תוכן השער: הקדמה פרק א [הכניעה - שפלות הנפש] פרק ב [שלושה חלקים בכניעה] פרק ג [עשר סיבות לכניעת בני אדם] פרק ד אבל באיזה עניין חייב להתנהג בכניעה ובשפלות? פרק ה אבל אופני קנות הכניעה פרק ו אבל המנהגים שראוי לנהוג בהם בעל הכניעה הם עשרה: פרק ז [חמשת הסימנים של הנכנע] פרק ח [מי קודם - הכניעה או המידות הטובות?] פרק ט אבל אם יתכן להתקבץ בלב המאמין הכניעה והגאווה אם לא. פרק י [תועלת הכניעה בעולם הזה ובבא] ואשר בענייני העולם הזה: [התועלת בענייני העולם הבא] |
כאשר נאמר על אחד המלכים, שאמר למי שנתחייב אצלו לאחר שהביאו השוט,
חי ה' לולא חזקת כעסי עליך הייתי נוקם ממך נקמה גדולה.
ומחל לו.
ואמרו עליו שהיה אומר איני יודע עוון שהוא שוקל יותר מעוונותיי:
עניו,ומה שנדבר בכניעה סתם, אין כוונתנו אלא החלק השלישי הזה, אשר היא המדרגה העליונה שבכניעה. ומי שעלתה בידו, אין רחוק ממנו דרך קרבת אלוהים ולעמוד לפניו, ויהיה מקובל ורצוי אצל הבורא.
ונבזה בעיניו,
וצנוע, ודכא,
ושפל רוח,
ורוח נשברה,
ונדכה,
ורך לבב,
ונכה רוח,
ולב נשבר,
ונפש שחה.
לטובה מאת הבורא יתברךוסימן הטובה, שיהיה בעליה טרוד בקיום חובות הבורא מהתעסק בה, ותהיה סיבה להוסיף במעשה לאלוהים ולא ישים לבו לטובה היא ולא יבטח עליה, ויוציאה בחובות הבורא.
או לניסיון ומבחן
או לנקמה ומכשול.
ואמר אחד מן החכמים בעניין הזה:כי המחשבה בזה ובדומה לו מעניין האדם מחייבת הכניעה.
אני תמה ממי שעבר במעבר השתן פעמיים,
היאך יתגאה ויגבה לבו.
הסתכל בשלושה דברים ואין אתה בא לידי עבירה:
דע מאין באת, ולאן אתה הולך,
ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון.
מאין באת?
מטפה סרוחה.
ולאן אתה הולך?
למקום עפר רמה ותולעה.
ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון?
לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.
ונאמר על אחד מן החסידים שעבר על נבלת כלב מסרחת מאוד.וכיון שהוא גנאי לספר בגנות כלב מת, כל שכן באדם חי. וכיון שהוא טוב לשבח נבלת כלב בלובן שיניה, כל שכן שהוא חובה לפי זה לשבח אדם משכיל ומבין.
ואמרו לו תלמידיו: כמה מסרחת נבלה זאת.
אמר להם: כמה לבנים שיניה.
ונתחרטו על מה שספרו בגנותה.
אחי, מה שיעור מה שהשקפת עלי מרוע מעשי,כמו שכתב אחד מן המשוררים:
אצל מה שלא ידעת ממני אשר האריך לי הבורא סתרו בהם.
ואילו היה נגלה לך רוע מעשי ועוונותיי,
היית בורח ממני ומפחד מעונש הבורא עליהם.
חטאי לו יריחון בם שכני,ואמר איוב (איוב לא) אם כסיתי כאדם פשעי.
אזי ברחו ורחקו מן גבולי.
אחי, אין מן התימה מה שהצילני הבורא מעשות מה שתלית בי אצל רוב הטובות אשר גמלני. אך התימה סתרו עלי במה שהוא יותר מגונה וגדול מאוד ממה שספרת עלי, הרף אחי וחמול על זכיותיך שלא תאבדנה ממך ולא תרגיש.כי כבר נאמר על אחד מן החסידים שזכרו אותו לרעה, וכיון שהגיעו הדבר שלח למדבר בו כלי מלא מזמרת ארצו. וכתב אליו:
הגיעני ששלחת לי מנחה מזכיותיך וגמלתיך בזה.ואמר אחד מן החסידים:
הרבה בני אדם יבואו ליום החשבון, וכשמראים להם מעשיהם, ימצאו בספר זכויותם זכויות שלא עשו אותם.וכן כשיחסרו מספר זכיות המספרים בגנותם, יבקשו אותו בעת ההיא ויאמר להם אבדו מכם בעת שדברתם בפלוני ופלוני. וכן יש מהם גם כן שימצאו בספר חובותם חובות שלא עשו, וכשאומרים לא עשינום, יאמר להם נוספו עליכם בעבור פלוני ופלוני שדברתם בם.
ויאמרו: לא עשינו אותם,
ויאמר להם: עשה אותם אשר דבר בכם וספר בגנותכם.
ואמר אחד מן החכמים:ואמר דוד (תהלים צב) ה' מלך גאות לבש.
הגדולה מעטה הבורא.
ומי שרוצה להכנס עליו במעטהו
כאילו רצה להידמות לו.
וכבר נאמר על אחד המלכים שהיה ממהר בהליכתו כשהיה הולך.ושאלו אחד מן החכמים:
ושאלו אותו על עילת הדבר.
ואמר: לפי שהוא יותר רחוק מדרך הגאווה, ויותר ממהר להשלמת החפץ.
במה היית אדון לכל בני דורך?וכן אמרו רבותינו זיכרונם לברכה, והוי דן את כל האדם לכף זכות, והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות.
אמר: מפני שלא פגעתי אחד מהם שלא ראיתי לו מעלה יתירה עלי.
כי אם היה יותר חכם ממני, הייתי אומר הוא ירא אלוהים יותר ממני ליתרון חכמתו על חכמתי.
ואם קטן ממני בחכמה, אומר כי חשבונו יהיה קל מחשבוני ביום הדין מפני שאני עובר במזיד והוא עובר בשוגג.
ואם יהיה גדול ממני בימים, אומר כי זכיותיו רבים מזכיותיי מפני שקידמני לעולם.
ואם יהיה קטן ממני, אומר כי עונותיו מעטים מעוונותיי.
ואם יהיה כמוני בימי ובחכמה, אומר אולי לבו לאלוהים טוב מלבי, לפי שאני יודע במה שקדם לי מן העונות ואינני יודע מה שהיה ממנו.
ואם יהיה יותר עשיר ממני, אומר כי מצאה ידו בעושרו לעבוד הבורא ולעשות צדקות ולהעניק לעניים יותר ממני.
ואם יהיה דל יותר ממני, אומר כי הוא דכא ושפל רוח יותר ממני בעבור דלותו והוא טוב ממני. ולא זזתי לכבדם כולם ולהיכנע להם.
אלוהי נצור לשוני מרעוהיזהר מהרהור לבך ופתויי היצר לך במה שיביאך אליו מהגובה והגאווה והגאון, ובקשת השררה והגדולה והממשלה והפרסום אצל הבריות.
ושפתי מדבר מרמה
ולמקללי - נפשי תדום
ונפשי כעפר לכל תהיה.
כי העיוור כשיזדמנו לו הכחלים המועילים שיוכל להרפא בהם,וכפי זה עיין לנפשך, והשתדל לה בכל כוחך, ואל תתעצל במה שיועילך בעולם הזה ובעולם הבא, פן תמות מבלי השגת מאווייך מן המעלות החמודות אשר ביכולתך להשיגם.
כשהוא מתעסק בהם אין מן הזריזות שיתאחר מזה,
ויאמר ימצאני מה שימצא חברי העיוורים.
ואלו היה אחד מהם שומע אותו אומר המאמר הזה,
היה לועג למאמרו ומסכל עצתו,
ומוציאו מכל בעלי השכל..