תוכן המאמר: מלחמה לחרות מדינית מלחמה על התורה גזירות המרת דת תקופת ימי הביניים המוסרים נפשם על קידוש השם אינם מרגישים יסורים קידוש השם בקהילת קסנטן בגרמניה עלילות חילול לחם הקודש ברכת מקדשי השם תמצית: המאמר מתאר את הרקע לעלילות הדם בימי הביניים ומסירות נפש היהודים בתקופה זו, תוך הבאת דוגמאות של מקדשי השם. המחבר מצטט מספר קינות שנתחברו על רקע הימים הקשים, ועומד על מקורה של ברכת מקדשי השם. מילות מפתח: קידוש השם; עלילות דם; אנטישמיות; |
"שמעתי אומרים (בעולם העליון), שהרוגי מלכות אין אדם יכול לעמוד במחיצתן", "ההרוגים על יחוד השם - - - לכל אחד שמונה בגדים ככהן גדול ושני כתרים. וכבודם יותר על של כהן גדול, כי כהן גדול היזה מדם הקרבנות והם היזו דמי עצמם ודמי בניהם היקרים ועקדו עקדות ובנו מזבחות והכינו מטבחות". על אחד שקידש השם מסופר, שהוא יושב "בהיכל נוגה בגן עדן - - - סתום וגנוז בהיכל קן ציפור - - - וכל עמקי התורה וסתריה הוא מגלה ועל ידיו נגלים, וכל הצדיקים תאוותם עליו. - - - ובשעה שהוא יוצא, אותיות שם המפורש בולטות ונוצצות על ראשו וכל הצדיקים שמחים בו".
"כשהאדם גומר בדעתו לקדש השם, כל מה שעושים לו - הן סקילה, הן שריפה, הן קבורת חיים, הן תליה, אינו כואב לו כלום - - - ותדע שכן הוא, שאין לך אדם בעולם, שאם היה נוגע אף באצבעו הקטנה באש, מיד היה צועק, אפילו היה בדעתו להתאפק לא היה יכול. ואילו המוסרים עצמם לשריפה ולהריגה על קידוש השם יתברך - אינם צועקים לא אוי ולא אבוי. וגם אומרים העולם: כיון שמזכיר שם המיוחד תחילה (ז.א. המברך על הקידוש בשם ומלכות) מובטח הוא שיעמוד בנסיון ולא יכאב לו".וכמה אופייניים הם דברי ר' יוסף יוזלמן איש רוסהיים (1478-1554):
"אם חס ושלום בא לידי נסיון, לבעבור איזו עבירה, מובטח שיחזק השם את לבו לסבול יסורים קשים ממיתה לכבוד בוראו. כמאמר הרי"ף ז"ל (ר' יצחק אלפסי. 1013-1103): שאם כיון בן אדם, איש או אשה, שם גדול המיוחד בדעתו מתחילה לקדשו, מובטח שיעמוד בנסיון ולא יכאיב - - - ידוע, שמימים רבים מוסרים את עצמם לשריפה ולהריגה על קידוש השם ואינם צועקים לא אוי ולא אבוי, וכמה נצלבים, אשר אני הכותב ראיתי, כאשר יצאו להריגה, קבלו עליהם עול מלכות שמים באהבה רבה, שסבלו כמה יסורים וחיו עד עשרה ימים ולילות ולא פרקו עול עד שיצאה נשמתם בטהרה. ואשר ראיתי כתבתי באמונה. גם עוד ראיה מן הבתולה, אשר באה ביד אנסה, לענות נפשה עם יתר נפשות בכמה מיני עינויים, ואע"פ כן לא המירה כבודה ועמדה גם היא, גם שלוש נשים ואיש אחד, עמדו בנסיון בשנת ק"פ. וזה שאמרו חכמנו ז"ל: מי שגמר בלבו לקדש את השם אינו טועם טעם יסורים, כמו שכתוב: הכוני בל ידעתי, הלמוני בל חליתי".ר' אברהם הלוי (מגולי ספרד), שחי בזמנו של ר' יוסף איש רוסהיים הנ"ל, כותב בספרו מגילת אמרפל":
"הלא זו מסורת בידי החכמים, שהאיש הגומר בליבו להתמסר על דבר כבוד שמו הנכבד, יהיה מה שיהיה ויעבור עליו מה שיעבור, הנה הגבר הלז לא ירגיש כאב המכות ההן המכאיבות לשאר האנשים, אשר לא גמרו זה בכל ליבם. והאיש ההוא בהוציאם אותו החוצה לענותו וליסרו ביסורים קשים - - - לא ירגיש המכות והעינויים ולא ירעידהו המוות. וגם כי הדבר הזה רחוק מן הסברה, הלא כבר עלה בנסיון והוא מסורת חכמים וקדושים ישרי לבב - - - יהיה נכון לבו ובטוח שיקדש את בוראו ולא יחלל את שם אלקיו ולא ירגיש את היסורים אשר ייסרוהו".כמה עוז-נפש ותמימות קדושה בדברים פשוטים אלה!
- - - וראו פליאה נשגבה וגדולה; בני הולכים לאש בשירים ובמחולה, לייחד ולקדש בוראם, ושמו להללה. (מקינה על הרב נורטהויזן, לר' ישראל בר' יואל מערפורט שהיה בימי השמד. לפי "עמודי העבודה", הוספות, עמ' ג).במכתבם של עדי ראיה שנשלחו לרבינו יעקב (רבנו תם, נכדו של רש"י), שהיו שוהים בעיר בלוייש שבצרפת בשנת 1711, עם שלושים ושניים יהודים שנשרפו על המוקד באשמת עלילת דם, מעידים כי
"בעלות הלהב - וישאו את קולם פה אחד וירונו. ויאמרו הערלים: שמענו שירכם ולא ידעתנו מה, אך לא שמענו כמוהו בלתי היום..."התפילה הידועה "אב הרחמים", נתחברה בשעת גזירת תתנ"ו (1096, ימי מסע הצלב הראשון), ולא נודע מי מחברה -
" - - בחיים ובמותם לא נפרדו, אפילו בשעת מיתתן לא נפרדו חד מחברו ונתנו נפשם על קידוש השם והלכו יחד להריגה כמו שהיו הולכים למשתה ולשמחה. כמו שאירע לקהל הקודש נורטהויזן, שקידשו את השם ביום ג' פרשת בהר (1349), וביקשו מ"ו הרבי ר' יעקב ובנו הר"ר מאיר הי"ד מן העירוניים (נוצרי העיר), שיתנו להם רשות לתקן עצמם לקידוש והעירוניים נתנו להם רשות. אז לקחו טליתותיהם ותכריכיהם אנשים ונשים בשמחה, כרו להם שוחה בבית הקברות חיפום לעיל בנסרים ואש בערה סביב. והנה החסידים והישרים בקשו לשגר להם משם [כלי זמר] לחול במחולות, כדי לעבוד את ה' בשמחה ולבוא לפניו ברננה. אז אמרו: 'בית יעקב, לכו ונלכה באור ה''. ולקחו איש ביד רעהו, אנשים ונשים [ויהו] מפזזים ומכרכרים בכל עוז לפני השם יתברך. מו"ר הרב מאיר היה מאסף כל המחנות, פן יתעכב אחד מהם באחרונה, ושרים כחוללים אל תוך הבור. וכשקפצו כולם אל תוך הבור, אז קפץ גם הר' מאיר אל שפתו והיה הולך סביב הבור כדי לעיין אם נמלט איש מהם החוצה. וכשראוהו העירוניים ביקשוהו להחיות את נפשו והשיב: כלו אנחותינו, כי בשעה אחת עיניכם בי [ואיננו]. וחזר לבור וישליכו אש למעלה על גב הנסרים, ויצאו נשמתם בבת אחת בלא אוי ואבוי.כל זה העיד השליח של ר' אליעזר בן הר"ר יעקב הי"ד, כי בקשוהו לבשר שאחד מהם לא נותר, ואפילו אחד מן הילדים לא אמר אוי ואבוי, ואפילו לא בכו."
"לשחוט בשבת איש את בנו ובתו ובאחיו ולתת עלינו היום ברכה. ואל יחוס אדם לא על עצמו ולא על חברו. והאחרון הנשאר ישחוט את עצמו בגרונו בסכין שלו או ידקור בבטנו בחברו", ורק כדי "שלא יטמאו אותנו הטמאים וידי רשעה בפגוליהם". אולם זמן קט לפני שמלאו את המשימה להרוג את עצמם, ברכו ברכת המזון ו"כולם ענו בקול, פה אחד, בלב אחד: 'הרחמן הוא ינקום בימי הנשארים אחרינו לעיניהם נקמת דם עבדיך השפוך והעתיד עדיין להשפך' - - - ויהי כאשר קמו מן השולחן - - - אמור בקול רם, פה אחד: שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד - - - היו ששים וגילים לעבוד עבודת אלוקינו ולקדש שמו הגדול והקדוש, ובאו כולם ששים ושמחים לפני אל רם ונישא".
בלחם המגואל הנתעב והמגועל התנכלו מזימתם ויוסיפו מעל לאמור לבחירי עם הקודש והמועל, גנבתם אלוהיהם ההולך חשכים ויהי לאבל כינורי ועוגבי לקול בוכים גם שחקתם אותו הדק ותבגדו בגוד בתוך הריפות בעלי עד שפוך דמו לאגוד וחילקתם ובילגתם ותתלוהו במגוד ותשלחו בכול תפוצות מחניכם הנבוכים ותהי לאבל כינורי ועוגבי לקול בוכים. (קטע מקינה "אבכה לקשה יום ובמר נפש אייליל", הנמצאת במחזור שאלוניקי).ב-1215 תאשרה דוקטרינה זו כחלק של אמונת הנצרות, וכבר ב- 1247 נשמעת בעיר בליץ שבברנדנבורג עלילת "חילול הלחם" הראשונה על היהודים.
"לשחוט אחד את השני, ונתאספו כל היהודים בבית הכנסת וגם הנשים התאספו בעזרת הנשים. והטילו גורל מי שישחוט, ונפל הגורל על ר' יונה; וגם בין הנשים הפילו גורל ונפל הגורל על אשה אחת. ואחרי שכל אחד בקש מחילה מהשני ואמרו וידוי - שחטה האשה את כל הנשים ואת הילדות שהיו שם בבית הכנסת של הנשים ור' יונה שחט את כל הגברים והילדים שהיו בבית הכנסת של הגברים. האשה האחרונה ששחטה את הנשים לא יכלה לשחוט את עצמה, אז הושיטה את ראשה מעבר חלון בית הכנסת של הנשים לבית הכנסת של הגברים, ור' יונה שחטה. לאחר שר' יונה גמר את עבודתו שפך את השמנים שהיו במנורות על ספסלי בית הכנסת והציתם. וככה הוא נשרף. וכשהגויים ראו שבית הכנסת עולה באש, באו במרוצה, אז ראו שכולם שחוטים והתחילו לצעוק אל השומרים ששמרו את היהודים, למה נתנו ליהודים שישחטו את עצמם. ונשבעו השומרים, שכל הלילה לא שמעו שוב בכיה ועד הרגע האחרון שמעו רק שירה בוקעת מבית הכנסת, ולא יכלו לחשוד בדבר הזה."אחרי ההרג שנעשה עקב עלילה זו ביהודי אוסטריה, שרדו בעיר וינה -
"מאתיים ועשרה יהודים, תשעים גברים ומאה ועשרים נשים, אסורים על ידי הדוכס. וכשהגיע הזמן קרוב לפסח, בקשו מאת מומר אחד שישתדל בעדם לפני הדוכס שיגרש אותם מארצו או שיהרגם, ואם לא, הרי הם הורגים את עצמם. למחרת היום (12 למרס 1421) - - - הביאו שמונים ושש עגלות ויושיבו בהן את הנשים ויוליכו אותן על פני השדה, ויראו מרחוק מדורת אש גדולה וזפת וגופרית. כשהגיעו אל המדורה ציוה (הדוכס) לנשים לרדת, והכריז, כי כאן יקום נקמת ישו. - - - כראות הנשים הצדקניות את אשר הוכן להן, התחילו לרקוד ולשיר כאילו הובלו אל חופתן. ושמו הגדול נתקדש על ידיהן ברבים - - - וכל העומדים מסביב היו משתוממים - - - ומתוך האש צועקות: "שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד! ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד!"הקדוש דון לאפי דה-פערא אי אלארקון (Don Lope de Vera y Alarcon) מהעיר סאן-קלירמונט בספרד, כאשר קרא בכתבי הקודש בלשון המקורית, נפקחו עיניו להכיר את הבורא ואמונתו, וגלה דעתו זו ברבים, עד שהדברים הגיעו לשופטי האינקויזיציה אשר אסרוהו. וראה זה פלא: הוא מל את עצמו בבית הסוהר, ויקרא שמו בישראל "יהודה המאמין". בני משפחתו, אשר התיחסה על רבי המלוכה וגדולי העם הספרדי, התחננו אליו, כי ישוב לדתם, אך הם הושבו ריקם. לאחר שהיה כלוא שש שנים נגמר דינו לשריפה, וילך בשמחה גדולה לבית השריפה. ובעלותו על המוקד (25 ביולי, 1644) ולהבות האש כבר אפפוהו וחרכו את שערותיו -שר פרקי תהילים, ועד יציאת נשמתו שר בקול חדור שמחה: "בידך אפקיד רוחי, פדיתה אותי ה' אל אמת".
שוחטים אבות בניהם ובדמיהם מתבוססים תבוסתם עליהם באהב מתעלסים קצים בחייהם ועל נפשותם לא חסים לייחד שמך דמים וששים.
ומתאשרים להשמיע שמע ישראל בקריאתם נוהם פיהם בברכת זבחתם יחד אבות ובנים חתים וכלותם, ממהרים לטבח כבאפריון חתונתם. (קטע מסליחה כמנהג אשכנז לר' קלונימוס ברבי יהודה, אביו של ר' אלעזר בעל ה"רוקח", המתחילה במילים: "את הקול קול יעקב").
"Ueber Aberglauben und Mystizismus in der Medizin S.29"
"אם נתפלא לראות כי סבלו הקדושים בקור רוח את העינויים הקשים, אשר עונו על דבר רעיון נכבד, עלינו לדעת כי המראה הזה ימצא לחלק גדול את פתרונות בהכרה, כי הרעיון יוכל באמת להמית את רגש הכאב".
"ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו לאהוב את השם הנכבד והנורא ההיה והוה ועתיד להיות, בכל לבבנו בכל נפשנו ולקדש שמו ברבים, ברוך אתה ה' מקדש שמך ברבים. שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". "ועם זה בהיות שהדיבור בפומיה ימסור נפשו על קדושת שמו יתברך ותצרור נפשו בצרור החיים, אמן סלה".ידועים מקרים הרבה של ברכת ברכה זו על ידי מקדשי השם בטרם עלותם לגרדום.
"נתפס הרב הגדול הדרשן הקדוש והטהור מוהר"ר אריה לייב זצ"ל - - - הוליכו אותו לבית המשפט והיתה צעקה גדולה ויללה ברחובות. היה [ברה] מהפך פניו נגד היהודים ואמר ברוח נכון: מה תצעקו, הלא היום באשמורת הבוקר (בסליחות לערב ראש השנה) התפללתם והזכרתם בלב נשבר את הצדיקים הקדושים עשרה הרוגי מלכות. ועתה מתיירא אנכי אולי בעת יציאת נפשי לא יהיו אצלי עשרה אנשים מישראל לקדש שם שמים. על כן אעשה זאת לעת עתה ואודיע בזה, כי הנני מוכן ומזומן לקדש שם שמים, והיה מברך בקול הברכה: מקדש שמו ברבים" (ר' שלמה לנדסברג: תואר פני שלמה, מב-מד).בימי ר' אלכסנדר זיסקינד (מת 1794) מעיר הורודנה (פולין), בעל מחבר ספר "יסוד ושורש העבודה" נידון יהודי בעלילת שוא. יום הגרדום נקבע ליום גנוסיא שלהם, שחל ביום טוב שני של גלויות. יהודי העיר חששו לפרעות ולא יצאו מבתיהם. אולם ר' אלכסנדר זיסקינד שם נפשו בכפו ויצא למקום ההריגה, עודד את הקדוש ברגעיו האחרונים וענה "אמן" על ברכת הקדוש "המקדש שמו ברבים" (לפי מחניים, חנוכה תש"ך 80).
"רוב המשתייכות לחוג היו מתכנסות ברחוב ההקדש 9 והיו מתפללות בצוותא ואומרות תהילים. את התפילות ואמירת התהילים ניהלה פייגלע דעם רב'ס. בשבתות היו נשי חוג זה לומדות פרשת השבוע עם רש"י ומפרשים אחרים, פרקי אבות, דיני שולחן ערוך וספרי מוסר. במשך הזמן גדל החוג ועבר לרחוב האשכנזים 13". פייגעלע היתה משמיעה דרשות על ענייני מוסר. לפעמים היתה מזמינה גם גברים ידועי שם כמרצים.הסופר יוסף פוקסמן מוסר, שבידיו היו כמה כתבי יד של פייגעלע ועליהם היתה הסכמה מאת ר' יעקב זעלווין (לוצקער). שני כתבי יד של פייגלע נמצאים כעת במכון ההיסטורי היהודי בפולין. כתב יד אחד ממנה נמסר על ידי פוקסמן אחר המלחמה לרב היחידי בווילנה.
"רבות מבחורותיה של פייגעלע היו נושאות אתן סידורים קטנים ועל הצד הפנימי של המעטפה היה כתוב: "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וצוונו לקדש שמו ושם ישראל ברבים" (סיני, אייר תש"ך, קיח-קיט).החוקר י. זנה מפירנצי פירסם ב"תרביץ" (ירושלים, תרצ"א שנה ב, 368) כתב יד של "דברי הימים של האפיפיור פאוולו הרביעי", בלווית מבוא והערות. ב"דברי הימים" האלה מסופר על העלאתם על המוקד של עשרים וארבעה אנוסים בעיר אנקונה שבאיטליה, בשנת 1556, ועל ר' שלמה יחייא, אחד האנוסים האלה, שבעלותו לגרדום ברך את ברכת "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על קידוש השם".