תוכן השער: הקדמה בביאור אופני חיוב קבלת עבודת האלוהים יתברך [אופני הטובה של האלוהים] [חמשת אופני טובת בני אדם] ותחילתם טובת האב על בנו אבל טובת האדון על עבדו אבל טובת העשיר על הרש לקבל שכר שמים אבל טובת בני אדם קצתם אל קצתם אך טובות החומל על העני הכואב לו [המיוחד בטובות ה' לאדם] ויראה לך זה בשלושה עניינים [נושאי השער] פרק א [הצורך בהערה על עבודת ה'] פרק ב [חולשת השכל] פרק ג אך גדר העבודה וביאור חלקיה ומעלות כל חלק מחלקיה - והכניעה נחלקת לשני חלקים: [כניעה מחמת הערת השכל] [מעלות התורה] פרק ד וראוי לנו לבאר צורת ההערה התוריה והתורה חולקת מעשי בני אדם לשלושה חלקים: והצווי מתחלק לשני חלקים. והאזהרה מתחלקת גם כן לשני חלקים: והמותר מתחלק לשלושה חלקים: [מעשי בני אדם: ציווי, אזהרה או סיפוק] [עשר מדרגות בחכמת התורה] [עשר מדרגות בדעות אנשי התורה על אמונתם] פרק ה [מהי הערה שכלית?] [החובה לפרוע את החובות לבורא] [המידות המגונות והכוחות השליליים] [הטובה שתגיע לנפש בהפרדה מתכונות רעות] פרק ו [עבודה מיוחדת למקבלי טובה מיוחדת] [חובת העבודה לפי רוב הטובה] [המידות המונעות את עבודת האלוהים] פרק ז ומה ששאלת על המעוטה שבעבודות האלוהים פרק ח [עניין ההכרח והגזרה, והממשלה והחפץ] וכבר ארכו מחלוקת החכמים באופני ההפקה בין ההכרח והצדק. פרק ט [מעמדו של האדם בעולם] [מעלת העליונים הסובלים] [מבנה גוף האדם] [הבוחר בעבודה יעלה במעלות הנבחרים לה'] [מחלות ומוות] פרק י [השימוש הנכון במידות] |
ואם יש איש סכל, שחולק בחיוב כל זה לבורא יתברך על האדם,וכמו שכתב הנביא עליו השלום למי שהתעלם מעיין בקבלת עבודת האלוהים ית': (דברים לב) הלה' תגמלו זאת, עם נבל ולא חכם.
כשהוא מבחין ומתבונן בעניין הזה,
ומודה באמת על עצמו,
הלא ייעור הישן,
וייקץ המתעלם,
ויבחין הכסיל,
וישכיל המשכיל ברור חיוב קבלת עבודת האלוהים,
עם ברור הראיות ופרסום העדים ואמיתת המופתים.
האחד כניעת רהות ויחול בהכרח וחזקה.אך החלק הראשון הוא הכניעה לאל שתהיה מצד ההערה הקנויה אשר זכרנו, שחיובה מדרך הגמול והעונש בעולם הזה ובעולם הבא.
והשני כניעת חובה ודין לגדל ולרומם למי שנכנעים לו.
וכבר נאמר על קצת הפרושים שהיו כל ימיהם בתשובה מפני שהיו מחדשים בכל יום תשובה בעבור תוספת הכרתם בגדולת האלוהים בכל יום, וקיצורם במה שהם חייבים לו מן העבודה בעבר.כמו שכתב דוד עליו השלום (שם יט) יום ליום יביע אמר וגו'.
צווי
ואזהרה
ומותר.
אחד מהם חובות הלבבות,והאזהרה שבחובות הלבבות כשיתוף עם הבורא בסתר ובחונף, ואהבת עשות מה שהזהיר האל מלעשותו, והגאווה והגובה והגאון, ובזות בני אדם, ולעוג לנביאים ולדברים הבאים מהאלוהים על לשונם, ומאוס בטוב ואנשיו, ומצוא קורת רוח במדעים, והקנאה והחמדה ואהבת הרע לבני אדם, והתקצף על גזרת הבורא והרבה כזה.
והשני חובת האברים.
די הסיפוקודי הסיפוק הוא מה שאי אפשר לאדם לעמוד בלעדיו, כמו המזון במאכל ובמשתה, והמלבוש והמכסה. והדיבור, מה שהוא צריך אליו בסדר ענייניו ופעולותיו וסחורותיו, והשתמשו בכל מיני תנועותיו, ושייקח מהם כדי הסיפוק והנכונה אשר בהם יכוון עניינו.
ריבוי
והקצור.
שיהיה חסידותומה שיש ממנו לחסידות ולהתקרב בו אל ה' על דרך הפרישות הוא משובח, ויש עליו גמול.
או לעניין העולם.
ואמרו קצת החכמים:אבל הדיבור והשינה - הקיצור בהם משובח.
מי שפורש מן העולם לאהבת העולם,
כמי שמכבה האש בתבן.
מציווי,כי כל מה שיוצא מגדר די הסיפוק, או אל התוספת או אל החסרון -
ואזהרה,
ודי הסיפוק.
אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס,והמדרגה השמינית, אנשים התברר להם בנפשותם כל מה שקדם זכרו, אלא שהם מקבלים עבודת ה' מיראתם את עונשו בעולם הזה ובבא. וכבר בארנו גנות שתי הדעות האלה במה שקדם לנו:
אלא הוו כעבדים המשמשים את הרב שלא על מנת לקבל פרס,
ויהי מורא שמים עליכם.
ואמר קצת החסידים לתלמידיו:והמדרגה העשירית, אנשים התבררה אצלם אמיתת התורה וכל מה שהם חייבים מן הגמול והעונש עליה בשני העולמים, ונתעוררו מהתעלמותם, וראה לבם מה שחייבים בו לבורא לגודל טובו וחסדו עליהם, ולא שמו לבם אל הגמול והעונש, אך מיהרו אל עבודת האלוהים לשמו לגדל ולרומם בכוסף ובלבב שלם, בעבור ידיעתם אותו והכרתם את עניינו.
אילו לא היה לכם עונות, הייתי מפחד עליכם ממה שהוא גדול מן העונות.
אמרו לו: מה הוא גדול מן העונות?
אמר: הגבהות והגאווה.
כמו שאמר הכתוב (משלי טז) תועבת ה' כל גבה לב.