוהר"ן א). העמדה הדתית מבוססת על האמונה שקיימת נקודת תצפית עדיפה שממנה ניתן לקבל תמונת עולם אמיתית, ומערכת יחסים מוסרית ודתית אבסולוטית. אולם לא נובע מכאן, שעמדה דתית איננה יכולה להיות דמוקראטית, אלא שצידוק הדמוקרטיה יהיה בשבילה שונה. במידה מסויימת ניתן לומר, שהמאמין ביחסיות הערכים הוא חסיד של הדמוקרטיה כשיטה מלכתחילה, האדם הדתי רואה לעומת זאת את הדמוקרטיה כחובה שבדיעבד...
למרות שכמעט בטוח אני שחסידי "הדמוקרטיה - לכתחילה" ינדו את כל מי שמעז להציע עמדה שונה, או יחשיבו אותו כמי שהוציא את עצמו מחוץ לקהילית הציביליזציה והתרבות, משוכנע אני, שהדימוקרטיה שבדיעבד היא גישה לגיטימית. היא היא הגרעין העמוק של אותה אמרה הטוענת: "הדמוקרטיה איננה המשטר הטוב או המוצלח ביותר שקיים, אבל היא המשטר הפחות מסוכן". בשביל בני אדם שמשוכנעים באידיאל כלשהו, בין אם היא התורה, בין אם הוא סוציאליזם או 'איזם' אחר הדומה לו - אין הדמוקרטיה יכולה להיות ערך עליון, אבל היא יכולה להיות סטרטגיה בעלת ערך עליון, שאין לוותר עליה.
אילו האמת היתה פרושה לפנינו, ואילו אי-הוודאות לא היתה חלק אינטגראלי של מציאותנו, לא היינו נזקקים לבעיית ההכרעה בין הספקות. מצב זה הוא בעצם ההגדרה של ימות המשיח. החיים בעולם שאין בו נסים גלויים, בעולם שבו חייבים אנו לשמור על כללי משחק של הכרעה בתנאי אי-וודאות ומחלוקת, היא הדרך הדמוקרטית. כללי משחק אלה הם הדימוקרטיה שבדיעבד, ולה אנו מתחייבים...
היות שאין אנו קובעים הלכה לימות המשיח, אלא לעידן הלא-משיחי שבו אנו חיים, חייבת היהדות הדתית להכריז במפורש, שהדימוקרטיה תהיה גם עמדתו כאשר היא תהיה רוב במדינת ישראל. ה"בדיעבד" איננו פוליטי, אלא פילוסופי. "הדמוקרטיה - בדיעבד" מחייבת גם את האדם הדתי. היא הבסיס המינימלי של "דיני מלכות" המחייבים אותנו, על מפלגותינו וקבוצותינו ביחסים בינינו במדינתנו המשותפת.
...מבקש אני לעבור ולדון באחד הנושאים העיקריים של מאמר זה, והוא - דרך הסינתיזה שבין ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית...12. פרופ' אריאל רוזן-צבי, 'מדינה יהודית ודמוקרטית': אבהות רוחנית, ניכור וסימביוזה - האפשר לרבע את המעגל?", עיוני משפט יט (תשנ"ה), עמ' 499-498:
1. דוגמאות לסינתיזה, בכיוונים שונים
כיצד פועלת ומופעלת הסינתיזה שבמטרה דו-ערכית זו של ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית, וכיצד בא זה ולימד על זה, ומה בא זה ומשלים את זה? סינתיזה זו, דרכים שונות לה; מן הראוי לעיין בדוגמאות מספר, ולהגות בתפיסות יסוד שבשני מרכיביה...
א...אם יש את נפשנו לדעת מהי הסינתיזה בין הערך של מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית בשאלה זו של מהות הדמוקרטיה - התשובה היא ברורה. מורשת ישראל, למן המאה העשירית, חידשה בעולמה את הרעיון הדמוקרטי בדבר החלטת הרוב המחייבת את המיעוט. וכן נתקבל במורשתנו במאה השתים-עשרה לכל המאוחר עקרון זכויות היסוד של המיעוט שאין הרוב יכול לבטלן רק מכוח היותו רוב. נחלקו הדעות, כפי שראינו, בעניין עקרון השוויון. יצירת הסינתיזה בין ערכיה של דמוקרטיה מערבית ובין ערכיה של מדינה יהודית, כאמור בסעיף ראשון של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, מחייבת אותנו לילך בעקבות ר' אליהו מזרחי, שדגל בעקרון השוויון המוחלט שממנו מורכב הרוב ופסק על-פיו.36 כדי להגיע למסקנה בדבר הסינתיזה האמורה, חובה על השופט לדון בשאלות של דמוקרטיה, זכויות המיעוט והשוויון לעיין ולהעמיק חקר בערכיה של מדינה יהודית, היינו בדיון המשפטי המתנהל בתשובות האמורות ובמציאות ההיסטורית שהביאה לכלל ההתעוררות החברתית לדרישה לשוויון, הן כפי שמצויה בתשובות עצמן, הן כפי שמצויה במקורות היסטוריים אחרים...
יש ושתי גישות מצויות במשפט העברי, בתקופות שונות, ומקום יש, גם מבחינת ההגות הדמוקרטית, לנקוט את הגישה האחת או את רעותה...
ב. יש שעלינו להגיע לסינתיזה בין הערכים היהודיים והדמוקרטיים בדרך הפוכה, היינו, על-ידי אימוץ, מתוך ערכים דמוקרטיים שונים, אותו ערך דמוקרטי העולה בקנה אחד עם הערכים היהודיים. דוגמה לכך היא בסוגיית מעצרו של נאשם בעבירה פלילית, בטרם הכרעת דינו, בשל חומרת העבירה בלבד...
לדעתי, מאחר שנוגדת היא [גישתו של השופט ברק, שניתן לעצור אדם במקרה זה, גם אם לא נשקפה סכנה לציבור] את מהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, כפי שעולה ממקורות המשפט העברי, מורשת ישראל ועולמה של היהדות, מחייבת הסינתיזה שבין שני המושגים - מדינה יהודית ודמוקרטית - להעדיף את המסקנה המתבקשת מהמושג מדינה יהודית ולפרש על-פיו את המושג מדינה דמוקרטית. גישה זו מחויבת ונכונה היא משני טעמים: האחד - בכך נמצאה הסינתיזה, בסוגיה זו, בין הערכים שבמורשת ישראל ובין מספר ניכר של מערכות משפטיות דמוקרטיות הסוברות, כפי שכך הוא במשפט העברי, שאין לעצור אדם שחשוד בעבירה, ומשפטו טרם התברר - פרט למקרה של עבירת רצח, בגידה ובדומה להן, או כאשר יש בשחרורו משום סכנה לשלום הציבור או לשיבוש ההליך המשפטי. והטעם האחר - גם אילו לא היו בנמצא מערכות משפטיות דמוקרטיות הסוברות שאין לעצור חשוד בטרם התברר דינו אלא במקרה שהוא מהווה סכנה לשלום הציבור או לעשיית משפט, מן הראוי ומן הנכון, בשאלה כה עקרונית לחירות האדם שבסעיף 5 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו נדרש אליה במפורש, שנפרש את הגישה הערכית הדמוקרטית על-פי משמעותה בגישה הערכית היהודית, שנזכרת ראשונה וקודמת לערכיה של מדינה דמוקרטית...
ג. דרך סינתיזה זו של העדפת המסקנה המתבקשת מערכיה של מדינה יהודית ופירוש המושג ערכיה של מדינה דמוקרטית על-פי הערכים של מדינה יהודית שהדגמנו לעיל, נלך וננקוט אותה לעניין ערכים של מדינה יהודית שקיבלו חיזוק וגיבוש מיוחדים בתקופת התחייה הלאומית וההגות הציונית...
3. זכויות יסוד וחובות יסוד - גורם בשקילת הסינתיזה
...יכול גם יכול, יש גם יש, ועבדי הזמן37 - המשועבדים לרעיונות "דמוקרטיים" העולים מזמן לזמן, חדשים לבקרים - עבדי עבדים הם; חירות האדם, שבא לידי ביטוי בעיקרון הקדום של מורשת ישראל - עבדי הם, ולא עבדים לעבדים - הוא לבד חופשי.
אכן, איש באמונתו התמימה יחיה, ואיש בלבטי אמונתו יחיה, ואיש בהעדר אמונתו יחיה. אך מן הראוי כי כל איש ואיש יתן דעתו לעבדי הזמן, לתאוריה ליברלית זו או אחרת שהזמן גרמה, ויהגה, מפעם לפעם, בטיבה ועולמה של הדמוקרטיה המערבית על תאוריית המימוש העצמי שבה. הוגים וסופרים בני זמננו תוהים לא מעט על תופעות ובעיות, קשות וכואבות, העולות ומזדקרות מתורת המימוש העצמי במהדורתה של הדמוקרטיה המערבית: שוויון ההזדמנויות אכן עיקרון גדול ויפה הוא, אך זכור נזכור כי נקודת המוצא לבני החברה שונות הן, ורק בפני חלק מהחברה, שתנאי חייו מאפשרים זאת, אכן פתוחות כל ההזדמנויות בפניו; ומתוך כך, עולה ותופחת חברת שפע מצד אחד וחברת עוני וחסרי בית מצד אחר, ובזו כבזו - האלימות הפלילית הולכת וגוברת. והמימוש העצמי - היכן גבולותיו? ומה עולה מכוחו של מימוש עצמי בלתי מוגבל לתא המשפחה ולחיי הקהילה? האם נשמר האיזון בין האנוכיות ובין האחריות לזולת? האם עקרון היסוד של "ואהבת לרעך כמוך", שנתפרש בדברי הלל ש"מה ששנוא עליך לחברך אל תעשה", שהוא יסוד היסודות לאחריות הדדית ולחיי חברה בונים ויוצרים, אינו נשחק לנגד עינינו, מתחת לגלגלי המימוש המופרז של ה"מימוש העצמי"? כל אלה, וכיוצא באלה, ראויים גם ראויים הם לבדיקה, לעין ולהרהורים, למען ימצא השילוב הראוי והנאות בין "העבדות" לתאוריות העולות מזמן לזמן ובין "העבדות" לתאוריות ששורשן כימות עולם".
איני משרטט מודל, שכן איני סבור שבכוחם של מודלים להתמודד עם מורכבות הבעיה התרבותית, האידיאולוגית, העומדת בשורש השניות הקיומית שאנו דנים בה. בכל אחד מצמד המושגים האלה, יהדות ודמוקרטיה, מתרוצצים כיוונים ומגמות שונים בחברות שונות או בגלויות שונות ובתקופות שונות. כפי שראינו, בין יהדות לדמוקרטיה מתקיימים בעת ובעונה אחת גם יחסים של אבהות רוחנית ורעות, גם יחסים של ניכור ועויינות וגם יחסים סימביוטיים [=משותפים ותלותיים].
אנסה להעלות קווי מתאר אחדים לאפיון דרכי ההתמודדות עם השניות וכיווני הפרשנות הנראים בעיני. בהיעדר מודל לפתרון המערכת של יחסי-הגומלין בין ערכיה של מדינת-ישראל כמדינה יהודית לבין ערכיה כמדינה דמוקרטית, וכאשר קיימת התנגשות בין היסוד היהודי ליסוד הדמוקרטי, אני מציע שינחו אותנו כמה קני-מידה. קני-מידה אלה נועדו להשיג שתי מטרות עיקריות. ראשית, לצמצם את תחום המחלוקת האפשרית בין יהדות לדמוקרטיה. לשם השגת מטרה זו, ניתן להשתמש בדרכי עקיפין, להיפגש במישור התוצאה בלבד ולהימנע מהכרעות אידיאולוגיות. שנית, למנוע השתלטות מוחלטת של יסוד אחד על האחר, העלולה לפגוע במסורת תרבותית ומשפטית ולתרום להרחבה של תחושת הניכור של קבוצה מסוימות כלפי המדינה.
א. אני מסכים לדעה הכללית הרווחת, כי המאמץ העליון צריך להיות מכוון להשגת מכנה משותף או סינתיזה בין הערכים, תוך התייחסות לערכי-היסוד ולעקרונות-היסוד הקבועים בחוקי-היסוד...
ב. בראש ובראשונה יש לפתור את המצוקה העומדת בפני בית-המשפט, עניינה הוא הגנת החלש ועשיית צדק. על בית-המשפט להיזקק לשאלות המעוררות בעיות ומציגות מצוקות ולהימנע עד כמה שאפשר מהיגררות אחר התדיינות בסוגיות עקרוניות ואידיאולוגיות.
ג. במסגרת הכרעת הסכסוך על דרך פתרון המצוקה, עדיף, ככל שהדבר ניתן, שבית-המשפט יעמיד פתרון בלי להיזקק לשם הכרעתו האידיאולוגית של הסכסוך. בית-המשפט אינו צריך לשמש מוסד מרכזי בהכרעת מאבקים אידיאולוגיים בשאלות המצויות, תדיר או מפעם לפעם, במרכז הדיון הציבורי והמפלגות את הציבור.
ד. על בית-המשפט להימנע ככל האפשר מפתיחת חזיתות אידיאולוגיות מיותרות.
ה. רצוי להימנע מהכרעה עקרונית, אפריורית וקבועה, בדבר העדפת יסוד אחד על אחר.
ו. כאשר אחד היסודות, הדמוקרטי או היהודי, מסוגל להכיל כמה חלופות אפשריות, יש לתת משקל עודף ליסוד האחר, היהודי או הדמוקרטי, אם זה נוטה בבירור לאחת החלופות.
ז. לצורך הכרעה בין היסודות במצבים של התנגשות או סתירה, יש להבחין בין סוגי העניינים השונים ולבחון חלוקת תפקידים בין כל אחד מן היסודות האלה לצורך הקביעה בדבר העדפתו של אחד מהם בנסיבות שונות. על ההכרעה להיות מבוססת לא רק על איזון נקודתי, אלא גם על איזון כללי בין זכויות הפרט לבין אינטרס הציבור וטובת הכלל.
ח. בפתרון המצוקה או בהכרעת הסכסוך, גם כאשר קיימות מחלוקת עקרונית או הנמקות שונות, יש לבחון אם ניתן להיפגש במישור התוצאה. גם כאשר אין אפשרות להגיע למכנה משותף במישור העקרוני, ניתן לעיתים למצוא את הסינתיזה בתוצאה אחידה.
כאן נשאלת שאלה חינוכית ממדרגה ראשונה: האם מן הראוי להדגיש את עליונותה של התורה על הדמוקרטיה או מומלץ להבליט את הדו-קיום האפשרי תחת קורת גגה של הדמוקרטיה? הוי אומר, האם עדיף לחדד את ההבדלים בין תורה לדמוקרטיה מתוך טיפול מכוון ואינטנסיבי בנושאים תיאוריטיים שבהם מתנגשת הדמוקרטיה עם התורה על מנת להבליט את עליונותה המהותית של התורה, או עדיף לרדת מן התיאוריות המופשטות ומן העקרונות התיאוריטיים אל המישור הפרקטי שבו ניתן לגשר בין פערים מתוך גישה עניינית ומעשית, על מנת להקהות את המתח ולבסס את שיתוף הפעולה בין כל חלקי העם, גם עם אלו שאינם נאמנים לתורה? במישור הפרקטי, אימוץ עקרונות הדמוקרטיה עשוי להיות בסיס נוח לשיתוף פעולה פורה בין קבוצות של אזרחים אשר דוגלות בהשקפות-עולם שונות ואף קוטביות.14. הרב ד"ר דניאל גוטנמכר, "הימין, הדתיים והדמוקרטיה", נתיב 9 (1996), עמ' 49:
יש חסרונות בולטים בשתי הגישות. הראשונה עלולה להעמיק את הפער בין תורה לדמוקרטיה, עד שאדם דתי לא יהיה מוכן להזדהות עם המשטר הדמוקרטי ויערער על סמכויות השלטון גם בשעה ששום התנגשות מעשית אינה נראית באופק. תחושת המחנק המלאכותית עלולה לגבור גם בהעדר החלטה של הרוב הדמוקרטי אשר כופה על האדם הדתי לפעול בניגוד למצפונו. היא עלולה לגרום לדחייתם של המרכיבים החיוביים והחיוניים שבמשטר הדמוקרטי. מהצד השני של המתרס, עלול חידוד ההבדלים בין תורה לדמוקרטיה לגרום לריאקציה קשה של הרוב הדמוקרטי שאינו אמון על יסודות ההלכה.
גם בגישה השניה מצויים ליקויים בולטים. טשטוש התחומים והעלמת העקרונות עלולים לפגוע ביחס הנכון והרצוי לתורה. מתוך בורות וחינוך מגמתי מעורפל כבר גדלים בני נוער שמעניקים משקל ערכי שווה לתורה ולדמוקרטיה, ויש אפילו ביניהם שמנשאים את הדמוקרטיה מעל לתורה.
לכן, אין לנו ברירה אלא לאחוז גם בזה וגם בזה, "טוב אשר תאחז בזה וגם מזה אל תנח ידך [כי ירא א-לקים יצא את כלם]" [קהלת ז' יח]. נדרשת הליכה על חבל שתמנע היווצרותם של קרעים בין תורה לדמוקרטיה אך גם תמנע את זילותה של התורה ואת הפחתת ערכה. כל סטייה חינוכית הנה הרת אסון מבחינה חברתית. יש לפרסם ברבים את דבר ערכם ההלכתי והרוחני של עקרונות דמוקרטים אחדים ולא לחשוש מפני המלעיזים, אבל ללוות את הפרסום בהסבר מתאים, בהגדרות נכונות, בציון המרכיבים החיוביים והשליליים שבתפישה הדמוקרטית המקובלת, ובהדגשת ההבחנות בין הזרמים הדמוקרטיים השונים בחברה הישראלית.
דרוש חינוך לדמוקרטיה כערך אחד מבין הערכים הפוליטיים היהודיים - כערך בהלכה ציבורית שתחייב ציות והזדהות עכשיו. המגמה איננה התכחשות לשאיפות למדינת הלכה בעתיד, אלא איזון שאיפה זו עם גורמים העלולים לערער את יציבות החברה. אין ציבור הכפוף למערכת שלמה של הלכות והנהגות חייב להתעלם מאידיאלים דתיים וחינוכיים, ובמצבים מסוימים אין הוא גם יכול. אי אפשר לדרוש "שלפחות יכירו בעליונות הדמוקרטיה על ההלכה". מה שנחוץ הוא העברת המסר החינוכי שבעידן המודרני, עד ביאת גואל צדק, משטר דמוקרטי יכול להיות דבר חיובי.15. ד"ר ע. שרמר, החינוך בין רדיקליות לסובלנות, ירושלים, תשנ"ט, עמ' 52-51:
יתר על כן, אם המשטר הדמוקרטי הוא הביטוי של היישות הפוליטית היהודית בימינו, תתפוס השמירה עליו מקום חשוב למדי בהירארכיית הערכים של הלכות הציבור. כל זאת במסגרת ההלכה, ולא מתוך הורדתה מעליונותה בסולם הערכים הדתי.
החשיפה הממושכת לטקסטים מעצימה בתודעתו של התלמיד בבית הספר הממלכתי ובבית הספר הדתי כאחד שני יסודות מכוננים: האחד נוגע למעמדם של הטקסטים כנושאי תכנים מוחלטים וחסינים מפני ביקורת וכמחייבים את הציבור מכוח מעמדם זה. והשני - למעמדם כטקסטים מתפרשים, דהיינו, כמקורות שתוכניהם אינם מסורים ישירות לציבור, אלא כמתווכים באמצעות פירוש הניתן להם צידי אליטה תרבותית ואידיאולוגית, המוסמכת לקבוע את תוכנם. שני יסודות אלה מטביעים בו את האמונה לפיה מצויה הידיעה האמיתית הטקסטים של התרבות, שמובנה שמור בידי המלומדים, ובידם הסמכות הבלעדית להסבירה.16. פרופ' מנחם אלון, "מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית - איך לחנך?", רבגוּני 2 (1998), עמ' 31-30:
משמעה של אמונה זו בעבור התלמיד הדתי מרחיק לכת במיוחד, ולרוב אין הוא עומד עליה כלל. הוא נדרש לקבל מערכת של קביעות בעלות אופי תאולוגי שתוצאתן העצימה את סמכותה של אליטה מסוימת...שליטת חכמים בידיעת הדברים, מקנה להם סמכות בלעדית. היא מייתרת מפניה את סמכותה של כל רשות אחרת הנשענת על מקור אחר - רצון העם ובחירתו, לדוגמה - המבקשת לפעול בלא הסכמתה ושלא בהשראתה. הקצאת סמכות לרשות אחרת כזאת משמעה צמצום סמכותם - ודבר זה אין לו מקום אלא אם כן יעשה על דעתם ולרצונם. תפיסה זו, אין צריך להוסיף, מרסקת כל מבנה המשלב את מושג הדמוקרטיה במושג הדת, ומערערת על עצם הלגיטימיות של הנסיון לגשר ביניהם; היא גם מעלה ספקות בדבר אפשרותו של המושג "מדינה יהודית ודמוקרטית"...
אם נזכור שהטקסט הדתי ותכניו משמשים את החינוך הדתי במרב זמנו, וקבלתו - על כל הנגזר ממנה כאמור לעיל - עומדת ברום מטרותיו, כי אז יש מקום לתהות אם אין תכנית הלימודים באזרחות, הרואה עצמה מטפחת בתלמידיה את המחויבות למשטר הדמוקרטי, שקעה בסתירה פנימית עמוקה, ושמא עושה היא את מלאכתה מן השפה ולחוץ בלבד. אף זאת: אפשר שבתוככי חינוך זה פועל - באופן דיאלקטי, לא מודע ולא מכוון - מנגנון פנימי המערער את נאמנות התלמיד למוסדותיה הנבחרים של המדינה ואולי על עצם ממלכתיותה, כל עוד הם אינם סרים למשמעותה של הדת. ערעור כזה מנוגד לחלוטין לאידיאולוגיה המוצהרת של החינוך הממלכתי-דתי כפי שהיא באה לכלל ביטוי בספרותה.
אם מבקשים אנו לדעת איך לחנך תפקידנו ומשימתנו המה:
א. לתאר נכונה את מהותה ותפקודה של הקהילה היהודית ואת יצירתה העצומה בתחום זה של ערכי יהדות ודמוקרטיה במשך תקופה כה ארוכה, עד סופה של המאה ה-18...
ב. להכין חומר עיוני ולימודי מתוך הספרות ההלכתית העצומה שבמקורות היהדות, מהמקרא, מהתלמוד ומהיצירה העצומה שעד סופה של המאה ה-18, ובתחומים לא מעטים גם אחריה, כגון רפואה והלכה, ספרי הגות וערכים, ההגות הציונית על כל זרמיה, לרבות ספרות היסטורית, בצורה נגישה וברורה, שמתוכה ילמד התלמיד, המתבגר והמבוגר, על טיבה של מורשת ישראל ועיסוקה בתחום זה של יהדות ודמוקרטיה.
ג. לראות, לעיין ולהצביע על דרך פתרונן של בעיות יסוד בתחום היהדות והדמוקרטיה, על הפלורליזם שבעולמה של הלכה שעמד ביסודם של פתרונות אלה, ועל הסינתיזה שחכמי המשפט העברי קבעו כפתרונן של בעיות שהשעה גרמה וביצירת עקרונות יסוד חדשים וממשיכים.
ד. להשתמש בפסיקה ענפה של בית המשפט העליון של מדינת ישראל, שבו מצויות דוגמאות לרוב ליצירה זו, בתחום הערכים היהודיים עם ערכי דמוקרטיה, מהותה ודרכה.