רשב"ם לבראשית פרק מד
פסוק ג
הבקר אור -
האיר, כמו:
ראו נא כי אורו עיני לשעבר.
וכן:
מה טובו אוהליך יעקב.
פסוק ד
יצאו את העיר -
כמו:
עברו וסבו את העיר.
וכן:
כצאתי את העיר.
כמו:
בני יצאוני יצאו ממני.
פסוק ה
והוא נחש ינחש בו -
יש לומר שהיה מראה עצמו לעיניהם כיודע עניינים על ידי קסם ונחש.
ויש מפרשים:
חכם כמותי ינחש על ידי הכוס מי גנבו ממני, לפי שכתוב לפנינו
כי נחש ינחש איש אשר כמוני ואין כתוב שם ינחש בו.
פסוק י
כדבריכם כן הוא -
שהרי כולכם שותפים וכן מנהג סוחרים ללקות זה על זה, אבל איני חפץ אלא הוא לבדו יהיה לי עבד.
פסוק טו
איש אשר כמוני -
כי דרך השרים לקסום קסם כמו שמצינו
כי עמד מלך בבל על אם הדרך לקסום קסם והנני יודע מי גונב ממוני.
פרשת ויגש
פסוק יח
כי כמוך כפרעה -
הרי אתה כמלך ויראתי מחרון אפך.
פסוק יט
אדני שאל -
אתה גרמת לנו להביאו הנה וחולין הוא לך לעכבו.
פסוק כא
ואשימה עיני עליו -
אפילו פשע גנאי הוא למושל הארץ להכרית דבריו.
פסוק כב
ועזב את אביו ומת -
אביו ימות.
פסוק ל
ונפשו קשורה בנפשו -
אביו. ולכך בראותו כי אין הנער ומת.
פסוק לב
כי עבדך -
לכך אני מדבר יותר מכל אחי. ואהיה עבד תחתיו.
הפרק הבא