המחבר: יצחק הקטן, לא ידוע מיהו.
הפיוט נמצא במחזור ויטרי מהמאה ה-11. לא ברור אם הפיוט הושר במוצאי יום כיפור או במוצאי יום כיפור שחל בשבת, ומשם הועבר לכל מוצאי שבת. כל סימניו של זמר זה מעידים עליו שהוא מיסודו פזמון לתפלת נעילה של יום הכיפורים:
חטאתינו הוא ימחול, יום פנה כצל תומר, על חטאי עבור תעבור, חלפה עונת מנחתי... (עברה תפילת מנחה ובאה שעת נעילה); סלח נא על קל וחמר, פתח לי שער המנטל, טהר טינוף מעשי, נחנו בידך כחמר, סלח נא על קל וחמר...
המרדכי העיד על מקור הפזמון בסוף מסכת יומא:
"ושמעתי אומרים שאותו פיוט 'המבדיל בין קדש לחול' חטאתנו ימחל' נתקן לאומרו בבית הכנסת במוצאי יום הכיפורים".
עד היום כלול הבית הראשון של הפיוט באוסף ראשי הפזמונים של כל ימי הסליחות שאומרים בנעילת יום הכיפורים לפי מנהג אשכנז הדרומית, ונאמר ביום הכיפורים שחל בשבת. גם החת"ם סופר (אורח חיים סימן ס"ז) מקבל דעה זו "שלא נתקן כלל למוצאי שבת בעלמא אלא ליום הכיפורים".
אך זה זמן רב הצטרף זמר זה לשירי מוצאי שבת, ודווקא הוא נעשה למקובל ביותר בכל תפוצות ישראל.
ה' המבדיל בין קודש לחול, ימחל על חטאותינו וירבה כספנו וזרענו. יום השבת חלף לו, אקרא אל ה' שעושה עמי חסד. לצדיקים תזרח השמש כי נסלח להם, והרשעים יבואו על עונשם. תעבור על חטאי, כשם שעבר יום אתמול והאשמורה בלילה. תפילת מנחה עברה, ולוואי ותתקבל מנחתי, ואזכה במנוחה, כי יגעתי מרוב בכיי על חטאי. אל תשליך את תפילתי. ענה לבקשתי לפדות ולגאולה, ומדלות ועוני הציליני. סלח לי, טהרני ממעשי הרעים כדי שלא אהיה ללעג לקלס לאויבי. אנחנו בידך כחומר ביד היוצר, סלח לנו על חטאים קלים ועל חטאים חמורים. יום ליום יביע אומר ויספר את נפלאות ה'. יד ה' לא תקצר להושיע. מיכאל וגבריאל, שני השרים העומדים אחד לימינו ואחד לשמאלו של ה', ואליהו מבשר הגאולה בואו, עם המשיח ועלינו תשרה השכינה. מה' יבוא הטוב תמיד, וכשם שגאלנו משתי הגלויות, כן נזכה לגאולה הקרובה, ונראה בתפארתה של ירושלים.
הַמַּבְדִּיל בֵּין קדֶשׁ לְחול חַטּאתֵינוּ הוּא יִמְחול
זַרְעֵנוּ וְכַסְפֵּנוּ יַרְבֶּה כַּחול וְכַכּוכָבִים בַּלָּיְלָה
יום פָּנָה כְּצֵל תּמֶר אֶקְרָא לָאֵל עָלַי גּומֵר
יום אֲשֶׁר אָמַר שׁומֵר אָתָא בקֶר וְגַם לָיְלָה
צִדְקָתְךָ כְּהַר תָּבור עֲלֵי פְשָׁעַי עָבר תַּעֲבור
כְּיום אֶתְמול כִּי יַעֲבור וְאַשְׁמוּרָה בַּלָּיְלָה
חָלְפָה עונַת מִנְחָתִי מִי יִתֵּן מְנוּחָתִי
יָגַעְתִּי בְּאַנְחָתִי אַשְׂחֶה בְּכָל לָיְלָה
קולִי שִׁמְעָה בַּל יֻנְטָל פְּתַח לִי שַׁעַר הַמְּנוּטָל
שֶׁראשִׁי נִמְלָא טָל קְוֻצּותַי רְסִיסֵי לָיְלָה
הֵעָתֵר נורָא וְאָיום אֲשַׁוֵּעַ תְּנָה פִדְיום
בְּנֶשֶׁף בְּעֶרֶב יום בְּאִישׁון לָיְלָה
קְרָאתִיךָ יָהּ הושִׁיעֵנִי ארַח חַיִּים תּודִיעֵנִי
מִדַּלּוּת תְּבַצְּעֵנִי מִיּום וְעַד לָיְלָה
טַהֵר טִנּוּף מַעֲשַׂי פֶּן יאמְרוּ מַכְעִיסַי
אַיֵּה אֱלוהַּ עושָׂי נותֵן זְמִירות בַּלָּיְלָה
נַחְנוּ בְיָדְךָ כַּחומֶר סְלַח נָא עַל קַל וָחומֶר
יום לְיום יַבִּיעַ אומֶר וְלַיְלָה לְלָיְלָה
אֵל פּודֶה מִכָּל צָר קְרָאנוּךָ מִן הַמֵּצָר
יָדְךָ לא תִקְצָר לא יום וְלא לָיְלָה
מִיכָאֵל שַׂר יִשְׂרָאֵל אֵלִיָּהוּ וְגַבְרִיאֵל
בּאוּ נָא עִם הַגּואֵל קוּמוּ בַּחֲצִי הַלָּיְלָה
מִימִינֵנוּ מִיכָאֵל וּמִשְּׂמאלֵנוּ גַּבְרִיאֵל
וְעַל ראשֵׁנוּ שְׁכִינַת אֵל בְּכָל יום וּבְכָל לָיְלָה
תְּנָה לָּנוּ שָׁבוּעַ טוב רַעֲנָן כְּגַן רָטוב
וּמֵה' יָבוא הַטּוב כָּל הַיּום וְכָל הַלָּיְלָה
יְבורַךְ הַבַּיִת הַזֶּה מִפִּי נָבִיא וְגַם חוזֶה
כִּי כֵן יְצַוֶּה אֱלהֵינוּ זֶה לְשָׁמְרו יומָם וָלָיְלָה
הַמַּבְדִּיל בֵּין מַיִם לְמַיִם יְחַיֵּינוּ מִיּומַיִם
יַרְאֵנוּ בְטוּב יְרוּשָׁלַיִם וְלִמְשׁול בַּיּום וּבַלָּיְלָה