תוכנית הלימודים במקרא

סיליבוס מפורט מלווה בהערות לדרכי ההוראה
כיתה ח'

תורה:
במדבר
רמות בקיאות רמה אקסטנסיבית רמה אינטנסיבית
ז', י"ז, כ"ח, כ"ט א', ב', ג', ד', ח', י' י"ט, כ"ד, כ"ה, כ"ו, ל"א, ל"ג, ל"ו ה', ו', ט', י"א, י"ב, י"ג, י"ד, ט"ו, ט"ז, י"ח, כ', כ"א, כ"ב, כ"ג, כ"ד, כ"ז, ל', ל"ב, ל"ד, ל"ה

נביא:
ירמיהו
רמות בקיאות רמה אקסטנסיבית רמה אינטנסיבית
ל"ז, מ"ב, מ"ג, מ"ד, מ"ה ד', ה', ח', י"ב (ז-סוף), ט"ז, י"ט, כ"א, כ"ב, כ"ז, ל"ג, ל"ד, ל"ה א', ב', ז', ט', י', י"א, י"ב (א-ו), י"ד, ט"ו, י"ז, י"ח, כ', כ"ג, כ"ה, כ"ו, כ"ח, כ"ט, ל"א, ל"ב, ל"ו

1. הוראת הנביאים האחרונים נפתחת בספר ירמיהו מן הטעמים האלה:
א) ללומד בכיתה ח' קל יותר להזדהות עם הנביא מאשר להזדהות עם הנבואה. היסוד האישי והעלילתי בספר ירמיהו רב יותר מאשר בשאר ספרי הנביאים האחרונים.
ב) עם זאת, יש בספר נבואות רבות המייצגות את הנבואה של הנביאים האחרונים.
ג) הספר מהווה המשך טבעי למלכים ב' מבחינת העניין, והוראתו אחרי מלכים ב' שומרת על רצף כרונולוגי. בגלל תכונות אלה מהווה הספר מעבר הדרגתי מן הנביאים הראשונים לאחרונים.
ד) פרק כ"ה ינוצל להסב את תשומת הלב של הלומד לקיומן של נבואות לגויים.

2. אמות המידה להוראה אינטנסיבית:
א) פרקים ייחודיים לירמיהו ופרקים המאפיינים את דורו.
ב) פרקים המביעים רעיון מרכזי בנבואה בצורה ברורה.

  רמות בקיאות רמה אקסטנסיבית רמה אינטנסיבית
מלכים ב' כ"ב, כ"ג, כ"ד, כ"ה    
דבה"י ב' ל"ד, ל"ה, ל"ו    
עזרא ד' (ו-כג) ב', ה' (ג-סוף) ז', ח' א', ג', ד' (א-ה) כ"ד, ה' (א-ב) ו' (יד-כב), ט', י'
נחמיה ט', י"א ג', ה', ו', ז' (ו-יג), ח' א', ב', ד', י', י"ב

1. בהוראת ספר עזרא יושם דגש על המסר, על התוכן ועל ההיסטוריה, ולא על הצדדים הלשוניים.
2. פרקי עזרא ונחמיה יילמדו בשילוב עם פרקים מנבואות חגי וזכריה.

  רמות בקיאות רמה אקסטנסיבית רמה אינטנסיבית
חגי   ב' (י-יט) א' (א-יג)
ב' (א-ט)
זכריה ג', ד' א' (ז-טו), ב' (יב-יז) א' (א-ו;טז-יז)
ב' (ה-יא), ו' (ט-טו)
ז', ח', ט' (א-ט)
מלאכי     כולו