תוכן המאמר:
אישיותו של המורה האם מותר למורה לקבל שכר תמורת עבודתו? האם המלמד פטור ממסים? השכלתו ויכולתו החינוכית של המלמד הידע וכושר ההוראה של המלמדים הפיקוח על המלמדים מצבו הכלכלי של המלמד תנאי עבודתו ושכרו של המלמד מועד התשלום בעיות מיוחדות ולא צפויות שהתעוררו ביחסים שבין בעל הבית למלמד משכורתו של המלמד כמה השתכר המלמד? הקשר בין המורה לתלמידו על הכאת תלמידים בידי מלמדים המורה המחנך החינוך הממוסד והחינוך הפרטי תקציר: המלמד בימי הביניים: מעמדו, משכורתו ותנאי עבודתו. מילות מפתח: מלמד, חדר. |
"אני גרשם הח"מ אשיב לשואליי דבר מאשר הראוני מן השמים: צריכים להיות נאמנים מלמדי תינוקות וסופרים לעשות מלאכתם באמונה וצדיקים במעשיהם, ומי שמלאכתו באמונה, זוכה הוא להיות בישיבה של מעלה, ואינו מט לעולם, שכן אמר דויד ברוה"ק (תהלים ט"ו א, ב): 'ה', מי יגור באוהלך וגו" וכל שכן מלאכת מלמדי תינוקות, שהיא מלאכת שמים, שצריכים להיזהר במלאכתם, ואם עושין כן, עליהם הכתוב אומר 'ומצדיקי הרבים וגוי (דניאל י"ב, ג)."כ-200 שנה לאחר ר' גרשום כותב ר' יצחק ב"ר משה במאה ה-13, בפתיחה לספרו הגדול, "אור זרוע",5 בבואו לדרוש את אותיות ה-א'-ב', באות ל' (מלשון לימוד):
"למד תורה מפי מלמד נאמן. שצריך ללמוד תורה מפי תלמיד חכם, שדומה למלאך בטהרה ובמעשים טובים, ונאמן בתורתו, שנאה דורש ונאה מקיים. וזהו שאמר הכתוב: 'כי שפתי כוהן ישמרו דעת וגו'.' ובפרק "אלו מגלחין" (מו"ק ט', ע"ב) אומר רבה בר בר חנה: 'אמר ר' יוחנן... אם דומה הרב למלאך ה' צבאות, יבקשו תורה מפיהו וכו'.'"כמו ר' גרשום מאור הגולה, כך גם ר' יצחק ב"ר משה תובע את "נאמנותם" של המלמדים. נאמנות זו מתבטאת אצל בעל או"ז בצורה קונקרטית! על המלמד להיות בריא, עירני ורענן בשעת מילוי תפקידו:
"ובירושלמי דזרעים אמר, שאסור למלמד ליקץ בלילה יותר מעונתו, מפני שלמחר עצל ללמוד, וגם אין לו לעצור במאכל ובמשתה, אם הוא בפרנסת עצמו (כשאוכל על שולחנו הפרטי), מפני שלא יוכל לטרוח וללמד... וכל המשנה, ידו על התחתונה, ומעבירין ליה."6לדעת ה"אור זרוע" השמירה על כושרו המלא של המורה היא תתץ. נאי בל יעבור - עד כדי העברתו מתפקידו אם יזלזל בכך.
"מה שנוהגין עכשיו ללמוד תורה בשכר, אם אין לו במה להתפרנס, שרי. ואפילו יש לו, אם הוא שכר בטלה ועוד קטנים, שרי, מטעם שימור ושכר פיסוק טעמים. "10מדברי התוספות נשמע, שהמנהג ללמד תורה בשכר לא היה חדש, ובעלי התוספות רק נזקקו לחזקו על ידי נימוקים המעוגנים בהלכה: "מה שנוהגין עכשיו ללמוד...." הדברים גם נפסקו להלכה ב"טור" בשם הרא"ש בצורה מפורטת יותר11
"וכתב אדוני אבי, הרא"ש ז"ל: ומה שנהגו האידנא ללמד בשכר, אם אין לו במה להתפרנס, שרי. ואפילו אם יש לו, אם הוא שכר בטלה, דמוכח שמניחו מכל עסקיו ומשאו ומתנו, שרי. וללמד לקטנים שרי, משום שכר שימור תינוקות ושכר פיסוק טעמים."אף ר' משה מקוצי, בעל "ספר מצוות גדול" (הסמ"ג), בבואו לדון בנושא נטילת שכר עבור הוראת תורה, מביא את מגוון המקורות מן הספרות התלמודית - מהבבלי, מהירושלמי ומהפסיקתא - ומרכיבי ה"היתר" הם שכר בטלה, שימור תינוקות או שכר פיסוק טעמים.12
"...ובכ"ז לא ציווה לעבוד חינם, לבלתי ימשכו ידיהם, ונמצא העבודה בטלה, וקבע שכר לכוהניו חלף עבודתם, וכתב בתורתו, כי שכר הוא לכם..."14דברי ר' אליעזר מביהם נכתבו כתשובה לדברי ר"י החסיד, שהתנגד מטעמי חסידות שהמשרתים בקודש, ובתוכם המלמדים, ייטלו שכר מקופת הציבור.15
"כתב מהר"מ זצ"ל, דכפינן ליה ללמדם, או לשכור להם מלמדים, דמאי שנא האי עשה ד'ולימדתם אותם את בניכם' משאר עשה דכפינן ליה..."18לאור הדברים הללו היינו מצפים ליחס שונה מצד ההורים לעבודתם של המלמדים, ליחס שהיה מתבטא לפחות בשכר הוגן, המשתלם בזמן, בלי שיצטרך המלמד "לעכב הספר שלומד בו בשביל שכירתו כשעבר זמנו"19
"הציבור חייבים להושיב מלמדי תינוקות ביניהם מתקנת יהושע בן גמלא... וכיוון שחובה זו מוטלת על הציבור להושיב מלמד תינוקות כמו שהיא חובה עליהם להעמיד שליח ציבור להוציא הרבים ידי חובתן לכל דבר שבקדושה, אם כן, מאותו דין שהחזן פטור, אע"פ שמדין ת"ח לא היה פטור...מאותו דין עצמו המלמד פטור..." 21אצל התשב"ץ מעמדו של המלמד איתן, שהרי בתור נושא משרה שהציבור נצטווה על איושה מן הדין שיהיה גם פטור ממסים, ואילו באשכנז נדון המלמד כשכיר בין שכירים, בתוספת הבלטת המיוחד שבתפקידו, והגנה מיוחדת על מעמדו ההלכתי והחברתי מפני אלה המנסים להשוותו אך ורק לפועל ולא ליותר מזה.
"...לומר לך, אם המלך מטיל מס על העיר, בני העיר ייתנו, ות"ח, שעוסקים יומם ולילה, לא ייתנו עמהם דבר.26מתברר שבתור כלל לא נכנסו מלמדי תינוקות לדעת בעל "ספר חסידים" למסגרת "העוסקים בתורה יומם ולילה", אלא אם כן הם עוסקים בתורה יומם ולילה לאחר שעות ההוראה. מה עוד שלעתים קרובות שלחו המלמדים את ידיהם בעבודות צדדיות לצורך השלמת משכורתם הדלה. על כן, לא הייתה כל סיבה לדעת "ספר חסידים" לפטרם מן המסים, אף שלעיסוקים הנוספים של המלמד ניתנה לגיטימציה מצד גדולי ישראל עוד מימיו של רבנו גרשום מאור הגולה, וזאת, כמובן, בתנאי שהמלמד אכן יהיה נאמן:
"ואם נוהגין שאר מלמדי תינוקות להתעסק בצורכי עצמן, לפי שעה אף זה מתעסק ואינו יכול לעכב עליו... וזה ראובן כתב לעצמו ספרים בשעה ששאר מלמדי התינוקות עוסקים בענייניהם, הרשות בידו"27.ולא רק בכתיבת ספרים שלחו המלמדים ידיהם. אנו שומעים גם על מלמד שהיה מלווה בריבית28 ועל אחר שנשא ונתן במסחר,29 ו"כתיבת הספרים" (סת"ם), או העתקת כתבי יד, היו נפוצים בקרב המלמדים.30 בדרך כלל לא היה בדעת חכמי אשכנז לאסור על המלמד לעבוד עבודה נוספת, פרט למלמדים שהעבודה הנוספת עלולה לפגוע בכושרם המקצועי וביכולתם ללמד מתוך עירנות. ומאחר שהדבר אינו ניתן תמיד להוכחה, אוסר מהר"ם מרוטנבורג (במקרה אחד) לכתוב לאחרים, או לעצמו:
"... מכאן שמעינן דבעל הבית יכול למחות ביד המלמד שלא ישכים לכתוב לאחרים, או לעצמו, כי יאמר לו לא תוכל ללמוד ביום."ובדומה לרבו, בעל ה"אור-זרוע"31 מזכיר מהר"ם גם את הירושלמי במס' דמאי (פ"ז, ה"ג), ומסיק: "משמע משם שמלמד אסור להתענות."32
"על המלמדים שלא יעשו שום מלאכה ולא סופרות במעמד תלמודם, פן יבטלו מתלמודם ולא יוכלו למלאת חוקם."33כאן המקום לציין את יחסו החשדני של ספר "חוקי התורה" כלפי המלמדים. לדוגמה:
"חוק חמישי להעמיד משגיח על התלמידים לתת שיעור על תלמודם ולראות פיקחות הנערים ועצלנותם, כי המלמדים דומים לפועלים השואפים תמיד כי יינטו צללי ערב ..וזה המשגיח נקרא למלמדים34"...דעה דומה, לא חיובית, על המלמדים אנו מוצאים גם באחת מתשובות הרמב"ם. הרמב"ם נשאל בדבר מלמדי תינוקות, שמניחים מלאכת שמים והולכים להעיד עדות בכספים, לא בחינם; האין מלאכתם רמייה?35 והוא משיב
"ואלו מלמדי תינוקות שבאלו הימים כמה בטלות מבטלים בכל יום בדברים בטלים, ותמיד הם עוברים, והלוואי שלא ייבטלו מלאכתם, אלא להעיד בלבד בחינם."36על יחסם של חכמי אשכנז למלמד ניתן ללמוד בעיקר ממה שנכתב בספרות המוסר והדרוש, ובמיוחד מבית מדרשם של חסידי אשכנז. מעניינת דעתו של ר' אליעזר ממיץ, כפי שהיא מובאת ב"ספר יראים":37
"... 'ולימדתם אותם את בניכם', ולא בניו דווקא, קאמר קרא, אלא כל מי שילמוד אדם תורה, הרי הוא מקיים 'ושיננתם לבניך' כדכתיב: 'ושיננתם לבניך' אלו תלמידיך..."38אין ספק שדברי ר' אליעזר ממיץ (הרואה בכל יהודי המלמד תורה, גם אם אינו ת"ח, מקיים מצוות "ושיננתם") עודדו רבים להצטרף למשפחת המלמדים.
"אל ייתן אדם את בניו לפני כעסנים ללמדם, כי יכום, או יענישום."40בעניין העבודות הנוספות של המלמד אין בעל "ספר חסידים" דן בכלל, ולכן לא נוכל לדעת את עמדתו בנדון. השאלה שתישאל היא האם יש לראות בהעדר דיון בנושא השלמה ועצימת עיניים, או שמא היה ברור לו שעבודה נוספת אסורה על המלמד, ולכן לא הזכיר את הדבר. לדעתי, גם אם לא נאמרו הדברים מפורשות, ניתן להניח שבעל "ספר חסידים" התנגד שהמלמד יעסוק בדברים נוספים העלולים להפריע לו בתפקידו, שהרי בעניין דומה כותב בעל "ספר חסידים":
"יש אדם שבני אדם רגילים אצלו, אל ישכור עצמו ללמוד תינוקות, כי יבואו אצלו ולא יעסוק בטוב בהן."41גם ידידיו של המלמד מוזהרים מלהפריע לחברם העוסק בהוראה:
"אל ילך אדם לדבר עם מלמד תינוקות בשעה שהוא מלמדם, פן יבטלנו בדבריו."42לדעת בעל ספר "אור-זרוע" אין למלמד זמן פנוי השייך לעצמו. אף הלילות אינם שייכים לו בלבד, ואין הוא רשאי לנצלם, פרט למנוחה. ולכן אסור לו
"ליקץ בלילה יותר מעונתו, מפני שלמחר עצל ללמוד."43גם מלימוד תורה בשעות הבוקר המוקדמות המלמד מנוע, על פי "ספר חסידים":
"ואל יאמר אדם: הואיל ואני מלמד ילדים ביום, אשכים ואלמד לעצמי, מפני שנמצא ישן בלימוד תינוקות וקיבל שכר על מנת ללמדם בטוב."44לדעתו יש כאן מעילה באמון וגנבת דעת, שכן אם המורה לא יהיה רגוע ונינוח, הוא לא יוכל "ללמדם בטוב". תביעתו המוסרית של בעל "ספר חסידים" מקיפה את כל השכירים, והמלמד בראש:
"והמלמד והסופר ופועלים אסורים לסגף, שימעטו במלאכתם."45קשה להעריך באיזו מידה יושמו כל ההוראות שבספרות חסידי אשכנז הלכה למעשה, אך לעומת זאת, עלינו לקחת בחשבון, שהוראות והדרכות אלו הופנו לעברם של יהודים באשכנז, שבחלקם קיבלו על עצמם אם לא את כל ההוראות לפחות חלק מאותן דרישות והוראות שהורו הרבנים מבית מדרשם של חסידי אשכנז וחכמיה. הוראה מעין זו, האוסרת על המלמד להשכים וללמוד תורה מן הנימוק "הואיל ואני מלמד ילדים ביום אשכים ואלמד לעצמי" - הוראה כזו גם מוכיחה ומדגישה את גודל מעלת לימוד התורה אצל חסידי אשכנז. מטרתה של הוראה זו לרסן את רצונו העז של החסיד ללמוד תורה בגלל ערך מוסרי נעלה לא פחות, והוא היושר והנאמנות במילוי תפקידו כמלמד.
"...ושוב מצאתי תשובה אחרת על המלמד, שעד אחד מעידו שלא ידע ללמוד את הנערים, ויש למלמד לישבע שידע באותה פעם ללמוד הנער, ויישבע להכחיש העד ונוטל."לעתים הצליח האב למצוא מלמד טוב יותר באמצע תקופת השכירות, שכירות שאולי נכפתה על האב בלית בררה, והשאלה שהתעוררה הייתה: האם האב יכול לפטר את המלמד הקודם: "וששאלת מי ששכר מלמד לבנו ללמדו שנה אחת ובתוך השנה מצא טוב ממנו, אם יש להוציא מן הראשון לתת לו."49 התשובה איננה מפרטת את סיבת הרצון להחליף את המלמד, מה בעצם לא מצא חן בעיני האב: האם ידיעותיו הדלות בתורה, או שמא נמצא פגם ביראת השמים שלו, או שמא נתגלה הרב ככעסן, שהכה לפעמים את תלמידו50. גם "ספר חסידים", בבואו להדגיש את חומרת הלבנת פני חבר. משתמש בסיטואציה מעולם המלמדים, המעידה בעקיפין על מציאות עגומה של השכלה חסרה:
"שני יהודים שמעו מלמד אחד שלימד לתלמידיו תיבה אחת בטעות. אמר אחד לחברו: אמור לו טעות למדת. אמר חברו: אם אתה גס בו שלא תלבין פניו, אמור לו. ואם לאו, אל תשפוך דמו."51לעתים, בצוק העתים, נאלצו גם תלמידי חכמים לעסוק במקצוע המלמדות, ללא הכשרה מתאימה. היו שניסו את מזלם בהוראה, אף שחסרה להם ידיעה אלמנטרית בהוראת הקריאה ובהקניתה ("עברי"). נגד אלה פונה בעל "ספר חסידים":
"כתב הטור: אם יש כאן ב' (מלמדים) - האחד קורא הרבה, ואינו מדקדק עמהם להבינם על נכון, והאחד אינו קורא כל כך, אלא שמדקדק עמהם להבינם יותר - לוקחים אותו מלמד שמדקדק יותר."53לעומת זאת, הרמב"ם מבחין בין מלמד "שאינו מהיר לקרות ולדקדק" לבין מלמד "שהוא מהיר ממנו, בין במקרא בין בדקדוק" 54 לדעת הרמב"ם, ההבדל בין שני המלמדים הוא "במהירות", שניתן אולי לתרגמה לכשרון הדידקטי, אך בשום פנים לא בהוראה שגויה, כלשון הטור: "שאינו מדקדק עמהם להבינם על נכון".
"הנה ברוב המקומות שבפולין ורוסיא ואונגריא, שאין שם לומדי תורה, מתוך דוחקם ושוכרים להם אדם מבין מאשר ימצאו, והוא ש"ץ ומו"ץ ומלמד." 55המחסור בתלמידי חכמים ובמלמדים הגונים הוא שגרם לשכירת מלמדים "בדיעבד". אמנם בתשובה שלפנינו מדובר על פולין, על רוסיא ועל אונגריא, אך אין זה מן הנמנע שגם באשכנז היו מקומות שהמצב לא היה שונה בהם. ממקור מאוחר יותר (מן המאה ה-15) אנו למדים על שכירת מלמדים זולים, או קרובי משפחה, שלא התאימו במיוחד לתפקידם: "לעולם ישכור אדם הטוב שבמלמדים לבנו, ואל ילך אחר קרבה או אחר מיעוט שכר."56 הוראה שגויה נחשבת בסופו של דבר ל"דבר האבד". לדעת מהר"ם, בגלל אי ידיעת החומר, או בגלל הוראה לא נכונה, "בשיבוש", ניתן לפטר את המורה ללא אזהרה מוקדמת. וכך כותב מהר"ם על פי הגמרא:57
"האי שתלא טבחא ואומנא ומקרי דרדקי, כמותרין ועומדים הם ומסלקינן להו בלא אתרייתא."
"כללא דמלתא: כל פסידא דלא הדר כמותרה ועומד הוא, אלמא חשבי ליה לתלמודא תוך דבר האבד כשאינו לומד כדין...דלא חשוב ליה דבר האבד, אלא כשמלמד בשיבוש וטעמא שבשתא כיוון דעל על58".
"'סופר מתא': מלמד תינוקות העיר ומושיב מלמדים תחתיו, והוא מורה את כולם איך יעשו."האם ראה רש"י לנגד עיניו "סופר מתא" אשר הדריך מורים בעבודתם? ואולי סבר רש"י שתפקיד כזה אכן נחוץ במערכת החינוכית? בניגוד לדעתו של מוריס,62 נראה לי שרש"י מתאר כאן מציאות קיימת בסביבתו, המתוארת בלשון הווה ("מלמד", "מושיב", "מורה"), מציאות שרש"י לא הכירה מן התלמוד, אך הייתה ידועה בימיו, והוא כינה אותה בלשון הגמרא, "סופר מתא".
"חוק חמישי להעמיד משגיח על התלמידים לתת שיעור על תלמודם ולראות פיקחות הנערים ועצלנותם, כי המלמדים דומים לפועלים השואפים תמיד כי יינטו צללי ערב."63מן החוק החמישי משתמע שתפקיד הקהל היה למנות משגיח שידאג לתלמידים בכך שיקבע את זמן לימודיהם ויבדוק את הישגיהם. אך בו זמנית היה משגיח זה בודק בעקיפין גם את תפקודם של המורים, אם אכן הם עמדו בדרישות ומילאו את תפקידם כראוי, "כי המלמדים, כידוע, דומים לפועלים השואפים תמיד כי יינטו צללי ערב".
"אין לך עניים סופחים ומלמדי תינוקות אלא משמעון, כדי שיהיו נפוצים..."המלמד היה, סמל למעמד המשתכר מעט, כפי שהדבר משתקף בתשובה אחת מאותם, ימים:
"על שלושה אחים, והאחד אין לו כלום, אלא מה שנשתכר בלימוד, והשני יש לו י"ד זקוקין, והשלישי אינו כאן, והוא עשיר, ויש להם אם זקנה ותובעת מהם פרנסה, והיא ענייה."68וכאן המקום להזכיר, שמשכורתו של המלמד הייתה תלויה, בדרך בלל, ביחס שבין ההיצע לביקוש: בזמן שהיו המלמדים מעטים, עלה שכרם, וההפך קרה, כשהיה שוק מוצף מלמדים. מצב משתנה זה מתואר היטב בדבריו של ר' יצחק ב"ר שמואל מבעלי התוספות (הר"י הזקן): "מלמד תינוקות שחזר בו בשעה שאין בני אדם מצויים לשכור, ויצטרך התינוק ליבטל זמן מרובה בשביל כך, יש לחשבו 'דבר האבד', וידו על התחתונה... אבל עכשיו, שמצויים העוברים והשבים החפצים להשכיר עצמם למלמדים, ולא יצטרך התינוק ליבטל רק דבר מועט, אין כאן דין 'דבר האבד', כיוון שידוע שיימצא מלמד בקרוב."69
"במקום שאין מספיקין במה שנותנים למלמדים... ייקחו משאר הקדשות... וייתנו למלמדים."תקנה זו חלה גם על קהילות גדולות יותר ועשירות יותר71
"מלמד תינוקות, אם שכרוהו ללמוד כל הספר או חציו, ולא קבעו לו זמן ללמוד בו, ויכול להתבטל כשהוא רוצה, אז הוא חשוב כקבלן."76ובתשובה אחרת:
"ואם קבלן הוא, שקיבל עליו ללמוד מסכת לנער או לכתוב ספר קבלנות, אין יכול לחזור."77ושם, בסימן תע"ז, "אם שכרוהו ללמוד כל הספר", הכוונה כנראה לספר אחד מכ"ד ספרי התנ"ך. המנהג לשכור מלמדים בקבלנות, בעיקר להוראת ספרי המקרא, היה נפוץ בצפון צרפת ובגרמניה.