תוכן השער: הקדמה [באור פרשת שמע ישראל] והפרק הזה כולל עשרה עניינים: [עשרת מרכיבי הייחוד] פרק א [הייחוד: השוואת הלב והלשון] פרק ב אך על כמה פנים מתחלק ייחוד הבורא? פרק ג [חובה לחקור על הייחוד] פרק ד אך איך דרך המחקר על אמיתת הייחוד? פרק ה [שלוש הקדמות להוכחת קיום בורא לעולם] [בירור הקדמה ראשונה] ובירור ההקדמה השניה ובירור ההקדמה השלישית פרק ו [כיצד נשתמש בשלוש ההקדמות?] [העולם הזה נעשה במקרה] פרק ז אך הראיה שהבורא יתברך הוא אחד וצריך שנבאר אמיתת אחדותו משבעה פנים: ואילו היה לעולם יותר מבורא אחד [הבורא אחד] [ואם הבורא יותר מאחד?] [אחדות הבריאה מעידה על בורא אחד] פרק ח אך ביאור אופני האחד האמיתי והאחד העובר [האחד המקרי] [האחד האמת] פרק ט [ראיה שהבורא אחד אמת] פרק י [מידות האלוהים] [האל נמצא] [האל קדמון] [האל אחד] [הנמצא תדיר, הוא אחד-אמת וקדמון] [מידות האלוהים] [תארי האלוהות לפי יכולת השומע] [הגשמה] [שמות האלוהים] [מקורות הדעת ודעת האלוהים] [ידיעת ה' מסימני מעשיו בעולם] [תכלית ידיעת ה' - להודות בשכלותנו בהבנת עצם כבודו] [השכל - הוא הנותן כוח לחושים] [יש לבקש מציאות ה' מצד סימני מעשיו] אך מפסידות הייחוד בלב שלם הרבה |
'וקשרתם לאות על ידךוהם תפילה של יד ותפילה של ראש והמזוזה. וכולם גורמים לזכור את הבורא ולאהבו בלב שלם ולכסוף לו.
והיו לטוטפות בין עיניך
וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך'
ואמת אמר הפילוסוף, באומרו:ובעבור זה מתחלק הייחוד כפי התחלקות דעות בני אדם ויתרון הכרתם על ארבעה חלקים.
לא יוכל לעבוד עילת העילות ותחילת ההתחלות,
אלא נביא הדור בטבעו, או הפילוסוף המובהק,
במה שקנהו מן החכמה.
אבל זולתם, עובדים זולתו,
מפני שאינם מבינים נמצא אלא מורכב.
והוא כעיוור הנמשך אחרי פיקח, ואפשר שיקבל ממקבל כמותו.וכן המייחד מצד הקבלה, אין בוטחין בו שלא יבוא לידי שיתוף, שאם ישמע דברי המשיגים וטענותם, אפשר שתשתנה דעתו ויטעה, ולא יכיר.
והוא כחברת עיוורים, שם כל אחד מהם ידו על שכם חברו,
עד שהגיעו אל הפיקח אשר בראש החבורה, שמנהיגם.
שאם יפשע הפיקח הזה בהם, ויתעלם מהם, ולא יזהר בשמירתם,
או אם ייכשל אחד מהם או יקרהו מקרה -
יקרה לכל המקרה ההוא, ויתעו מני דרך,
ואפשר שיפלו בבור או בגומץ,
או שייכשלו בדבר שימנעם מלכת.
וזה דומה לפיקח שהוא הולך בדרך,כמו שאמר הכתוב (קהלת י) עמל הכסילים תייגענו, אשר לא ידע ללכת אל עיר.
והוא רוצה ללכת אל ארץ רחוקה,
והדרך מתחלקת לדרכים רבים מסופקים,
ואינו יודע ומכיר הדרך הנכונה אל העיר אשר שם מגמתו אליה,
אע"פ שהוא יודע אותו הצד ואותה הפיאה.
והוא יגע למאוד, ואיננו מגיע אל חפצו, מפני שאינו יודע הדרך.
והוא דומה לחולה שהוא בקי בחוליו ובדרך רפואתו,וכבר חייבתנו התורה בזה.
סמך על רופא שמרפא אותו בכמה מיני רפואות,
והוא מתעצל לעיין בחכמתו וסברתו ברפואות הרופא,
לדעת אם הוא מתעסק בענייניו על דרך נכונה אם לא,
והיה יכול לעמוד על זה מבלי דבר שימנעהו.
אם שהמציא הוא את עצמו,וכל מה שנחשוב עליו שהוא עשה את עצמו, לא ימלט גם כן מאחד משני דברים:
או שהמציא אותו זולתו.
אם שעשה את עצמו קודם הוויתו,ושניהם אי אפשר. כי אם נאמר שעשה את עצמו אחר הוויתו, לא עשה כלום, שלא היה צריך לעשות עצמו, מפני הקדמת הוויתו למעשהו, אם כן לא עשה כלום.
או אחר הוויתו.
ונמנע שיהיה הדבר עושה את עצמו בשום פנים.
והתבררה ההקדמה הראשונה אשר הקדמנו:
וכבר חשבו קצת הפילוסופים,ודומה לזה מה שכתב דוד עליו השלום (תהילים קד) עושה מלאכיו רוחות משרתיו אש לוהט. ובזה ראיה על המחשבה הזאת, ואיננה תולדה חמישית כאשר חשב אריסטו.
כי הגלגלים והכוכבים והאישים העליונים
הם מתולדות האש.
ואילו בעל המאמר הזה שומע אדם, שיאמר במאמרו בגלגל אחד של מים, שהוא מתגלגל להשקות חלקה אחת של שדה או גינה, וחושב כי זה נתקן מבלי כוונת אומן שטרח בחיבורו והרכבתו, ושם כל כלי מכליו לעומת התועלת, היה לו להפליא ולהגדיל הרבה עליו, ולחשוב אותו בתכלית הסכלות, וימהר להכזיבו ולדחות מאמרו.וכיון שידחה המאמר הזה בגלגל קטן ופחות ונבזה, שנעשה בתחבולה קטנה לתקנת חלקה קטנה מהארץ, איך יתיר לעצמו לחשוב במחשבה הזאת בגלגל הגדול הסובב את כל הארץ וכל אשר עליה מן הברואים. והוא בחכמה תקצרנה דעות כל בשר ושכלי המדברים להשיג הוויתה, והוא מוכן לתועלת כל הארץ וכל אשר עליה. ואיך יוכל לומר שיהיה מבלי כוונת מכווין ומחשבת חכם בעל יכולת?!
והלא תראה אם יישפך לאדם דיו פתאום על נייר חלק,וכיון שזה בעינינו דבר שאי אפשר להיות בצורות רשומות בהסכמת דעתנו, איך יוכל לומר בדבר שמלאכתו יותר דקה, ותיקונו יותר רחוק ועמוק בעינינו עד אין תכלית, שיהיה מבלי כוונת מכווין וחכמת חכם ויכולת יכול.
שאי אפשר שיצטייר ממנו עליו
כתב מסודר ושיטות נקראות כמו שיהיה בקולמוס.
ואלו הביא אדם לפנינו כתב מסודר,
ממה שאי אפשר להיות מבלי מיצוע קולמוס,
ואומר כי נשפך הדיו על הנייר, ונעשתה צורת הכתב עליו מעצמה,
היינו ממהרים להכזיבו על פניו, שאיננו נמלט מכוונת מכווין.
וכבר אמר הפילוסוף, כי סוגי הסוגים הם עשרה, והם:וכאשר נחקור על עילות אישי מיני עשרת הסוגים האלה, נמצאם חמש:
עצם, וכמה, ואיך, ומצטרף, ואנה, ומתי, ומצב, וקניין, ופועל, ונפעל.
התנועה,וכאשר נחקור על עילות היסודות הארבעה, נמצאם:
והיסודות הארבעה, שהם: האש, והרוח, והמים, והעפר.
החומר והצורהוכאשר נחקור על עילתם יהיה מספרם פחות מהם, והוא -
והם שניים.
רצון הבורא יתברך.ואין מספר פחות משנים, אלא אחד. אם כן הבורא יתברך אחד על כל פנים.
ואמר הפילוסוף:ורצה לומר, כי החכמה בקטן ובגדול מחלקי העולם מתדמה ושווה.
אין במה שברא האלוהים יותר נפלא ממה שברא.
והדמיון, כי בעת שנראה כתב שווה בחיבורו, וצורות המכתב אשר נכתב בו צורה אחת,וכן נאמר בבורא יתעלה. כי מפני שהיו אותות החכמה בבריאותיו מתדמות ושוות, הוצרכנו להאמין כי בורא אחד בראם, שאי אפשר למציאות המחודשים מבלעדיו, ושאיננו דבר נראה בעצם ובמקרה.
יעלה בדעתנו מיד כי כותב אחד כתבו וחיברו. כי הכתב לא ייתכן בפחות מכותב אחד.
ואלו היה יכול להיכתב בפחות מכותב אחד, היינו חושבים כן.
ואע"פ שאפשר שיכתבנו יותר מאחד, אין ראוי להעלות על דעתנו כן, אלא בראייה שתעיד על בירור הדבר, מהתחלף צורת המכתב במקצתו והדומה לזה.
ואם היה הדבר כן, אין אנו צריכין לדעתו פנים בפנים, אם אי אפשר לעמוד עליו מן הצד הזה. ועמדו לנו הראיות עליו ממעשהו בסידור כתיבתו במקום ראותנו אותו.
וידענו ידיעה ברורה כי כותב אחד נמצא יודע מכתב ויכול לכתוב, כתבו, ולא השתתף בו עמו זולתו, מפני סדר חיבורו והשוואתו.
מפני שמעשה שני עושים מתחלף, ואיננו שווה ומסודר על ערך אחד ומשתנה בתקונו ותכונתו.
וכל נפרש - מוגבל;ומי שחושב כי הבורא יותר מאחד, מצריך שיהיה מחודש. וכבר הקדמנו כי בורא העולם קדמון, והוא עילת העילות ותחילת התחילות, והוא על כל פנים אחד.
וכל מוגבל - יש לו תכלית;
וכל אשר יש לו תכלית - מחובר;
וכל מחובר - מחודש;
וכל מחודש - יש לו מחדש.
האחדות היא אשר בה יאמר לכל דבר - אחד.רצונו לומר, כי האחדות קודמת לאחד בטבעה. כאשר נאמר כי החום קודם לכל דבר חם. ולולא האחדות לא היה נאמר על דבר מן הדברים "אחד".
וכל חלש - יש לו תכלית לכוחו ולעצמו;אם כן החלש אי אפשר שיהיה קדמון, מפני שהקדמון לא תקצר ידו מדבר, ולא יצטרך לעזר זולתו.
וכל אשר יש לו תכלית - יש לו גבול;
וכל אשר יש לו גבול - מחובר;
וכל מחובר - מחודש;
וכל מחודש - יש לו מחדש.
אין טוב ברבות הראשים, אך הראש האחד.ואמר שלמה (משלי כח) בפשע ארץ רבים שריה וגו'.