תמצית: שיחה בין סוקרטס שנדון למות על שהפר את חוקי אתונא, לבין קריטון המציע לו לברוח מבית הסוהר. סוקרטס מסביר מדוע חובה לשמוע לחוקים, גם אם הם אינם נוחים ברגע זה.
מילות מפתח: סוקרטס, אפלטון, קריטון, חובה לשמור חוק. |
"הגידה נא, הוי סוקרטס, מה עם לבבך לעשות? הבמעשך זה, אשר אתה נכון לעשות, אחת תיזום מאשר לעכור אותנו החוקות, ואת כל המדינה, כמה שיכולתך מגעת? התדמה בנפשך, כי כה חזקה המדינה, אשר לא תחרב, אם גם דברי שופטיה לא יהיה להם תוקף, ואך הופר יופרו מאת בני עם הארץ ויושמו לאל"?- מה נענה, קריטון, על אלה וכיוצא באלה. שהרי הרבה יש לו למי שהוא, ומה גם כשמנוסה הוא בדבור, לבוא ולטעון לשם הגנה על החוק שנפגע, זה האומר, שאין אחרי מעשי בית דין כלום. או אפשר נענה להם, שהמדינה עברה עלינו את הדין ולא דנה דין אמת לאמתו.
"הוי סוקרטס, האם גם בזה נכרתה הברית בינינו וביניך, או רק לשמור ולקיים את המשפטים אשר תחרוץ המדינה"?ואם נהא משתאים לדבריהן, אפשר שכך יאמרו:
"הוי סוקרטס, אל תשתומם על דברינו, אבל תנה לנו מענה, כי הלא לשון למודים אתך לדעת לשאול ולענות. הביטה וראה, מה אנו כי תלין עלינו ועל המדינה וכי תשלח ידך בנו לעכרנו? הלא ראשית חוללנוך אנחנו, וניתן לאביך לקחת את אימך לאישה ולהוליד גם אותך? ועוד זאת הגד נא, הגם אלה החוקות, אשר על הנישואים הועמדו, ירעו בעיניך, כי אין צדק בהן"?"אין הן רעות בעיני", אומר אני.
"אבל אלה אשר הועמדו על כלכלת הנולדים ועל חינוכם, שעל פיהן חונכת גם אתה? והאם לא טובו אלה מאתנו ולא העמדו יפה, אשר צוו את אביך לחנכך גם ברוח וגם בגוף"?"יפה", הייתי עונה.
"ולא יהי כדבריך. ועתה אחרי אשר נולדת וגודלת וחונכת, היכול תוכל אמור כי לא שלנו אתה, גם בננו וגם עבדנו, וגם אתה וגם אבותיך? ואם כן הוא הדבר, התדמה, כי משפט אחד לנו ולך, וככל אשר נעשה אנחנו בכך כן תשיב לנו, ועוד תצדק במעשך זה? והלא בעשותך כמשפט הזה באביך לא תצדק וגם באדונך, אם יושם עליך, כי תגמול להם כאשר תסבול אתה בגללם, אשר בחרפם לא תענה דבר, ובהיותך מוכה מהם לא תשוב להכותם. - ואולם כנגד המולדת וכנגד חוקותיה מותר לך הדבר; וכי נאמר אנחנו לשלוח יד בנפשך לכלותה, בחשבנו זאת לצדק, תגמול גם אתה לחוקות ולמולדת ותשלח בנו ידך, כפי יכולתך, לכלותנו, ועוד תחשוב לך את מעשך זה לצדקה, כי הלא אתה האיש השוקד על הצדקה. והאמנם חכמת ואיככה תשכח, כי יקרה מן האם והאב ומיתר האבות הראשונים כולם היא המולדת ונכבדה וקדושה ונשאה גם בעיני האלים וגם בעיני האנשים אשר תבונה בהם, וכי יש לשים כבוד למולדת ולשמוע בקולה ולשית בחלקות לה בהתאנפה יותר מאשר לאב, אם לפתותה או לעשות ככל אשר תצווה, ולסבול ככל אשר תשים עליך לסבול, ולשאת בנפש שוקטה אם תכך ואם תאסרך ואם תוציאך למלחמה למען הפצע או למות, - זה המעשה אשר תעשה למען תצדק, וחלילה לך מלמוש ממקומך או להיסוג אחור או לעזוב את המערכה, רק עשה גם במלחמה וגם בבית האסורים וגם בכל מקום ומקום ככל אשר יצווך המדינה והמולדת, או פתה אותה והורה לה אי דרך הצדק; כי חטא יחטא האיש, אשר בחזקו ייקח את אשר לו מאמו ומאביו ואף כי מאת המולדת".מה נענה על כן, קריטון? הנודה על האמת שבדברי החוקות, או לאו?
"אם אמת דברנו, כי עוול תפעל במעשך זה אשר אתה נכון לעשות בנו; כי הלא אנחנו ילדנוך ונגדלך ונחנכך בתתנו לך ולכל יתר באי שער עירנו חלק בכל אשר היה אתנו מן היפה, ובכל זאת עוד אמרנו עם רשיוננו, כי כל איש מאנשי אתונא, אשר מלאו לו שנות האזרח בעירנו, ויכיר לדעת את מעשיה ואותנו החוקות, ואנחנו לא הוטבנו בעיניו, מותר לו לעזוב אותנו כאוות נפשו וגם לקחת אתו כל אשר לו ולצאת אל כל אשר יחפוץ. ואף אין מאתנו חוק שישים מעצור או יאסור, אם יהיה בכם איש אשר יחפוץ לצאת אל אחת מערי השדה, אחרי אשר לא הוטבנו בעיניו אנחנו ועירנו, או אם ישב במקום אשר הוא בא שמה, כי ילך אל אשר יחפוץ וכל אשר לו אתו. ואולם מי מכם אשר יישאר בקרבנו, בראותו את הדרך בו נשפוט משפטינו ובו נכלכל דברי עירנו, הלא אמר נאמר, כי במעשהו זה נאות הוא עמנו וכי קיים וקבל עליו לעשות ככל אשר נצווה. ואם לא ישמע הוא בקולנו הלא נוכיחהו על פשעים שלשה: כי לא ישמע בקולנו אשר אנחנו ילדנוהו, ואשר גידלנוהו, ואשר קיבל עליו לשמוע בקולנו, ולא ישמע וגם לא יפתנו להבין לנו אם שגינו במעשנו. ואנחנו הלא ערכנו משפטינו לפניכם, ואף לא כמושל עריץ העמדנו עליכם מצוותינו לעשותן, כי נתנו לפניכם אחת משתי אלה, אם לפתות אותנו, או לעשות כדברינו, והוא גם זאת וגם זאת לא עשה".
"ואף גם ימצאוך, הוי סוקרטס, העוונות האלה, אם תפק זממך, והן לא תמעטנה עליך מאשר על יתר האתונאים כי אם רבות וגם גדולות הן בך מאשר בהם".וכשאשאל אנכי: "וכי זה על שום מה"? אפשר שיציקוני בדבריהן הצודקים, כי יותר מכל אנשי אתונא נשבעתי אנכי להן שבועה זו, וכך יאמרו:
"עדות לנו רבות ונאמנות, כי הוטבנו בעיניך, אנחנו ועירנו: כי מכל יושבי אתונא לא הפליתנו אתה לבדך בהאחזך בתוכנו, לולא נפלינו אנחנו לבדנו בעיניך; ואף גם מעולם לא יצאת את העיר לראות במחזות השעשועים (מלבד הפעם האחת לאיסטמוס) או למקום אחר, מלבד אם יצאת למלחמה. וגם לא עברת מעולם את הארץ, כמעשה כל האנשים, וגם לא תרת אחרי לבבך להכיר לדעת מדינות אחרות או חוקות אחרות, כי השלמנו חפצך אנחנו ומדינתנו; הכי החזקת בנו ולא הרפית ותישבע להלך באורחותינו ותעש על פינו את כל מעשיך ואת בניך, כעשות האיש אשר המדינה תיטב בעיניו. ואף גם עתה בזה דבר המשפט, הלא בידך היה הדבר לבחור בגולה, לא חפצת בה. ואת אשר אתה אומר לעשות למרות רצון המדינה, יכולת לעשות ברצונה. ואולם אז התהללת באומץ לבך, כי לא יצר לך, אם למות תישפט, כי תבכר, כדבריך, את המוות על הגולה. ואולם עתה גם את דבריך אלה לא תנצור, וגם לא תשעה אלינו החוקות בשלחך ידך בנו לרעתנו, ועוד תעשה כמעשה הרע בעבדים, באמרך לברוח ולהפר את הברית והשבועה אשר הקימות אתנו, להלך באורחותינו. וראשונה זאת ענה לנו, אם כן אנו דוברים באמרנו, כי במעשיך ולא במוצא שפתים בלבד, נשבעת להלך באורחותינו, או לא כן הוא".ומה יש לנו לענות על זה, קריטון? האפשר אחרת מאשר להסכים?
"מאשר לעבור על דברי הברית והשבועה האלה אשר נשבעת לנו מבלי אשר אנס אותך איש או התעה אותך איש, וגם מבלי אשר אולצת להיוועץ בימים מספר, כי אם בשבעים שנה, אשר היה מותר לך לצאת, לולא הוטבנו אנחנו בעיניך, ולולא מצאת צדק בשבועתך. והלא אתה לא בחרת לך לא את לקידימון ולא את כפתור, אשר תמיד מצאת חפץ בחוקותיהן, וגם לא אחרת מכל ערי יון או מערי הנכרים, כי המעטת להרחיק מעירנו מן החיגרים ומן העוורים ומכל אשר מום בו. והלא ברור אפוא הדבר, כי מכל אנשי אתונא אתה הפליתנו, גם את עירנו וגם אותנו החוקות. כי מי האיש, אשר ימצא חפץ במדינה וחוקות אין לה? איככה אפוא לא תשמור את שבועתך? לו שמענו, הוי סוקרטס! כי אז לא תהיה לצחוק בצאתך את העיר".
"כי ראה נא, בעברך על כל אלה ובפשעך על אחת מאלה, מה בצע בזה לך ולשלומך? כי הלא ברור גם זה עד מאוד, אשר יסכנו אנשי שלומך גם הם, כי יגלום וינשלום מעל ארצם ויחרימו את רכושם. ואף גם אתה הראשון כי תבוא אל אחת הערים השכנות, אם לתיבי אם למיגריס, אשר לשתיהן חוקות טובות - הלא תבוא, הוי סוקרטס, כאויב לחוקת מדינתן, וכל אשר ידאג לעירו יהיה עוין אותך, כי חשבך לעוכר החוקות, ועוד תחזק את לב שופטיך במשפטם, כי יראה לעיניהם אשר בצדק שפטו את המשפט הזה. כי האיש העוכר את החוקות, הלא במאוד ייראה גם כעוכר את בני הנעורים ואת האנשים חסרי-התבונה. והאמנם תאמר לנוס מן הערים האלה טובות החוקה, ומן הישרים בבני האדם? והאם בעשותך זאת עוד ישוו לך חייך? או אולי תיגש אליהם ולא תתבושש להעתיר עליהם דבריך - ואי-הם הדברים, הוי סוקרטס? האם את אלה אשר דברת פה לאמור: יקרים מכל הם הצדקה והמשפט לבני האדם וגם החוקה ומצוותיה? והאם לא תחוש, כי נעווה פנים יהיה בעיניהם המעשה הזה של סוקרטס? הלא יש לחוש את זאת. אכן תיסע מן המקומות האלה ותבוא לתיטטליה, אל חבר מרעיו של קריטון, אשר שם אמנם יפרע העם באין סדרים, ואף אולי עוד התענג יתענגו לשמוע מפיך את דבר הצחוק אשר עשית לך בבורחך מבית האסירים אחר אשר התחפשת בתלבושת זרה, או הליטות את פניך באפר-עור, או עשית עוד מן המעשים אשר יעשו הבורחים בהתחפשם, ושינית פניך למען התנכר. ואולם אחרי אשר זקנת, ורק עוד ימי-מעט נותנו לחייך, חיי אנוש עלי אדמות, איככה מצאת את לבך להתאוות תאוות-חיים כה בזויה בעוברך על הגדולות בחוקות - האם לא יימצא איש אשר ישאל זאת? אולי, אם לא תפגע באיש לרעה; כי לולא זאת הן שמוע תשמע, הוי סוקרטס, רבות וגם קשות לך. ככה תחיה מחליק על כל רעיך ועובד להם - ואי מעשה תעשה? הלא רק תיטיב את לבך בתיטטליה, כאלו למשתה שמנים הרחקת נדוד לתיטטליה; ואולם אלה הדברים על הצדק ועל יתר מעשי הצדקה - איפה יהיו הם לנו? והאמנם רק בגלל בניך תחפוץ בחיים, למען אשר תגדלם ותחנכם? אבל מה זה? האם בהוליכך אותם לתיטטליה תגדלם ותחנכם, אחרי אשר עשיתם לזרים והנחלת אותם גם זאת? ומלבד כל זה, הנה אם גדלו בעודך בחיים, הלא עוד ייטב גידולם וחינוכם, אם לא תהיה אתה אתם? הלא דאוג ידאגו להם אנשי שלומך. והאמנם בהרחיקך עלות לתיטטליה ידאגו להם, ואולם בהרחיקך רדת להדיס לא ידאגו להם? אם רק יש תושייה באלה האומרים כי שלומך הם דורשים - יש לקוות לזאת.
"אכן, הוי סוקרטס, הקשב לקולנו, כי גידלנוך מנעוריך, ואל נא יהיו לא בניך ולא חייך ולא יתר הדברים יקרים בעיניך מן הצדק, למען אשר יהיה לך, בבואך להדיס, במה לעמוד לפני מושליו. כי אם תעשה את המעשה הזה, גם פה לא ייראה בעיניך ולא בעיני איש מאנשיך כי טוב הוא וצודק וישר, וגם בהגיעך שמה לא ייטב עוד. ואשר על כן צא, אם תצא, סובל עוול, לא על ידינו החוקות, כי על ידי בני האדם. כי אם תצא מפה כה נבזה בגמלך עוול ורע, ובעברך על שבועתך ועל בריתך אשר הקימות אתנו, ובהרעך לאלה אשר על המעט שווה להם, לך ולידידיך ולמולדת ולנו, כי אז קצוף נקצוף עליך גם אנחנו, וגם שם לא ברצון יקדמו פניך אחינו החוקות אשר בהדיס, אחרי אשר ידעו, כי גם בנו שלחת את ידך לעכרנו כפי יכולתך. אכן אל נא תיפתה לעשות כאשר קריטון דובר, ולא כדברינו".