תוכן המאמר:
א. הסמכות לתיקון תקנות ב. הצרכים המיוחדים לתקנות בימינו ג. בית דין לערעורים ד. תקנות הדיון 1. ייצוג בבתי הדין ע"י באי כוח 2. חיוב המפסיד בדין בהוצאות הדין 3. חובת ההנמקה ה. תקנות תש"ד 1. שיעור הכתובה 2. מזונות ליבמה 3. מזונות הילדים ו. תקנות תש"י 1. סידור קידושין 2. נשואי בוסר 3. ריבוי נשים 4. חליצה בלבד 5. פיצויי גירושין לאשה 6. כפיית גט ז. הצעת תקנות ירושה תש"ט ח. סיכום תקציר: תקנות הרבנות הראשית מצטברות ליבול הלכתי גדול. חשיבותן היא בתרומתן לפתרון בעיות שבמציאות החיים המשתנית מדי פעם. יש בתקנות אלו משום החייאה; גיבוש והרחבת תקנות ונוהגים שנשתקעו, או שהיו נהוגות בעדה מהעדות, והחלתם על כל עם ישראל. בעיות נתבררו, נתלבנו במו"מ ההלכתי והועילו לבתי הדין לפסוק ברוח התקנה. קליטת התקנות בבתי הדין הרבניים לא נעשתה בקלות. היו שהסתייגו מכל חדש, והגיעו לאותה מסקנה, מבלי להישען על התקנה - במזונות לילדים, הוצאות משפט, ייצוג ע"י מורשה, נשואי בוסר, כפייה לגט וכדומה. הרתיעה מתקנות הייתה סיבה למיעוט תקנות הדיון בתש"ך, בהשוואה לתש"ד. מילות מפתח: כפיית גט, מזונות ילדים, נשואי בוסר, ירושת הבת, ייבום, חליצה, הרב הרצוג, הרב עוזיאל, החזון-איש, הרב נסים, הרב עובדיה, הרב אונטרמן, הרב אליהו. |
החלק הרביעי הוא הדינים שתקנו הנביאים והחכמים בכל דור ודור, כדי לעשות סיג וגדר לתורה. ועליהם ציווה הקדוש ברוך הוא לעשותם, והוא מה שאמר במאמר כללי "ושמרתם את משמרתי" (ויקרא יח, ל), ובאה בו הקבלה, עשו משמרת למשמרתי (יבמות כא, א), והחכמים יקראו אותם "גזרות"...ובהקדמתו לספר המדע:
והחלק החמישי הם הדינים העשויים על דרך החקירה וההסכמה בדברים הנוהגים בין בני אדם, שאין בם תוספת מצווה ולא גרעון, או בדברים שהם תועלת לבני אדם בדברי תורה, וקראו אותם תקנות ומנהגים.
המנהגות והתקנות שהתקינו או שנהגו בכל דור ודור, כמו שראו בית-דין של אותו הדור - לפי שאסור לסור מהם, שנאמר "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל".תקנות לסוגיהן הותקנו ונתקבלו במשך הדורות. הרבה קובצי תקנות נתפרסמו, מהם כמה קבצים כוללים.1
"אנחנו נקראים עכשיו לבנות את בנין האומה, לנטוע נטיעת-חיים שתישא פירות לחיי עמנו לדורות... מהלך המשפטים - ידוע הדבר שהוא מחולק לשני יסודות עיקריים, דינים ותקנות. בצורה של דין אי אפשר לנו לשנות שום דבר מהמשפטים הקבועים לסדריהם. אבל בתור תקנות יש חופש לחדש ולתקן מה שמוצאים בתי הדין בהסכמת הרבים לתיקון העולם ובכוונה לשם שמים. הרבה תקנות גדולות תקנו חכמי דור ודור, לבד מהקדמונים, התנאים והאמוראים. גם בתי דין מאוחרים, הגאונים וכו'. בחיינו הלאומיים החדשים בארץ-ישראל יהיה לנו בודאי לפעמים צורך גדול לתקן תקנות גדולות, שכל זמן שתהיינה מוסכמות מרוב חכמי ישראל המומחים לרבים ומקובלים אחר-כך על הקהל, יהיה להם כוח של דין תורה.3
"בי דינא בתר בי דינא לא דייקי" (ב"ב קלח ע"ב)לא נאמר בדרך אזהרה וצווי, אלא כקביעת עובדה שאין בי"ד רגיל לדקדק בפסק דין של בי"ד אחר מתוך חשד שמא טעו בדין. אבל כשצד לדין טוען נגד פסק הדין ומטיל בו ספק -
חייבים אנו משום האמת לחוות דעתנו ולהעמיד את הדין הראשון על טעותו... והרי חזינן כמה עובדות בתלמוד דאהדרוהו לדינא, וכדאיתא "הוה עובדא בנהרדעא ואגבו דייני דנהרדעא, הוה עובדא בפומבדיתא ואגביה רב חנא בר ביזנא. אמר להו רב נחמן: זילו אהדורו ואי לא מגבינן לכו (ב"ק יב, א).והרב עוזיאל מסכם:
אם העם דורש... אין אנו רשאים לאטום את אוזנינו... ואם עדיין ימצא מי שלבו נוקפו... שאין לנו לחדש דבר שלא מצאנוהו מפורש... אף אני אשיב ואומר, שבמקום שהציבור מתקנים תקנה זו באופן כללי, וכל העומדין לדין סברו וקבלו למפרע שכל אחד מהם יכול לערער בפני בית דין לערעורים... אין שום ספק בדבר, שבית דין מצווים לכתוב כל פסקי דינם באופן ברור ומנומק כדי שתהיה עליו אפשרות הבקורת.6הרב שמחה אסף חיבר ספר
"להראות על סמך מקורות ראשונים... שבי"ד לערעורים בצורה זו או אחרת, היה קיים מאות בשנים בהרבה ארצות, וגדולי ישראל... אשרו את התקנות הנוגעות לסדרי הגשת ערעור".7בתשובה להרב יעקב משה טולידנו, שהיה ראש רבני מצרים, שם - לפי חוק הממשלה ותקנת ועדי הקהילות - על כל פס"ד של בית דין יכול הבע"ד לערער, ואז צריך שישפטו עוד הפעם בבי"ד אחר, השיב הרב עובדיה הדאיה, לימים חבר בית-הדין הגדול לערעורים בירושלים,
כי הכללים בי"ד בתר בי"ד לא דייקי ואין בי"ד יכול לבטל דברי בי"ד חבירו עד שיהיה גדול הוא ממנו בחכמה ובמנין, אינם חלים בכהאי גוונא, שלכתחילה ידוע שהרשות נתונה לבע"ד לערער על דינם בבי"ד אחר ולדון הפכו. כי אין כאן חשש לזילותא דבי דינא, דהא אדעתא דהכי ירדו לדון8.הרב עובדיה הדאייה חזר על דבריו בתשובה ארוכה במקום אחר.9
כי בדורות הללו בעוה"ר שכחה שכיחא והטעות מצויה מאד. ועי' להרדב"ז (מובא באבקת-רוכל למוהרי"ק סי' כא), דאע"ג דאמרי' בש"ס דלא חיישינן לבית-דין טועים ובית-דין בתר בית-דין לא דייקי, הני מילי בזמניהם, אבל האידנא דייקינן ודייקינן.ומה גם אחר שהונהג כן, אדעתא דהכי נכנסו הבי"ד לשרת בקודש.
"מועצת הרבנות הראשית תשמש בית דין לערעורים בעניינים המסורים לסמכותם של בתי הדין הרבניים. בית דין זה יתקין פעם בפעם תקנות בית-דין בנידון ערעורים".12בתקנות הדיון, שפורסמו בשנת תש"ג ע"י מועצת הרבנות הראשית, בנשיאותם של הרבנים הראשיים, הרב הרצוג והרב עוזיאל, הוכנסו שינויים בשם ובהגדרת תפקידו של בית-הדין לערעורין, כדלהלן:
"חבר דייני בית הדין הגדול" (סעיף קצה)שלו נמסרה הסמכות לקבוע נוסחאות לטפסים לשימוש בבתי הדין.
"מכיוון שדבר הערעורים נתקבל לתקנת חכמים, שדינה כדין תורתנו הקדושה, וכל הנכנס לדין נכנס אדעתא דהכי".17בתי הדין הרבניים המקומיים קיבלו בדרך כלל את מרותו של בית-הדין הגדול לערעורין, וכיבדו את פסקי הדין שלו. אלא שהיו מקרים שבהם בית-הדין לערעורין פסק להחזיר את התיק לבית הדין ששפט לשם דיון מחדש, אך בית-הדין המקומי סירב להיכנס לדיון מחדש, והיה צורך להעביר את הדיון מחדש לבי"ד אזורי אחר.18 טענתם הייתה כי בית הדין הגדול, המבטל את פסק הדין של בית-הדין המקומי (האזורי), הוא שצריך לקיים הדיון המחודש ולפסוק, או להטיל משימה זו על בי"ד מדרגה ראשונה במקום אחר או בהרכב אחר, שאין לכוף על בי"ד, המשוכנע שלא טעה בדין, לפסוק שלא לפי דעתו הוא. בית-הדין לערעורין אכן מקבל טענה זו, ובמקרים אלה מעביר הדיון מחדש לבי"ד מדרגה ראשונה במקום אחר, או בהרכב אחר.19
תיקון או ביטול פס"ד על ידינו אין זאת אומרת שאנו גדולים מאלה שפסקו, אלא -
א. שכך הוא תקנת הקהילות בארץ-ישראל, ועל מנת כן מתדיינים, ועל מנת כך דנים, ועל מנת כך נתנה הסמכות.
ב. שהטרדות מרובות בימינו, ובפרט בערים הגדולות, ולא כימים הראשונים וכו', והטעות מצויה משום כך... ועל כן דבר גדול הוא עניין הערעורים לפנינו בירושלים עיה"ק ת"ו. ואילו היה להפך, שאנחנו היינו הבי"ד הראשון והמה הבי"ד לערעורים, היה אותו הדבר.
ג. "המקום גורם" - "זכותה של ירושלים עיה"ק ת"ו מסייעת לנו, כמו שנאמר 'כי מציון תצא תורה ודבר ד' מירושלים'. חלילה שיהא דבר זה קל בעיני רבנים יושבים על מדין בישראל ומאמינים באמת בדברי הנביאים וחז"ל20"הרב הרצוג, מתוך ענוותנותו כי רבה, לא הזכיר את כללי מנויים של חברי בית הדין הגדול, שלפיהם יש לדרוש מהמועמדים יותר ותק, ניסיון ופרסום מאשר במנוי דיינים לבתי הדין האזוריים.21
כשהונחו בימינו, בעזרת צור ישראל וגואלו, היסודות לבנין הבית הלאומי לישראל בארץ נחלת אבות, נורתה בצורה חוקית-ממלכתית (ב"דבר המלך cבמועצתו") גם אבן פנה לתחיית המשפט הישראלי... ניתנה אפשרות של התרחבות והתפתחות בבחירתה ואישורה החוקי של הרבנות הראשית לישראל... נקבע בית דין גדול לערעורים על פסקי דין היוצאים מבתי הדין שבארץ ולפיקוח עליון על בתי הדין... מסגרת זאת התרחבה בחוקת כנסת ישראל שנתאשרה בטבת תרפ"ח, בה ניתנה לכל בית דין רבני של כנסת ישראל גם סמכות של בית דין קבוע לבוררות... נפתח כר נרחב לפעולה... של החייאת המשפט הישראלי. התרחבותה של אותה סמכות... העלו צורך הכרחי במערכת של תקנות דיון אשר בהסתמכותן בעיקרן על ה"שולחן ערוך" והפוסקים, ראשונים ואחרונים, תראינה לכל איש מישראל, ובייחוד לעורכי דין את סדר הפנייה אל בתי הדין וכו'... נסול נא מסילת הפדות... להקנות זכות אזרח למשפט תורתנו הקדושה בציון משאת נפשנו.תקנות הדיון כוללות שורת הסדרים חשובים בכוח של תקנות המחייבות את בתי הדין, ונסקור את שלש החשובות שבהן -
אנטלר (ירושלמי, סנהדרין פ"ב ה"א),במגע הישיר שבין הדיינים ובעלי הדין, הערובה לבירור האמת - "שמוע בין אחיכם" - כשהשמיעה היא ישירה (ללא התערבות של אדם מן הצד). כך יש יותר סיכוי לדלות את האמת לאמיתה ולהגיע להכרעה נכונה בריב ללא הסתבכויות וסחבת יתירה.
מורשה (ב"ב קכז, א; ב"ק ע, א),
סניגור (שבועות ל, ב),
מתורגמן (מכילתא דר' ישמעאל, משפטים, פרשה כ; מכות ו, ב),
מליץ (בראשית מב כג),
אדבוקט (שו"ת הרשב"א ח"ג סי' קמא)
וטוען (שו"ת הרשב"א ח"ה סי' רפז).
"עד האלהים יבוא דבר שניהם" (שמות כב, ח) - "תניא: מנין לדיין שלא יעמיד אצלו סניגורין?" (מכילתא, משפטים כג, ז) "שדברי שניהם יגיעו לדיינים ישירות ולא ע"י מליצים וטוענים" (תורה תמימה שמות כב, א אות קיז); "ומניין לדיין שלא יעשה סניגורין לדבריו?" (שבועות ל, ב) ת"ל: "מדבר שקר תרחק" (שמות כג, ז). ומסיק הרמב"ם (הל' סנהדרין כא, י): "שלא יעשה סניגורין לדבריו של בעל דין".
"אל תעש עצמך כעורכי הדיינים" (אבות א, ח) - ובפירוש ר' עובדיה מברטנורה: "כאותן אנשים שיעורכים ומסדרים טענות בעלי הדין לפני הדיינים".אולם יש מקרים ומקומות וזמנים שהופעת מליץ, טוען או סניגור מטעם בעלי הדין מועילה ורצויה. יש ובעלי הדין אינם יכולים להסביר ולהבהיר טענותיהם; יש וצד אחד הוא אלים ובעל לשון, ואילו הצד השני חלש לעומתו בהבנה, בביטוי ובכוח ההסברה, ונוצר חוסר שוויון בין הצדדים, ויש צורך ב"את פתח לו". הצורך בהופעה בבית הדין בלוויית באי כוח נעשה יותר ויותר נחוץ בתקופות של גירושים ונדודים מארץ לארץ. גולי ספרד התפזרו בארצות שונות, וכזרים לא ידעו את השפות המדוברות בקהילות קליטתם. בתי הדין נענו לנסיבות, וקיבלו ברצון ואף עודדו ייצוג הצדדים על ידי מורשים. לצורך זה הותקנו גם תקנות רבות.24
"ולא תענה על ריב לנטות" נאמר על "המליץ והטוען בפני הדיין בעד הבעלי דינים, תובע או נתבע". -
אולם כשיראה אדם בור עם הארץ, אשר לא ידע בין ימינו לשמאלו... והוא טועה בדבריו ומרשיע עצמו אשר לא כדת... מותר להמליץ להדריכו בדרך ישר ומעגלי צדק... כי מצווה בהיותו טועה שישיבהו מטעותו... וכן אם... לא היה יודע להגיש אמיתת משפטו... אין ראוי שתחדל מעזוב אותו אבל שתעזרהו ותסייעהו כי בזה יתגלה דבר המשפט ויצא לאור.הרב שמחה אסף הביא בספרו בתי הדין וסדריהם (עמ' 99-69), תקנות שתיקנו ונוהג שנהגו על העמדת טוען ומליץ על-ידי התובע והנתבע בקהילות ישראל בספרד, באיטליה, בממלכה העותמאנית ובאשכנז, ועל כך שבתי הדין הביעו אי שביעות רצונם מהרבה מהטוענים שהיו מעוותים את הישרה ולא נמנעו מטענות שקר.26 ולכן תיקנו סייגים לאישור ייצוג על-ידי טוען שאינו קרוב לדיין, או לאחד מהצדדים.27 יש ודרשו שהטוען יהא בן תורה, ואף שיישא תואר חבר.28
ל"עינוי הדין ועיוות הדין".והמורשים משני הצדדים,
"אלו ואלו באין לידי טענות שקר ועוד עניינים ופרטים אחרים, ילאה הקולמוס לפרטם ולבארם ולבררם".וזה יקרה לא באקראי בעלמא,
ו"דבר המתמיד הווה ליה כדבר המעמיד, דאפילו באלף לא בטיל. וכבר אמרו 'כי יקרא', פרט למזומן, וכל שכן המזדמן והולך בהתמדה".והיו רוצים לבטל זכות הייצוג ע"י מורשים, אלא,
"ראינו הזמן שעת חירום",ולכן לא ביטלו לגמרי, אלא הגבילו זכות הייצוג ע"י מורשה למקרים חריגים בלבד,
"והמורשים ההם צריכים לפרנסה",
"כשהתובע זקן או חולה או יתום או אלמנה וכדומה, שאינם יכולים לבוא לבית דין, או שאין כבודם לבוא לבית דין, אז בית דין ימנו מורשה... והוראת שעה היא... אבל בלא סיבה מכרחת אין לנו ליזדקק לדון שום דין על ידי מורשה מסוף חדש תשרי זה ואילך בשום אופן בעולם".30אם בתפוצות ישראל רבו תקנות להתרת ייצוג בבתי הדין עם או בלי הגבלות, על אחת כמה וכמה שלתקנה מעין זו היה משום צורך השעה בארץ-ישראל בדורותינו, בשעת קיבוץ גלויות ממדינות שונות, תרבויות שונות, שפות דיבור שונות, וחוסר אונים של האשה מול הבעל בדיון בסכסוכי משפחה. משום כך הותקנה התקנה:
"רשאי בעל דין לבוא לבית הדין יחד עם האיש שהוא רוצה למנותו למורשה ולאשר שם את מנויו" (תקנות הדיון, תש"ג, סעיף ל).אולם סייגים נקבעו באשר לאישיותו של המורשה -
"אולם צריך שאיש זה יהא ראוי לכך לפי ראות עיני בית הדין" (שם).כן נקבע, כי
"כל הרוצה לפעול כמורשה בבתי הדין האזוריים ובבית הדין הגדול או באחד מאלה, בין אם הוא 'עורך דין תלמודי', או 'טוען' קבוע, בין אם הוא עורך דין בעל רשיון ממשלתי, חייב להשיג בכל שנה במשך חדש חשון רשיון בכתב מאת מועצת הרבנות הראשית לארץ-ישראל". וה"רשות בידי מועצת הרבנות הראשית לארץ-ישראל לבטל רשיון כזה בטול זמני או מוחלט" (שם, סעיף לד (1) ו-לד (3)).תקנת רשות הייצוג בבתי הדין אושרה גם בתקנות הדיון משנת תש"ך בשינויים, והם:
"למד בישיבה לפחות ארבע שנים לאחר שמלאו לו 18 שנה",שלל למעשה ייצוג בבתי הדין על-ידי אשה שאינה עורכת דין. מתוך לימוד המציאות היום-יומית בעבודה בבתי הדין נתן נשיא בית-הדין הגדול את הסכמתו לתיקון, שפורסם ע"י שר הדתות, אבנר חי שאקי ביום ז' באב תשנ"א, לפיו הוספה לסעיף 2(3) פיסקה,
"או זכאי לתעודת גמר של מוסד חינוכי שהכיר בו, לעניין זה, בית הדין הרבני הגדול".33
"אם תבעו לדין, ולא רצה לבוא עמו לדין, וצריך התובע להוציא הוצאות לכופו שירד עמו לדין - חייב הנתבע לשלם כל אותן ההוצאות",36'גרמא' ו'גרמי' הם מושגים הלכתיים קרובים מאד, וכללי ההבחנה שביניהם גמישים הם. שני השמות גרמא וגרמי מגדירים שני סוגי גרימת נזק, כשנזק שנעשה בגרימתו ברפיון ובגרם רחוק נקרא גרמא ופטור, ואילו כשהגרם נעשה בחוזק ובקרוב לנזק הוא גרמי וחייב39 - כגון: שברי היזקא הבא מהגרם,40 או שכוונתו של הגורם הוא להזיק,41 או שכל היזק המצוי ורגיל לבוא זהו גרמי.42
או כאשר גרם במכוון עיצומים יתירים בדין,37
או כששיקר בטענתו חייב לשלם כל ההוצאות של הנתבע.38
"כל פסק יכיל החלטה על מי חלות הוצאות המשפט".הרב הראשי מרדכי אליהו פירש סעיף ק"ח הנ"ל, כי סעיף זה
"לא בא לתקן תקנה חדשה ולחייב בהוצאות, מקום שאין הדין מחייבו; אלא סידרו את הסדר, שבתוך פס"ד ייכתב במפורש על מי חלות ההוצאות, כי... לעתים יש והתובע חייב בהוצאות, ולפעמים הנתבע, ולפעמים חלות ההוצאות על שניהם, והכל לפי הדין".47בתי הדין התעלמו בדרך כלל הן מתקנות פ"ד ופ"ה של תקנות הדיון תש"ג, והן מתקנה ק"ח של תקנות הדיון תש"ך, אולם שקלו וטרו בבעיה מבחינת הדין, שמקורותיה בפוסקים ובמו"מ של תשובות האחרונים. בתביעת אשה, שבעלה ישלם הוצאות המשפט שגרם לה על-ידי ניהול משפטים נגדה לשם קינטור בלבד, העלה בית-הדין בת"א-יפו48 לאחר דיון מקיף, כי -
אין לחייב את התובע... בהוצאות המשפט... כיון שלרוב הפוסקים אף במקום שיש לחייב בהוצאות המשפט אין זה אלא מחיוב גרמי, והרי במקום שלא נתכווין להזיק, או בשוגג, פטור בזה, כמבואר בש"ך, חו"מ סי' שפו. וגם במסרב, דחייב בהוצאות, כתב הנאות-דשא בסי' נא, דבהיה שוגג, וסבור שהצדק אתו, אינו חייב בהוצאות... ובזה דוחה בית-הדין תביעת ב"כ הנתבעת... אולם בביטול התביעה שהוגשה לבית-הדין ע"י הבעל, בית-הדין רואה שהייתה בזה משום תחבולה וכעין תרמית... ומשום כך בית-הדין מחייב את התובע בהוצאות ישיבה אחת - כולל שכר עו"ד, אשר נכלל בהוצאות המשפט במקום שחייב, כדברי הלבוש.בית-הדין הרבני האזורי בחיפה49 גם הוא נזקק לתביעת הוצאות משפט,50 והעלה, כי -
נתבע שלא מופיע לישיבות בית-הדין, כשהישיבה נקבעה בתיאום עם שני הצדדים, חייב לשלם לתובע כל ההוצאות שנגרמו לתובע... דקביעת הישיבה במעמד שני הצדדים הרי זה כאלו כל צד אומר לצד שכנגד "לך ואני אבוא אחריך", וחייב לשלם כל הוצאותיו בזה.51ולפיכך החליט בית-הדין לחייב הנתבע לשלם לתובע חלק מההוצאות.52
כי התובע את חברו להופיע לישיבת בית הדין לשווא וללא צורך כלל, עליו לשלם לנתבע הוצאותיו. ולפי זה פסק, כי על הנתבע לשלם לתובעים מחצית הוצאות מסי המשפט.54בדיונים החוזרים ונשנים בבתי הדין הרבניים על הטלת הוצאות הדין ושכר טרחת עוה"ד על אחד הצדדים, כרגיל על המפסיד בדין, התגבשו שתי דעות, והן:
"אם יזמין אחד את חבירו שלא כדין, לפי ראות עיני הדיינים - ישלם להנתבע ההיזקות, לפי ראות עיני הדיינים",55 או תקנות מדינת מערין, עב, ריא, רט.56וכן כתב הרב מרדכי אליהו, הרב הראשי לישראל, בפסק דין על תביעה להוצאות המשפט:57
ראוי ורצוי הוא שיתקנו תיקון גדול, וכמו שמשמע מהרשב"א,58 שאם תקנו חייב לשלם ההוצאות, ויתאספו אלו שבידם לתקן תקנות הקהל ויאמרו ויקבעו באיזה מקרים ובאיזה אופנים יחייבו הוצאות, כדי לצאת מכל הספקות.ושוב כתב הר"מ אליהו בפסק דין על הוצאות משפט בתביעת מזונות,59
שאם בתיה"ד רואים לנכון לחייב בהוצאות משפט, יהא זה בגדר תקנה, ותקנה צריכים לתקן, ככל התקנות הנהוגות כאן בארץ מדורי דורות... שכל עוד אין תקנה כזאת, אין מקום לחייב את המפסיד בהוצאות, כי זה רק גרמא בנזקים.והרב שמחה מירון, בכהנו כדיין בבית הדין האזורי בירושלים, כתב:
"אין בתי הדין הרבניים פוסקים לזוכה תשלום עבור הוצאות שכר שרותי עורך הדין ועבור הוצאות משפט אחרות",והפנה לדברי הרבנות הראשית מ' אליהו על הצורך בתיקון המצב הנוכחי ע"י תקנה שתתוקן, ובה ייקבע באיזה מקרים ובאיזה אופנים יחייב בתיה"ד הוצאות המשפט, וציין כי הצעה זו ראויה לדיון ולביצוע בהקדם.60
"הוצאות המשפט ושכר עו"ד של האשה חלות על הבעל".וטעמו ונימוקו עמו -
ש"הרי הגורם העיקרי לתביעת האשה הוא הבעל, שהפסיק לתת לה למזונות. ולזה בצדק הוא חייב לשאת בהוצאות ההתדיינות.61ואף הר"מ אליהו הבחין בין תביעה למזונות לבין תביעות אחרות, וכתב:
יתכן שבין בעל ואשה הדין שונה מכל תובע ונתבע. אם נחליט שאשה שתבעה מזונות, והבעל סירב לשלם, הוכיחה טענתה והוציאה שכר טרחה לעו"ד, ובית-הדין יחייב את הבעל במזונות - יתכן ובכלל המזונות מה שהוציאה להשיגם, והוא חייב בהם.62אלא שהר"מ אליהו לפי שיטתו הוסיף באותו פס"ד, כי גם בעיה זו יש להשאיר "למתקני התקנות", כאמור.
לפענ"ד נראה, שבכל תביעת מזונות של אשה מבעלה, כאשר בית-הדין מוצא שהיא צודקת ומחייבים את הבעל במזונות, כרוך בזה גם... שהבעל חייב לשאת גם בהוצאות המשפט... כי נראה מסברא שכל הוצאות לקבל את המזונות הן עצמן חלק מן מזונות האשה... זה מכשירי אוכלין והוי כאוכלין עצמן. וזה ממש כמו שנותנים לאשה כלי בישול למזונות, שהם בכלל המזונות, כמפורש בר"ן פרק אעפ"י ונפסק בשו"ע, אה"ע סי' ע סעי' ג, וגם שכר עוה"ד נכלל בחיוב המזונות, משום שאין דרכן של נשים להופיע ולהטען ולהתווכח בפני בי"ד... ובפרט כשהוא מופיע עם עו"ד.63ואילו לגבי תביעות אחרות, שאינן תביעה למזונות, סבור הרבנות הראשית א' שפירא, כי יש להבחין בין גרמא לגרמי, כי -
עצם הדרישה שבית-הדין ידון בסכסוך היא זכות של כל אדם, והיא מצווה מן התורה לדון בין אדם לחברו בסכסוכם. ומכיוון שהיא מצווה מן התורה, אין לבוא בטענות על מי שתובע מה שצוותה תורה לדון בין אדם לחבירו.64כל זה בבית-הדין שבדרגה ראשונה, אבל בערעור - המערער מקבל על עצמו סיכון להוכיח, ועליו האחריות על כל ההוצאות שגורם למשיב. בכוונתו להוכיח כי בית-הדין דקמא טעה בדינו, כי
"אין לומר כ"כ שיש מצווה בזו להגיש תביעה לבית-הדין הגדול שבית-הדין טעה".65יש שנפסקו גם הוצאות שהוצאו על-ידי הצד הזוכה בדין בבית-הדין שבדרגה הראשונה, כשהוכח שהצד שהפסיד בדין גרם להוצאות יתירות בתחבולותיו במהלך הדיון. בערעור אשה על החלטת בית-הדין האזורי בתל-אביב לא לחייב את בעלה לשלם לה הוצאות המשפט בדיוניה אתו בתביעתו שהגיש נגדה לשלום בית, למרות שהייתה תביעה לא כנה, והוכחה ככזאת כיון שבאותו זמן פנה לשדכנית שתציע לו אשה אחרת,66 פסק הרב שאול ישראלי, כי
"יש לראות את התביעה כטרדנית במטרה לגרום הוצאות למערערת, או במגמה לעקוף בדרך זו את חיוב המזונות שנתחייב בהם ע"י ערכאה אחרת".ולפיכך:
"המשיב ישלם למערערת סך 300 ל"י, כהשתתפות בהוצאות המשפטים".67וכעין זה פסק בית-הדין הרבני האזורי שברחובות,68
"לחייב את הבעל בתשלום 500 שקל לאשה ו500- שקל לקופת בית-הדין לכיסוי ההוצאות שגרם בזדון ע"י הודעותיו על אי בואו לדיונים... יש בזה משום הפרה של 'לך ואני אבוא אחריך' שלא קויים".69ובתביעה לכפות על הבעל שעזב את אשתו וחי עם אחרת לתת גט לאשתו, והבעל הוכח כסרבן וכעקשן דלא ציית דינא, וכל ניהול משפט זה היה נמנע לו היה ציית דינא, פסק בית-הדין האזורי שבחיפה [בהרכב הרבנים שאר ישוב כהן (אבית-דין), מ"א אוריה וח"ש שאנן] לחייב את הבעל בהוצאות שהוציאה או שתוציא האשה כדי לצאת לחרות ולהפטר בגט70.
תקנה עט: כל החלטה של בית דין צריכה להיות כתובה ומנומקת.ובתקנות הדיון, תש"ך בסעיפים המקבילים קג וקד.
תקנה פ: כל פסק דין... צריך להכיל...
ד. ההחלטה או ההחלטות.
ה. הנימוקים לכך.
"כופין אותו ודן בעירו... ואם אמר כתבו ותנו לי מאיזה טעם דנתוני, כותבין ונותנים לו" (סנהדרין לא, ב),וכשיש פתחון פה לבעל דין לחשוד - כגון בי"ד שהוציא פס"ד באיחור של שנה, או כשהוציא פסק דין הנראה לכאורה ממש ההפך מפס"ד קודם בעניין דומה - על בית-הדין להודיע נימוקיו אף ללא שידרש 73.
"בתי הדין הרבניים רגילים היו לפנים למסור נימוקים לפסקי הדין שלהם רק כשנדרשו לכך על-ידי אחד הצדדים, שביקש לדעת "מהיכן דנתוני".בחוץ-לארץ, כשלא היה לבתי הדין כוח של כפיה, וסמכותם לדון ולפסוק נבעה רק תוך הסכמת הצדדים, לא היה צורך מעשי בנימוקים כאלה.
"ושפטתי בין איש ובין רעהו והודעתי את חוקי האלוקים ואת תורתיו".בכתיבת פסק דין מנומק, מראים אנו את מידת הצדק של משפט ישראל והתאמצוותו של הדיין לחקור עד כמה שידו מגעת, לברר את האמת, ולדון דין אמת לאמתו.
"בשל חוסר נימוקים לפסק הדין המעורער... אין אנו עושים את זה, רק מתוך רצון למנוע עינוי הדין מהצדדים".78באוסף ורהפטיג, ח"א, הובא פסק דין אחד שבו הוחלט להחזיר את התיק לבית-הדין הראשון לדיון נוסף, בשאין פסה"ד המעורער מנומק ומבורר.79
"מבין מספר די ניכר של פסקי דין שראינו, לא מצאנו פסקי דין מנומקים".הרב איסר יהודה אונטרמן, אז הרב הראשי של ת"א, הסביר כי הסיבה לכך היא שלא מצאו
"בן אדם שיתמצא בעניינים אלו ויוכל לנמק כהוגן את פסקי הדין. רצוי היה שיהיה תלמיד חכם וגם עורך דין".הרב י"מ טולידאנו, אז הרב הראשי לתל-אביב, ענה לשאלתי (שימשתי כחבר הועדה)
האם "במקרה שיש ערעור על פס"ד, גם אז לא כותבים נימוקים":במסקנות הוועדה נאמר:
"גם במקרה זה אין כותבים נימוקים".
"יש להקפיד שכל פסק דין יהיה מנומק בהתאם לדרישות תקנות הדיון".80מפנה יסודי חל בשנת תש"י עם פרסומו של קובץ פסקי הדין של בית הדין הגדול לערעורין.81 כותב א' שוחטמן:82
אין צריך לומר, שהחשיבות הגדולה הנודעת לפרסומם של פסקי בתי הדין אמורה ביחס לפסיקה הרבנית המנומקת... ואולם למרות החשיבות הרבה שבפרסום פסקי הדין דבר לא נעשה בתחום זה עד שנת תש"י - שנה בה ראה אור, ביזמתו של ז' ורהפטיג, הקובץ הראשון של פסקי דין מנומקים של בית הדין הגדול לערעורים... פרסום זה מהווה ללא ספק חידוש היסטורי בשדה היצירה ההלכתית.האוסף הראשון של פסקי דין מנומקים של בית-הדין הרבני הגדול לערעורין עשה רושם רב ברבנות ובציבור המשפטנים. חיים כהן, אז מנכ"ל משרד המשפטים, העביר אלי העתק מכתב שנתקבל במשרד המשפטים,83 מכתב ששלח הרב הראשי, הרב הרצוג, בשבחו של הקובץ שבהוצאת משרד המשפטים, ובו נאמר:
בדבר אוסף פסקי הדין של בית-הדין הגדול לערעורים של הרבנות הראשית לישראל - בדרך כלל, הנני להגיד לכ' שהאוסף עשה עלי רושם מצוין, ודבר גדול עשה היוזם ידידנו הד"ר ורהפטיג נ"י. אני תקווה שלא רק משרד המשפטים ימשיך בדבר זה, אלא שגם ימצא לחשוב לקבל הצעות בכיוון של שכלול המפעל.אוסף פסקי הדין פתח צינורות היצירה של דייני ישראל. החלו לכתוב נימוקים לפסקי דין המעורערים לבית-הדין הגדול והלא מעורערים. משרד הדתות עודד כתיבת פסקי הדין והוצאתם לאור. עד היום פורסמו חמישה עשר כרכים של פסקי דין של בתי הדין האזוריים ובית-הדין הגדול, פורסם גם חלק ב לאוסף ורהפטיג, של תמציות של פסקי דין של בית-הדין הגדול.84 באוספים וקבצים אלה אוצר בלום של דברי הלכה בשימושם למעשה. כתיבת נימוקים לפסקי דין בבתי הדין הרבניים הולכת ונעשית שיגרה ברוכה, והתקנה שבתקנות הדיון בנידון מתממשת במלואה.
לכל ארץ-ישראל,והפיצו אותן במכתב חוזר מיום כ"א בטבת תש"ד לכל הרבנים די בכל אתר ואתר בארץ-ישראל, לשם קבלת הסכמתם בכתב, ועל ידם הסכמה בכתב מאת המועצות המקומיות, המועצות הדתיות, הוועדים המקומיים והוועדים הדתיים שבכל אתר ואתר. לאחר קבלת ההסכמות הנדרשות, פרסמו באלול תש"ד, שהתקנות שנתקבלו במועצה המורחבת של הרבנות הראשית לא"י והוסכמו מהרבנים והקהילות בארץ מקבלות תוקף משפטי בכוח תורתנו הקדושה ככל תקנות שנעשו בישראל, והן חובה להתנהג על פיהן החל מר"ח אדר תש"ד.85 ואלו הן התקנות:
למען בנות ישראל
וילדי ישראל,
"זו אינה לגמרי תקנה... שכן הדין... וכבר קבע כן להלכה למעשה בפשיטות גמורה אחרון הפוסקים בדורותינו, הגאון ערוך השולחן ז"ל".94מדינא ניזונת היבמה שלשה חודשים הראשונים משל בעלה, דחיישינן שמא היא מעוברת ותלד ולד בר קיימא ותהא אסורה ליבם. נמצא שאין היבם אחראי לעיכובה מלהינשא, ואי יכולתה להינשא הוא מחמת בעלה.95 מכאן ואילך אינה ניזונית לא משל בעל ולא משל יבם. אולם משתבעה היבמה את היבם לכונסה או לפטור אותה בחליצה ולא נענה, חייב הוא במזונותיה. וכן פסק הרמב"ם:96
"תבעה יבמה לכנוס או לחלוץ, ועמד בבית דין וברח, או שחלה, או שהיה היבם במדינת הים - הרי זו ניזונית משל יבם בלא שבועה כלל".והסיקו הפוסקים, כי מטעם זה שורת הדין נותנת שהוא הדין גם כשהוא בעיר ומשתמט לעמוד בדין. ולא אמרו ברח או חלה, אלא לאשמועינן שאין אונסו פוטרו מחיוב זה.97
"בכל אופן במדינותינו שלא נהגו אלא בחליצה הכל מודים שחייב במזונותיה".98אולם, אף שתקנת מזונות ליבמה נתקבלה ואושרה כדין, אין אנו מוצאים בפסיקת בתי הדין הרבניים, כפי שהובאה לפרסום בפד"ר המודפסים, הסתמכות על התקנה. בתי הדין מתאמצים להגיע בערך לאותו היעד, אבל מכוח הדין ולא מכוח התקנה. תופעה מעין זו אנו מוצאים גם לגבי כמה תקנות אחרות.
"שדחיית סידור החליצה אין לה משענת בהלכה, והוטל על היבם לשלם מזונות ליבמתו".99בית-הדין לא הסתמך בהחלטתו זו על תקנת הרבנות הראשית, והתעלם ממנה לחלוטין.
"שדרך כל הארץ לפרנס את אשתו ובניו הקטנים".102 לא היה כל צורך בקביעה חוקית. די היה בחוק המוסרי הטבוע ברגשי האדם - "כרחם אב על בנים".103 לפי ההלכה גם מתן צדקה אינו עניין לנדיבות לב בלבד. יש ו"כופין על הצדקה" (ב"ב ח, ב), כשהאב הוא אמיד והבנים קטנים, ואף גדולים ועניים, יכול בית-הדין לכוף את האב לפרנסם.104 ובאושא התקינו שיהא אדם זן את בניו ואת בנותיו כשהן קטנים והאב אמיד הוא (כתובות מט, ב).אולם האפשרות של חיוב וכפיה מצדקה אף לאחר תקנת אושא, לא תמיד יש בה משום תשובה לצורך. חז"ל מצאו, כי ילדים קטנים עד גיל הם שש חסרי אונים, ואין לסמוך על נדיבות לבו של אביהם, ואף לא על ראות עיניו של בית-הדין, והתקינו שיהא האב חייב במזונות בניו ובנותיו הקטנים עד שיהיו בני שש שנים,105 אפילו יש להם נכסים שנפלו להם מבית אבי אמם.106
לפי תקנות בית-הדין שדנים לפיהם בבתי הדין בארץ ישראל... הכח ביד בית-הדין לדון ולחייב את האב במזונות בניו הקטנים, אף בעברם גיל השש, בהתאם לגדרי דין החיוב של החוב עבור פחותים משש, לפי הגמרא והשולחן ערוך...111.ועל כן:
לגבי מזונות אשתו וילדיו הקטנים לכולי עלמא אין שום דין סידור, והבעל חייב לזונם לפי צרכיהם מכל מה שיש לו. אף אם אין לו אלא מזונות של יום אחד, הוא חייב לזונם מהם.112לפי תקנת הרבנות הראשית משנת תש"ד, יש לחייב את האב לפרנס את ילדיו עד גיל חמש עשרה שנה בחיוב משפטי גמור, כאשר
"לית להו מגרמייהו כלום, והמה תלויים בחסדי אביהם. לא כשהילדים פרנסתם מובטחת".113 "גם לפי תקנת הרבנות הראשית משנת תש"ד... נראה שבמקרה שיש לילדים רכוש, אין חיוב על האב לפרנס אותם".114אולם יש ובתי דין צמצמו בפירושיהם את חלותה של התקנה. בתביעה לעיכוב יציאה מהארץ ועיקול נכסים להבטחת פרעון מזונות לילדים הבחין בית-הדין בת"א-יפו, בראשותו של הרב א' גולדשמידט בין מזונות ילדים עד שש, שלבטחון פרעונם מעכבים את האב ומעקלים נכסיו, ובין מזונות ילדים אחרי שש, שאף לאחר תקנת הרבנות הראשית משנת תש"ד אינם מעין החיוב שלפני שש, וספק רב הוא אם יכולים לעכב להבטחת פרעונם להבא.115
"שכר לימוד דבן... יוצא בדיינים, כדין כל חוב ממון".118 "בקשר למזונות הבן א', שהוא כבר למעלה משש... שחיובו הוא מטעם צדקה גרידא, לכן לא מצא בית-הדין שאפשר לחייב לפי הדין את האב במזונות".119יש פסקי דין מועטים שבהם התעכבו על התקנה.120 מסקירת פסקי הדין שהודפסו יש ללמוד, כי בבית-הדין הגדול קיימת הנטייה להסתמך על תקנת הרבנות הראשית משנת תש"ד, ואף להעלות את גיל החיוב עד שמונה עשרה, ואולם בבתי הדין האזוריים נוטים להתעלם מהתקנה.
רבתה המבוכה בפסקי דין של בתי הדין בארץ - יש מחייב לפי תקנה זו, ויש שאינו מחייב; יש שמחייב מכוח הדין מחמת התקנה, ויש שמחייב מדין צדקה... זאת ועוד, האם לאור המצב המוסרי והכלכלי השורר בארץ... לא היה מקום לחשוב על שינוי התקנה משנת תש"ד, ולהגדיל גיל החיוב מחמש עשרה שנה לשמונה עשרה שנה.121ואמנם מועצת הרבנות הראשית החליטה בישיבתה ביום ט' בתמוז תשל"ו:
"תקנה כזאת צריכה להיות על ידי כל דייני ורבני ישראל וגדולי התורה".התניית קבלת תקנות בהסכמת גדולי תורה, שאינם מכירים ברבנות הראשית, עלולה לסכל אפשרות של קבלת תקנה כל שהיא ע"י הרבנות הראשית להבא.
וכדאי שחברינו דייני ישראל יתנו לב לזה, כאביהם של יתומים, וכדברי הגמ' "בי"ד - אביהם של יתומים הם", וישימו לב ועין למצוא דרך להצלת בנים אלו.122