תוכן השער: הקדמה בביאור אופני חיוב התשובה וגבוליה, והדברים התלויים בה ואומר תחילה בחיוב התשובה והצורך אליה פרק א [ביאור מהות התשובה] פרק ב אבל חלקי התשובה הם שלושה פרק ג במה תהיה התשובה מהאדם? פרק ד אבל גדרי התשובה הם ארבעה: והחרטה אות על גנות מעשהו בעיניו והעזיבה אות על בירור אמונתו בגמול ובעונש והתודותו בעונו סבת המחילה לו אבל הקבלה שלא ישנה אות על ידיעתו ברוע מעשהו וגודל חטאו. פרק ה מהם תנאי החרטה חמישה ותנאי העזיבה גם כן חמישה אבל תנאי בקשת המחילה כמו כן חמישה ותנאי הקבלה שלא ישנה לעשות מה שהזהיר ממנו הבורא חמישה כמו כן. פרק ו אבל אופן ההערה יהיה לאחד מארבעה דברים פרק ז [מפסידי התשובה] פרק ח [האם ישתווה השב עם הצדיק?] פרק ט [האם תתכן התשובה מכל חטא?] [בעבירות שבין אדם למקום] [בעבירות שבין אדם לחבירו] פרק י אבל איך אופן התחבולה למי שקשתה עליו התשובה? [תוכחה] |
והדמיון בזה בעניינים הטבעיים, באדם שחלה גופו מחמת המזון, אם מפני שנמנע מאכול מה שיש בו התמדת בריאותו, או מפני שאכל מה שהזיקו והפסיד בריאותו.וכבר דימה הכתוב העוונות במאכל הרע.
וכשיהיה חוליו ממיעוט המזון אשר התמיד בו בריאותו, אופן חזרתו אל הנכונה יהיה בהרבותו ממיני המזונות והרפואות הראויים לטבעו, עד שתשוב אל הגבול השווה.
וכשיחזור אל עניינו הראשון הטבעי, ינהג במזונו המנהג השווה.
ואם יהיה חוליו מפני שהתנהג במה שהזיקו מהמזון, אופן בריאותו יהיה בהישמרו מן המזון ההוא והדומה לו, ולהתנהג במה שהוא הפך מזונו וטבעו, עד שישוב אל העניין השווה.
וכאשר יבריא גופו ויעמוד על הגבול השווה לו, יאכל מן המאכלים השווים בין שני המאכלים, והאמצעיים בין שני המזגים.
כמו שנאמר על קצת החסידיםוכמו הסייגים שציוו עליהם רבותינו זיכרונם לברכה, ואמרו ועשו סייג לתורה.
שהיו פורשים משבעים שערים משערי המותר,
מיראתם שער אחד משערי האסור.
וכבר נאמר אין קטנה בעבירות עם ההתמדה,והוא, שהתמדה מורה על בזותו דבר האלוהים, ושהוא מקל במצוותו והזהרתו, ומזמן עצמו לעונשו.
ולא גדולה בהם עם בקשת המחילה.
הלא תראה החוט של משי, כמה הוא חזק כשיוכפל פעמים רבות, וכבר ידעת כי עיקרו מחלוש שבדברים, והוא ריר התולעת.וכמו כן עניין הקטנות והגדולות בעבירות, עם ההתמדה ובקשת המחילה, ועל כן דימה אותם הכתוב בו.
ונראה החבל הגדול של ספינה, כשמשתמשים בו זמן ארוך, הולך הלוך וחסור, עד אשר יפחת וישוב חלוש מכל חלוש.
וכבר נאמר:כמו שנאמר (ישעיה סה) הנה כתובה לפני.
אל תביט לקטנות מה שעשית,
אך תביט לגדולת מי שחטאתו לו.
ואל תשמח לסכלות בני אדם ברוע מצפונך.
וראוי שתאבל לידיעת הבורא במה שאתה צופן,
והשקפתו על נסתרותיך ונגלותיך,
ושהוא זוכר אותם לך יותר ממה שאתה זוכר,
מפני שאתה תשכח והוא לא ישכח,
ותתעלם ולא יתעלם.
נפשי הכיני צדה לרוב אל תמעיטי,וממפסידי התשובה גם כן שיהיה השב שב מקצת עונותיו, ומתמיד על קצתם. כמו, שיצא מן העבירות שבינו ובין המקום, וישוב מהם, ולא יצא ממה שיש בינו ובין בני אדם מגזל ואונאה וגנבה והדומה לזה.
בעוד בחיים חייתך ויש לאל ידך.
כי רב ממך הדרך,
ואל תאמרי מחר אקח צדה, כי פנה היום,
כי לא תדעי מה ילד יום.
ודעי כי תמול לעד לא ישוב,
וכל אשר פעלת בו שקול וספור וחשוב,
ואל תאמרי מחר אעשה,
כי יום המוות מכל חי מכוסה,
מהרי עשות בכל יום חוקו,
כי בכל יום המוות ישלח חיצו וברקו,
ואל תתמהמהי מעשות חוק דבר יום ביומו,
כי כציפור נודדת מקנה, כן איש נודד ממקומו.
אדם שיש בידו עבירה ומתוודה ואינו חוזר בו,שנאמר (משלי כח) ומודה ועוזב ירוחם.
למה הוא דומה?
למי שתופס שרץ בידו.
אפילו טובל בכל מימות שבעולם לא עלתה לו טבילה.
זרקו מידו עלתה לו טבילה.
וכבר נאמר כי יש חטא שמועיל לשב יותר מכל צדקות הצדיק,כמו שאמר אחד הצדיקים לתלמידיו:
ויש צדקה שמזקת לצדיק יותר מכל חטאות השב:
כשיפנה לבו מן הכניעה, ודבק בגאות ובחונף ואהבת השבח.
אילו לא היה לכם עוון,ובשב כזה אמרו רבותינו זיכרונם לברכה:
הייתי מפחד עליכם ממה שהוא גדול מן העוון.
אמרו לו: ומהו גדול מן העוון?
ואמר להם: הגאות והחונף.
במקום שבעלי תשובה עומדיםוהחלק השלישי שיהיה השב עובר עבירות גדולות, ממצוות לא תעשה שיש בה מיתה בידי אדם וכרת בידי שמים. כחילול השם ושבועת שקר והדומה להם מן הגדולות. ואחר כך שב מטעותו בהם והשלים תנאי התשובה וגדריה.
אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד.
גזל מריש ובנאו בבירה,וממה שתקשה עוד התשובה ממנו, מה שנהג בו האדם עד ששב לו המעשה הרע דבק כהידבק המעשים הטבעיים אשר לא יקל להניחם.
בית שמאי אומרים מקעקע כל הבירה כולה ומחזיר מריש לבעליו,
ובית הלל אומרים אין לו אלא דמי מריש בלבד, מפני תקנת השבים.
כל המזכה את הרבים, אין חטא בא על ידו.ומשיג במין הזה, מי שאפשר לו לצוות בטוב ולהזהיר מן הרע לאנשים תועים, ועכבו מזה ייחול ממונם או יראתם, או בושתו מהוכיח אותם, ותעו לא הורה אותם הדרך הישרה.
וכל המחטיא את הרבים, אין מספיקין בידו לעשות תשובה.
ואמרו: ירבעם חטא והחטיא את הרבים, חטא הרבים תלוי בו.
שנאמר (מלכים א טו) על חטאת ירבעם אשר חטא ואשר החטיא וגו'.
ואלו היה אדם מזהיר אנשי קריה או אנשי מדינה, ויאמר: בני אדם היו נכונים לנסוע לעולם הבא, כי איש אחד יפקד מכם בחודש הזה, ואינני יודע אותו.ואיך לא נהיה כולנו נכונים לו, ואנחנו רואים כי המוות בכל חודש מכלה מספר רב מן החיים. הלא מן הדין עלינו שנירא על נפשותינו בכל חודש, ונחשוב על עניינינו וצידתנו ובית מועדנו קודם עת הצורך אליהם אפילו יום אחד.
האין מן הדין על כל אחד מהם שיהיה נכון למות, מיראה שמא יהיה הוא האיש ההוא?
וכבר המשילו זה הקדמונים, לאדם שהיו בידו דרכמוני כסף, והיה צריך לעבור בנהר גדול. וכאשר עמד על שפת הנהר, השליך הדרכמונים ההם בנהר, מפני שקיווה להפסיק הנהר בהם.וכן בעל התשובה, אשר כילה רוב ימיו בזולת הבורא, כשיחזור בתשובה באחרית ימיו ימחול לו הבורא מה שקדם מרוע מעשיו כל ימיו.
והשליכם כולם, חוץ מאחד שנשאר בידו, ולא נפסקו המים בעבורם.
וכאשר ראה כן, אמר למלח אחד שהיה בנהר: קח זה הדרכמון אשר בידי, והעבירני בספינתך בנהר.
ועשה המלח כן, והגיעו לחפצו בדרכמון ההוא אשר נשאר בידו, והשיג בו מה שלא הגיע אליו בכל הדרכמונים שאיבד בנהר, וכאילו לא אבד מאומה.