תוכן השער: הקדמה באהבת האלוהים השלמה [אהבת ה' - המטרה העליונה] פרק א אבל מה עניין האהבה באלוהים? [הרגשתו של אוהב האלוהים] פרק ב אבל על כמה פנים תהיה האהבה באלוהים יתברך? כי אהבת העבד באדוניו תהיה לאחד משלושה פנים: והוא שהאוהבים שלושה מינים: פרק ג אבל איך הדרך אל אהבת האלוהים יתברך? שני ייחודי הלבבות, ושתי כניעות, ושני חשבונות, ושתי בחינות [הפרישות והאהבה] פרק ד אבל אם האהבה באלוהים היא ביכולת האדם אם לא? האהבה על שלושה פנים: [איוב כדוגמה] [החסידים הראשונים] פרק ה אבל מפסידי האהבה באלוהים רבים מאוד. פרק ו אבל אותות האהבה באלוהים מן האוהב והיראה על שני פנים: [הנהגתו של אוהב האלוהים] ["תוכחה"] פרק ז אבל מנהגי אוהבי ה' יתברך רבים מספר [אינו נכסף לעולם] [עזבו ענייני עולמם] [הנהגתם עם הבריות] [רצונם לקיים מצוות רבות] [עובדים ה' במצוות שכליות מיוחדות] [הם קרובים אל הנביאים] [פועלים על פי השכל והמידות] [סיכום הספר] |
אלהי, הרעבתני,דומה למה שאמר (איוב ג) הן יקטלני לו אייחל.
ועירום עזבתני,
ובמחשכי הלילה הושבתני,
ובעוזך וגודלך נשבעתי,
אם תשרפני באש לא אוסיף כי אם אהבה ושמחה בך.
בכל לבבך - בשני יצריך: ביצר הטוב וביצר הרע.ואמרו:
ובכל נפשך - ואפילו נוטל את נפשך.
ובכל מאודך - בכל ממונך.
עשה רצונו כרצונך, כדי שיעשה רצונך כרצונו.ויש לומר שירצה באומרו 'בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך' - להדבק באהבת האלוהים בסתר, ולהראותה בגלוי, עד שתתברר מן המאמין אמיתת אהבתו לאלוהים בסתרו ובגילויו ובמצפון עניינו, ונראהו על השווה והנכון על שקל אחד וערך אחד.
בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך.
ואמר אחד מן החסידים:והשני יראה לכבודו ורוממותו ועוצם גבורתו. ואיננה סרה מן האדם ולא נפרדת ממנו כל ימי חייו. וזאת העליונה שבמדרגות יראי אלוהים אשר נזכרו בספרים ביראה והוא המביא אל האהבה הזכה והכוסף המצער.
אני מתבייש מאלוהים שאעבדנו בעבור הגמול והעונש,
ואהיה כעבד הרע:
אם ייראה ויקווה - יעשה. ואם לאו - לא יעשה.
אבל אעבדנו למה שיאות לו.
כמו שספר אחד מן החסידים על אחד מהיראים,ומהם שישתוה בעיניו אם ישבחוהו בני אדם או יגנוהו ברצון הבורא יתברך כשהוא מצום לעשות הטוב ולהתרחק מן הרע.
שמצאו ישן באחד המדברות.
ואמר לו: האינך ירא מן אריה שאתה ישן במקום הזה?
אמר לו: אני בוש מאלוהים שיראני ירא זולתו.
והמשל בזה, משני סוחרים הגיעו אל המדינה.וכן, אחי, מי שאין מתקן אלא נפשו בלבד, תהיה זכייתו מעטה. ומי שמתקן נפשו ונפשות רבות, תוכפל זכותו כפי זכיות כל מה שיתקן לאלוהים.
הרוויח אחד מהם בסחורה אחת שהייתה בידו עשרת כפלי הקרן, והיה הכל מאה זוז.
והרוויח השני כפל אחד בלבד, והיו לו סחורות רבות והגיעו לידו עשרת אלפי זוזים.
והיה ריווח הסוחר הראשון, עם רוב כפלי הריווח, תשעים זוז ועשרה חלקים מאחד עשר חלק בזוז,
והיה ריווח הסוחר השני חמשת אלפים זוזים, עם מעט כפל הריווח.
ואמר אחד מן החסידים:כמו שכתב דוד עליו השלום (תהלים קיט) בכל לבי דרשתיך וגו'.
אל תשבחו שבח ריקם, ריק ממצוא הלב בו,
אבל יהיה בהימצא הלב.
ואמר אחד מן החסידים:על כן השתדל, אחי, לפנות לבך ממנו כאשר יפנה גופך מעסקיו. כי אתה צריך בעת בדידותך הגופנית אל בדידות רוחנית, מפני הקשר המחשבה בעסקי העולם, אפילו אם יפנה הגוף מהם, וינוח מהתעסק בהם.
אלו היינו בושים מהבורא,
לא היינו זוכרים אהבת העולם.
ואנחנו שיכורים מכוס יין אהבת העולם.
שאם תהיה במעשה ממעשי העבודה, יזכירוך הבתים האלה ליחד לבבך בו לאלוהים.וכן בענייני תפילתך והרהורי לבך, לחסום לשונך ולאסור חושיך, ולמשול בתאוותיך, ולהחזיק באבריך, ולפקוד רעיוניך, ולשקול מעשיך בידיעתך.
ואם תהיה במעשה העולם, יזכירוך בחשבון עם נפשך.
ואם תהיה בעניין צר בדברי עולמך, יזכירוך בביטחון על האלוהים.
ואם תהיה בעניין שיביאך אל הגאווה והגובה, יזכירוך בכניעה.
ואם יהיה לבך פנוי, יזכירוך לבחון בטובת האלוהים עליך.
ואם תהיה בעניין שמחה ותענוג גופני, יזכירוך בפרישות מן העולם.
ואם תהיה בעניין שתמרה בו את האלוהים, יזכירוך בתשובה.
ואם תהיה מתעלם מתורתך ואמונתך, יזכירוך להידבק בעבודת האלוהים.
ואם תהיה בעניין יחוד האלוהים, יזכירוך שיהיה ייחודך בלב שלם.
בני, יחד יחידתך לצורך,
ביחדך לאל אחד יצרך
חקור ודרוש, והתבונן פלאיו
ושים שכל ודת צדק אזורך
ירא האל, ועדותיו וחוקיו
שמור לעד, לבל תמעד אשורך
יהי סמוך לבבך, ותמוך
ובטוח בצור יהיה בעזרך
בלב טהור, עשה חוקיו למענו
ואל תשא פני אדם בדורך
ראה כי סוף יציר עפר לעפר,
ושח, כי חול וגוש עפר מגורך
יריבך לשון שכלך לסכלך
ושובה מזדון לבך ויצרך
ודרכי אל בדין צדק ומישור
חכם לתור במחשבתך וסתרך
סחה ילדות ושחרות מלבבך
ואל תתאיו למחמדי נעורך
פני אל חי אזי תראה בחשקך
ותתיחד יחידתך לצורך.