|
התוכן:
מעיינות במדבר בורות המים גבים נחל אכזב שפע מים לאויבים הרוותי נפש עיפה שטפונות |
ירמיה פרק ט"וכי הנה הבטיחו ה' לתתו ל"עמוד ברזל ולחומת נחושת", ובכל זאת סובל הוא נוראות מכל מכריו (מפסוק 10 ואילך). קרה פה משהו שאין הוא יכול להעלות בדעתו: כאילו ה', כביכול, לא קיים את דברו. ואז מפעפעת בו ההרגשה אשר תקפתו בשרכו את רגליו אל אחד המעיינות הקטנים שהכיר במדבר, והיה אהוב עליו מילדותו - והנה חרבו מימיו, הכזיבוהו כליל, והוא נשאר צמא עד מות במפח-נפשו. ותחת להטיח דברים קשים כלפי אלוהיו, הוא מעלה את העובדה הזאת, שאף היא מעשה ידיו של אל עליון, ומציגה לפניו במלוא חמימותו. ומיד הוא שומע את תשובת ה' (בפסוקים הבאים) ואת ההבטחה לקיים את ירמיהו כחומה בצורה - והוא חוזר ומתמלא עוז ותקווה.
(יח) לָמָּה הָיָה כְאֵבִי נֶצַח וּמַכָּתִי אֲנוּשָׁה מֵאֲנָה הֵרָפֵא
הָיו תִהְיֶה לִי כְּמו אַכְזָב מַיִם לא נֶאֱמָנוּ:
ירמיה פרק נאהוא מקנא במימי בבל, וקנאתו פורצת גבולות. על אף חוסר ההגיון שבדבר. הוא מקלל את מימיה קללות נמרצות, שתבוא שעתם ויהיו אף הם כמו האכזב במדבר, כמו המים שלא נאמנו. הוא קורא בחמת זעמו:
(יג) שׁכַנְתְּ עַל מַיִם רַבִּים רַבַּת אוצָרת
ירמיה פרק נובפרק נ"א הוא משמיע את דבר ה':
(לח) חרֶב אֶל מֵימֶיהָ וְיָבֵשׁוּ
כִּי אֶרֶץ פְּסִלִים הִיא וּבָאֵימִים יִתְהלָלוּ:
(לו) וְהַחֲרַבְתִּי אֶת יַמָּהּ וְהבַשְׁתִּי אֶת מְקורָהּ:והוא הפליג עוד יותר בזעמו על מימיה הטובים של בבל:
(לב) וְהַמַּעְבָּרות נִתְפָּשׂוּ וְאֶת הָאֲגַמִּים שָׂרְפוּ בָאֵשׁ וְאַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה נִבְהָלוּ:רק נביא כירמיהו, אשר סבל כה רבות ממחסור המים, ואשר ידע להוקיר מכל את שפעת המים שזכה בה לעתים, רק הוא היה מסוגל לשפוך את כל חמתו דווקא על מימיה של ארץ האויב, אשר תמיד היו מכאיבים לו מרחוק מדי היזכרו באלה אשר זכו בהם.
ירמיה פרק ל"אכמה מרגשות מלים אלו, המביעות כל כך הרבה מתוכן חייו של הנביא, אשר הרגיש את עונג הרוויה לאחר הצמא הנורא, והוא רואה זאת כאחת הפעולות הראשונות והחשובות של אלוהים בהשיבו אליו את עמו. ולאחר שבטוח הוא בחזונו כי ירוה ה' את צמאי עמו, מה טבעי הוא ההמשך, אשר מוכרת בו החוויה האישית של זיכרון הרוויה הטובה:
(ח) בִּבְכִי יָבאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אובִילֵם אֶל נַחֲלֵי מַיִם
בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לא יִכָּשְׁלוּ בָּהּ
כִּי הָיִיתִי לְיִשְׂרָאֵל לְאָב וְאֶפְרַיִם בְּכרִי הוּא: ...
(כד) כִּי הִרְוֵיתִי נֶפֶשׁ עֲיֵפָה וְכָל נֶפֶשׁ דָּאֲבָה מִלֵּאתִי:
(כה) עַל זאת הֱקִיצתִי וָאֶרְאֶה וּשְׁנָתִי עָרְבָה לִּי:גם בפסוק 11 מורגשת החוויה האישית, בהתאחות שלמה עם הנעשה בטבע:
וְהָיְתָה נַפְשָׁם כְּגַן רָוֶה וְלא יוסִיפוּ לְדַאֲבָה עוד:מיזוג כזה של השקט והביטחון התמידי עם רווית הצמח, מיוחד לירמיהו ונמצאהו גם במשל הערער:
ירמיה פרק יז
(ח) וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו
וְלא יִרְאֶה כִּי יָבא חם
וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצּרֶת לא יִדְאָג
וְלא יָמִישׁ מֵעֲשות פֶּרִי:
ירמיה פרק מ"זמי עוד כירמיהו מסוגל היה לשאת את דבר ה' במשל סוער כזה מתוך החוויות אשר עברו עליו. ולא רק על פלשתים תבוא שואה כזאת, אף על בבל השנואה מכל.
(א) אֲשֶׁר הָיָה דְבַר ה' אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא אֶל פְּלִשְׁתִּים בְּטֶרֶם יַכֶּה פַרְעה אֶת עַזָּה:
(ב) כּה אָמַר ה' הִנֵּה מַיִם עלִים מִצָּפון
וְהָיוּ לְנַחַל שׁוטֵף וְיִשְׁטְפוּ אֶרֶץ וּמְלואָהּ עִיר וְישְׁבֵי בָהּ
וְזָעֲקוּ הָאָדָם וְהֵילִל כּל יושֵׁב הָאָרֶץ:
ירמיה פרק נ"אאם קילל קודם את נהרות בבל בחורב, הנה עתה רואה הוא חזון נורא עוד ממנו: אותם הנהרות שהיו לברכה ולפאר בקרב ארץ בבל הם יהפכו לה לרועץ, יכו גלי שיטפון עז - כשטפונות המדבר אשר בזיכרונו - ובשאון קולם וחילם העצום יהרסו את כל אשר נבנה וניטע בזכותם, בימי היותם שוקטים ומיטיבים.
(נה) כִּי שׁדֵד ה' אֶת בָּבֶל וְאִבַּד מִמֶּנָּה קול גָּדול
הָמוּ גַלֵּיהֶם כְּמַיִם רַבִּים נִתַּן שְׁאון קולָם: