שֵׁיק שבוטל בשל כשלון תמורה*
מחבר: ד"ר מיכאל ויגודה
נלקח מאתר משרד המשפטים וברשותם
ירושלים כז' כסלו, תשס"ח
7 דצמבר, 2007
הנתבעת בבית הדין הרבני נתנה שֵׁיקים לרופא השיניים שלה בתמורה לטיפולים עתידיים אשר הייתה אמורה לעבור אצלו. הרופא הסב את השֵׁיקים לתובע בתמורה להלוואה שקבל ממנו. קודם שסיים הרופא את הטיפולים הוא ברח לחו"ל. בעקבות כך ביטלה האישה את השֵׁיקים שנתנה לרופא. התובע, שהוא לכאורה אוחז כשורה, הגיש תביעה נגד הנתבעת בבית דין רבני לפירעון השֵׁיקים שביטלה. במידה שהנתבעת לא תסכים להתדיין בפני בית הדין הרבני מבקש התובע מבית הדין להתיר לו להגיש את השֵׁיקים להוצאה לפועל.
עורך הדין מטעם הסיוע המשפטי המייצג את הנתבעת מבקש לדעת, האם מבחינת פסק הדין שעשוי להינתן, עדיף לה להתדיין על פי הדין העברי או לפנות למשפט הישראלי. להלן אעמוד בקצרה על מהותו של השיק במשפט העברי, ומכאן אגבש את המלצתי.
א. מהותו של השֵיק במשפט העברי
במשפט העברי קיימות שלוש גישות עיקריות באשר להגדרתו של השֵׁיק.
1. השיק כשטר חוב
לפי גישה אחת, שֵׁיק הוא שטר חוב, שבו מתחייב כותב השיק (המושך) לשלם למוטב את הסכום הנקוב בשֵׁיק, והוא מורה לבנק לכבד התחייבות זו. אמנם, השיק מנוסח רק כהוראה לבנק לשלם למוטב, אבל מאחר שניתן דרך "הוצאה לפועל" לגבות את הסכום הנקוב בשיק ישירות ממושך השיק, הרי שהשיק מתפקד למעשה גם כ"שטר חוב", אף שלא נכתב בו הדבר במפורש. שטר חוב זה מעניק למוטב זכות אישית, אלא שהוא רשאי לעשות בו שימוש מסחרי ולהסב אותו לאחר.
לפי גישה זו, כוחו של האוחז בשֵׁיק אינו עדיף מזה של המוטב שהוא בא מכוחו, וכל טענה שיש לנתבעת כנגד המוטב תעמוד לה גם כנגד האוחז בשיק. לפי זה, תוכל אפוא הנתבעת להתגונן מפני פירעון השֵׁיקים בטענה שלא קיבלה תמורה כנגד התחייבותה.
עם זאת יש לציין שגם לגישה זו, הרואה בשיק שטר חוב, יש מי שסובר, שאם לא הוגבלה סחירותו של השיק, הרי הוא "שטר חוב" אשר ניתן לפירעון על ידי מי שאוחז בו כשטר למוכ"ז (שטר ממרני בלשון הפוסקים). ואם כן, הרי שעל העברת השֵׁיק חלה תקנת השוק, כך שהצד השלישי מקבל את השיק נקי מכל הטענות שהיו למושך השיק כלפי המוטב שהסב אליו את השיק.
2. השיק כהוראת תשלום בלבד
לפי הגישה השנייה, הקרובה להגדרת השיק בחוק הישראלי, השֵׁיק אינו שטר חוב אלא רק הוראה לבנק לשלם את הסכום הנקוב בו לאוחז כשורה. על פי גישה זו, ניתן היה לכאורה לטעון כי השֵׁיק אינו מעניק לאוחז בו זכות משפטית כלשהי, לא כלפי מושך השיק ולא כלפי הבנק, ומושך השֵׁיק יכול לחזור בו מן ההוראה שנתן לבנק ולבטל את השֵׁיק.
יחד עם זאת, היו מי שסברו שגם לגישה זו אסור למושך השיק לבטלו, להוציא מקרה של "כשלון תמורה מלא" (ובכך נקטו עמדה דומה לפסיקת בתי המשפט). לפי דבריהם, בנידון דידן תהיה האישה רשאית לבטל את הוראת התשלום שבשׁיֵקים, רק בעקבות "כשלון תמורה מלא", אך אם כבר התחיל הרופא את טיפולי השיניים, הרי זה "כשלון תמורה חלקי", והבררה שבידה היא רק להגיש תביעה נגד הרופא שברח.
3. השיק ככסף מזומן
לפי הגישה השלישית, מאחר והנוהג המקובל הוא לשלם בשֵׁיק כבמזומן, דינו של השֵׁיק הוא ככסף מזומן. לפי גישה זו, משנתנה התובעת את השיק נחשב התשלום כאילו כבר בוצע בכסף מזומן ועבר לבעלותו של נותן השירות, ומשכך אינה רשאית לבטל את השיק, אפילו בנסיבות של כשלון תמורה. ולא נותר לה אלא לתבוע את רופא השיניים בגין הפרת חוזה.
ב. סיכום והמלצות
מן הסקירה הקצרה שלעיל עולה כי במשפט העברי קיימות גישות שונות באשר למהותו של השֵׁיק: האחת רואה את השיק כשטר חוב, השנייה רואה בו רק הוראת תשלום לבנק, והשלישית רואה אותו ככסף מזומן. לפי הגישה השלישית, לא יקבל בית הדין הרבני את טענת "כשלון התמורה" של הנתבעת. לעומת זאת, לפי שתי הגישות הראשונות עשויה הנתבעת לקבל הכרה בזכותה לבטל את השיקים (אם כי גם לגישות אלה אין הדבר מוסכם על הכל). לאור זאת קשה להגיע למסקנות חד משמעיות באשר לתוצאות הדיון, שהרי אין לדעת מראש מה תהיה עמדתו של מותב בית הדין שידון בעניין.
מעבר לחשיבות שבעצם ההזדקקות למשפט העברי, נראה אפוא שיש להמליץ לנתבעת להתדיין על פי המשפט העברי משתי סיבות:
1. במשפט העברי הכלל הוא "המוציא מחברו עליו הראייה", ולא במהרה נוטים הדיינים לחייב את נתבע, כשחיובו שנוי במחלוקת הפוסקים.
2. זאת ועוד, סעיף 37(2) לפקודת השטרות (נוסח חדש) קובע: "אלה זכויותיו וכוחו של אוחז שטר: היה אוחז כשורה, הריהו אוחז השטר כשהוא נקי מכל פגם שבזכות קנינם של צדדים קודמים לו, וכן מכל טענות-הגנה אישיות גרידא שהיו להם בינם לבין עצמם, ויכול הוא לאכוף תשלומו על כל צד החב על פי השטר". לפי הוראה זו ברור שהתובע רשאי לאכוף על הנתבעת את התשלום בהוצאה לפועל. עדיף אם כן לנתבעת לנסות את כוחה בפני בית הדין הרבני, שם, כאמור, התוצאה אינה כה חד-משמעית.
הערות: