תוכן השער: הקדמה בביאור אופני חיוב היות כל מעשינו מיוחדים לשמו ולהיזהר מן החונף וראוי עתה שנבאר מענייני ייחוד המעשים לאלוהים שישה עניינים. פרק א [מהו ייחוד המעשה לאלוהים?] פרק ב אבל במה יהיה ייחוד המעשה לאלוהים לבדו. פרק ג פרק ד [מפסידי ייחוד המעשה] ויש יתרון לעובד כוכבים על החנף בארבעה דברים: [הרהור היצר מתחלק לשני חלקים] פרק ה [היצר] [עיקשותו של היצר] [הספקות שהיצר מעלה] [לנפש אין קיום] [העולם קדמון] [שיתוף] [הבורא אינו צריך לעבודת האדם] [ספקות באמיתת הנבואה] [ספקות באמיתת הקבלה] [חוסר צדק בגמול] [ספק בקיום העולם הבא] [להתעצל בעבודת ה'] [על לימוד ענייני כוכבים ומזלות] [ספקות לאדם החכם בדעת האלוהים] [לקבל על עצמו תוספת למצוות] [דוגמאות נוספות למאבק עם היצר] [יש לעסוק גם בענייני בני אדם] [כדאי להתפאר בפני בני אדם] [טרדות בענייני מסחר] [להתחזות למי שאינו עובד האלוהים] [ספקות בענייני הגמול] [העדר בחירה] [להתגאות על בני אדם] [הצלחתך היא פרי השתדלותך בלבד] [עבודת ה' גורמת להפסד] [חרטה על המעשה הטוב] [כדאי ללמוד עניינים אחרים] [קנאה בחבריך] פרק ו אבל הזהירות במחשבה ושמירתה - |
בן אדם ראוי לך לדעת כי השונא הגדול שיש לך בעולם,כמו שאמר הכתוב במי שעניינו כך (משלי כו): כמתלהלה היורה זקים חצים ומות כן איש רמה את רעהו ואמר הלא משחק אני.
הוא יצרך הנמסך בכוחות נפשך,
והמעורב במזג רוחך,
והמשתתף עמך בהנהגת חושיך הגופניים והרוחניים,
המושל בסודות נפשך וצפון חובך,
בעל עצתך בכל תנועותיך הנראות והנסתרות שתהיינה ברצונך,
האורב לעתות פשיעתיך, ואתה ישן לו והוא ער לך,
ואתה מתעלם ממנו והוא אינו מתעלם ממך,
לבש לך בגדי הידידות ועדה עדי האהבה לך,
ונכנס בכלל נאמניך ואנשי עצתך וסגולת אוהביך,
רץ אל רצונך כנראה מרמיזותיו וקריצותיו,
והוא מורה אותך בחיציו הממיתים לשרשך מארץ חיים.
ואמרו על חסיד שפגע אנשים שבים ממלחמת אויבים ושללו שלל אחר מלחמה חזקה.ומן התימה אחי, כי כל אויב שיש לך, כשתנצח אותו פעם ושתים יירף ממך, ולא יעלה על לבו להלחם בך, לדעתו יתרון כוחך על כוחו, והוא מתייאש מניצוח אותך ומגבור עליך.
אמר להם: שבתם מן המלחמה הקטנה שוללים שלל התעתדו למלחמה הגדולה.
אמרו לו: ומה היא המלחמה הגדולה?
אמר להם: מלחמת היצר וחייליו.
וכמו שסיפר עליו החכם באומרו (קהלת ט) עיר קטנה ואנשים בה מעט, ומצא בה איש מסכן חכם, סיפר על האדם בעיר קטנה, מפני שהוא העולם הקטן. וסיפר על כלי גופו ומידות נפשו באנשים מעט, ומיעטו אצלו כנגד גודל לב האדם ואורך מאווייו בעולם הזה, וחסרון כוחו והשגתו אותם.
וסיפר על היצר במלך הגדול לרוב חיילותיו ואנשיו וצבאותיו.
ואמר 'וסבב אותה', מפני שהוא מקיף כל ענייני האדם בנראהו ונסתרו.
ואמר 'ובנה עליה מצודים גדולים', לרוב הרהוריו הרעים ומחשבותיו הרעות ומקריו המגונים, שמשתדל להמית את האדם בהם, כמו שאנו עתידים לבאר בעזר ה' בשער הזה.
ומה שאמר 'ומצא בה איש מסכן חכם', רצונו לומר על השכל.
ומה שסיפר עליו ב'מסכן', מפני שאנשיו ועוזריו מעטים, כמו שאמר עליו 'ואדם לא זכר'. ואמר 'וחכמת המסכן בזויה'.
ועם חולשתו כבר סיפר מהירות תשוקת היצר אליו בהילחמו בו, ושהזקתו מסתלקת מעל האדם בנקלה, כי המעט מן האמת ינצח הרבה מן השקר, כאשר המעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.
ויש בזה הערה על מלחמות התאוות, ולעמוד כנגד היצר בהשתדלות וחריצות. כי כבר נתבררה לנו חולשתו מעמוד לפני השכל ומהירות הינגפו לפניו. כמו שאמר הכתוב (משלי יד) שחו רעים לפני טובים.
ואם שגבו הנפשות,ויאמר: שנס מותניך חשוף זרועך האיש הנפתה, והשתדל בכוחך הגבר המוסת, ועבוד העולם ועבוד אנשיו, אולי תגיע לקצת מחפצך בו, ואל תתעסק במעשה ממעשי העולם הבא, אלא מה שיהיה לך בו עזר על העולם הזה, ותהיה מרוצה בו לאנשיו ומנהיגיו מן המלכים אל שאר העם.
ילאו הגופים במשאלן.
ואמר אחד מן החסידים: מי שאין לו תוספת, אין לו חובה.וכבר התירו לנו, וחייבו אותנו, להתנדב בתוספת המצוות.
ואין התוספת מתקבלת, עד שתפרע החובה.
והיה אחד מן החסידים מצווה לתלמידיו:ואמר רבי יוחנן בן זכאי לעניין הונאת המידות והמשקלים: 'אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר. אם אומר, שמא ילמדו הרמאים, אם לא אומר, שמא יאמרו הרמאים אין תלמידי חכמים בקיאים במעשי ידינו'.
למדו הרע תחלה להיבדל ממנו, ואחר כך למדו הטוב ועשוהו.
כמו שאמר הכתוב (ירמיה ד) נירו לכם ניר ואל תזרעו אל קוצים.
בני, הפק רצון כל הבריות אינה ביכולתך,כמו שכתוב (משלי טז) ברצות ה' דרכי איש גם אויביו ישלים אתו.
אבל השתדל להפיק רצון הבורא ויעשך רצוי לבריות.
ונאמר למלך אחד: והיאך לא ערבה לך קריאת פלוני, והיה קולו ערב ובקי בטעמים של קריאה?וכן נאמר בכל מי שמכווין בתפלתו מהמתפללים בצבור ובעלי החזון בפיוטים החדשים, למצוא חן בעיני בני אדם מבלעדי האל יתברך, שאינה מקובלת אצל הבורא.
אמר להם, והיאך תערב לי קריאתו, והוא אינו קורא אותה אלא כדי שתערב לי וימצא חן בעיני בעבורה.
אבל אם הייתה כוונתו בה לרצון הבורא בלבד, היתה ערבה לי.
ואמרו על אחד מן החסידים, שנכנס לשוק לקנות חפץ.ומה שזכרתי מעניין ועשיתי לך שם, הוא כשאר מאוויי בני אדם בעולם הזה מעושר וכבוד, אשר הבורא מטיב בהם לעבדיו כשחכמתו מחייבת להם זה.
ובא לחנות אחד מן הסוחרים לקנותו ממנו.
ואמר לו שכנו, וותר לו ועשה כרצונו, כי הוא מאנשי היראה והתורה.
אמר לו החסיד: איני צריך לויתורך, כי לא באתי לקנות כי אם בממוני, לא בתורתי. ומאן לקנות ממנו החפץ, ובקשו אצל זולתו שלא היה יודע עניינו.
וכבר אמרו על אחד מן החסידים שאמר לחבירו: הנשתוית?
אמר לו: באיזה עניין?
אמר לו: נשתווה בעיניך השבח והגנות?
אמר לו: לא
אמר לו: אם כן עדיין לא הגעת, השתדל אולי תגיע אל המדרגה הזאת,
כי היא העליונה שבמדרגת החסידים ותכלית החמודות:
בקשת כפרתנו זו צריכה לבקשת כפרה.ומתחנן אליו באבריו, ופונה מעליו בלבו ובחובו.
הלא אהיה כאותו העבד, שהאמין במלכו שלא יסירהו מלפניו כל ימי חייו, ויתר לבו לרדוף אחרי תענוגות העולם, וישתדל להגיע אליהם עד שעבודתו למלכו נעשתה עליו לטורח.וכאשר יתיאש היצר מפתותך מהפנים האלה אשר זכרנו, משתדל בזה מצד הגאות והגאון ומעוט הענווה.
והנה נקרא פתאום לפני המלך, לתת לו דין וחשבון על עבודתו, ולא היו לו תשובות ואמתלאות, ונתחייב גירוש מעבודת המלך ומכל ערי מלכותו.
ויצא מלפניו עני, ונפשו אבלה, שלא רכש לו שום דבר בכל זמן עבודתו למלכו, בזמן שהיה יכול לעשות זאת. וכך נשאר כל ימי חייו עני ואביון, נאנח ודווי מתאבל ונתעב עד יום מותו.