תוכן המאמר: אני חושב לכן אני קיים תפיסת עצמים תפיסת הזולת דוגמה: בין קיום הדבר לקיום ה"אתה" היקש האנלוגיה התיאוריה של ליפס: תורת ההתמזגות משל מאה השקלים של קנט המהפכה הקופרניקית לייבניץ: עולם המונדות מינסטרברג התופעה הנפשית ניתנת רק לסובייקט אחד מכס שילר ורודולף שטיינר תמצית: המאמר עוסק בשאלה מניין אנו יכולים לדעת על מציאותו של "אני" אחר. כיצד אנו משליכים את הבנתנו את עצמנו להבנת הזולת. במאמר תיאוריות שונות לבעיה, ומסקנתו של ברגמן היא שהאני נבנה על יסוד הדיאלוג עם הזולת. מילות מפתח: דיקרט, אני ואתה, קנט, לייבניץ, מינסטרברג. |
"כל יצור חפשי אינו בא לידי הכרת עצמו מבלי שיבוא באותו זמן גם לידי הכרת יצורים אחרים הדומים לו. לכן אין איש יכול לראות את עצמו כדעת שלמה, אלא כנקודת השקפה אחת בממלכת הדעת. האינטליגנציה היא בתוך עצמה, ובשרשה הפנימי לא יחיד אלא מערכת מלוכדת של תבונות".ננסה לברר את הדברים עוד מנקודת ראות אחרת. באופן הגיוני אין מספר הרבים המתבטא בצורה הדקדוקית "אנחנו" מספר הרבים של היחיד "אנכי". אנו יכולים אמנם ליצור מספר רבים של "עץ" או של "כסא" מכיוון שכל יחידה ויחידה נתונה כאן לחוד, ואנו מחברים אותן למספר רבים זה. אבל אי אפשר לומר ש"אנחנו" הוא באותו המובן סכום של "אניים" רבים. כי האני נתון לנו רק פעם אחת לנו, ולדבר על אני שני הוא דבר והיפוכו. רק האובייקטים יכולים להימצא במספר הרבים, אבל איני יכול להפוך את הסובייקט, את האני, לאובייקט ולדבר על סובייקטים רבים, כשם שאני מדבר על אובייקטים רבים. מכיוון שכל אני יכול להיתפש כאני רק מבפנים, ע"י האני עצמו, הרי חסרה לגמרי הנקודה מחוץ ומעבר ל"אניים" השונים, אשר ממנה היינו יכולים לספור אותם כאניים רבים. הסובייקט הוא רק סובייקט לעצמו, האני רק אני לעצמי. ואם השפה יוצרת חיבור מלים כגון "אני שלך" או "האני שלו", הרי נוהגת היא כאן כלפי האני תפישה שאינה הולמת אותו. אנו יכולים לדבר על ה"גוף שלו", על "הנשמה שלו", ובדרך זאת כאילו להעביר לבושים של האני אל הזולת, אבל את הנקודה המרכזית אשר מעבר לכל הלבושים האלה, הסובייקט עצמו, אין אנו יכולים להעביר.