ריבית ודמי פיגורים בהוצאה לפועל לאור המשפט העברי*
מחבר: ד"ר מיכאל ויגודה
מתוך אתר משרד המשפטים וברשותם
ט' בסיון, תשפ"ג
29 במאי, 2023
עודכן ביום 12.3.2024
1. הקדמה
סעיף 2 לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961 (להלן: החוק) קובע ש"רשות שיפוטית שפסקה לבעל דין סכום כסף... רשאית, לפי שיקול דעתה, לפסוק ריבית על אותו סכום". סעיף 5(א) לחוק קובע שתקופת הריבית מתחילה מיום הגשת התביעה (אלא אם קבע בית המשפט מועד מוקדם יותר "החל מיום היווצרות עילת התביעה") והיא משתרעת עד המועד שנקבע בפסק הדין לתשלום החוב (מועד הפירעון). שיעור הריבית נקבע בתקנות והוא עומד כיום על 6.56% לשנה אם בית המשפט אינו מצמיד את החוב (ריבית שקלית) או 2.05% לשנה אם בית המשפט מצמיד את החוב (ריבית צמודה). ריבית זו מכונה "ריבית הבסיס" והיא נועדה לפצות את הנושה על הכסף שיכול היה להיות בידו אלמלא התקיימה עילת התביעה. לשון אחר, היא נועדה להגן על זכות הקניין שלו.
סעיף 5(ב) מוסיף, שאם לא שילם החייב את החוב עד מועד הפירעון שקבע בית המשפט, מתווספת על החוב ריבית פיגורים ששיעורה נקבע אף הוא בתקנות. מדובר בריבית גבוהה במיוחד, המתווספת כאמור לריבית הבסיס, והיא עומדת כיום על 8.55% לשנה. ריבית זו המכונה "ריבית פיגורים" נושאת אופי "עונשי" הרתעתי, והיא נועדה להמריץ את החייב לפרוע את חובו במועד.
הממשלה פרסמה זה לא מכבר הצעות חוק ובהן שינויים משמעותיים לעומת ההסדר הקיים. עיקרי התיקונים המוצעים הם: "[...] קביעת הריבית השקלית כריבית ברירת מחדל; פיצול מנגנון ריבית הפיגורים לשני רכיבים - ריבית ודמי פיגורים, בשל התכליות השונות של מנגנון הריבית והמנגנון התמריצי לתשלום החוב; הוספת דמי הפיגורים לחוב אחת לרבעון, במקום בתדירות יומית; ביטול החלת מנגנון "ריבית דריבית" על דמי הפיגורים [...]". כמו כן "מוצע שדמי הפיגורים לא יחולו לגבי חייבים המשלמים את חובם בתשלומים", שכן אם הוא משלם כנדרש אין הצדקה להטיל עליו סנקציה.
ידוע שדין תורה אוסר על ריבית ועולה אם כן השאלה, האם איסור זה חל גם על הריביות הנגבות מכוח החוק? מטרתה של חוות דעת זו להראות שלא כך הם פני הדברים. כפי שנרחיב להלן, החוק עולה בקנה אחד לפחות עם דעת חלק מפוסקי ההלכה החשובים, והתאמה זו רק מתחזקת בתיקוני החוק המוצעים, הן לעניין ריבית הבסיס והן לעניין "דמי הפיגורים".
2. איסור ריבית במשפט העברי
איסור ריבית נזכר בתורה שלוש פעמים בניסוחים שונים: "אם כסף תַּלְוֶה את עמי את הֶעָנִי עמָּךְ לא תהיה לו כְּנֹשֶׁה לא תשימון עליו נֶשֶׁךְ" (שמות כב, כד); "אל תיקח מאיתו נשך ותרבית" (ויקרא כה, לו); "לא תשיך לאחיך, נשך כסף נשך אוכל, נשך כל דבר אשר ישך. לנכרי תשיך ולאחיך לא תשיך" (דברים כג, כ).
בתלמוד הוגדר האיסור כ"שכר המתנת מעות". האיסור מן התורה הוא רק בריבית על הלוואה, אבל חכמים אסרו גם ריבית בעסקות אחרות כגון מכר באשראי, והוא הנקרא "אבק ריבית". כמו כן האיסור מן התורה הוא רק ב"ריבית קצוצה", היינו ריבית שסוכם על שיעורה מראש, אבל חכמים אסרו גם כל גביית יתר אף שלא סוכם עליה מראש, ואף זה בכלל "אבק ריבית". ההבדל בין "ריבית קצוצה" ל"אבק ריבית" הוא ש"ריבית קצוצה יוצאה בדיינין", כלומר שאם שילם הלווה את הריבית הוא זכאי להשבה, מה שאין כן "אבק ריבית" ש"אין מחזירין אותו מן המלוה ללוה".
כאמור לעיל, בריבית המשתלמת על פי החוק יש להבחין בין שני מרכיבים: "ריבית הבסיס", שבאה כפיצויי נזיקין בגין הפסד הרווחים שיכול היה הנושה להפיק לולי נוצרה עילת התביעה או למצער לפיצוי על עלות גיוס הכסף; ו"ריבית הפיגורים", שהיא קנס עונשי שמטרתו להרתיע את החייב מפני עיכוב בתשלום. כאמור, הצעות החוק מבקשות להמיר את הביטוי "ריבית פיגורים" בביטוי "דמי פיגורים", כדי להבדיל חיוב זה מ"ריבית הבסיס" ולהבליט שתכליתו להניע את החייב לשלם את חובו ולא להגן על ערך כספו של הנושה. מאחר שריביות אלה אינן בגדר "שכר המתנת מעות", יש מן הפוסקים הסבורים שאין בהן איסור, כפי שנראה להלן. את הדיון בדבריהם נחלק לשניים: תחילה נעסוק בתשלום פיצוי בגין הנזק שנגרם לנושה כתוצאה מכך שהכסף לא עמד לרשותו בתקופה שעד פירעון החוב, ולאחר מכן נדון בתשלום קנס בגין איחור התשלום כאמצעי לחץ על החייב לעמוד בחיובו במועד.
3. פיצוי על עיכוב כספים
לכאורה, מלבד איסור הריבית, המשפט העברי אינו מכיר באפשרות הטלת פיצוי בגין עיכוב כספים גם מסיבה נוספת והיא, שהדין הוא ש"המבטל כיסו של חברו – פטור", כלומר המונע מזולתו שימוש ברכושו, פטור מלפצות אותו על הפסדו, בהתאם לכלל "גרמא בנזיקין – פטור". ואולם, כפי שנראה להלן, פוסקי הלכה חשובים סבורים שניתן להתגבר על שתי המשׂוּכות האלה ולהטיל חיוב פיצויים בגין עיכוב כספים.
בעניין שומר המעכב כספים שהופקדו בידו למשמרת והפיק מהם רווחים, פוסק הרמ"א: "אם בא בעל הפקדון ואמר [לשומר]: תן לי פקדוני ואני ארוויח בהן בעצמי, והלה מעכב בידו [את הפקדון ומפיק ממנו רווח] – חייב ליתן הרווח מכאן ולהבא".
גם במקום שלא הפיק מעכב הכספים רווחים בפועל, ייתכן שיש לבעל הכספים עילת תביעה בגין אבדן הרווח הפוטנציאלי שנמנע ממנו. כך פוסק רבי אליעזר מטול (Toul), תלמיד ר"י הזקן ובעצמו מבעלי התוספות, בעניין מלמד שמעסיקו עיכב את שכרו "ותבעו המלמד מה שהיה יכול להרויח במעותיו מאותו זמן... דחייב ליתן לו הריוח ואין בו רבית". פסק זה יש בו שני חידושים מפליגים: האחד שלא חל כאן הכלל "המבטל כיסו של חברו – פטור", והשני שאין כאן איסור ריבית.
ומדוע אין כאן איסור ריבית? לשאלה זו ניתנו הסברים שונים. מרתק ומחודש במיוחד הוא הסברו של ר' משה סופר (גרמניה - אוסטריה, המאות הי"ח-י"ט) בעל ה"חתם סופר" התולה את העניין בטעמו של איסור הריבית, ובייחודו של שכר עבודה. לדעתו, מאחר שהקפידה התורה על תשלום שכר שכיר במועד כדי להגן על תנאי קיומו של השכיר ופרנסתו, מותר לשכיר לדרוש מן המעסיק לשלם לו את מה שיכול היה להרוויח לולי עוכב שכרו, שהלא טעמו של איסור הריבית הוא "וחי אחיך עמך", ולגבי השכיר תשלום ריבית על עיכוב שכרו היא הדרך לדאוג לחייו. ובלשונו:
מפורש בקרא טעמיה [=בתורה טעמו (של איסור ריבית)] 'וחי אחיך עמך', שהקב"ה הטיל חיותו של הלוה על המלוה ומחוייב להלות לו הלוָאת חן וחסד ולא באגר נטר [=בשכר המתנת מעות]. ואם כן, תינח [=מובן הדבר] במלוה ולוה דעלמא. אמנם בשוכר ושכיר נהפוך, שהטיל הקדוש ברוך הוא חיותו של מלוה - שהוא השכיר - על הלוה השוכר, ופקיד [=וציווה] עליו [על השוכר-המעסיק] 'לא תלין שכרו אתך עד בקר' משום כדי חיותו של שכיר... ואם כן, אם ירצה השכיר - המלוה הזה - לוותר על חיותו ולהשהותו שכרו, מותר ליקח ממנו [מן המעסיק] אגר נטר כדי להחיות נפשו. וסברת רבי אליעזר מטוך נכונה וישרה.
ייחודו של חיוב המעסיק לתשלום שכרו של עובדו עשוי להסביר גם מדוע לא חל כאן הכלל "המבטל כיסו של חברו - פטור", אף אם המעסיק לא הרוויח בעצמו מעיכוב הכסף, וזאת משום שהתורה החמירה בעניין תשלום שכר שכיר.
כאמור, הסבר זה מצומצם רק לעיכוב שכר עבודה. ואולם, יש מי שהציעו הסבר כללי יותר לפסק של רבי אליעזר מטול, הנכון ביחס לעיכוב כספים באשר הוא. כך, ר' יואל סירקיס (פולין, המאות הט"ז-י"ז) מסביר, שבהעדר הסכם הלוואה בין הצדדים, אין איסור ריבית בתשלום על עיכוב הכסף. ונראה שזו גם דעתו של בעל "נתיבות המשפט", רבי יעקב מליסא (פולין, המאות הי"ח-י"ט) שמוסיף, שהפטור של "המבטל כיסו של חברו" אמור במי שרק מונע מזולתו שימוש בנכסיו ולא במי שעושה בהם שימוש בעצמו, אף אם אינו מרוויח בהם. ואשר על כן, במקום שאין איסור ריבית, הרי שעצם עיכוב כספי הזולת והשימוש בהם מחייב תשלום, בלא קשר לשאלה אם המעכב הפיק מהם רווח אם לאו.
אמנם רבים חלקו על חידושו של רבי אליעזר מטול. לדעתם, המעסיק שעיכב את שכרו של העובד פטור מכל פיצוי, משום שלדעתם יש בתשלום זה משום ריבית אסורה.
לנוכח מחלוקת זו, הדין לכאורה עם המוחזק על פי הכלל "המוציא מחברו עליו הראיה", אבל רבי הלל בר' נפתלי צבי (ליטא, המאה הי"ז), מעיד שלא כך מנהג בתי הדין:
עכשיו בדורות הללו המנהג בדיני ארצות לפסוק פסידא דשוקא [לחייב את הלווה במניעת הרווח שגרם למלווה] ואין פוצה פה ומצפצף כדין 'הפקר בית־דין הפקר׳, וזה פשוט.
גם רבי יוסף שאול נתנזון (רבה של לבוב ומגדולי המשיבים במאה הי"ט), מתיר לנושה לגבות את הרווח שיכל להרוויח לולי עיכוב כספו. הוא נשאל על אדם שנתן מטבעות לחלפן כספים על מנת להמירם למטבע אחר. החלפן עיכב את המטבעות אצלו ולא נתן לו מטבע אחר עד שהוצרך לתובעו בערכאות וזכה במשפט בתוספת 6% על עיכוב כספו. הרב נתנזון מכריע שמותר לו לקחת את התוספת שנפסקה לו ואין בזה לא גזל ולא ריבית, ומנמק:
אחר כך נתיישבתי שאין שייך בזה משום ריבית, דהרי לא הלוה לו כלל וזה עיכב מעותיו, ואף דמעכב כיסו של חברו פטור, אבל משעה שתבעו שיחזיר לו, צריך להחזיר לו, ואין בזה משום ריבית דהוי ליה כגזלן.
באחד מפסקי הדין שנדון בבית המשפט העליון בראשית שנותיו, בו עלתה שאלת תשלום פיצויים על עיכוב כספים, נסמך הרב פרופ' שמחה אסף על מקורות אלה כדי לקבוע שאין מניעה הלכתית בגביית תשלום זה, וכך כתב:
בתוספת הרווח בגובה של 9% או בכל שיעור אחר על הסכום שנתחייב הנתבע על פי פסק־הדין בבית־המשפט שלמטה אין לראות לא רבית ואף לא אבק רבית האסורה כידוע לפי המשפט העברי בתשלום ובלקיחה.
ונימוקו עמו:
הסכום שעל הנתבע לשלם במקרה שלפנינו לא בא לידו בתורת הלוואה אלא זוהי תביעת נזקים. ומאותה שעה שנתחייב בדין בתשלומי הנזק והוא מעכב את התשלום הרי הוא חייב לפצות את הזוכה בדין על הנזק שנגרם לו על־ידי עיכוב התשלום. ואף בהלוואה, אם המלווה תובע הלוואתו כשהגיע זמן פרעונה והלווה מעכב את התשלום או גורם לעיכוב התשלום, הוא חייב לפצות את המלווה על עיכוב זה, ואף שאמרו בירושלמי (בבא מציעא פרק ט׳, הל׳ ג) המבטל כיסו של חברו אין לו עליו אלא תרעומת, והובא ירושלמי זה על־ידי כמה מן הראשונים, הנה נאמרו בזה על־ידי האחרונים כמה וכמה חילוקים, ולא תמיד הוא פטור (עי׳ שו"ת חתם סופר, חלק חו״מ סי׳ קע״ח ו״נחלת צבי״ לבעל 'פתחי תשובה׳, בסוף שו״ע חו"מ).
ואחר שהוא מצטט את דברי האחרונים ("בית הלל" והרב נתנזון), הוא מסיים:
לפי זה יש מקום לחייב את הנתבע בתשלום הרווחים משעת הגשת התביעה כנגדו לבית־המשפט. לא נעלמו אמנם מעיני גם דברי המחמירים, אבל סבורני שבתנאי זמננו כדאים הם בעל ״בית הלל״ ו׳׳שואל ומשיב״ לסמוך עליהם.
פסק דין זה של השופט אסף, שצוטט בפסקי דין נוספים, שימש סימוכין לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, יחד עם מחקרו המקיף של פרופ' נחום רקובר בנושא.
4. קנס מוסכם בגין עיכוב כספים
עד כה דובר על פיצוי נזיקי בגין עיכוב הכספים. לכאורה אם הוסכם מראש בין הצדדים על תשלום "קנס" באם יאחר החייב בתשלום, לכולי עלמא יש בכוח ההסכם להתגבר על הכלל "מבטל כיסו של חברו – פטור", אבל מאחר שמדובר בהסכם מראש, עולה ביתר שאת בעיית הריבית, שהלא כזכור "ריבית קצוצה" אסורה מן התורה. בעניין זה יש להבחין בין קנס חד-פעמי ובין קנס מתחדש ההולך ותופח ככל שמתארך העיכוב.
א. קנס חד-פעמי
מן המשנה ניתן להוכיח לכאורה שהסכם שבו החייב נוטל על עצמו תשלום יתר על חובו כקנס לשם הבטחת הפירעון - אין בו איסור ריבית. וזה לשון המשנה:
מי שפרע מקצת חובו והשליש [המלווה] את שטרו, ואמר לו [הלווה לשליש] "אם לא אתן לך [עבור המלווה את יתרת החוב] מכאן ועד זמן פלוני - תן לו שטרו", הגיע הזמן ולא נתן, רבי יוסי אומר - יתן. רבי יהודה אומר - לא יתן.
המשנה דנה במי ששילם רק חלק מחובו. המלווה לא היה מוכן לכתוב לו שובר אלא הפקיד את שטר החוב ביד נאמן, שהיה אמור להחזיר ללווה את השטר עם השלמת התשלום. כדי להבטיח למלווה את פרעון היתרה, הורה הלווה לנאמן, שאם תוך פרק זמן מסוים לא יפרע את יתרת החוב, יחזיר הנאמן את שטר החוב לידי המלווה שיוכל לגבות ממנו את מלוא הסכום הנקוב בו. התלמוד מסביר שיסוד מחלוקת התנאים הוא בשאלת תוקפה של "אסמכתא", כלומר האם יש גמירות דעת בהתחייבות על תנאי? לדעת רבי יוסי "אסמכתא קניא", ואילו לדעת רבי יהודה "אסמכתא לא קניא". על כל פנים, העובדה שמדובר בהסכם בו הלווה עלול לשלם בסופו של יום יותר מאשר לָוָוה אינה מטרידה את חכמי המשנה, וכנראה לא ראו בכך שיקול לאסור את ההסכם. הרשב"א (ר' שלמה בן אדרת, ספרד, המאה הי"ג) עומד על נקודה זו ומסביר:
וטעמא דמילתא משום דאין רבית אלא דבר שמתרבה משום אגר נטר לי וזה אינו כן, שאִלו פרעו בזמנו לא היה מרבה לו כלום. ואם לא פרעו במשלים זמניה ממש חייב ליתן לו באותה שעה קרן וקנס ואינו ממתין לו על הקרן כלל. ואם כן, ליכא אגר נטר לו כלל.
ואולם, לדעתו, יש בכל זאת לאסור קנס מעין זה מדרבנן משום החשש שאנשים ישתמשו בטכניקה זו כדי לעקוף את איסור הריבית ("הערמת ריבית"), וכך פוסק השולחן ערוך:
האומר לחבירו אם לא אפרעך לזמן פלוני הריני חייב לך מעכשיו ולזמן העיכוב כך דינרין, אסור מפני הערמת רבית.
הריב"ש (רב יצחק בר ששת, אלג'יר, המאה הי"ד) חולק על הרשב"א. לדעתו, אין לאסור זאת משום הערמת ריבית, ומביא לכך ראיה מהמשנה: "הלווהו על השדה [משכן את השדה ששווה יותר מהחוב] ואמר לו 'אם לא אתן לך מכאן ועד ג' שנים, הרי היא שלך' – [אם לא פרע את חובו במועד] הרי היא [השדה] שלו, וכך היה בייתוס בן זונין עושה על פי חכמים". אם כי הוא מודה, שאין מכאן ראיה חלוטה כנגד הרשב"א, שכן אפשר שכיון שבחלוף מועד הפירעון המלווה אינו מקבל כסף אלא נכס בעין (השדה), אין כאן הערמת ריבית, שכן "הערמה הוא כשנותן מעות ומקבל מעות יותר ממה שהלוהו".
על כל פנים, הריב"ש מסייג את שיטת הרשב"א וטוען שבמכר באשראי, גם הרשב"א מודה שאין הערמת ריבית בקנס מעין זה, והוא מותר לכתחילה, ולא אסר תשלום קנס אלא בהסכם הלוואה:
נראה שאף הרב ז"ל [הרשב"א] לא אסר לכתחלה אלא במי שמלוה מעות ומתנה לתת יותר אם לא יפרע בזמנו דהויא הלואה גמורה והוי כהערמה. אבל בנדון זה [מכירה באשראי] שלא היתה הלואה מתחלה אלא מכירת סחורה... מותר אפילו לכתחלה [לשלם קנס בגין איחור בתשלום] ואין כאן משום הערמה כלל, ואף על פי שנוטל יותר ממה שנתן לו, כיון שלא היה בדרך הלואה אלא בדרך מכירה.
כשיטה זו נוקט השולחן ערוך: "המוכר סחורה לחבירו בס' זהובים שקבל מיד והתנה לתתה לו לחצי שנה, ואם יעבור על זה, שיתן בעבורה ק' זהובים, וקנו מידו והגיע הזמן ולא נתן, חייב ליתן הק' זהובים".
ב. קנס מתחדש ותופח
ונשאלת השאלה, האם היתר זה לגבות קנס שקיבל על עצמו החייב הוא רק בקנס חד-פעמי, או בכלל ההיתר הוא גם קנס שהולך ותופח ככל שחולף הזמן? בעניין זה נחלקו הראשונים.
המרדכי מביא טופס שטר הלוואה שאושר על ידי רבי יעקב מאורלייאנ"ש – Orléans (מתלמידי רבנו תם ומבעלי התוספות), וזה נוסח השטר:
הנני החותם מודה שאני חייב לפלוני כך וכך מחמת שהלוה לי לזמן כך והנני מחוייב לפורעם לו לזמן ט"ו ימים להזמנתי, וכל זמן שאעכבם ולא אפרעם לו עלי לתת לו במתנה כל שבוע ושבוע שאעכבם מיום ההלואה ולמעלה עד יום הפרעון כך וכך פשיטין מזהוב.
רבי יעקב מאורלייאנ"ש לא ראה אפוא פסול בשטר זה ולא חשש לאיסור ריבית.
אבל רבי יוסף קארו דוחה היתר זה, וזו לשונו:
נראה דלכולי עלמא אסור, דכיון שחייב עצמו ליתן לו כך בכל שבוע בעוד שמעכב ממונו אין לך הערמת רבית גדולה מזו, שהרי מעלה לו שכר מעותיו הבטלות אצלו מידי שבת בשבתו. ולא דמי לאומר אם לא אפרעך נתחייבתי מעכשיו בכך דינרים דלא מחזי כרבית כולי האי.
והוא אף מוסיף שלפי הרשב"א אין כאן רק "הערמת ריבית", אלא "הרי זו רבית גמורה ולא תהא כזאת בישראל".
נראה שההבדל, לשיטת הרשב"א, בין קנס חד פעמי שהוא "הערמת ריבית" בלבד לבין קנס מתרבה שהוא ריבית גמורה, הוא שכאשר הקנס גדל ככל שהזמן חולף ניכר שהתשלום הוא שכר על הזמן בו המעות בטלות. כשיטה מחמירה זו של הרשב"א פוסק רבי יוסף קארו בשולחן ערוך: "אם חִייב עצמו לתת למלווה כך וכך בכל שבוע בעוד שמעכב ממונו – הרי זה ריבית גמור".
כפי שמציין הש"ך, השאלה אם מדובר באיסור דאורייתא או באיסור מדרבנן שנויה במחלוקת בין רבי לוי בן חיים, הרלב"ח, רבה של ירושלים במאה הט"ו, לבין רבי משה מטרני, המבי"ט, מחכמי צפת באותה תקופה. ומסיים הש"ך: "ומדברי המחבר והרב נראה שהוא ריבית דאורייתא".
לאור האמור, נראה שחוב שמקורו בהלוואה, אין להתיר בו קנס מתחדש שהולך ותופח ככל שמתעכב התשלום. ומכל מקום נחזור ונסייג שדברים אלו נאמרו ביחס לחוב שמקורו בהלוואה ולא ביחס לחוב שאין מקורו בהלוואה, כגון חוב בגין מכר באשראי או חוב מזונות. והדברים קל וחומר ביחס לקנס שלא הוסכם מראש בין הצדדים אלא הוא מוטל על החייב מכוח החוק, שהוא עשוי להיות מותר אף בגין חוב שמקורו בהלוואה, וכפי שנרחיב להלן.
5. "דמי פיגורים" מכוח החוק
הצעת החוק מציעה להמיר את שם החיוב המוטל על מי שמאחר בתשלום חוב פסוק מ"ריבית פיגורים" ל"דמי פיגורים", כדי להבליט את אופיו העונשי. אכן, מגמתו של החיוב להרתיע את החייב מפני איחור בתשלום שנפסק נגדו ולא לפצות את הנושה על מניעת הרווח שנגרם לו כתוצאה מעיכוב התשלום. מאחר ש"קנס" זה לא הוסכם מראש בין הצדדים אלא נקבע על ידי החוק, דומה שיש בסיס איתן להתירו גם לפי המשפט העברי. וכדברי הרב ציון לוז, דיין בית הדין הרבני הגדול: "בריבית דרך קנס שמי שמטיל אותה הוא השלטונות ולא הצדדים בינם לבין עצמם, לכאורה ליכא חשש למידי [=לכלום]".
ואכן, יש מבתי הדין הרבניים שמתירים גביית ריבית פיגורים, אם כי לא מן הנימוק האמור. יש שביססו זאת על הכלל "דינא דמלכותא דינא". הם מסתמכים על חידושו של הרמב"ן, ולפיו אם המלך החליף את המטבע וגזר שמעתה ישולמו החובות נומינלית לפי המטבע החדש, הדבר מותר ואין בו איסור ריבית (אם עלה ערך המטבע) וגם אין בו איסור גזל (אם ירד ערך המטבע), וזאת משום ש"דינא דמלכותא דינא". ומכאן הם מבקשים להסיק שהוא הדין ב"ריבית הפיגורים" שמקורה בחוק.
אולם, מלבד העובדה שקשה להצדיק כיצד יש בכוחו של הכלל "דינא דמלכותא דינא" לגבור על איסור הריבית שהוא מתחום דיני "איסור והיתר" בהם כעיקרון אין תחולה לכלל, ספק רב אם ניתן להחיל אותו גם לעניין "חוק פסיקת ריבית", וכפי שמסכם הרב לוז:
סוף דבר, נוכל לומר בשופי שלא רק אי אפשר להסיק מדברי הרמב"ן צד היתר לגביית הריבית בהוצאה לפועל, אלא אדרבה אפשר להסיק מדבריו את ההפך, שאם גזירת המלכות (וחקיקת הכנסת בנידון דידן) מחייבת להדיא בתשלום ריבית – אין לומר בה 'דינא דמלכותא', בהיותה נוגדת דין תורה, וממילא הריבית נשארת באיסורה.
עיקרם של דברי הרמב"ן הוא שהתוספת במטבע כשלעצמה, שאינה שכר עבור המתנת המעות או עיכובן, אינה ריבית כלל. מה שאין כן בריבית פיגורים של ההוצאה לפועל, שלכאורה זוהי ריבית שעבור המתנת המעות ועיכובם.
ועם זאת, מטעם אחר סובר הרב לוז כי ניתן לגבות ריבית פיגורים על ידי רשות האכיפה והגבייה. התורה נתנה כוח לשופטים לאכוף ולהוציא לפועל את פסקי הדין שלהם על ידי שלוחים הלא הם מי שמכונים במקרא ה"שוטרים" – "שֹפטים ושֹטרים תתן לך בכל שעריך" (דברים טז, יח) - וכשם שבסמכותו של ה"שוטר" להשתמש בכוח ולפגוע אפילו בגופו של החייב, במידת הצורך, כדי להוציא לפועל את פסק הדין, כך בכוחו לפגוע בכיסו של החייב:
לעניות דעתי אפשר לראות בהוצאה לפועל בכל הנוגע לחיובים ממוניים את ה'שוטר' של בית הדין. מבלעדי רשות זו יהיו פסיקותיהם של בתי הדין בבחינת חוות דעת תורניות והמלצות בעלמא, ומבחינה זו ייתכן שתישמט כל סמכותו של בית הדין לפסוק בעניינים ממוניים [...] השוטר ושליח בית הדין שאוכף הוראותיו של בית הדין, הותר לו להכות ולחבול, להזיק ולהוציא ממון כדי למלא את שליחותו.
לפי האמור, אם נתייחס להוצאה לפועל כאל ה'שוטרים' של בית הדין וכשמה 'הרשות' – רשות גבייה של פסקי הדין, הרי שהיא רשאית לפעול בכל דרך כדי לאכוף את פסקי הדין. גם דרך האסורה לכל אדם אחר כנגד חברו – לפועלים כ'שוטרים' תהיה מותרת [...]
אם כן, לפי היגיון זה, אם לצורך אכיפת החיוב הכספי הוא מפעיל מנגנון של 'ריבית פיגורים' וכך הוא מרתיע ומזרז את החייב לשלם – מדוע לא יהיה זה חלק מכליו של ה'שוטר' [כשהוא פועל, כאמור, כשלוחו של בית הדין]?
הסברו משכנע, והוא מקבל משנה תוקף לאור הצעת החוק המבחינה הבחן היטב בין מנגנון "ריבית הבסיס" ובין מנגנון "דמי הפיגורים". ברם, הרב לוז מטעים ומסייג שההסבר תקף רק ביחס ל"ריבית הפיגורים" העונשית, ולא ביחס ל"ריבית הבסיס":
אולם ככל שישנו חלק בריבית הפיגורים, שמשמעו הוא ריבית של ממש כמשמעה הכלכלית, שהיא אסורה על פי ההלכה – ביחס לחלק זה לא נוכל לראות את ההוצאה לפועל כ'שוטר' של בית הדין, ולגביו – אכן לכאורה תהיה בעיה בגבייתו.
6. סיכום
מבחינה הלכתית קל יותר להצדיק את "דמי הפיגורים" הגבוהים, שעניינם הרתעת החייב מפני איחור בתשלום, מאשר את "ריבית הבסיס", שעניינה פיצוי הנושה על הנזק שנגרם לו בעיכוב כספו. ועם זאת, ראינו שגם ל"ריבית הבסיס" יש הצדקה הלכתית, בעיקר משום שאינה שכר בעד הרשות להחזיק בכספי הזולת ("שכר המתנת מעות"), אלא פיצוי על הנזק שנגרם לתובע כשנמנע ממנו בעל כורחו הנאה מרכושו, ומה גם שאין מדובר בפיצוי מוסכם. ואף שהצדקה זו מחודשת יותר ושנויה במחלוקת, ראויה היא לאימוץ במדינת ישראל לפי צורכי הזמן והשעה.
לסיום נוסיף, שנראית לנו הערת הייעוץ המשפטי לוועדה, לפיה ראוי לפטור מ"דמי פיגורים" מי שבידו להוכיח שהוא מפגר בתשלום בשל אי-יכולת כלכלית. אכן, כלל גדול הוא במשפט העברי שאין לקנוס את מי שפועל מאונס, כדברי רש"י בהקשר אחר: "הואיל ואנוס הוא - אין לקנסו [...]".