"לא תהיה מלחמת אחים"

בעוד גולומב וסנה דנים עם בגין ולנקין, עסקו פעילי הפלמ"ח בהכנות קדחתניות למתקפה רבתי נגד האצ"ל. למפקדת האצ"ל נודע על בואם של פלמ"חאים לערים הגדולות, כדי לעקוב אחר חברי האצ"ל ולתכנן את חטיפתם. באווירה זו נתכנסה המפקדה הארצית של האצ"ל, כדי לדון במצב ולהחליט על הצעדים שיש לנקוט.
בישיבת המפקדה הארצית ב-16.10.44, דיווח בגין על פגישתו עם משה סנה ואמר, בין היתר, כי: 1
נשמעו איומים מצדו [של סנה] על אמצעי חיסול 'המעמד' [כינוי לאצ"ל בפי לוחמיו]. הוחלט להיות זהירים מלהיגרר אחרי פרובוקציה, לעשות את הכל למען מניעת אפשרות של ריב פנימי, אולם אם לא תהיה ברירה - נתגונן, נשיב על כל ניסיון של פגיעה במעשים תקיפים.

בשלב זה עדיין נשמעו קריאות לתגובה על ניסיונות פגיעה מצד ההגנה. אולם שבועיים לאחר מכן, בדיווח על הפגישה עם גולומב וסנה, נשתנתה האווירה.
הם איימו שיתחילו בפועל להילחם בנו ויעשו בכל האמצעים למען הפסקת מלחמתנו. בקשר עם כך עלול להיווצר מצב רציני, שבאם לא נדע לנהוג בו בתבונה וזהירות, ניסחף לתוך מלחמת אחים", נאמר בישיבת המפקדה הארצית ביום 1.11.44. "לפיכך הוחלט: להוציא פקודה חמורה לכל אנשינו, שלא להגיב על שום מעשה פרובוקטיבי מצד השמאל. אנו נפרסם ברבים את מעשיהם ומאידך נודיע שהננו ממשיכים במלחמתנו כנגד השלטון. אנשינו יהיו חייבים להיזהר בכל צעדיהם ולא להיגרר לתוך התנגשות בין יהודים. לשם כך תתנהל הסברה מקיפה בין השורות, תוך דרישה להישמע לכל ההוראות שתבואנה מצד המפקדה.

הבלגה כנגד פעולות ההגנה, זו היתה אפוא המדיניות הברורה של מפקדת האצ"ל מכאן ואילך.
התפנית במאבק נגד המחתרת העברית התחוללה כתוצאה מההתנקשות בחייו של הלורד מוין בקהיר. מוין, שהיה ידוע כאנטי-ציוני, נתמנה ב-1944 לשר התושב של ממשלת בריטניה במזרח התיכון, וממקום מושבו בקהיר, היה אחראי, בין השאר, לביצועה של מדיניות "הספר הלבן". לח"י, שראה בו את האחראי לגירושן של אוניות המעפילים, החליט להתנקש בחייו. שני חברי המחתרת, אליהו חכים ואליהו בית-צורי, נשלחו לקהיר לשם כך, מצוידים בסמכות מלאה לקבוע את תוכנית הפעולה ולבצעה. ב-6 בנובמבר 1944 הוציאו השניים את ההתנקשות אל הפועל, אבל שלא בהתאם לתכנון המקורי, נתפסו לאחר ביצוע המשימה: 2
ביום הפעולה, בשעות הצהריים, ארבו השניים ללורד מוין, החוזר ממשרדו לביתו. עמו במכונית היו הנהג, השליש והמזכירה. כשנעצרה המכונית יצא השליש כדי לפתוח את הדלת ללורד. אותו רגע קפצו השנים מן המארב ליד הגדר. חכים ניגש בפשטות, פתח את הדלת ביד שמאל וירה שלש יריות ישר במיניסטר. בית-צורי עמד מאחורי המכונית, לחפות על חכים. הנהג זינק לעבר חכים, אבל בית-צורי פגע בו. כל זה נמשך שניות מספר, השניים עלו על אופניים ופתחו בנסיגה. במקרה נזדמן למקום שוטר-תנועה רכוב על אופנוע. לקול צעקותיו של השליש פתח ברדיפה אחר הבורחים. בית-צורי נפגע בכדור שחדר לצלעותיו ונפל. חכים אינו נוטש אותו וחש לעזרתו. עתה מדביקים אותם על גשר בולאק, מכים בהם ואוסרים אותם. הנסיגה נכשלה.
תחילה הם מוסרים שמות בדויים, אך כעבור ימים אחדים הם מודים בגלוי, כי הם שליחי לח"י .

בזכרונותיו כותב בגין על ההתנקשות בלורד מוין: 3
ב-6 בנובמבר 1944 המתנתי יחד עם מרידור ליצחק יזרניצקי ולנתן פרידמן מהנהגת לח"י, כדי לעבד יחד את נוסח ההודעה המשותפת [בתגובה על גירוש 251 העצורים לאריתריאה] ואת פרטי הפעולות המשותפות. יעקב פתח במקרה את הרדיו. והנה ידיעה: בקהיר בוצעה התנקשות בלורד מוין... ראשי לח"י, על אף הסכנה שארבה לנו ועל אף שיתוף -הפעולה בינינו, לא הודיעו לנו דבר על העומד להתרחש.

שלושה ימים לאחר ההתנקשות בקהיר, דנה מפקדת האצ"ל במצב החדש שנוצר. בגין פתח את הדיון הזה בדברים הבאים: 4
נעשה מעשה שלא היה בעִתו ושאולי יביא תוצאות פוליטיות חמורות, אולם שום אסון גורלי לא קרה ואין לנו על מה להצטדק. הצלחתנו היתה תלויה בהרבה באהדת היישוב, לפחות אהדת השתיקה שלו, ועתה הדבר ייהרס במידה רבה ... כמובן, במקרה זה לא יבדילו בינינו לבין ה'חורגים' [הכוונה ללח"י], כולנו נצטרך לשאת בתוצאות ואין להימנע מגורל זה ... אולם המקרה הזה מעמיד אותנו בפני הכרח של החלטה סופית בקשר עם היחסים בינינו לבין ה'חורגים'. לא נוכל לסלוח להם, על שהם העלימו מאתנו את תוכניתם זאת, בתקופה שקבענו במשותף תכנית לפעולה אחרת. זוהי רמאות במלוא מובן המילה, ועלינו להסיק מכך את המסקנות. אנו נצטרך להעמיד אותם בפני שתי אפשרויות: 1. עליהם להפסיק להתקיים כגוף עצמאי ולהעביר את כל אנשיהם לפקודת מסגרתנו, או 2. אנו נפסיק אתם את כל הקשרים וכל משא-ומתן על איזו שאלה שהיא. לא יהיה בינינו כל מגע וכל שיתוף. יש לשער שהם לא יקבלו את הצעתנו הראשונה, ולכן נהיה מוכנים למצב של הפסקת יחסים מוחלטת. אנו נפרסם כרוז ובו נודיע שמאמצינו לאיחוד הנוער הלוחם נכשלו. בגילוי-דעת זה נודיע לציבור כי גם עבור המעשה בקהיר אחראים השלטונות, שהביאונו למצב של יחסים כאלו.

בדברי יתר חברי המפקדה הודגש הזעם על פעולת לח"י והחרדה בפני הבאות. בסופו של הדיון הוחלט: "להודיע ל'חורגים' את עמדתנו ביחס למקרה בקהיר ולהעמידם בפני שתי הברירות עליהן דיבר בן-דוד [מנחם בגין]". כן הוחלט שלא לפרסם את ההצהרה כל זמן שהארגון נמצא בדפנסיבה וקבעו אמצעי זהירות מיוחדים, כדי לשמור על ההנהגה מפני התנכלות ההגנה והבולשת הבריטית. לכולם היה ברור כי הסזון נמצא בפתח.
בספרו "לוחמי חרות ישראל", מסביר פרידמן-ילין את הסיבות שבגללן לא סיפר לבגין על תכנון ההתנקשות בלורד מוין בקהיר:
החלטנו שלא להודיע דבר, משני טעמים: אחד פורמלי והאחד מעשי. מבחינה פורמלית לא דובר בשיחותינו על פעולות בחוץ-לארץ... מותר היה לפרש את ההסכם כאילו אינו חל על פעולות מסוג זה. אבל הטעם המעשי היה חשוב בעיני יותר: לא היה ספק בלבי, שאם נגלה לבגין את מהות הפעולה ואת מקומה, לא יהסס להביע את התנגדותו המוחלטת וינסה לשכנע אותנו, בשלל נימוקים שידועים לנו מראש, שנבטל את הפעולה. השכנוע והפולמוס בעקבותיו יתמשכו ובסופם לא יקבל אף צד את דעת משנהו. הפעולה תיעשה ואז נעמוד ביחסים שבינינו במצב קשה יותר.

ההתנקשות בחייו של הלורד מוין עוררה סערה גדולה בארץ ובעולם, ועוד לפני שנודעה זהות המתנקשים, התכנסה הנהלת הסוכנות היהודית ופרסמה את ההודעה הבאה:



ליישוב בארץ

יחד עם כל העולם התרבותי, נזדעזע הציבור היהודי באשר הוא לשמע הפשע המתועב של רצח המיניסטר הבריטי במזרח התיכון - פשע מתועב שבעתיים, כשהעם הבריטי עומד זה השנה השישית בגבורה מופלאה, ובמאמץ עליון, יחד עם בעלי הברית, במלחמה לחיים ולמוות עם האויב הנאצי.
הפשע המחריד הזה שבוצע מחוץ לגבולות ארצנו ואשר נסיבותיו טרם נתבררו, מעלה מחדש את הסכנה הגדולה והולכת של כנופיית הטרוריסטים הקיימת עדיין בארץ.
הטרור בארץ עלול להצמית את סיכויי מאבקנו המדיני ולהרוס את שלומנו הפנימי. הישוב נתבע להקיא מתוכו את אנשי הכנופייה המהרסת והמחריבה הזו, לא להיכנע לאיומיהם ולהושיט את כל העזרה הדרושה לשלטונות למניעת מעשי הטרור ולביעור ארגונו, כי בנפשנו הדבר.

הנהלת הסוכנות היהודית לארץ ישראל

לאחר מכן, ב-11 בנובמבר 1944, התכנסה הנהלת הסוכנות היהודית לישיבה מיוחדת, שהוקדשה לצעדים הנדרשים נגד "הפורשים". בן-גוריון הרחיב את הדיבור על-כך והסביר את הדרישה לשיתוף-פעולה עם השלטונות ואמר, בין היתר:
[...] לא שאנחנו חשבנו קודם, אבל יש כאלה אשר חשבו קודם שאין להגיש עזרה לממשלה במלחמה בטרור, שאין יהודי רשאי להגיש עזרה לממשלה במלחמה בטרור. רבים חושבים שחובת האזרח, שמחובתם של היהודים, אם הממשלה אינה יכולה למנוע בעצמה, להגיש עזרה במניעת הטרור. הדבר לא היה בגדר דבר אסור לדעת רבים מאתנו, אם כי היו בתוכנו חברים שחשבו שזה אסור ... עלינו לעקור את הטעות כאילו יש איסור על מתן עזרה לממשלה, וכאילו באמת יש קנוניה חשאית יהודית לחפות על הרוצחים. משום כך מצאנו לנחוץ להוסיף את התביעה הרביעית, לא רק להתיר, אלא לתבוע עזרה למניעת מעשי טרור ולפירוק הארגון ... זה לא אסון אם בחורים ישבו זמן-מה במאסר. זה הרבה יותר טוב מאשר יהודים ייתלו, ויהודים וערבים ואנגלים לא יירצחו בשם העם היהודי ...". זאת ועוד: "בארץ-ישראל", אמר, "אין חיי היהודים כחיינו בגולה ... אנחנו איננו יותר נתינים נתונים לחסדי ממשלה זרה ... המסורת שנולדה בגולה ושנולדה מתוך המצב האומלל של היהודים, נתינים חסרי מגן מפני שליטים זרים, מסורת זו אינה הולמת את מצבנו בארץ [...]
יעקב זרובבל הוסיף על כך :
[...] אין לי מוסר כליות למסור אותם למשטרה. אין אני חושב זאת למלשינות; אין זו מלשינות לגבי גנב או שודד, ובמקרה דְנַן זה הרבה יותר מגנב ושודד. לדידי זה פאשיסט, ואין שונא יותר גדול לפועל, ליהודי ולציונות מאשר פאשיסט וצריך לעקור אותו, ואם אני יכול לעקור אותו דרך הממשלה - צריך לעשות זאת ואין זו מלשינות ...". בהמשך הוויכוח העיר משה שרתוק כי "חשבנו על פעולות ידועות עם נשק ביד, אבל לא בתור שיטה... יכולים להיות מקרים של התגוננות, של עמידה על הנפש, לא בתור שיטה של פעולה [...]

הרב פישמן ויצחק גרינבוים המשיכו להתנגד לכל צורה של שיתוף-פעולה עם הבולשת הבריטית, וכאשר נפלה ההכרעה, הודיע גרינבוים על התפטרותו מהנהלת הסוכנות היהודית.
לאחר שההחלטות למלחמה באצ"ל אושרו בהנהלת הסוכנות היהודית ובוועד הפועל הציוני, הובא העניין ב-20 בנובמבר בפני ועידת ה"הסתדרות", הגוף שקבע יותר מכל מסגרת אחרת את התנהגותו של "היישוב המאורגן".
בכנס זה נאם בן-גוריון נאום פרוגרמטי ארוך, בו נאמר בין היתר: 5
עומדות בפנינו שתי שאלות, או יותר נכון שתי אפשרויות שאין מנוס מהן. הראשונה: טרור או מאבק ציוני מדיני. השאלה היא - זה או זה, שניהם יחד לא ייתכנו... והברירה השנייה: ארגוני טרור או ישוב מאורגן, עם מאורגן, תנועת פועלים מאורגנת. ושוב - זה או זה, שניהם יחד אינם יכולים לדור בכפיפה אחת.
[...] אין ציבור יכול להשלים עם מעשי רצח, שוד וגניבות בתוכו. לשם כך הקים משטרה וממשלה. ציבור שיש לו שלטון עצמי נוהג כך. ציבור שאין לו שלטון עצמי מוכרח להיעזר לשם כך במשטרה ובשלטון הקיימים מטעם אחרים ...
[...] צוינו לפי-שעה ארבע פעולות, ואני רוצה לעמוד עליהן במלים פשוטות וברורות. נתבענו על-ידי המוסדות העליונים - ההנהלה הציונית והוועד הלאומי - להקיא אותם מתוכנו, ואני רוצה לתרגם תביעה זו לשפת המציאות והמעשה. אם בחור, חבר לכנופיות אלו או תומך בהן, עובד באיזה בית-חרושת או במשרד, נתבעים הפועלים ועובדי המשרד האחרים לגרש אותו ולהרחיקו ממקום-עבודתו ... ובכוונה בחרתי דוגמה קשה זאת; כל מי שקשור לכנופיות אלו, כל מי שתומך בהן - לאו-דווקא אם הוא משתמש באקדח או משליך הפצצה, אלא כל מי שמפיץ את ספרותם ומדביק מודעות שלהם - צריך להיות מורחק ממקום-העבודה ...
הוא הדין אם הוא לומד בבית-ספר - תיכוני או אחר - ולא רק אם הוא עצמו משתתף במעשי רצח ושוד, אלא גם אם הוא מביא את ספרותם הטמאה של הטרוריסטים לנערים, ומפיצה ביניהם. לא זו בלבד שצריכים לקחת ממנו את הכרוזים הטמאים ולשרוף אותם, אלא צריך לגרש אותו מבית-הספר, שידע הוא וידעו אחיו וידעו הוריו, שהציבור מתקומם נגד הפשעים האלה, המסכנים לא את היחיד בלבד, אלא את כלל האומה ...
[...] הדבר השני שנדרש מאתנו: לא לתת להם מקלט ומחסה... נוכח השואה שהטרור וכנופיות הטרור ממיטים עלינו - חייבים אנחנו לומר לכל יהודי בארץ למנוע מחסה ומקלט מכל אנשי הכנופיה ומכל תומכיהם. אני יודע שכאן אנו נתקלים באחד האינסטינקטים המעולים, המשובחים שבתוכנו. זה אינסטינקט אנושי, בייחוד אינסטינקט יהודי. אבל אם איננו רוצים להתאכזר לעם היהודי המתבוסס בכִליונו, איננו יכולים להתחשב כרגע עם רחמנות מזויפת זו. אסור לתת מקלט ומחסה לפושעים אלה המסכנים את עתידנו.
והדבר השלישי: לא להיכנע לאיומיהם! ... עלינו ליצור משטר כזה ביישוב שלא יוכלו לאיים על שום איש. יודרכו כל נער ונערה על-ידי בתי-הספר שהם לומדים בהם, שאם יבוא מהכנופיות לאביו ולאמו לדרוש כסף - ימסור מיד את הדבר למקום המתאים; אם אין הוא יודע שום כתובת - ילך למשטרה ...

על עניין שיתוף-הפעולה עם הבריטים, אמר בן-גוריון:
אבל אנחנו אין לנו עדיין שום שלטון ... אין לנו עדיין מה שיש לכל העמים התקינים. עוד לא הוקמה המדינה היהודית ואין שלטון יהודי, ולכן במידה שהשלטון והמשטרה הבריטיים מעונינים בביעור הטרור - בבמידה זו אנו משתפים אתם פעולה... אני חוזר ואומר, שלנו יש אינטרס יותר גדול ויותר חיוני בביעור הטרור מאשר לממשלה האנגלית ... [ההדגשה במקור].


ההגנה מתגייסת לביצוע הסזון

מספר משה סנה בעדותו: 6
לאחר החלטת המוסדות הלאומיים בדבר הסזון התקיימה שיחה (בסוכנות בירושלים) שהשתתפו בה דוד בן-גוריון, אליהו גולומב ואני. יו"ר הנהלת הסוכנות ביקש מאת הרמ"א להטיל את ביצוע ההחלטה על ארגון ההגנה ואליהו נטה לכך. אני התנגדתי משני טעמים: הראשון עקרוני - ההגנה היא ארגון הכוח של היישוב ככלל כלפי חוץ ואין הוא צריך להיות מעורב במאבקים פנימיים; והטעם השני, מעשי - הגוש האזרחי במפקדה הארצית יתנגד לפעולה נגד הפורשים, והַכרעתי נגדם תערער את המפקדה הארצית, את הבסיס הציבורי של ההגנה, ובמקום לפגוע בפורשים, נפגע בעצמנו. לבסוף, נתקבל סיכום לפיו יעשו את הפעולה מתנדבים מקרב חברי ההגנה ומפקדיה, לא בפקודת הפיקוד העליון; הגוף הציבורי הקורא לפעולה ולמתנדבים יהיה ההסתדרות והפיקוד העליון של ההגנה יתיר את ההתנדבות ויסייע ...
בהתייעצות בלתי-רשמית (סנה, גלילי ודורי) נקבעו יגאל אלון ושמעון קוך (אבידן) כמפקדי הפעולה. בהתאם לכך, הזמנתי את יגאל ושמעון לשיחה פרטית, שהתקיימה בירושלים בקפה "חרמון" ברחביה, והסברתי להם את האופי המסובך של התפקיד, המוטל עליהם למעשה, אך לא להלכה, על-ידי הפיקוד העליון של ההגנה, בעוד הסמכות המוסרית למילוי תפקיד זה שאובה מן הועד הפועל הציוני והנהלת הסוכנות היהודית וכן מן ההסתדרות הכללית...

להגשמת הסזון גויסו כ-250 אנשי פלמ"ח ועליהם נוספו מאות אנשים מפלוגות "הפועל", שפעלו במסגרת ההגנה ועוד עשרות אנשי הש"י. כל אלה עסקו באיסוף נתונים אחר אנשי האצ"ל וכן בחטיפתם ובהסגרתם לבולשת הבריטית. חלק מן החטופים הושמו תחילה בבתי-מעצר, נחקרו שם, לעתים תוך עינויים קשים.
אין מספרים מדויקים לגבי מספר החטופים ואלה שהוסגרו לידי הבולשת הבריטית, אולם מעדויות שונות עולה כי בתקופת הסזון הסגירה ההגנה לבולשת הבריטית כ-1,000 איש. רבים מהם השתייכו למפלגה הרוויזיוניסטית ולא היו פעילים באצ"ל. ב-8 בדצמבר 1944 שלח ד"ר וייצמן מברק סודי לראש ממשלת בריטניה, להודיעו כי 500 שמות של חשודים נמסרו למשטרה ויותר מ-250 מביניהם נעצרו. על-פי ספר תולדות ההגנה, נמסרו לבולשת כ-700 שמות של אנשים ומוסדות וכ-300 איש נאסרו על-סמך רשימות אלה. באותה עת נחטפו והושמו במעצר בקיבוצים כ-50 איש (לפי ספר תולדות ההגנה נחטפו והושמו במעצר כ-20 איש וכ-91 נחקרו שלא במעצר). 7 לפי אותו מקור, החליטה הוועדה המיוחדת שהוקמה במיוחד לצורך זה, לגרש מבתי-ספר 30 תלמידים, שהיו חשודים בהשתייכות לאצ"ל.
בתגובה להחלטות הסוכנות היהודית והוועד הפועל של ההסתדרות, פרסם האצ"ל ב-3 בדצמבר 1944 בעיתון "חרות" את מדיניותו בדבר אי-התגובה. 8



לא תהיה מלחמת אחים

[...] ובפנים קודרות שואל היהודי הנאמן את עצמו ואת שכנו: הגם בכך נוכה? התפרוץ מלחמת-אחים בארץ-ישראל? הייחרב ביתנו בטרם הוקם? היִזכו שונאינו לראות את שאיפתם השפלה מתגשמת?
האוויר מלא אבק-שריפה. נואמים ומנהיגים אינם חדלים לדבר על מלחמה פנימית. אחד מהם אמר, כי היא כבר פרצה; השני - פטפטן גדול מרעהו - ניבל את פיו בצעקה היסטרית: דם תחת דם, עין תחת עין! שלישי עמל ועמל וגילה סוף-סוף תוכנית הצלה לעם ישראל. וזוהי התוכנית: לגרש מן הבתים, לגרש מבתי-ספר, להרעיב ולמסור לבולשת בנים לוחמים. "הם או אנחנו", אמר, "וכל האמצעים כשרים על מנת לחסלם" [מתוך נאום של בן-גוריון בוועידת ההסתדרות]
כן מובנת חרדתו של היהודי הנאמן. הנראה את ילדינו מרימים יד או נשק איש נגד רעהו? מה יעשו הנרדפים, שעליהם נגזרו הגזרות האיומות הללו? איך יתגוננו? ...
אלו הן שאלות חמורות ואנו מוצאים לחובתנו לתת בשמנו - בשם הארגון הצבאי הלאומי בארץ-ישראל - תשובה. וזו תשובתנו: היו שקטים, יהודים נאמנים; לא תהיה בארץ זו מלחמת אחים ...

הערות:


1. שלמה לב-עמי, פרוטוקולים של מפקדת האצ"ל, הציונות, ד', עמוד 423.
2. יעקב בנאי, חיילים אלמונים, עמוד 279.
3. מנחם בגין, המרד, עמוד 201.
4. שלמה לב-עמי, הפרוטוקולים של מפקדת האצ"ל, הציונות, ד', עמוד 430.
5. במערכה, ב', עמודים 289-298.
6. את"ה, 21/24 וכן: משה סנה, אחרית כראשית, מבחר דברים: 1967-1972, הוצאת הקיבוץ המאוחד תשמ"ב.
7. סת"ה, ג', עמוד 539.
8. "המצודה" ו"חרות", "הדר" ומכון ז'בוטינסקי.