בירור אי פוריות – צעדים ראשונים
מחבר: גבריאל גולדמן ומנחם בורשטיין
בקיצורים ובהשמטות.
תוכן המאמר:
הגדרת אי פוריות
אבחון אי פוריות אצל שני בני הזוג
היסטוריה רפואית
אי פוריות בלתי מוסברת
הגדרת אי פוריות – חוסר יכולת של בני זוג להשיג הריון, על אף קיום יחסי אישות מלאים, סדירים וללא הגנה במשך שנה רצופה. הגדרה זו שונה מהגדרת עקרות המתארת מצב קבוע.
ככלל, גם מבחינה סובייקטיבית של בני הזוג ותחושותיהם, וגם מצד האמת, כדאי וראוי להשתמש ככל האפשר בהגדרה הרכה של 'אי פוריות' ולא בהגדרה הקשה של 'עקרות'.
וַתֵּרֶא רָחֵל כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי. בראשית ל, א
כמו שאמרה רחל: "וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי" (בראשית ל, א), דמי שאין לו בנים חשוב כמת. ודבר זה הוא החשק של איש הישראלי ... ועל כן כאשר צעקת איש הישראלי לבנים הוא מצד הזה מצד עצמו, שאין חפץ בכל שעשועי העולם שהם אצלו כלֹא, ונחשב כמת בלא בנים כאשר הוא אצל איש הישראלי ...
ועל כן זכתה רחל ליוסף שבו הוא שורש כוח הפריה והרביה, ד"יִדְגּוּ לָרֹב" (בראשית מח, טז); וכן עיקר שם אפרים "כִּי הִפְרַנִי" (בראשית מא, נב); וכן אמרו בני יוסף ליהושע: "וַאֲנִי עַם רָב עַד אֲשֶׁר עַד כֹּה בֵּרְכַנִי ה' " (יהושע יז, יד), שבו שורש כוח הריבוי הראוי לזרע ישראל, שזכתה לו רחל על ידי צעקתה לה' יתברך על זה במילוי חסרונה. ועל כך קראתו "יוֹסֵף", לומר: "יֹסֵף ה' לִי בֵּן אַחֵר" (בראשית ל, כד), כי לא נסתפקה בו עדיין, שעדיין לא נשקע חשקה שחשקה לריבוי בנים. (רבי צדוק הכהן מלובלין, פוקד עקרים, אות ב).
מחקרים שבחנו את המקורות לאי פוריות פועלים על פי רוב לפי הכלל של "20-40-40": ב-40% מהמקרים מתגלה בעיית אי פוריות הקשורה בגבר; ב-40% מהמקרים מתגלה בעיה הקשורה באישה; ב-20% מהמקרים מתגלה שילוב של בעיות אצל הגבר ואצל האישה.
על אף שידוע לרופאים שהגורם הנשי והגברי שותפים כמעט בשווה בגרימת אי פוריות, אין ספק שהדגש הטיפולי מתמקד בעיקר באשה, מכמה סיבות:
ראשית, הידע המדעי ביחס לפיסיולוגיה של הרבייה הנשית משוכלל בהרבה מאשר הידע לגבי פיזיולוגית הרבייה של הגבר. עניני המחזור החודשי, ההפריה, ההריון והלידה העסיקו את העולם המדעי כסדרה של תופעות ביולוגיות מסתוריות-משהו, יותר מאשר המבנה הסטטי והפשוט יותר של הגבר. התופעה מעניינת מבחינה היסטורית, היות שכאמור ייתכן שהיא נובעת מן העובדה שמאז ומעולם נחשבה האשה לגורם הבלעדי לאי פוריות. רק במאה העשרים העלו הרופאים על דעתם שגבר המתפקד מבחינה מינית עלול לסבול מאי פוריות. גם בתקופתנו, התפתחות הרפואה העוסקת באי פוריות גברית מפגרת בהרבה אחרי מקבילתה הגינקולוגית.
ייתכן שסיבה נוספת למיקוד הטיפול באשה היא הביולוגיה המולדת: המערכת המחזורית של הרבייה הנשית רגישה ביותר למתחים. על כן, אין זה חריג שחווית אי הפוריות והמתחים הנלווים אליה, ללא קשר לגורם המקורי, יובילו להפרעות פיסיולוגיות באשה.
ולבסוף, באופן הברור ביותר, האשה היא זו האמורה להרות. כלומר, גם כאשר יש לגבר בעיה שאין לה טיפול ישיר, נדרש טיפול באשה. אלו הם אפוא הגורמים למרכזיות האשה ברוב טיפולי הפוריות. (פרופ' חיים ריצ'רד גראזי, הורות נכספת, עמ' 258-257).
אפשר לחלק את בעיות אי הפוריות לשש קבוצות עיקריות:
1. פגם ביצירת הביצית או בהבשלתה אצל האישה.
2. פגם ביצירת תא הזרע או באחסנתו אצל הבעל.
3. פגם במערכת הובלת הביצית כדוגמת חסימת חצוצרות.
4. פגם במערכת הובלת הזרע כדוגמת חסימת צינורות הזרע.
5. פגמים ברחם וביכולת לגדל עובר בצורה תקינה.
6. ליקויים במפגש זרע – ביצית, כדוגמת בעיה בחיי אישות או ביוץ מוקדם.
תחילת הבירור הרפואי תכלול בדרך כלל תִשאול של בני הזוג על ההיסטוריה הרפואית שלהם ועל מחלות וניתוחים שעברו, העלולים להשפיע, במישרין או בעקיפין, על פוריותם; כמו כן מתקיים בירור של היסטוריה רפואית משפחתית, חשיפה לגורמים סביבתיים, וכדומה. הבירור הרפואי יכלול בדרך כלל גם בדיקה גינקולוגית ראשונית.
בכ-10% מהמקרים התוצאות המתקבלות אצל זוגות הן תקינות, ואף על פי כן הם אינם זוכים לפרי בטן. מבחינה רפואית המשמעות היא שיש סיבה לאי פוריותם, אך אין כלים מתאימים כדי לאתר סיבה זו. רופאים ומדענים מנסים כל העת לשפר את האמצעים ואת הדיוק של בדיקות הפוריות. זוגות שלא קיבלו תוצאות מספקות באבחון מעוניינים לעתים קרובות להיעזר בבדיקות חדשות, אך יש לזכור שבדיקות כאלה הן בדרך כלל ניסיוניות ואין אפשרות להסתמך עליהן טרם שנתקבלו בקהילה הרפואית.
יש להדגיש שאפשר לטפל ביעילות גם במקרים של אי פוריות בלתי מוסברת. אמנם היכולת להבין את הסיבות לאי הפוריות היא מוגבלת, ובכל זאת הפתרונות עשויים לסייע גם לזוגות כאלה. לדוגמה, רופאים מציעים לעתים טיפולי פוריות שעשויים לאפשר הריון שיעקוף בעיות אפשריות, על אף שעדיין לא ברורה סיבת אי הפוריות.
א. ככלל יש לעודד את בני הזוג להתאמץ ולברר את הסיבה לאי הפוריות. אף על פי שמבחינה הלכתית קשה להגדיר שיש חובה מפורשת לכך.