דרכי הכשרת צוואה / ד"ר מיכאל ויגודה, ראש היחידה למשפט עברי
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

דרכי הכשרת צוואה

מחבר: ד"ר מיכאל ויגודה, ראש היחידה למשפט עברי

מתוך אתר משרד המשפטים
‏י"ז באדר תשע"ח
4.3.2018

דרכי הכשרת צוואה

 

פתח דבר

הצוואה שבנדון נערכה בירושלים בשנת תרפ"ז (1927) במכונת כתיבה והיא חתומה על ידי המנוחה פלונית (להלן גם: המְצוָוה), שנפטרה בשנת תרפ"ט (1929). הדין החל על הצוואה והעיזבון הוא המשפט העברי[1], ומכאן הפנייה אליי לבחון את כשרותה של הצוואה על פי המשפט העברי.

אקדים שלדעתי ניתן להכיר בתוקף הצוואה[2], אם כי הדבר אינו נקי מספקות, אך בטרם אבסס מסקנה זו אפתח בהזכרת עקרונות יסוד בדיני צוואה במשפט העברי.

על פי המשפט העברי, התורה היא שקובעת מי הם יורשיו של אדם ולא המוריש. המוריש אינו יכול לשנות מקביעה זו ולצוות לאחרים, שכן לאחר מותו אין הוא עוד בעלים על רכושו. לשון אחר, עם מות המוריש עובר עזבונו אוטומטית ליורשיו על פי דין, ואין לצוואתו תוקף משפטי. וכך פוסק הרמב"ם[3]:

אין אדם יכול להוריש למי שאינו ראוי ליורשו ולא לעקור הירושה מן היורש אף על פי שזה ממון הוא, לפי שנאמר בפרשת נחלות: "והיתה לבני ישראל לחקת משפט". לומר שחוקה זו לא תשתנה, ואין התנאי מועיל בה.

לכאורה על פי זה חסומה הדרך בפני האדם לצוות מה ייעשה בנכסיו לאחר מותו, אבל חז"ל על אף שהסתייגו מכך[4], מצאו דרכים לשינוי בסדרי הירושה בעזרת צוואה בלי לפגוע בדין תורה.

מתנת שכיב מרע ומתנת בריא

דיני הצוואה של המשפט העברי מבוססים על טכניקה שבה נכסי המוריש מועברים במתנה למוטבים עוד בחייו, שהלא כאמור לאחר מותו הנכסים כבר אינם ברשותו אלא ברשות היורשים על פי דין. בעניין זה ממקורות חז"ל עולות שתי אפשרויות: מתנת בריא ומתנת שכיב מרע[5].

הדרך הבסיסית לעריכת צוואה היא "מתנת בריא", שאינה שונה במאומה ממתנה רגילה. בהקשר של צוואה, המצווה מוסיף תנייה שהמתנה תחול רגע לפני מותו (כלומר בשעה שהוא עוד בעלים על רכושו), או שהוא נותן לזוכים "גוף מהיום ופירות לאחר מיתה". על פי דיני המתנה, על המצווה לעשות מעשה קניין[6] כדי להעביר את הבעלות, וללא מעשה קניין הצוואה אינה תקפה[7].

בשל העיקרון שהעברת הזכויות צריכה להתבצע בחיי המוריש, דרישה נוספת לתוקף הצוואה היא שהצוואה תנוסח בלשון "אני נותן", שמשמעותו מתנה מחיים, ולא "אני מוריש", שמשמעותו הורשה לאחר מיתה. וכך פוסק הרמב"ם[8]:

ואם היה בריא אינו יכול להוסיף ולא לגרוע לא לבכור ולא לאחד משאר היורשין. במה דברים אמורים? כשאמר בלשון ירושה, אבל אם נתן מתנה דבריו קיימין.

הדרך הנוספת היא מתנת שכיב מרע. מתנת שכיב מרע, כמתנת בריא, היא מתנה שהמצווה מעביר בה את נכסיו למי שלבו חפץ, כאשר הוא חולה וחושש שהוא עלול למות. חז"ל חששו שהכבדה בדרישות פרוצדורליות לכתיבת צוואה ועשיית מעשה קניין במצב זה עלולה להכביד את חוליו[9], ולכן קבעו: "דברי שכיב מרע ככתובים וכמסורים"[10], כלומר אין צורך במעשה קניין הנחוץ בדרך כלל להעברת בעלות. וזה לשון הרמב"ם[11]:

אבל החולה שתשש כח כל הגוף, וכשל כחו מחמת החולי עד שאינו יכול להלך על רגלו בשוק והרי הוא נופל על המטה, הוא הנקרא שכיב מרע, ומשפטי מתנותיו אינם כמתנת בריא. כיצד? שכיב מרע שצוה ואמר ליתן לפלוני כך וכך בין בחול בין בשבת, בין כתב בין לא כתב, זכו הכל כשימות בכל מה שנתן להם ואינו צריך קנין, שדברי שכיב מרע ככתובין וכמסורין הן. ודבר זה מדברי סופרים, ואף על פי שאינו אלא מדבריהם עשו אותה כשל תורה, כדי שלא תטרף דעתו עליו כשידע שאין דבריו קיימים.

מובן אפוא שמתנת שכיב מרע אינה דרך המלך לכתיבת צוואה, שכן כאמור ניתן להשתמש בה רק כאשר המצווה מוגדר כחולה הנוטה למות או שבשל נסיבות אחרות הוא רואה עצמו מול פני המוות[12].

בנוסח הצוואה שבנדון דידן, מצהירה המנוחה שהיא עורכת את הצוואה מרצונה החופשי "ובדעה צלולה ומיושבת בהיותי בריאה, ומהלכת ברגלי", כלומר לא מדובר כאן במתנת שכיב מרע.

מן המקובץ עולה לכאורה שהצוואה שבנדון אינה תקפה, שכן אינה נוקטת לשון נתינה אלא לשון ירושה, שכאמור משמעותה שתחול לאחר מות המצווה, דבר שכפי שהוסבר אינו אפשרי על פי ההלכה[13]. אמנם בלשון הצוואה נכתב "ובכאוהיו"מ [=ובכל אופן היותר מועיל] כתיקון חז"ל", וניתן אולי לומר שבכך ניתן לרפא את הפגם הלשוני, אך נראה יותר לומר שלשון זו יכולה רק להשלים חיסרון בלשון אך לא לתקן לשון פגומה[14].

פגם נוסף בצוואה הוא, שלא מצוין בה שנעשה מעשה קניין כנדרש, ועל כן לכל הפחות קיים ספק אם נעשה קניין כאמור (אם כי, אפשר אולי להעלות את הסברה שהמילים "ובכל אופן היותר מועיל כתיקון חז"ל", מרמזים שכן היה מעשה קניין כנדרש).

אמנם, לדעת המהר"ם מרוטנבורג גם בריא שמצווה מה ייעשה בנכסיו לאחר מותו דינו כמצווה מחמת מיתה ואינו צריך קנין:

ופסק רבינו מאיר, דאף הבריא שאמר "ינתן לפלוני כך וכך אם ימות [=אמות]" זה נקרא מצוה מחמת מיתה - וקנה[15].

הרב דניאל טירני (איטליה, המאות הי"ח-הי"ט) מסביר את הגיונה של שיטה זו; כיון שכל עיקרו של הקניין הוא להביע את גמירות הדעת של הנותן, מקום שניתן להוכיח באופן אחר שהייתה למצווה גמירות דעת, הרי שאין פגם בהעדר מעשה קניין. אדם שמצווה את רכושו לאחר מיתתו וכותב זאת בשטר[16], אומדן הדעת הוא שהתכוון בכל לבו שצוואתו תקוים ולא חזר בו. ואלו דבריו[17]:

דאף על גב דמתנת בריא צריכה קנין, כל שציווה לתת לאחר מיתה, דין מצווה מחמת מיתה יש לו, וסברא ישרה ונכונה היא לעניות דעתי, מפני שקנין סודר, יהיה עיקרו מן התורה או מדרבנן, או מנהג ישראל משנים קדמוניות וכו', אינו אלא לסימנא בעלמא ולהודיע ולהודע, שהנותן מרצונו הטוב וגמר בלבו לתת במתנה גמורה בכל נפשו ובכל לבו. וכל שיש חזקה ואומדנא דמוכח דנותן ברצונו הטוב וגומר בלבו לתת במתנה גמורה אך למותר הוא הקנין, והנותן לאחר מיתה איכא [=יש] אומדנא דמוכח דנותן במתנה גמורה.

אולם יש לציין שדעתו של מהר"ם מרוטנבורג אינה מקובלת על פוסקים רבים[18].

דרך אחרת להכיר בתוקפה של צוואה אף שלא נעשה בה מעשה קניין בפועל, נוקט הרב משה פיינשטיין[19] (ארה"ב, המאה הכ'). לדעתו, כאשר אומדן הדעת הוא שהמצווה ידע שצוואתו תקוים על פי החוק המקומי, גומר הוא בדעתו לתת את נכסיו ונחשב הדבר כקניין:

אך בעצם מסתבר לעניות דעתי שצואה כזו שודאי יתקיים כדברי המצוה בדינא דמלכותא אין צריך קנין שאין לך קנין גדול מזה. וממילא כיון שאין צריך קנין, מועיל מדינא אף נגד היורשין, אף שהוא מתנה לאחר מיתה... ואם כן, גם בצואה שנמסרה לדינא דמלכותא[20] שיעשו ודאי כדבריה, שאין לך גמירות דעת גדול מזה ואין צריך קנין, יקנה המקבל תיכף בלא הפסק רשות אחר... וזהו טעם גדול למה שבארץ הזאת נוהגים לסמוך על צואות כאלו ואין חוששין מליקח המעות לצדקה.

בנידון דידן הכותרת של הצוואה היא "צואה אזרחית, בהתאם לפקודת הירושות 1923" ובסופה נכתב שהצוואה נעשית "בכל אופן היותר מועיל כתיקון חז"ל ועפ"י חוקי הממשלה ירום הודה", ואם כן אומדן הדעת הוא, שהמצווה הייתה בטוחה שצוואתה תקוים על פי השלטונות ואין לך קניין גדול מזה.

אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט

בנידון שלפנינו המנוחה ציוותה את נכסיה לבית מחסה ליתומים דיסקין, כלומר לצדקה. נתון זה מאפשר להעלות נימוק נוסף להתגבר על בעיית העדר מעשה הקניין, אף שגם הוא אינו מוסכם על הכל.

ר' חיים עוזר גרודז'נסקי[21], גדול הפוסקים בפולין בדור שלפני השואה בהתייחסו לצוואה אשר חלק ממנה יועד לצדקה, מציע לתת תוקף לצוואה זו אף שלא נעשתה בקניין, על פי הכלל "אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט [= אמירה להקדש כמוה כקנין לכל אדם]", שמשמעותו היא, שכאשר אדם מקדיש נכס מסוים להקדש, נכס זה עובר לבעלות ההקדש ללא צורך באקט קנייני, וצדקה כמוה כהקדש. בדבריו הוא מסתמך על תשובתו של ר' יוסף קארו[22] שפוסק בעניין אדם שסמוך למותו ציווה לתת סך כסף מסוים לעניי ארץ ישראל, שגם אם מדובר במתנת בריא ללא קניין, המתנה תקפה והעניים זכו בה, וזה לשונו:

אבל לפי האמת נראה לי, אפילו תהיה מתנת בריא ממש, אף על גב דלית בה קנין הרי היא קיימת, משום דצדקה היא... נמצא דבנדון דידן זכו עניי ארץ ישראל.

עם זאת, יש לציין שר' חיים עוזר גרודז'נסקי עצמו מעיר שדרך זו אינה פשוטה, כיון שישנה מחלוקת בין הראשונים האם הכלל "אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט", שבמקורו מתייחס להקדש לבית המקדש, חל גם ביחס להקדש לעניים[23].

נדגיש, שאף אם נכיר בצוואה כ"מתנה מחיים" (בין אם מכוח דין "מצווה מחמת מיתה" ובין מכוח הכלל "אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט"), אין הצוואה חלה על נכסים שאינם ברשות המצווה בשעת עריכת הצוואה, שכן כלל הוא במשפט העברי שאין אדם מקנה דבר שאינו ברשותו[24]. ומכאן, שאין תוקף לצוואה בכל הנוגע לסעיף ב' שבה, העוסק בכספים עתידיים שלא היו בידי המנוחה עצמה בשעת עריכת הצוואה.

עוד יש להדגיש, שכאמור, אף אם ניתן להתגבר על הפגם של העדר הקניין, עדיין נותר הפגם שהוזכר לעיל, שהצוואה מנוסחת בלשון ירושה ולא בלשון מתנה[25]. עם זאת, על פגם זה ניתן אולי להתגבר על פי הכלל "מצווה לקיים דברי המת" שנדון בו להלן (ועל פיו אפשר יהיה להכיר בתוקף הצוואה אף לעניין הכספים העתידיים).

 

מצווה לקיים דברי המת

חז"ל מצאו דרך נוספת שמחייבת את קיום צוואתו של אדם, אף כשאינה תקפה מדין מתנה מחיים, על פי הכלל שמקורו בתלמוד[26]: "רבי יהודה הנשיא אמר משום רבי יעקב, שאמר משום רבי מאיר: מִצווה לקיים דברי המת".

לכאורה הלשון "מִצווה" אינה אלא חובה מוסרית, אך על פי המשפט העברי יש סמכות לבית הדין לכפות את היורש לקיימה כפי שמופיע בתוספתא[27]: "האומר עשו פלוני עבדי בן חורין מהיום לאחר מיתה לא אמר כלום [משום שכפי שהוסבר לעיל, משעה שמת אין לאדם שליטה על נכסיו], וכופין את היורשין לקיים דברי המת".

היתרון בדרך זו הוא שהחובה חלה אף אם המצווה הבריא לא עשה מעשה קניין, ואף אם נקט לשון ירושה. יתרון נוסף הוא בכך שחובה זו חלה אף ביחס לנכסים עתידיים[28]על פיה אפשר יהיה אפוא להכשיר גם את סעיף ב' בצוואה שלפנינו). יתרונות אלו נובעים מכך שמדובר בחובת קיום הצוואה מכוח מִצוה המוטלת על היורשים ולא מכוח קניין שביצע המצווה הכפוף לגדרים ההלכתיים של דרכי הקניין מחיים. והיא גם המסבירה מדוע אין צורך שהצוואה תנוסח דווקא בלשון נתינה, אלא מספיקה לשון שממנה משתמע רצון ברור של המצווה, לרבות לשון ירושה.

דא עקא, שעניין זה אינו פשוט כל כך. אם למעשה כופים את היורשים על פי דין לקיים את דברי המת, מדוע עמדו חכמים על דיני צוואת בריא הנוקשים? ומדוע נזקקו לכלל לפיו "דברי שכיב מרע [הרואה את פני המוות] ככתובין וכמסורין הם"? הלא "מִצווה לקיים דברי המת"! מכוח שאלה זו מפרשי התלמוד ופוסקי ההלכה, ובראשם רבנו תם, סייגו את הכלל "מִצווה לקיים דברי המת" בסייגים שונים. אין כאן המקום לפרט את הצעותיהם השונות, ונסתפק בזו שנפסקה להלכה בשולחן ערוך[29]:

 מצוה לקיים דברי המת, אפילו בריא שצוה ומת, והוא שנתָנוֹ עכשיו לשליש לשם כך.

ומדגיש הרמ"א:

אבל היו בידו קודם ולא לשם כך, או שבאו לידו אחר הצוואה, אין בזה משום מצוה לקיים דברי המת.

במקרה דנן לא הושלשו הנכסים לשם קיום הצוואה, שהרי בסעיף ב' לצוואה מדובר בכספים עתידיים שלא היו בידי המנוחה עצמה בשעת עריכת הצוואה. ואף בסעיף א' לצוואה, המתייחס לבית שבשכונת נווה צדק ביפו, לא מתקיים לכאורה תנאי ההשלשה[30], ועולה מכך לכאורה שלא ניתן לקיים צוואה זו מכוח הכלל "מצווה לקיים דברי המת".

אולם דומה שמסקנה זו אינה הכרחית, והיא תלויה בשאלה, מה מטרת תנאי ההשלשה כדי שתהיה מצווה לקיים דברי המת? יש הטוענים כי מטרת ההשלשה היא הוכחת גמירות דעתו של המצווה. לשון אחר, כאשר בנוסף לצוואתו המצווה גם מעביר את הנכס לצד ג' לשם העברתו למקבל בבוא העת, הרי הוא מגלה בכך שגמר בדעתו שהעברה זו תתבצע. וכך עולה מדברי הריטב"א[31]:

אבל במה שאינו מניח ביד אחרים לא אמרינן מצוה לקיים דברי המת, דאיכא למימר משטה הוה [=שיש לומר משטה היה] אי נמי לפטומי מילי בעלמא הוא דאתא [=או שלהרבות בדברים סתם התכוון]"

כלומר, כאשר המצווה אינו משליש ביד צד ג', קיים ספק ברצינות כוונתו. על פי הבנה זו ניתן לומר, שמקום בו ניתן יהיה להוכיח את גמירות הדעת גם באופן אחר, יחול הכלל "מצווה לקיים דברי המת". ואכן, כך נראה מדברי ר' חיים עוזר גרודז'נסקי[32]:

ותמיד הייתי מפקפק על הצואות של בריא הנעשות בערכאות לאחר מיתה שאין שטר לאחר מיתה ואף על פי כן בתי דין של ישראל מקיימין דבריהם וממנין אפוטרופסים לעשות כפי הכתוב בצואה. ואמרתי דזהו משום מצוה לקיים דברי המת. ואף דבעינן הושלש מתחלה לכך, מכל מקום כיון דמהני בערכאות שיש לזה תוקף על פי חוק המלכות לא גרע מהושלש מתחלה לכך, אלא שלא מצאתי גילוי מפורש לזה[33].

בנידון שלפנינו מוכיחות הנסיבות על גמירות דעתה של המצווה, שהרי היא רצתה וציפתה שדבריה יקוימו הן על פי חוקי השלטון והן על פי דין תורה וכפי שנראה ברור מנוסח הצוואה: "כ"ז [=כל זה] עשיתי ברצוני הטוב והגמור... ובכאוהיו"מ [=ובכל אופן היותר מועיל] כתיקון חז"ל ועפ"י חוקי הממשלה יר"ה [=ירום הודה]".

זאת ועוד, ר' חיים עוזר גרודז'נסקי[34] מוכיח שאם הקדיש אדם נכסיו לצדקה, כמו בנדון דידן, אין צורך בהשלשה, שהרי הרמב"ם פוסק[35]:

אם צוה אדם כשהוא שכיב מרע ואמר כל מה שיוציא אילן זה לעניים, או כל שכר בית זה לעניים - זכו בהן העניים.

ומדגיש מגיד משנה[36] (ר' וידאל די טולושא, ספרד, המאה הי"ד) שהרמב"ם בא לחדש ש"אף על פי שאין הנודר קיים, מצוה לקיים דברי המת כמו שהוא מחוייב אם היה קיים". דומה שמדבריו של 'מגיד משנה' עולה נימוק נוסף בהקשר זה להעדר הצורך בהשלשה. כך מטעים 'קצות החושן'[37] (ר' אריה ליב בר' יוסף הכהן הלר, ליטא, המאות הי"ח-י"ט) בהסבר דבריו, שהעובדה שתוכן הצוואה הוא בגדר מִצווה, יש בה כדי להצביע על גמירות דעתו של המְצווה: "דאף על גב דדעת הרמב"ם דלא אמרינן מצוה לקיים דברי המת היכא דלא הושלש, אבל בנודר ומת כיון דאילו היה קיים היה מחויב ליתן, אם כן במת נמי אמרינן מצוה לקיים דברי המת, אף על גב דאין על היורשין משום נדר, מצוה לקיים דברי המת ומשום דהחיוב שחייב מחיים[38] לקיימו לא גרע מהושלש".

נעיר עוד, שמלבד החריגים לדרישת ההשלשה שסקרנו כאן, יש להוסיף שלדעת הרמב"ן אין צורך בהשלשה כלל, ובלבד שהמצווה הורה במפורש ליורשיו או לשליח כיצד לפעול בנכסיו לאחר מותו[39]:

אבל העיקר שנראה לי בדברים הללו, ששכיב מרע שמינה שליח או שצוה ליורשיו עשו כך וכך מנכסי ומת, מצוה לקיים דבריו בין במוסר בין במצוה, ... אבל האומר הריני נותן מנה לפלוני במתנה אין אומרים מצוה לקיים דברי המת, שהוא לא צוה לנו ליתן אלא הוא נתן מתנה, אם קנה מן הדין – קנה, ואם לא קנה אין מצוה לקיים מה שאמר[40].

ובנידון דידן הרי מינתה המנוחה שליח לקיום הצוואה וכפי שכתוב בצוואה: "אני ממנה בזה את הר"ר זאוול שפיצער תושב ירושלים בתור מוציא לפועל של הצואה הזאת, בשביל למסור את עזבוני דלהלן לחברת בית מחסה ליתומים דיסקין".

ואם כי, כאמור לעיל, השולחן ערוך פוסק כמו רבנו תם ודורש השלשה, כבר כתב ר' יעקב עטלינגר[41] (גרמניה, המאה הי"ט), שבמקום "שהירושה מוחזקת ביד האפטרופסים אפילו היו היורשים מערערים, מספק אין מוציאים מידם ומיד הזוכים שהרי יכולים לומר קים לי כהנך שיטות שחולקים על רבנו תם... וכל זה אפילו היורשים מערערים נגד צוואת המת... כל שכן בנידון דלפנינו שלא ערערו, אמרינן מסתמא דניחא להם לקיים דברי המת וידעי וקא מחלי". והרי בנידון שלפנינו הבית שעליו ציוותה המנוחה אינו מוחזק בידי היורשים אלא בידי האפוטרופוס הכללי ולמיטב ידיעתנו היורשים אינם מערערים על הצוואה.

סיכום ומסקנה

בעיקרון, אין תוקף לצוואה במשפט העברי אלא כאשר היא עונה לגדרים ההלכתיים של "מתנה מחיים".

הצוואה בנדון שלפנינו נכתבה בהיות המְצווה בריאה, ולכן בחננו האם ניתן להכשיר את הצוואה בדרך של "מתנת בריא". ראינו שגם אם ניתן להתגבר על החיסרון של מעשה קניין, קשה להתגבר על הפגם הלשוני שבניסוח הצוואה בלשון ירושה ולא בלשון מתנה.

אולם קיימת דרך חלופית להכרה בתוקף הצוואה, וזאת מכוח הכלל "מצוה לקיים דברי המת", על פיו מחויבים היורשים לנהוג בנכסי הירושה על פי רצון המצווה. ראינו שגם לשיטות המתנות חיוב זה של היורשים בהשלשת נכסי המוריש בידי צד ג', אין הכרח שהנכסים יושלשו בפועל, ודי בכך שמתקיימת מטרת ההשלשה שהיא הבעת רצינות כוונתו של המצווה. ואכן בנידון דידן הגענו לכלל מסקנה שמטרה זו מתקיימת, ולכן חל כאן הכלל "מצוה לקיים דברי המת".

לאור האמור, מסקנתי היא שעל פי המשפט העברי ניתן להכיר בתוקף צוואתה של פלונית ז"ל. אין צריך לומר שמסקנה זו כפופה לכך שהצוואה אמתית ולא מזויפת[42].



* חוות דעת זו נכתבה לבקשתה של עו"ד מורן יונגר, ב"כ היועץ המשפטי לממשלה וב"כ האפוטרופוס הכללי במחוז תל אביב והמרכז. תודתי לרב תומר ישראלי, המתמחה ביחידתי, על חלקו בכתיבת חוות הדעת.

 

[1] ראה: סעיף 157 לחוק הירושה, התשכ"ה-1965; סעיף 51(1) לדבר המלך במועצתו לארץ-ישראל, 1947-1922.

[2] בהנחה כמובן שהצוואה אינה מזויפת. שאלה זו אינה נקיה מספקות, בייחוד לאור העובדה התמוהה שעברו כתשעים שנה (!) עד שהזוכים על פיה הוציאו אותה מתחת ידם. ראה: מ' אלון, "על ההתיישנות בדין העברי", הפרקליט יד (תשי"ח), עמ' 179; זרח ורהפטיג, החזקה במשפט העברי, ירושלים תשכ"ד, עמ' 277-271; רצון ערוסי, "התיישנות בחוק ובהלכה", תחומין כא (תשס"א), עמ' 433-421. בדברים שלהלן לא אדון בשאלה ראייתית זו שאין בידי כלים לעסוק בה.

[3] רמב"ם, הלכות נחלות, פרק ו, הלכה א.

[4] ראה למשל כתובות נג ע"א. וראה בן ציון גרינברגר, "עקרונות דיני הירושה במשפט העברי", פרשת השבוע 82 (תשס"ב).

[5] ראה על כך באריכות יוסף ריבלין, הירושה והצוואה במשפט העברי, רמת-גן תשנ"ט, מעמ' 135 ואילך. וראה גם: אריה אדרעי, "'מצווה לקיים דברי המת': על תוקפה של הצוואה בספרות חז"ל", Hebrew Union College Annual  69 (1998), עמ' קה; מיכאל ויגודה, "על הצוואה", פרשת השבוע,  גיליון מס' 104 (תשס"ג).

[6] לרוב משתמשים ב"קניין סוּדָר", בו המוריש מגביה חפץ כלשהו, בדרך כלל בגד ("סודר"), ומביע בכך את גמירות דעתו לפעולה המשפטית.

[7] בבא בתרא קנא ע"ב; רמב"ם, הלכות זכיה ומתנה, פרק ח, הלכה טו; שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רנ, סעיף ד.

[8] רמב"ם, הלכות נחלות, פרק ו, הלכות ד-ה. וראה גם שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רפא, סעיף ז.

[9] ובלשון התלמוד, בבא בתרא קמז ע"ב: "מתנת שכיב מרע מדרבנן בעלמא היא, שמא תטרף דעתו עליו".

[10] בבא בתרא קנא ע"א; רמב"ם, הלכות זכיה ומתנה, פרק י, הלכה א; שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רנ, סעיף א.

[11] רמב"ם, הלכות זכיה ומתנה, פרק ח, הלכה ב.

[12] ראה שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רנ, סעיף ח.

[13] ראה: שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רפא, סעיף ה; ש"ך, שם, ס"ק ד.

[14] ראה הרב יוסף גולדברג (אב"ד, בית דין הרבני האזורי ירושלים), הסכם ממון, ירושלים תשנ"ו, עמ' רנג.

[15] מרדכי, בבא מציעא, סימן רנד. בנידון דידן, אף שלא מוזכרת הלשון "לאחר מותי", הכותרת "צואה" וכן הלשון "אני מורישה",  מצביעים בברור שהכוונה לאחר המוות.

[16] והשווה שו"ת מהרש"ם, חלק ב, סימן רכד, לדעתו שיטת מהר"ם היא אף במצווה בעל פה ולאו דווקא בשטר. ואף שהמהרש"ם מאריך בביאור דעת מהר"ם מכל מקום הוא מציין שכיון שפוסקים רבים חולקים על מהר"ם, יש כאן ספק בדין.

[17] שו"ת עיקרי הד"ט, אורח חיים, סימן כא. וראה עוד: שו"ת כפי אהרן, חושן משפט, סימן יב (לרב אהרון בן עזריאל, ירושלים, המאה הי"ט); הרב ציון בוארון (דיין בית הדין הרבני הגדול לשעבר), "בדין צוואה שנעשתה בפני עורך דין", ויען שמואל טו (תשע"ב), עמ' רלב.

[18] ראה לדוגמה: שו"ת הרשב"א, חלק ג, סימן קיח; שו"ת מהרי"ק, סימן צד; שו"ת מהר"ם פדובה, חלק א, סימן נב; רמ"א, חושן משפט, סימן רנז, סעיף ז. וראה לעיל, הערה 16.

[19] שו"ת אגרות משה, אבן העזר, חלק א, סימן קד.

[20] וראה הרב צבי יהודה בן יעקב, שורת הדין ו (תש"ס), עמ' 80-81, שביאר את כוונת הדברים: "ומה שכתב 'נמסרה לדינא דמלכותא', צריך עיון אם בעינן שיפקיד את הצוואה בערכאות וכדומה. ונראה על פי מה שכתב שם בסימן קה אם מסרה ליד מי שבידו לקיימה בערכאות כגון לעו"ד, לא חיישינן לנמלך, מה שאין כן בנמצאת אצל המצווה, יש לחוש שחשב לקרעה ולא הספיק עד שמת. והיינו דכל היכא דאמדינן דגמר דעתו מחמת היות הצואה תקפה על פי דינא דמלכותא, לא בעינן לקנין והצואה בתוקפה".

[21] שו"ת אחיעזר, חלק ד, סימן סו.

[22] שו"ת אבקת רוכל, סימן פג (נוסח השאלה לא מופיע שם אלא בשו"ת הרמ"א, סימן מז). אמנם ר' משה איסרליש בשו"ת הרמ"א, סימן מח, האריך לדחות את דבריו. והשווה קצות החושן, סימן רצ, ס"ק ג, שהסביר את שורש מחלוקתם של ר' יוסף קארו ור' משה איסרליש ומדבריו (ד"ה עוד שם ראה) עולה לכאורה שדברי ר' יוסף קארו לא נאמרו כאשר הציווי היה שהצדקה תחול רק לאחר מיתת המצווה.

[23] מחלוקת זו הובאה בטור ובבית יוסף, יורה דעה, סימן רנח, סעיף ו. לדעת הרי"ף, בבא קמא יח ע"ב (בדפי הרי"ף), וראשונים נוספים, כלל זה אמור גם ביחס להקדש לעניים. לעומת זאת, שו"ת הרשב"א, חלק א, סימן תקסג, סובר שכלל זה נאמר רק ביחס להקדש לבית המקדש. לדעת שו"ת ר' עקיבא איגר, מהדורא קמא, סימן קטו, כך גם סובר הרמ"א, יורה דעה, סימן רנח, סעיף ז, והשווה ש"ך, חושן משפט, סימן סו, ס"ק ב, שהביא את דעת הריטב"א בקידושין כח ע"א, ד"ה רשות. וראה שו"ת הרדב"ז, חלק ב, סימן תתב, שכתב: "ואף על גב דכתב הרשב"א ז"ל בתשובה דיד עניים כיד הדיוט, והמקדיש אי זה דבר צריך להקנות באחד מדרכי הקנין, ואם לא הקנה יכול לחזור בו, מכל מקום יחיד הוא בסברא זו, שהרי כל גאוני עולם סבירא להו דבאמירה לבד קנו העניים ומחייב עליה לאלתר, ואם לא נתן, עובר בבל תאחר, דאמירה לגבוה כמסירה להדיוט". וכן שו"ת אוריין תליתאי (תאומים), סימן ז, כתב שזו דעת רוב הראשונים ולדבריהם כלל זה יחול גם במקרה שציווה שיתנו הצדקה לאחר מיתה.

[24] שולחן ערוך, חושן משפט, סימן ריא, סעיף א.

[25] ראה לעיל, ליד ציון הערה 14.

[26] ראה: גיטין יד ע"ב; טו ע"א; מ ע"א; כתובות סט ע"ב; בבא בתרא קמט ע"א. לשאלה אם יסוד ההלכה בקניין או במצווה בעלמא, ראה שו"ת מנחת אשר, חלק ג, סימן קטו [=מנחת אשר, גיטין, סימן יז].

[27] תוספתא, גיטין ה, ג.

[28] כך פסק שו"ת אחיעזר (לעיל, הערה 21), על פי שו"ת מהר"י בן לב, חלק ג, סימן מג. וראה גם מחנה אפרים, הלכות זכיה ומתנה, סימן ל, המביא ראיה לדין זה.

[29] שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רנב, סעיף ב. הלכה זו מבוססת על דעתו של רבנו תם, ראה תוספות, גיטין יג ע"א, ד"ה והא.

[30] אם כי אפשר שמינויו של הר"ר זאוול שפיצער תושב ירושלים כמוציא לפועל של הצוואה, נחשב כמסירה לידי שליש. ראה שו"ת חשב האפוד, חלק ב, סימן קו (עמ' קכו-קכז), שמסתפק, האם צריך התפסה ממש ביד השליש או שגם מינוי אדם המוציא לפועל את הצוואה מועיל כמו השלשה.

[31] חידושי הריטב"א, גיטין יג ע"א, ד"ה אמר רב יצחק בר שמואל. ובלשון דומה התבטא שו"ת הריב"ש, סימן רז: "אבל הבריא שמצוה דבר בדבור לבד נראה ברור שאין דבורו כלום ואין מצוה כלל לקיים דבריו כשמת, שכיון שאין דבריו ככתובין וכמסורין אינו אלא כמהתל ומפליג בדברים". וראה שו"ת דברי יציב, חושן משפט, סימן כח: "טעם [הכלל 'מצווה לקיים דברי המת'] משום דגמילות חסדים עם המתים הוא מצות עשה דדבריהם, ובכלל גמילות חסדים של המת לקיים דבריו, דידענו שהמת יש לו נחת רוח כשמקיימין דבריו, ולזה מצוה לקיים דברי המת. ולפי זה י"ל [=יש לפרש] שיטת רבנו תם דדוקא הושלש שאז ניכר שרצונו כך באמת". וראה גם שו"ת שואל ומשיב, מהדורה תליתאה, חלק ב, סימן קפג.

[32] לעיל, הערה 21. והשווה שו"ת מנחת אשר, חלק ג, סימן קיד, אות ב, שהעלה ספקות בחידושו של 'אחיעזר' והביא פוסקים שלא נקטו כמותו או שסייגו את דבריו. וראה ש' זעפראני, "צוואות הנעשות בערכאות של גויים", מוריה קטו, שנה כ (תשנ"ו), עמ' קיד, בעמ' קכב, בשם הרב י"ש אלישיב.

[33] וכך נוקט גם הרב שאול ברייש (שו"ת שאילת שאול, חושן משפט, סימן יח): "ועל פי דברים אלו יובנו היטב דברי האחיעזר דהרי כל צוואה שנעשית בנוטיריון של הערכאות מוטל על פקידי הממשלה לסדר ולבצע את כל פרטי הצוואה, והוי כמצוה למי שסיפק בידו לעשות וכלשונו של הריטב"א. ונוסף על זה דכל דבר המונח בבנק או רכוש שרשום ברישום הקרקעות אין היורשים מוחזקים בו כיון שיש על זה צוואה כתוב בערכאות ובזה כבר הכריע בשו"ת בנין ציון החדשות סימן כ"ד הובא באחיעזר דאמרינן מצוה לקיים דברי המת אפילו בלא הושלש". וראה הרב צבי יהודה בן יעקב, שורת הדין ו (תש"ס), עמ' עז, בעמ' פג: "וסברת האחיעזר... דכל דין הושלש הוא ביטוי לגמירות דעת לרצונו, דהיכא שמצוה ואינו משליש דמי להבטחה או אפילו לדברים בעלמא שאפשר וחזר בו מדבריו ומרצונו. מה שאין כן כאשר המצוה יודע כי ניתן לקיים את השטר צוואה ולהוציאו מן הכוח אל הפועל, הרי הוא גומר בדעתו שיקיימו ציוויו לאחר מיתה".

[34] לעיל, הערה 21.

[35] רמב"ם, הלכות מכירה, פרק כב, הלכה טז.

[36] שם, הלכה טו.

[37] קצות החושן, סימן רנב, ס"ק ג.

[38] ואף שניתן היה להקשות שטעם זה שייך רק בהקדיש מחיים, מה שאין כן בנידון דידן שהקדיש לאחר מיתה, כבר כתב ר' חיים עוזר גרודז'נסקי, שמדברי הרמב"ם נראה שמדובר גם בציווה לאחר מיתה. וכך גם פסק שו"ת אוריין תליתאי (תאומים), סימן ז.

[39] חידושי הרמב"ן, גיטין יג ע"א, ד"ה אבל העיקר. וראה שו"ת הריטב"א, סימן נד, שגם לדעתו אין צורך בהשלשה: "האמת והנכון בעיני דאפילו לא הוציא מתחת ידו לכך, כל שצוה ליורשין או למי שספק בידו לעשות וקבל עליו או שתק, יש בו משום מצוה לקיים דברי המת, וכופין עליהם לקיימם. אבל אם צוה על היורשין, שלא בפניהם אין בו משום מצוה לקיים דברי המת". אמנם הריטב"א התנה זאת בכך שהציווי יהיה בפני היורשים אך הרמב"ן אינו מצריך תנאי זה.   

[40] רמב"ן מביא ראיה לגישתו מן התוספתא (ליברמן וצוקרמנדל), בבא בתרא ט, יב-יג: "האומ'... תנתן לו [שדה] ר' [=רבי] או' זכה, וחכמים או' לא זכה וכופין את היורשין לקיים דברי המת", ממנה עולה שאין דרישה להשלשה שהרי שדה אינה ניתנת להשלשה. קצות החושן, סימן רנב, ס"ק ג, מיישב מקור זה עם שיטת התוספות שנפסקה להלכה בשולחן ערוך. וראה עוד שו"ת חשב האפוד, חלק ב, סימן קו (עמ' קכז).

[41] שו"ת בנין ציון החדשות, סימן כד.

[42] וכפי שכבר הערנו לעיל, הערה 2.