תקציר: לפי בער העם היהודי הוא מעבר להקשר סיבתי היסטורי, וההיסטוריה עצמה מהווה כעין חשיפת תהליך המסומן כבר במקרא, אף כי אין למצות את עומקה במסגרת של זמן ומקום מסוימים, והוא "סוד מסודות ההוויה ההיסטורית". הוא מצפה שאחדות ההיסטוריה של העם היהודי תקוים גם להבא, אם תקופת המעבר בה אנו חיים, תסתיים בתקופת נעורים חדשה הממשיכה במגמות התקופות הקודמות "מתוך אותם הגעגועים לעולם טרנסצנדנטי אשר בלעדיהם אין חיים ותקומה לשום עם בעולם". על-ידי כך רק תוגשם במלואה "מה שרצו האבות אירע לבנים".
מילות מפתח: נצרות, התבוללות, חסידים ראשונים, איסיים, עולם חומרי, רציונאליזם. |
"כעין ויכוח והאבקות תמידית בין הדעות והרצון של הדור של עכשיו ובין הדעות והרצון של אנשי העבר, ואין בידי החוקר רודף האמת אלא להרחיב את גבולות ההכרה ולטהרה מכל מקריות כפי שאפשר לו".1קושי נוסף קיים כשנרצה לשאוב את ידיעתנו מן ההיסטוריונים היהודים בתקופות האחרונות, כי מעטים הם תחומי המחקר אשר סבלו במידה כה רבה מאי הבנה ומסילופים כמו חקירת ההיסטוריה היהודית. היו סיבות מיוחדות לכך: התמוטטות העולם היהודי המסורתי והשאיפה להשתוות לעמים אחרים. לכן רוב ההיסטוריונים, פרט לקרוכמל ובמידה מסוימת גם לגרץ, ניסו לצמצם את התחום המיוחד של האומה הישראלית במשך הדורות, להוציאה מבדידותה ולהסביר את קורותיה על פי קנה מידה כללי. כך יוסט ודובנוב, למשל, היו בעצמם לוחמים בעולם המסורת היהודית.
"היהדות של ימי ביניים מחוסרת היא מדינה חופשית, אבל אינה מחוסרת רצון פוליטי מיוחד, ואם הרצון הזה מתגלה באופן משונה מבשאר העמים, אין זה פוטר ואדרבא מחייב את החוקרים לעיין ולחקור את רצון החיים המיוחד הזה של עם ישראל בגולה ולפרש מתוכו את גורל האומה".3מנקודת ראות זו הוא נוכח לדעת,
ש"תקופה אחידה ואחדותית כוללת את תולדות עמנו מימי החסידים הראשונים ועד לפרוס תקופת ההשכלה המודרנית. במשך כל התקופה הארוכה הזאת שולטים בישראל מושגים דתיים, תורתיים והיסטוריים. האומה נכנסה בשער ההיסטוריה כעדה דתית, כעדה שבאה לקיים אידיאליים דתיים-חברתיים מיוחדים בעולם הזה".4באופן מיוחד מציין בער מהות זו של ההיסטוריה היהודית בניגוד לדעה לפיה הדת היא פרי התפתחות מאוחרת ותוצאה של חורבן המדינה. לכן בער, שכאמור עסק בתולדות ימי-הביניים, עבר לחפש את שורשיהן בעיקר בהיסטוריה של הבית השני. [304]
הזהב קונה את הכסף,הכסף משמש רק בדרך חליפין. חייהם הם משותפים בצורה הקרובה לביטול גמור של הרכוש הפרטי, ולכן רגילים הם להפקיר חלק של הקרקע הפרטית ופירותיה לרשות הכלל. מנסים הם לחיות ברוח של חירות ושוויון. אכסונם החופשי של האיסיים אצל חבריהם בכל מקום שהם באים, מזכיר למחבר את דבריו של ר' יוסי בן יוחנן איש ירושלים:
והכסף אינו קונה את הזהב;
הנחושת קונה את הכסף,
והכסף אינו קונה את הנחושת. (ב"מ, פרק ד', משנה א')
יהי ביתך פתוח לרווחה ויהיו עניים בני ביתך (פ' אבות א, ה).פירוש זה בוודאי חורג מן הפשט, וכמוהו גם הסברתו - המעניינת כשלעצמה - את מצוות גמילות חסדים, אחד משלושה דברים אשר עליהם עומד העולם לפי שמעון הצדיק. מצווה זו משמעה כאן: ישתף אדם את רעהו בכל אשר יש לו, כדי להפיג בדרך זו את אי השוויון השולט בעולם. כך נתפרשה המצווה על ידי חכמי הנצרות, ויש טעם להניח שפירושה נובע ממקור ישראל. תורה, עבודה וגמילות חסדים - זוהי התורה האסקטית הראשונה במובן הדתי המונותאיסטי.7 [307]
"גוי קדוש - פרושים מאומות העולם ומשיקוציהם".אין כל כוונה לפרישה מן החיים או להתנזרות בכלל תוך ביטול ערכם, אלא החכמים התכוונו דווקא - ברוח התורה והנביאים - להעלות ולקדש את החיים כ"ממלכת [308] כוהנים וגוי קדוש" (ש. ר. הירש והרב קוק, כל אחד מנקודת ראייתו, הגזימו שוב בכיוון ההפוך).
קדושים תהיו - היו פרושים מן העריות (רש"י),
נהיה פרושים מן המותרות (רמב"ן).
"לא בא הכתוב אלא למרק אכילה ושתייה שבמעיו לשומו כמלאכי השרת".9ואילו לאמיתו של דבר דווקא הדוגמאות הללו מבליטות את אופיין המיוחד, את היוצא מן הכלל. ובזה את הניגוד לתפיסתו של בער. ציינו יום אחד בשנה - את יוה"כ - בו ישתווה האדם למלאכי השרת, כנותן טעם לשמחת החיים ביתר הימים. וכך דימו את משה רבנו - בתוקף תפקידו המיוחד ובניגוד ליתר הנביאים - למלאכי השרת. אך דווקא השוני הזה בא ללמד על הכלל כולו.
"המתעורר מפרשה לפרשה ותובע את זכותו המגיעה לו לפי טבע האדם".10אך רציונליזם זה הוא, לדעתו, זר במהותו, ולכן פועל הוא [310] בעיקר בכיוון של התבוללות והתפוררות. כבר התרבות היוונית השפיעה כאמור, בכיוון הרציונליזם, אך למרות הלבוש הרציונלי הזה, למרות הליכתם של חכמינו מהבחינה הפורמלית בדרכי ההגיון השאולים מן המערב, הרי הם בסופו של דבר חוזרים אל יסודות המחשבה המיסטית שממנה יצאו.11
"חזרו ונפתחו המעיינות המקוריים בלימוד התורה ובמעשים של קידוש השם".היא הייתה
"התנועה הדתית היחידה בתולדות הגלות שהצליחה ליצור הרמוניה שלימה בין עיון למעשה, בין המסורת לבין דרישות הלב והמציאות. הם ניסו להחזיר את ההלכה לאותם היסודות הטבעיים המושרשים בלב האדם ובנשמת האומה".על ידי כך נוצר טיפוס דתי וחברתי מיוחד שלא הסתפק בקיום המצוות אלא קיבל על עצמו חומרות נוספות, בכדי לקדש את חייו הפרטיים והציבוריים.14 באשכנז גם חזר לקדמותו המעמד המרכזי של הקהילה הקדושה. כנראה היא גם מקדימה את ההתפתחות הדמוקרטית של העיר הנוצרית, אך גם מושפעת ממנה, ואליה עברה הסמכות הפוליטית הדתית. היא מקבלת זכויות של בית-דין וסנהדרין. היה בזה משום חידוש של מסורת עתיקה בא"י עוד לפני החורבן לעומת צורת ארגון ריכוזית שנתהוותה בבבל ובספרד.15 כבר בעבודותיו הראשונות בצעירותו הדגיש שאיגודי קהילות אלה נתהוו בדרך אורגנית מלמטה, ולא [311] על-ידי רצון המלכות מלמעלה.16 במפעל זה יצרה האומה המפוצלת את צורת החיים המשותפת וההוגנת לה ולצרכי הגלות, על-ידי מזיגה של המסורת הדתית וההלכית עם המשפט הקורפורטיבי של עמי אירופה. בער רואה ביצירה זו את אחד המפעלים ההיסטוריים הגדולים של עמנו, שווה בערכו ההיסטורי לחוק התורה והמשנה.
"לא במקרה מסיים בארון את הכרך הראשון של ספרו בתמונה המזהירה של יהדות השכלתית זו שבמרכזי האיסלאם. יהדות מיושבת בבירות העולם התרבותי, בעלת קשרים מסחריים ומדיניים, בעלת השפעה מרובה בחצרות המלכים, בעלת עושר וציביליזציה, דור של משוררים ופילוסופים. אולם תמונה זו היא במקצת מסולפת. על כל פנים היא דורשת השלמה. גדולת היהודים במסחר ובשרות המלכים ובהנהגת המדינות הזרות היא גדולתם של גולים ועבדים".17גם אם בער הגזים בתיאור שלילי של חברת החצרנים והמשכילים בספרד, הרי תרם לכך שנשתחרר מן החד-צדדיות של תיאור תקופת ספרד הערבית כתקופת הזהב לעומת התקופות והארצות האחרות, ועזר לאזן את ראייתנו ההיסטורית על ידי הבלטת ייחודה וגדולתה של יהדות אשכנז בימי-הביניים.
"אחת התעודות הנעלות ביותר בקורות ייסורי המין האנושי, ויש בה מן העדינות והתמימות של סיפורי קדושי ישראל מתקופת השמד".18היהודים והנוצרים והפוליתאיסטים היו קרובים זה לזה יותר ממה שהודו. הם אסקטים המתגעגעים למולדתם בעולם של מעלה, אלא שחכמי ישראל מחייבים את חיי המשפחה. תורת ישראל נשארה קשורה בקרקע המולדת. הישובים העברים בא"י הם היחידים שקיימו עדיין את האידיאלים הדתיים והחברתיים של הקדמונים, [312] בני ישראל ובני יוון, אותם האידיאלים שביקשו אח"כ הנזירים הנוצרים להגשים בדרכי התבודדות.
"עדי האמונה הקריבו את נפשם על קדושת השם בשני המחנות, הנוצרים בדורות ההם והיהודים בכל הדורות".19אף הקבלות אלה הן מלאכותיות במידה רבה, אף כי אולי קיים יסוד היסטורי להן.
"אם נתחיל להתעלם ללא כל סיבה מן הידיעות ומן ההבחנות שהוא נותן, אזי אין לדבר סוף".21גם החפירות הארכיאולוגיות בירושלים חיזקו את מהימנותו של יוספוס. ואשר לחילוקי דעות בין הכתות, הרי עובדה ידועה היא שהיו זרמים שונים ומגוונים בציבור היהודי בארץ בסוף תקופת הבית השני. ניסוחו הדוגמטי והאידיאולוגי של בער, כמו "בריחה מחפירה" של ר' יוחנן בן זכאי או "לא יתכן דבר כזה", ודאי מוכיח שרגשותיו הלאומיים והמיסטיים התגברו. עליו ועיצבו באופן מכריע את שיפוטו. גם גדליה אלון וא. א. אורבך רחוקים מלקבל תפיסתו זו.22 בדורות הקודמים סברו שהפרושים היו מעונינים רק בשחרור הדתי מהגזירות, אולם היו אדישים לגבי הבעיות הפוליטיות. באחרונה שללו דעה זו, משום שגילו שלא היה שום קרע והבדל עקרוני בין החסידים לבין שוחריה של עצמאות מדינית.23 תיאורו של בער מסתבר כתגובה קיצונית בכיוון הפוך.
"מעיקרה לעצב את דמותה של חברה שלמה על כל שכבותיה ולחנך אותה בדרך האמונה באל אמת, אחד ויחיד".26זוהי תרומתו של העם היהודי לאנושות, ולא יצירתם של מספר גאונים יהודים שאבד להם הקשר החי עם עמם.
"מתוך אותם הגעגועים לעולם טרנסצנדנטי אשר בלעדיהם אין חיים ותקומה לשום עם בעולם".29על-ידי כך רק תוגשם במלואה "מה שרצו האבות אירע לבנים".30 [315]