מיהו לא יהודי? - להגדרת יהודי "בן דת אחרת" בחוק השבות
מחבר: ד"ר מיכאל ויגודה*
נלקח מאתר משרד המשפטים וברשותם
י"ג במרחשון, תשע"א
21.10.2010
מעודכן ביום 12.2.15
חוק השבות, התש"י-1950, קובע בסעיף 4ב: "לענין חוק זה, 'יהודי' - מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, והוא אינו בן דת אחרת". שופטי בית המשפט העליון נחלקו בשאלה אם מבחן זה הוא מבחן דתי או חילוני. אמנם, המשפט העברי אינו נוקט עמדה בשאלת הזכות לאזרחות במשמעותה המודרנית, אך מי שסבור שהמושג יהודי "בן דת אחרת" צריך להתפרש על פי המבחן הדתי, נדרש לברר את עמדת המשפט העברי בשאלת המרת הדת, ובכך עוסקת חוות דעת זו.
מסקנתי היא שיהודי שמצהיר מרצונו החופשי שהוא בן דת אחרת וניתק כל קשר עם הקהילה היהודית, לפי רבים מן הפוסקים הריהו כיהודי שהמיר את דתו, שבעניינים רבים אין דינו עוד כיהודי. וכך לדוגמה, סביר לשלול ממנו את זכות העלייה לארץ המוקנית לכל יהודי מכוח חוק השבות. עם זאת, יהודי שהמיר את דתו ולאחר מכן חזר ליהדות, דינו שוב כיהודי, ובלבד שיוכיח את חזרתו לדת אבותיו בצורה משכנעת.
בדברים שלהלן אדון תחילה בשאלה מי נחשב כיהודי שהמיר את דתו ("משומד"), לאחר מכן אסקור את הדעות השונות בדבר מעמדו, ולבסוף אתייחס לשאלת חזרתו ליהדות של המשומד.
א. מיהו משומד?
1. כללי
מובנו המקורי והפשוט של המונח "משומד", המשמש במקורות המשפט העברי לציין את מי שהמיר את דתו, הוא מי שעובד עבודה זרה מאונס (מפחד השמדה). רק מאוחר יותר עבר כינוי זה גם למזידים ועובדים עבודה זרה מרצון.
הרמב"ן מציע פירוש אחר:
ופירושו מנוכר, ושיעורו משומדע, מלשון 'ואשתמודע [=ויכר] יוסף לאחוהי ואינון לא אשתמודעוהי [=הכירוהו]' (בראשית מב ח), וחסרו העי"ן, כמו שהבליעוה במלות רבות.
מפירושים אלה קשה להסיק האם די בעזיבת הדת היהודית כדי להיחשב כמשומד או שהמשומד אינו אלא מי שקיבל על עצמו דת אחרת.
הרב דוד צבי הופמן (הונגריה-גרמניה, המאות הי"ט-הכ') כותב שמשומד הוא מי שעוזב את הדת היהודית, אף אם אינו מקבל על עצמו דת אחרת, ואף מצהיר שהוא חסר דת. ובלשונו:
מכל מקום, מי שמודה באמונתם כיון שכופר בתורת משה הוי כעובד עבודה זרה, הכי נמי [=כך גם] מי שיוצא מכלל יהדות אף שאינו מקבל דת אחרת, מכל מקום הרי הוא מודיע בפרהסיא שכופר בתורת משה, ואם כן הוי כעובד עבודה זרה וכמומר לדת אחרת.
לעומת זאת, רבי שלמה בן אברהם אבן פרחון (מרוקו-איטליה, המאה הי"ב) מציין שמקורה של המילה "משומד" הוא "משועמד" (גם הוא מציין שהעי"ן נשמטה בגלל קשיי הגייה), שבלשונות שמיות עתיקות מורה על טבילה במים, והכוונה למי שהצטרף לתלמידי ישו הנוצרי, שנהגו לטבול במים. ייתכן שמדבריו ניתן להסיק שמשומד צריך גם לקבל על עצמו דת אחרת. ואכן, רבים מן הפוסקים כתבו שרבות מן ההלכות שנאמרו ביחס למשומד נובעות מכך שהוא משתייך לדת אחרת.
2. היסוד העובדתי - מאימתי נחשב יהודי כמי שקבל על עצמו דת אחרת?
הפוסקים מבקשים ללמוד מדברי הרמב"ם שדי בכך שיהודי הצהיר על הצטרפותו לדת אחרת כדי לראות בכך המרת דת, ואין צורך שהוא יקיים את מצוות הדת החדשה. וכך פוסק הרמב"ם בעניין כהן מומר:
וכהן שעבד כוכבים בין באונס בין בשגגה, אף על פי שעשה תשובה אינו נושא את כפיו לעולם, שנאמר "אך לא יעלו כהני הבמות וגו'" (מלכים ב כג, ט)... וכן כהן שנשתמד לעבודה זרה, אף על פי שחזר בו אינו נושא את כפיו לעולם.
הפוסקים מציינים שהרמב"ם מבחין בלשונו בין כהן שעבד עבודת אלילים לבין כהן "שנשתמד", אף שדינם שווה ושניהם פסולים לנשיאת כפיים לעולם. מכאן הם מסיקים שלפי הרמב"ם המרת דת אינה כרוכה בעבודת אלילים בפועל. וכך כותב רבי לוי בן חביב (ספרד-פורטוגל-סלוניקי-ירושלים, המאות הט"ו-ט"ז):
ויש לומר דבאחד משלשה דרכים יקרא משומד לעבודה זרה: הראשונה, שעבדה כדרך עבודתה; השנית, שעבדה באחת מד' עבודות שבמקדש, ובשניהם נקרא עובד עבודה זרה, שהרי עבדה במעשה ידיו; השלישית, שקבלה עליו לאלוה מבלי שעבד עבודה כלל, כגון שזקף לבֵנה [העמיד אבן (יצר אליל)] ואמר 'אלי אתה', וזה נקרא משומד לעבודה זרה, לא עובד לעבודה זרה.
מן הדברים עולה שכדי לראות ביהודי כמי שהמיר את דתו, די בכך שהוא יקבל על עצמו את מרות הדת האחרת, אף אם לא יקיים את מצוותיה. אולם הרמב"ם אינו מציין מהו המעשה שבעטיו ניתן לראות את האדם כמי שקבל על עצמו דת אחרת, האם נחשב הוא כמי שהמיר את דתו רק אם עבר את הטקס הקבוע לשם כך באותה דת, או שמא די בכך שיציג עצמו כבן דת אחרת?
הרא"ש כותב בעניין איסור עבודה זרה שדינו "ייהרג ואל יעבור":
...[לא] שיהא מותר לישראל לומר עובד כוכבים הוא כדי שלא יהרגוהו, דודאי כופר בעיקר הוא. דכיון שרוצין להורגו אם לא יהפוך לדתם ויהיה עובד כוכבים כמותם, ודאי כשאומר עובד כוכבים הוא, הודה לדתם וקבל עליו אלוה שלהן.
מדבריו עולה שהצגת היהודי את עצמו כעובד כוכבים די בה להגדירו כמי שהמיר את דתו, ועל כן חייב הוא למסור את נפשו על כך, אף שלבו בל עמו ואינו אלא מעמיד פנים. וכך מסכם זאת הרב י"א הלוי הרצוג, הרב הראשי לישראל:
והנה לפי דברי הראשונים הנ"ל בודאי אמירת ישראל שהוא עכו"ם כל זמן שאין סכנה לפניו ליהרג, בודאי לא גרע מהזאת הכומר, כלשונו של הרא"ש: "שמודה לדתם ומודה לאליל שלהם".
מכאן קובע הרב הרצוג, שיהודי שניצל ממוות בזמן השואה על ידי שהציג תעודה שהוא נוכרי, וממשיך להחזיק בה גם לאחר חלוף הסכנה, דינו כמשומד.
3. היסוד הנפשי – המניע להמרת הדת
מן הדברים שראינו עד כה עולה שהצגת אדם את עצמו כנוכרי, דינה כהמרת דת, וחובה על יהודי למסור את נפשו על כך. אמנם, אין ראיה מכאן שיהודי שהפר את החובה למסור את הנפש והעמיד פנים שהוא בן דת אחרת מאימת המוות, ייחשב גם הוא כמשומד. ואכן, בעניין מעמדו של יהודי שניצל ממוות על ידי הצגת עצמו כנוכרי, ואף על ידי המרת דת ממש, כתבו הפוסקים שאין דינו כמשומד.
רבנו יונה (ספרד, המאה הי"ג) אף מרחיק לכת ואומר, שגם יהודי שממיר דתו מרצון ולא מאונס, אך המרת הדת אינה נובעת מהכרה באמיתותה של הדת האחרת, אלא כדי להפיק ממנה תועלת, אינו מוגדר כמשומד:
עוד מפי הר' יונה ז"ל... ששמע לפסוק לחכמי צרפת, כי משומד לעבודה זרה, והוא הולך ממקום למקום, ובעיר אחת הוא מאמין העבודה זרה בפני הגוים, ובעיר אחרת נכנס בבית ישראל ואומר שהוא יהודי, כיון שאומר לנו שהוא יהודי מן הסתם הוא נכנס בתורת יהודי ואינו עושה יין נסך. והטעם, כי העבודה זרה מלתא דמסתבר שהוא שקר, וכשאומר שמאמין בה הוא עושה להנאת יצרו הרע ואינו מאמינו בלבו. וכשהוא אומר לנו שהוא ישראל הוא אומר בלב טוב, לפי שאמונתנו אמונה היא וטובה ואמתית. ומילתא דמסתבר הוא.
וכך גם רבי יחזקאל לנדא (פראג, המאה הי"ח) דן ביהודי שרצה לשאת אישה נוכריה בטקס דתי הודי, ובמהלך הטקס נדרש לכרוע ברך ולומר טקסטים המקודשים לאותה דת. הוא אינו רואה בכך המרת דת, שכן "זה שעשה מאהבת האשה, ודאי לא קיבלהּ [את הדת האחרת] בלב".
אולם, מדברי הרמב"ם עולה, שאף שהמרת הדת לא נעשתה מתוך הכרת האמת שבדת האחרת, אלא כדי להפיק רווח אחר, דינה כהמרת דת לכל דבר. וזה לשון הרמב"ם:
והמשומד לכל התורה, כגון החוזר לדתי הגוים בשעה שגוזרין שמד וידבק בהם ויאמר ומה בצע לי להדבק בישראל שהן שפלים ונרדפים טוב לו שידבק באלו שידם תקיפה, הרי זה משומד לכל התורה כולה.
ומסביר רבי יוסף קארו שלדעת הרמב"ם יהודי הממיר את דתו מתוך הכרה בדת האחרת, אינו רק משומד אלא הוא גם "מין", שדינו חמור עוד יותר.
ב. מעמדו של המשומד
היותו של האדם "משומד" גוררת אחריה נפקויות הלכתיות שונות. כך לדוגמה, התורה אוסרת על משומד לאכול קרבן פסח: "ויאמר ה' אל משה ואהרן זאת חקת הפסח, כל בן נכר לא יאכל בו" (שמות יב, מג). ומתרגם אונקלוס: "כל בר ישראל דישתמד לא ייכול ביה".
הנביא יחזקאל אוסר על כוהנים משומדים לשרת בבית המקדש: "כה אמר ה' אלקים: כל בן נכר ערל לב וערל בשר לא יבוא אל מקדשי, לכל בן נכר אשר בתוך בני ישראל" (יחזקאל מד, ט). ומפרש רש"י: "כל בן נכר - כהן משומד שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים ונערל לבו".
במהלך הדורות ניסתה הקהילה היהודית להרחיק מתוכה את המשומדים, וזאת הן בשל החשש שמא ישפיעו לרעה על הקהילה, והן בשל החשש שהם ישתפו פעולה עם אחרים כנגד הקהילה היהודית. בכך ניתן להסביר את ההתבטאויות החריפות הקובעות שמשומד אינו יהודי ואף גרוע מן הנוכרי. אולם, מעבר לרמה ההצהרתית, נשאלת השאלה האמנם מעמדו של המשומד הוא כנוכרי לכל דבר ואין לו עוד מעמד של יהודי בעיני ההלכה?
נפקויות רבות נובעות ממעמדו של אדם כ"יהודי", כך לדוגמה: מי שאינו יהודי אינו חייב במצוות, ולכן אינו יכול להוציא יהודי אחר ידי חובתו, אינו מצטרף למניין, ואינו כשר לכתוב ספרי תורה, תפילין ומזוזות, ועוד; מי שאינו יהודי מורחק מהחברה היהודית ולכן אסור להתחתן עמו, הוא אוסר יין במגעו, אין מתאבלים עליו ואין קוברים אותו בקבר ישראל, ועוד. דומה שלגבי השאלה המהותית אם המשומד נשאר יהודי, "מקרה המבחן" יהיה בשאלות הנוגעות לדיני המעמד האישי (נישואין וגירושין, ייבום וחליצה, ממזרות וכו'): אם המשומד נשאר יהודי – קידושיו קידושין וגיטו גט והוא זוקק את אשת אחיו לחליצה וייבום, מה שאין כן אם אינו יהודי.
להלן נציג את המקורות התלמודיים הנוגעים לעניין ולאחר מכן נסקור את שיטות הפוסקים אשר למעמדו של המשומד.
1. המקורות התלמודיים
האם אפשר שיהודי יחדל מלהיות יהודי? בשאלה זו התלמוד משמיע לכאורה קולות שונים.
סוגיה תלמודית הדנה בעניינו של עכן שמעל בחרם שהוטל על השלל לאחר נפילת יריחו, דורשת את הפסוק "חטא ישראל, וגם עברו את בריתי אשר צויתי אותם" (יהושע ז, יא) כך:
חטא ישראל. אמר רבי אבא בר זבדא: אף על פי שחטא - ישראל הוא.
ממקור זה יש שבקשו ללמוד שלא ניתן לעזוב את היהדות. אולם, יש לשים לב שהתלמוד עוסק בעכן, שמעד מעידה חד פעמית. האם ניתן להסיק מכך שגם מי שחדל מלקיים את כל המצוות עדיין ישראל הוא? והאם כך הדין גם לגבי מי שעזב את הדת היהודית ואימץ לו דת אחרת?
תשובה לכך ניתן להסיק, לכאורה, ממקור תלמודי בעניין גר שחוזר בו מגירותו:
טבל ועלה [המתגייר טבל ועלה מן הטבילה] - הרי הוא כישראל לכל דבריו. למאי הלכתא? דאי הדר ביה [=שאם חזר בו מן הגרות] ומקדש בת ישראל, ישראל מומר קרינא ביה וקידושיו קידושין.
וכך ניתן גם להסיק ממקור תלמודי נוסף:
"בנים אתם לה' אלקיכם" (דברים יד, א), בזמן שאתם נוהגים מנהג בנים - אתם קרוים בנים, אין אתם נוהגים מנהג בנים - אין אתם קרוים בנים, דברי ר' יהודה; רבי מאיר אומר: בין כך ובין כך אתם קרוים בנים... וכי תימא, כי לית בהו הימנותא הוא דמיקרו בנים [=אולי תאמר שכאשר אינם מאמינים הם אמנם נקראים 'בנים'], כי פלחו לעבודת כוכבים לא מיקרו בנים [=אבל כאשר הם עובדים עבודה זרה אינם נקראים 'בנים']? תא שמע, ואומר: "זרע מרעים בנים משחיתים" (ישעיהו א, ד).
לעומת זאת, ממקור תלמודי אחר ניתן להסיק מסקנה הפוכה. התלמוד דן בדעה שאם נוכרי קידש בת ישראל יש לחשוש לקידושיו, שמא הוא יהודי מצאצאי עשרת השבטים, ודוחה אותה:
כי אמריתה קמיה דשמואל [=כאשר אמרתי דעה זו לפני שמואל] אמר לי: לא זזו משם עד שעשאום עובדי כוכבים גמורים, שנאמר: "בה' בגדו כי בנים זרים ילדו" (הושע ה, ז).
ממקור זה עולה שייתכן שיהודי יחדל מלהיות יהודי, כפי שקרה לעשרת השבטים.
2. דעות הפוסקים
הפוסקים העלו אפשרויות שונות בדבר היחס למשומד, בהסתמכם על ההוראות התלמודיות הסותרות לכאורה.
(א) המשומד נשאר יהודי
בקצה האחד עומדת שיטת רש"י לפיה משומד, אף שעזב את עם ישראל ואת הדת היהודית והצטרף לדת אחרת, הריהו נשאר יהודי לכל דבר ועניין. רש"י מסתמך על המקור התלמודי הקובע ש"אף על פי שחטא ישראל הוא" כמקור נורמטיבי מרכזי. בעניין עשרת השבטים, נראה שלדעת רש"י חכמים השתמשו בכוחם להפקיע את קידושיהם, אך לא ניתן להקיש מכך לגבי משומד, שכן לא מצאנו מקור לכך שחכמים הפקיעו את קידושיו.
(ב) המשומד חדל להיות יהודי
בקצה השני עומדים הפוסקים לפיהם משומד אינו יהודי, ועל כן אם קידש אישה יהודיה, קידושיו חסרי תוקף. הרדב"ז (מצרים-ארץ ישראל, המאה הט"ו) כותב ש"מדין תורה הרי הוא כנוכרי לכל דבריו". והחתם סופר (הונגריה, המאות הי"ח-י"ט) כותב "שיש כח לכלל ישראל להוציא המורדים מכלל האומה", וכדרך שעשה עזרא הסופר: "וכל אשר לא יבוא לשלשת הימים כעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו והוא יִבָּדֵל מקהל הגולה" (עזרא י, ח). כך, ניתן היה להפקיע דיני טומאת נידה וטומאת אוהל המת מהכותים, אף שתוקפם של דינים אלו, החלים על יהודים, מן התורה.
(ג) המשומד הוא יהודי אך לא לכל דבר
בתווך, בין הדעות הקיצוניות שנסקרו עד כה, עומדים רוב הפוסקים, שלדעתם אמנם המשומד נחשב "ישראל", אך יש עניינים שלגביהם דינו כדין נוכרי משום שהתורה מתנה את תחולתם בקיומם של תנאים נוספים, כגון אחווה, קדושה, קיום הברית וכדומה, שהמשומד אינו נמנה עוד עליהם. להלן סקירת עניינים אלה:
- רבים מן הפוסקים התירו נטילת ריבית ממשומד, מכיון שאין הוא עוד "אחיך", והלא הפסוק אומר: "לא תשיך לאחיך" (דברים כג, כ). כך גם אין להשיב לו אבידה, מכיון שבפרשת השבת אבידה נאמר: "לכל אבדת אחיך" (דברים כב, ג). וכך כותב רבי אליעזר ממיץ (צרפת, המאה הי"ב):
אבל אם הוא משומד... ריבית שלו מותר, והא דאמרינן בסנהדרין "חָטָא ישראל - אף על פי שחטא ישראל הוא", דוקא לענין קידושין, דלא כתיב בהו אחוה.
וכך מסביר ר' אברהם בורנשטיין (פולין, המאות הי"ט-כ'), בעל "אבני נזר", את דברי הש"ך שכותב שאין אנו מצווים להפריש משומד מאיסורים. לדבריו, החובה להפריש מאיסורים נלמדת מהפסוק "וכשלו איש באחיו" (ויקרא כו, לז), אותו דורש התלמוד "איש בעוון אחיו", והמשומד אינו "אחיו".
מאותו הטעם, יש מן הפוסקים שכתבו שיבמה שנפלה לפני יבם משומד פטורה מן הייבום ומן החליצה, לפחות כאשר היבם היה משומד כבר בשעה שנישאה לאחיו. ובעל העיטור מביא בשם רב יהודאי גאון שגם אם הבעל-הנפטר היה משומד (והיבם אינו משומד) גם אז פטורה האישה מייבום וחליצה. נימוקם הוא, כאמור, שבפרשת הייבום נאמר: "כי ישבו אחים יחדו" (דברים כה, ה), ומשומד אינו בגדר אח.
• יש מן הפוסקים שכתבו שאין המשומד יורש, שכן הוא מופקע מקדושת ישראל. וכך מובא בתשובות הגאונים, בשם רב נטרונאי (מגאוני בבל, המאה הט'):
והילכתא: משומד אין יורש את אביו ישראל. מאי טעמא? דכיון דאישתמד ליה נפק [=יצא] ליה מקדושה דישראל ומקדושה דאבוה.
ומאותה סיבה מסיק רבי יעקב אבן-חביב (ספרד-סלוניקי, המאות הט"ו-ט"ז) שקידושיו של המשומד אמנם תקפים מן התורה, כי לידתו-שלו הייתה בקדושה, אך קידושי בנו (שנולד ממשומדת) אינם תקפים, שכן הורתו ולידתו שלא בקדושה.
• טעם אחר לשלילת ירושה מן המשומד הוא, שכן אין הוא מתייחס ביחסי משפחה עם מורישיו, ואינו בכלל "זרעך אחריך". וכך ממשיך רב נטרונאי את תשובתו:
דלא הויא ירושה אלא לבר ישראל דמיתיחס בתר אבוה [=שאין ירושה אלא לבן ישראל שמתייחס אחר אביו] , דכתיב (בראשית יז, ח) "ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגורך כו'", מי שזרעו מיוחס אחריו, יצא משומד זה שאינו מתיחס אחר אביו ישראל.
• יש מן הפוסקים שכתבו שמשומד אינו "בן ברית", ומכאן הסיקו שאינו בתורת שליחות. וכך כותב רבי אשתורי הפרחי (צרפת-ספרד-ארץ ישראל, המאות הי"ג-י"ד):
משומד, אחר שיצא מברית קדש לבטלה, לאו בר שליחות הוא. וממקום שמרבה שליחות מפרש (גיטין כג, ב): "מה אתם בני ברית אף שלוחכם בני ברית", ופירש הקונטרס [=רש"י]: מהולים ושיהיו בני ברית במצות. "כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית" (שמות לד, כז), וגם "אם לא בריתי יומם ולילה" (ירמיה לג, כה), הרי שהתורה והמצות נקראו ברית.
• בתשובות רבי ישראל בן חיים מברונא (גרמניה, המאה הט"ו) כותב שהמשומד אינו נקרא "יהודי", וזה לשונו:
מעשה בבחור אחד שמו ליוו"א מפס"או, שנדר שלא לשחוק עם שום יודי [כך במקור]. והיה בנוי"שטט משומד עבר ה"ט יש' [?], ושאל ליוו"א את מהר"ר איסר"לן אם רשאי לשחוק עמו, והתיר לו דמשומד לא איקרי יודי. אף על פי שחטא ישראל הוא (סנהדרין מד א), מכל מקום לא איקרי יודי, ולא חל עליו הנדר. ונראה לי להוכיח ולהביא ראיה מפרק [שני?] דסנהדרין: "היהודים", ופרש"י ז"ל שכל הכופר בעבודה זרה נקרא יודי (מגילה יג א), אלמא [=מכאן ש]משומד שכופר באלהי ישראל ומודה בעבודה זרה לא נקרא יודי. נאם ישראל מברונא.
• החתם סופר כותב שמשומד אינו בכלל "עמיתך", ועל כן אין צורך להעדיפו על נכרי בעריכת עסקאות ("או קָנֹה מיד עמיתך"). הוא אף מסתפק שמא מאותו פסוק נוכל להסיק שדינו של משומד כנכרי לכל דיני הקניינים.
בהתאם לדעה זו, מגדיר הרב שמחה מירון שמשומד הוא יהודי לכל דבר, אלא שהוא משולל זכויות. מכך הוא מסיק שהמשומד אינו זכאי "שבות", כי זכותו של יהודי ל"שבות" בארץ ישראל נובעת מכוח ירושת הארץ, וירושה, כאמור, נשללה מהמשומד.
(ד) המשומד יהודי רק לענייני מעמד אישי
דעה אחרת מובאת בשו"ת רבי אליהו מזרחי בשם רב סעדיה גאון (מגאוני בבל, המאות הט'-י'). רב סעדיה נשאל בדבר אשת ישראל שעזבה את בעלה וחיה תקופה ארוכה עם משומד וילדה לו ילד. והשאלה היא: האם המשומד נחשב יהודי, והילד ממזר; או שהוא נחשב כנוכרי, והילד אינו ממזר. על כך משיב רב סעדיה:
בשני מקומות צריך לדעת משפטי משומד, ושתי בחינות יש להם: מקום ראשון, לעניין לברך ולזמן ולבטל רשות וכדומה להם מן המצות, בחינתו בכל אלה לראות השומר שבת הוא אם מחללה. כדתניא: "ישראל משומד המשמר שבת בשוק הרי הוא כישראל לכל דבר, שמבטל רשות. ושאין משמר שבת בשוק - הרי הוא כגוי, ואינו מבטל רשות". ומקום שני יש לענין קדושין וגטין וחליצה ומיאונין וממזרות וכדומה להן מכל המצות, בחינתו בכל אלה לראות: אם היתה הורתו ולידתו בקדושה - קדושיו קידושין וגטו גט וחליצתו חליצה ובניו מחייבי כריתות ממזרים, כמו ששנינו לענין גרים: "היתה הורתם ולידתם בקדושה הרי הם כישראל לכל דבריהם". כללו של דבר: במצות הלך אחר שמירת שבת, בעריות הלך אחר הריון ולידה... ואין בדבר זה ספק וכך הוא הדין ואין לשנות עד כאן.
לפי דברי רב סעדיה גאון, יש להבחין בין התחומים ההלכתיים השונים: בתחום המעמד האישי הקריטריון הקובע לעניין יהדות הוא המוצא האתני ("הורתו ולידתו בקדושה"), ולכן בתחום זה ייחשב המשומד כיהודי. בשאר התחומים הקריטריון הקובע ליהדות הוא קיום מצוות, ולכן בהם דינו של המשומד כדין כל יהודי שאינו מקיים מצוות, שדינו כנוכרי.
(ה) המשומד יהודי לחומרה
יש מי שכותב שדינו של המשומד כישראל רק כאשר התוצאה מכך תהיה לחומרה. לכן, קידושי המשומד תקפים, בהמה שברשותו חייבת בבכורה, אסור להלוות לו בריבית וכיו"ב. לעומת זאת כאשר החומרה תהיה דווקא על ידי הגדרתו כנוכרי, דינו כנוכרי, ולכן אין הוא יורש, הוא פסול לעדות וכיו"ב. וכך מביא המרדכי:
ושאלו להר"ם על יבמה שהיו לה שני יבמין, הגדול מומר והקטן הלך למדינת הים, אם הגדול המומר יכול לחלוץ מפני תקנת העיגון. והשיב שלא לעשות מפני שיש לה יבם ישראל. ואזלינן הכא לחומרא והכא לחומרא [מצד אחד יבם משומד נחשב כיהודי ומחייב אותה בחליצה או ייבום, אך מצד שני דינו כנוכרי, ואין מאפשרים לו לחלוץ].
ג. חזרה ממשומדות
1. האם משומד יכול לשוב בתשובה?
בפשטות נראה שמשומד יכול לשוב ליהדות, כדרך שכל מי שחטא בעבירה יכול לחזור בתשובה. זאת ועוד, הלא אפילו נוכרי יכול להתגייר. וכך כותב הרמב"ם:
אבל אם שב מרשעו ומת והוא בעל תשובה, הרי זה מבני העולם הבא, שאין לך דבר שעומד בפני התשובה. אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב, יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר: "שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו" (ישעיהו נז,יט). כל הרשעים והפושעים והמשומדים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה, בין בגלוי בין במטמוניות, מקבלין אותן שנאמר: "שובו בנים שובבים" (ירמיהו ג, כב), אף על פי שעדין שובב הוא שהרי בסתר שב ולא בגלוי - מקבלין אותו בתשובה.
אולם, מדברי הרמב"ם במקום אחר נראה שמשומד אינו יכול לשוב ליהדות, וזה לשונו:
ומשומד לעבודה זרה הרי הוא משומד לכל התורה כולה, וכן המינים מישראל אינן כישראל לדבר מן הדברים, ואין מקבלים אותם בתשובה לעולם, שנאמר: "כל באיה לא ישובון ולא ישיגו ארחות חיים" (משלי ב, יט).
הרמב"ם נשאל בדבר הסתירה בהלכותיו, וזו תשובתו:
וזה המאמר האחרון [בהלכות תשובה] הוא, שאם שבו באמת במה שבינם לבין בוראם, יש להם חלק לעולם הבא, וזה דין בדבר מה שבינם לבין בוראם. וזה הראשון [בהלכות עבודה זרה] בדבר מה שבינם לבין בני האדם. וכתב משה.
כלומר, אמנם כלפי שמים תשובתו של המשומד מתקבלת, אבל בדיני בני אדם מאחר שאי אפשר לדעת מה בלבו באמת, מחמירים עמו יותר מאשר עם עבריין רגיל, ואין מקבלים אותו בתשובה לעולם.
תשובתו של הרמב"ם לא הייתה מפורסמת, ולכן הפוסקים ניסו ליישב את הסתירה בדבריו בדרכים שונות. רבי דוד בן זמרא מיישב מדעתו את פסקי הרמב"ם בדרכו של הרמב"ם. הוא אף מוסיף הסבר לחשדנות היתירה שמגלים כלפי תשובתו של המשומד, לעומת בעל תשובה אחר:
וטעמא דמלתא [=וטעם הדבר]: כיון שהם תרים אחר מחשבות לבם ועוברים על דברי תורה בשאט נפש, לפי שהמצות בזויות בעיניהם, היום אומר לו לבו לשוב בתשובה, ולמחר אומר לו מה בצע בתשובה, ויחזור לסורו. ונמצא, כיון שהוא תר אחר מחשבות לבו, אין אנו בטוחים בו. והמקרא אשר הביא הרב ז"ל [הרמב"ם] לראיה מעיד על כונתו, שנאמר: "כל באיה לא ישובון ולא ישיגו ארחות חיים", כלומר לא ישובון בתשובה שלימה, ולכן לא ישיגו ארחות חיים. ומה שכתב: "אין מקבלין אותם בתשובה לעולם", הכי קאמר [=כך אמר]: אין מקבלין אותם להחזיקן בבעלי תשובה. ואפשר שלזה כיון הרב ז"ל במלת "לעולם", כלומר אין מקבלין אותם להיות תשובתם לעולם.
רבי יוסף קארו מיישב את דעת הרמב"ם ומבחין בין "משומד", שהתשובה מועילה לו, לבין "מין" שאינו יכול לשוב בתשובה.
דעתו של הרמב"ם אינה מקובלת על הכל, שכן שערי תשובה לא ננעלו בפני אף אדם, אף לא בדיני בני אדם. רבי משה הכהן מלוניל (פרובנס, כנראה בן דורו של הרמב"ם) מציין שיש אף מקור תלמודי לכך שחזרתו של משומד (או מין) מתקבלת:
כתב הרמ"ך: תימה הוא זה, דהא מפורש בגמרא בהדיא [=במפורש] דמקבלין [את תשובתו של המשומד] אבל אינו מאריך ימים, דכל דפריש ממינות מת מיד, ורב חסדא היה מקבלן בתשובה, ואמר להו: 'טרחו לה בזוודתא' [=הכינו לה תכריכים]. והכי פירושא דקרא [=הפסוק]: אף על פי שישובון לא ישיגו. ומי יוכל לומר שלא נקבל לכל בעלי תשובה? וצ"ע עכ"ל.
הווה אומר, התלמוד אומר שאין התשובה נמנעת, אלא שלא מצוי שמשומד ישוב בתשובה.
רוב הפוסקים מסכימים עם העמדה שמשומד יכול לחזור ליהדות, ושוב חלים עליו הדינים החלים על יהודים. אמנם, יש מן הפוסקים שמתייחסים אליו בחשדנות, ולא כאל בעל תשובה רגיל. כך, למשל, רבי שמואל די מדינה (סלוניקי, המאה הט"ז) ביקש למנוע מינויו של משומד שחזר בתשובה לשליח ציבור בשכר, שמא תשובתו אינה אלא מן הפה ולחוץ. יתירה מכך, יש מן הפוסקים שרואים את המשומד השב ליהדות כ"פגום", וכך אם הוא כהן, אוסרים עליו לברך ברכת כוהנים.
2. כיצד שבים ליהדות?
לית מאן דפליג שמשומד השב ליהדות אינו צריך לעבור הליך גיור. עם זאת, הפוסקים הטילו על משומד המבקש לחזור ליהדות לעבור הליך המבטא את חזרתו. וכך נכתב בתשובות הגאונים:
וששאלתם בשביל משומד שחזר בו אם צריך לטבילה או לא?
כך ראינו דמלקות הוא צריך, דהא עבד ליה [=הוא עשה] כמה עבירות, עשֵה ולא תעשה וכריתות [ומיתות] בית דין. טבילה לא צריך, דלאו גר הוא דצריך טבילה, דהתם [=ששם] לעילויה מגיותו דהיותה הורתו ולידתו שלא בקדושה, והאי [=וזה] בר ישראל הוא, והורתו ולידתו בקדושה ולא צריך טבילה, דאפילו גר דמהיל וטביל [=שמל וטבל], אי הדר [=אם חזר] לגיותו וחזר ונתיהד לא צריך טבילה.
אולם רבי יוסף חביבא (ספרד, המאה הט"ו) כותב שהוא צריך לקבל על עצמו דברי חברות ולטבול:
וישראל שחטא ועשה תשובה, דכוליה עלמא שורת הדין אינו צריך טבילה אלא קבלת חברות בפני בית דין לכתחילה, ואף על פי כן טובל הוא מדרבנן משום מעלה, דומיא דטבילת עבד משוחרר שאין טבילתו אלא מדרבנן, וכן כתבו בתוספות אחרונות.
השולחן ערוך פוסק שהמומר השב ליהדותו אינו צריך טבילה, אולם הרמ"א פוסק שעליו לטבול, והפוסקים העירו שנהגו לכתחילה לחייב את המשומד לטבול עם שיבתו ליהדות. אולם, הפוסקים מדגישים שטבילה זו אינה אלא ל"מעלה בעלמא", ובדיעבד אינה מעכבת את החזרה ליהדות, ולכן במקום שהטבילה אינה אפשרית או שיש לחשוש שמא הצורך בטבילה ימנע מהמשומד לחזור ליהדות, ניתן לוותר עליה, וכך גם כאשר יש ספקות בפוסקים אם הייתה המרה (כגון שהמומר רק עזב את הדת היהודית, אך לא קיבל על עצמו דת אחרת).
ד. סיכום ומסקנות
עניינם של יהודים העוזבים את דתם העסיק רבות את פוסקי ההלכה במהלך ההיסטוריה של העם היהודי. במשך שנות הגלות הארוכות המירו יהודים את דתם לא אחת מחשש לחייהם, אך לא חסרו גם יהודים שהמירו את דתם מרצון, הן מסיבות אידיאולוגיות-דתיות, והן משיקולי נוחות. לעומת היחס הסלחני כלפי האנוסים, גילו פוסקי ההלכה יחס נוקשה כלפי המשומדים מרצון, ומצאו לנכון להרחיקם מן הקהילה היהודית, מחשש לנזק או מחשש להשפעה רעה אחרת על הקהילה. בה בעת היה עליהם להתמודד עם בעיות הלכתיות שנוצרו עקב ההמרה, בעיקר בתחום האישות, ופעמים רבות גילו תעוזה וחדשנות בפסיקתם. הפוסקים דנו בשתי שאלות מרכזיות: א) מיהו משומד? ב) האם המשומד נשאר יהודי?
באשר לשאלה מיהו משומד, יש הסבורים שמשומד הוא מי שעזב את הדת היהודית, אף אם לא קבל עליו דת אחרת. אולם רבים מן הפוסקים סבורים שיהודי לא ייקרא משומד אם לא קיבל על עצמו דת אחרת, ולצורך זה די בכך שהוא יצהיר על השתייכותו לדת האחרת. אולם יש מי שסבור שהמרת הדת צריכה לנבוע מהכרה באמיתותה של הדת האחרת, ולא אך ורק משיקולי נוחות.
בשאלת מעמדו של המשומד, עומדות מול עיני הפוסקים סוגיות תלמודיות שהוראותיהן סותרות לכאורה: מרוב הסוגיות עולה ש"ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא", אך מסוגיה הדנה בעשרת השבטים האבודים עולה שניתן לעזוב את היהדות. ואכן, יש מן הפוסקים שרואים במשומד כיהודי לכל דבר ועניין, ורואים בעשרת השבטים חריג. לעומתם, יש פוסקים שרואים בו נוכרי, ומסבירים שהסוגיות הרואות בחוטא "ישראל", אינן מתייחסות למשומד. אולם, רוב הפוסקים סבורים שאמנם דינו של המשומד כיהודי, אך בכמה תחומים דינו כנוכרי (למשל, מותר להלוות לו בריבית, הוא אינו יורש, ועוד).
תהיה העמדה בדבר מעמדו של המשומד אשר תהיה, משומד שרוצה לחזור ליהדות אינו צריך לעבור הליך של גיור. אולם, הפוסקים הטילו עליו לעבור במידת האפשר הליך שמטרתו הצהרה על חרטתו ועל רצינות כוונותיו. לאחר חזרתו של המשומד ליהדות, דינו כיהודי לכל דבר ועניין, אם כי יש מן הפוסקים שמתייחסים אליו בחשדנות או שמגבילים במעט את זכויותיו.