![]() שלושת חלקי המכחה אך חכמת התורה מתחלקת לשני חלקים חובות האברים יחלקו לשני חלקים שלושה סוגים בספרים שנתחברו על המצוות חכמת חובות הלבבות לא זכתה לספר חובות תובבלה מן לכשה חובות הלבבות מן הכתוב חובות הלבבות מן הקבלה מדוע לא נכתב ספר על חובות הלבבות? אולי אין החובה תמידית? אולי אין החובה נפרטת למצוות רבות? אולי החובה ידועה לכל ואין צורך בספר? האם הקבלה תבוא במקום העיון? שילוב הקבלה עם העיון חקירת חכמת המצפון הקדמונים עסקו בחובות עצמם ולא בדינים נדירים מצוות הלבבות - היות תוכו כברו על כתיבת הספר הזה היסוסי המחבר שיטת הספר מבנה הספר חתימה שערי הספר הזה על סדריהם. |
![]() באור פרשת שמע לארשי והפרק הזה כולל עשרה עניינים: עשרת מרכיבי דוחייה ![]() הייחוד: השוואת הלב והלשון ![]() אך על כמה פנים מתחלק ייחוד הבורא? ![]() חובה לחקור על הייחוד ![]() אך איך דרך המחקר על אמיתת הייחוד? ![]() שלוש הקדמות להוכחת קיום בורא לעולם בירור הקדמה ראשונה ובירור ההקדמה השניה ובירור ההקדמה השלישית ![]() כיצד נשתמש בשלוש ההקדמות? העולם הזה נעשה במקרה ![]() אך הראיה שהבורא יתברך הוא אחד וצריך שנבאר אמיתת אחדותו משבעה פנים: ואילו היה לעולם יותר מבורא אחד הבורא אחד ואם הבורא יותר מאחד? אחדות הבריאה מעידה על בורא אחד ![]() אך ביאור אופני האחד האמיתי והאחד העובר האחד המקרי האחד האמת ![]() ראיה שהבורא אחד אמת ![]() מידות האלוהים האל נמצא האל קדמון האל אחד הנמצא תדיר, הוא אחד-אמת וקדמון מידות האלוהים תארי האלוהות לפי יכולת השומע הגשמה שמות האלוהים מקורות הדעת ודעת האלוהים ידיעת ה' מסימני מעשיו בעולם תכלית ידיעת ה' - להודות בשכלותנו בהבנת עצם כבודו השכל - הוא הנותן כוח לחושים יש לבקש מציאות ה' מצד סימני מעשיו אך מפסידות הייחוד בלב שלם הרבה |
![]() בביאור אופני הבחינה בברואים ורוב טוב האלוהים עליהם. ![]() מהות הבחינה ![]() אך אם אנו חייבים לבחון בברואים אם לא מן המושכל ומן הכתוב - ומן המקובל ![]() אך איך אופני הבחינה בברואים וסימני החכמה בכל זה על שלושה עניינים: ![]() אך כמה סימני חכמה בברואים אשר נוכל לבחון בהם? ![]() אך איזה מין קרוב אלינו ואנו חייבים לבחון בו יותר חסד האלוהים במבנה גוף האדם חסד האלוהים במבנה כוחות הנפש חסד האלוהים בתבונה שנתן לאדם אך הבחינה בשאר מיני החיים והנהגתם ומחיתם התורה - הגדולה שבטובות הבורא הסכמות חברתיות בענייני שלטון וכספים דברים הדרושים לקיום האדם ![]() אך מפסידי הבחינה והדברים התלוים בה |
![]() בביאור אופני חיוב קבלת עבודת האלוהים יתברך אופני הטובה של האלוהים חמשת אופני טובת בני אדם ותחילתם טובת האב על בנו אבל טובת האדון על עבדו אבל טובת העשיר על הרש לקבל שכר שמים אבל טובת בני אדם קצתם אל קצתם אך טובות החומל על העני הכואב לו המיוחד בטובות ה' לאדם ויראה לך זה בשלושה עניינים נושאי השער ![]() הצורך בהערה על עבודת ה' ![]() חולשת השכל ![]() אך גדר העבודה וביאור חלקיה ומעלות כל חלק מחלקיה והכניעה נחלקת לשני חלקים: כניעה מחמת הערת השכל מעלות התורה ![]() וראוי לנו לבאר צורת ההערה התוריה והתורה חולקת מעשי בני אדם לשלושה חלקים: והצווי מתחלק לשני חלקים. והאזהרה מתחלקת גם כן לשני חלקים: והמותר מתחלק לשלושה חלקים: מעשי בני אדם: ציווי, אזהרה או סיפוק עשר מדרגות בחכמת התורה עשר מדרגות בדעות אנשי התורה על אמונתם ![]() מהי הערה שכלית? החובה לפרוע את החובות לבורא המידות המגונות והכוחות השליליים הטובה שתגיע לנפש בהפרדה מתכונות רעות ![]() עבודה מיוחדת למקבלי טובה מיוחדת חובת העבודה לפי רוב הטובה המידות המונעות את עבודת האלוהים ![]() ומה ששאלת על המעוטה שבעבודות האלוהים ![]() עניין ההכרח והגזרה, והממשלה והחפץ וכבר ארכו מחלוקת החכמים באופני ההפקה בין ההכרח והצדק. ![]() מעמדו של האדם בעולם מעלת העליונים הסובלים מבנה גוף האדם הבוחר בעבודה יעלה במעלות הנבחרים לה' מחלות ומוות ![]() השימוש הנכון במידות |
![]() בביטחון על האלוהים יתברך ועוד, כי הבוטח באלוהים יש לו עליו יתרון בעשרה דברים: ומתועלת הביטחון בה' בעניין התורה אך תועלת הביטחון בעולם ![]() ![]() אך הסיבות אשר בהן ייתכן הביטחון מהבוטח על הברואים הן שבע. ![]() הקדמות לבטחון בה' א. התקבצות שבעה עניינים באלוהים ב. הבורא משקיף על האדם ג. לייחד האלוהים בבטחון ד. שתהיה השגחתו חזקה והשתדלותו גדולה ה. הדרכים להשלים את העולם מדוע האדם צריך לטרוח בעבודה? דרך רשעים צלחה מעט תשובה לשאלת הגמול והצדק האדם אינו צריך לטרוח יותר מדאי ![]() הדברים שחובה לבטוח בהם ודברי עולם הזה יחלקו לשני חלקים: וענייני העולם לתועלות העולם הזה יחלקו לשלושה חלקים: וענייני העולם לתועלות העולם הבא יחלקו לשני חלקים: וענייני העולם הבא יחלקו לשני חלקים: והנה כל הדברים שבוטחים בהם על הבורא יתברך שבעה חלקים: התחומים בהם יש לבטוח בה' א. בענייני גוף האדם ב. בענייני הרכוש ג. משפחה וחברה ד. שמירת המצוות ה. חובות חברתיות ו. הגמול מדוע לא הוזכר העולם הבא במקרא? ז. חסד האלוהים על בחיריו ![]() בין הבוטח לחסר הבטחון ![]() בעלי ה"משכונות" ![]() מפסידי הבטחון דרגות בביטחון |
![]() בביאור אופני חיוב היות כל מעשינו מיוחדים לשמו ולהיזהר מן החונף וראוי עתה שנבאר מענייני ייחוד המעשים לאלוהים שישה עניינים. ![]() מהו ייחוד המעשה לאלוהים? ![]() אבל במה יהיה ייחוד המעשה לאלוהים לבדו. ![]() ![]() מפסידי ייחוד המעשה ויש יתרון לעובד כוכבים על החנף בארבעה דברים: הרהור היצר מתחלק לשני חלקים ![]() היצר עיקשותו של היצר הספקות שהיצר מעלה לנפש אין קיום העולם קדמון שיתוף הבורא אינו צריך לעבודת האדם ספקות באמיתת הנבואה ספקות באמיתת הקבלה חוסר צדק בגמול ספק בקיום העולם הבא להתעצל בעבודת ה' על לימוד ענייני כוכבים ומזלות ספקות לאדם החכם בדעת האלוהים לקבל על עצמו תוספת למצוות דוגמאות נוספות למאבק עם היצר יש לעסוק גם בענייני בני אדם כדאי להתפאר בפני בני אדם טרדות בענייני מסחר להתחזות למי שאינו עובד האלוהים ספקות בענייני הגמול העדר בחירה להתגאות על בני אדם הצלחתך היא פרי השתדלותך בלבד עבודת ה' גורמת להפסד חרטה על המעשה הטוב כדאי ללמוד עניינים אחרים קנאה בחבריך ![]() אבל הזהירות במחשבה ושמירתה |
![]() ![]() הכניעה - שפלות הנפש ![]() שלושה חלקים בכניעה ![]() עשר סיבות לכניעת בני אדם ![]() אבל באיזה עניין חייב להתנהג בכניעה ובשפלות? ![]() אבל אופני קנות הכניעה ![]() אבל המנהגים שראוי לנהוג בהם בעל הכניעה הם עשרה: ![]() חמשת הסימנים של הנכנע ![]() מי קודם - הכניעה או המידות הטובות? ![]() אבל אם יתכן להתקבץ בלב המאמין הכניעה והגאווה אם לא. ![]() תועלת הכניעה בעולם הזה ובבא ואשר בענייני העולם הזה: התועלת בענייני העולם הבא |
![]() בביאור אופני חיוב התשובה וגבוליה, והדברים התלויים בה ואומר תחילה בחיוב התשובה והצורך אליה ![]() ביאור מהות התשובה ![]() אבל חלקי התשובה הם שלושה ![]() במה תהיה התשובה מהאדם? ![]() אבל גדרי התשובה הם ארבעה: והחרטה אות על גנות מעשהו בעיניו והעזיבה אות על בירור אמונתו בגמול ובעונש והתודותו בעונו סבת המחילה לו אבל הקבלה שלא ישנה אות על ידיעתו ברוע מעשהו וגודל חטאו. ![]() מהם תנאי החרטה חמישה ותנאי העזיבה גם כן חמישה אבל תנאי בקשת המחילה כמו כן חמישה ותנאי הקבלה שלא ישנה לעשות מה שהזהיר ממנו הבורא חמישה כמו כן. ![]() אבל אופן ההערה יהיה לאחד מארבעה דברים ![]() מפסידי התשובה ![]() האם ישתווה השב עם הצדיק? ![]() האם תתכן התשובה מכל חטא? בעבירות שבין אדם למקום בעבירות שבין אדם לחבירו ![]() אבל איך אופן התחבולה למי שקשתה עליו התשובה? תוכחה |
![]() ![]() חשבון הנפש - ידיעת האדם את חובותיו ![]() אם חשבון כל בני אדם שווה ![]() שלושים אופני החשבון טובות האלוהים על האדם האדם מאחר להבין את התורה האדם עבד לאלוהים ייחוד הלב לאלוהים התפילה האדם גלוי לפני האלוהים עבודת האלוהים או עבודת היצר? הכרת טובה האדם לא יחיה לעולם מצוות הוכחה בשבח הבדידות מעלות חברת אנשי החסד והתורה תודה על שה' מציל את האדם במה יכול אדם לעבוד את האלוהים? שאיפות למותרות אהבת העולם הזה תגובות לסבל האדם גר בעולם הזה ![]() תועלת חשבון הנפש ![]() מתי יש לערוך את חשבון הנפש? ![]() מנוחת הנפש של המאמין |
![]() בפרישות מן העולם הזה והטוב לנו ממנה ![]() מהי פרישות? אך אופני הצורך אל הפרישות הכוללת ![]() אבל מה גדר הפרישות המיוחדת, מטרת התורה: שלטון השכל בתאווה יישוב העולם וחורבן השכל פרישות יחידים מאנשי התורה ![]() סוגי הפרישות פרישות על פי מסורת התורה פרישות מזוייפת ![]() דמותו של הפרוש ![]() אבל מה שיאות לתורתנו מהפרישות מנהג הפרוש עם בני אדם פרישות מן האסור ומן המותר פרישות מן הדברים האסורים פרישות מן הדברים המותרים ריסון החושים הלשון והשפתיים העיניים האזניים חוש הטעם ריסון הידים ריסון הרגלים החושים כולם אבל הפרישות הנוהגת בפנים השלישיים - ![]() תיאורי פרישות במקרא ![]() אבל ההפרש שבין קדמונינו ובינינו בפרישות הוא - מליצה נמרצת בעניין הפרישות |
![]() באהבת האלוהים השלמה אהבת ה' - המטרה העליונה ![]() אבל מה עניין האהבה באלוהים? הרגשתו של אוהב האלוהים ![]() אבל על כמה פנים תהיה האהבה באלוהים יתברך? כי אהבת העבד באדוניו תהיה לאחד משלושה פנים: והוא שהאוהבים שלושה מינים: ![]() אבל איך הדרך אל אהבת האלוהים יתברך? שני ייחודי הלבבות, ושתי כניעות, ושני חשבונות, ושתי בחינות הפרישות והאהבה ![]() אבל אם האהבה באלוהים היא ביכולת האדם אם לא? האהבה על שלושה פנים: איוב כדוגמה החסידים הראשונים ![]() אבל מפסידי האהבה באלוהים רבים מאוד ![]() אבל אותות האהבה באלוהים מן האוהב והיראה על שני פנים: הנהגתו של אוהב האלוהים "החכות" ![]() אבל מנהגי אוהבי ה' יתברך רבים מספר אינו נכסף לעולם עזבו ענייני עולמם הנהגתם עם הבריות רצונם לקיים מצוות רבות עובדים ה' במצוות שכליות מיוחדות הם קרובים אל הנביאים פועלים על פי השכל והמידות ![]() |