הגנת שכר אסירים מפני עיקול*
מחבר: ד"ר מיכאל ויגודה, ראש היחידה למשפט עברי
מתוך אתר משרד המשפטים וברשותם
כ' באדר תש"ף
16 במרץ 2020
א. הצגת הבעיה
בעת האחרונה עלתה שאלת הגנת שכר אסירים מפני עיקול, נושא שעד עתה לא הוסדר בחקיקה. בהעדר חוק, נראה לכאורה שבשונה משכר עבודה רגיל, המוגן חלקית מכוח סעיף 8 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, שכר אסירים אינו מוגן מאחר שלא מתקיימים יחסי עבודה (שהם שער הכניסה לחוקי המגן), ונושי האסיר רשאים לעקל את מלוא שכרו לטובת גביית החובות שצבר כלפיהם.
ויש לכך הצדקה לכאורה; אכן, חייב שאינו אסיר, נדרש לדאוג לצרכיו הקיומיים (מזון ומדור וכיוצ"ב) ועל כן יש הצדקה להגן על חלק משכרו להבטחת צרכים בסיסיים אלה על חשבון הנושים. לעומת זאת, צרכיו הבסיסיים של האסיר מסופקים לו על ידי שירות בתי הסוהר, ואין הצדקה אפוא להגן על שכרו על חשבון הנושים. זו עמדת חלק מהיועצים המשפטיים שדנו בנושא, אבל אחרים חולקים על כך.
אלה מעלים שורה של נימוקים חוקתיים (כבוד האדם של האסיר) ותועלתיים (לעניין שיקום האסיר לדוגמה) שמצדיקים לדעתם מתן הגנה על שכר האסיר. הם גם מצביעים על סעיף 50(א)(3) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (שעל פי לשונו מרחיב את ההגנה מפני עיקול על שכר עבודה שאינו נובע מיחסי עובד-מעביד), כמקור נורמטיבי להגנת חלק משכר האסיר (להלן: הגנת שכר האסיר). עם זאת, מוסכם עליהם שיש לקחת בחשבון את העובדה שצרכיו הבסיסיים של האסיר (מדור ומזון) מובטחים במסגרת שב"ס, ועל כן ראוי לחוקק חוק ייחודי שיקבע את מידת הגנת השכר הראויה לגבי אסירים.
במסגרת הכנת תזכיר החוק האמור, נתגלעו חילוקי דעות במחלקת "ייעוץ וחקיקה" במשרד המשפטים, בשאלה מה יהיה דין חובות האסיר כלפי נפגעי העבירה שבגינה הוא מרצה את עונש המאסר? יש הסבורים, שראוי לקבוע שדינם של חובות אלה יהיה כדין תשלומי מזונות שאינם מוגנים מפני עיקול. ויש הסבורים, שאמנם ביחס לחובות כלפי נפגעי עבירה ראוי לצמצם את ההגנה מפני עיקול, אבל אין זה ראוי לשלול אותה לחלוטין ומוצע לקבוע מדרג ביניים בין חוב רגיל ובין חוב מזונות. לדעתם, יש קושי חוקתי בקביעה שאדם מנושל מכל הגנה. בעוד ששלילת ההגנה מבעל חוב מזונות מעוגנת בדין קיים ונהנית משמירת הדינים של חוקי היסוד, הרחבת ההוראה גם על נפגעי עבירה כפופה לביקורת שיפוטית ועל כן אין מקום לאמצה.
נתבקשתי לחוות דעתי מה עמדת המשפט העברי בשאלות אלו. אתייחס לנושא בראשי פרקים ובקצירת האומר.
ב. הכלל "מסדרין לבעל חוב" ושאלת החלתו על אסיר
בצד החשיבות שהוא רואה בפירעון חובות, המשפט העברי דורש יחד עם זאת להגן על צרכיו הבסיסיים של החייב בהליכי הוצאה לפועל ("ירידה לנכסים"). לשם כך הוא קובע הסדר המכונה "מסדרין לבעל חוב". וכך מסכם הרמב"ם:
מסדרין לבעל חוב... כיצד? אומר ללוה הבא כל המטלטלין שיש לך ולא תניח אפילו מחט אחת, ונותנין לו מן הכל מזון שלושים יום, וכסות י"ב חדש מכסות הראויה לו, ולא שילבש בגדי משי או מצנפת זהובה, אלא מעבירין אותה ממנו ונותנין לו כסות הראויה לו לי"ב חדש, ומטה לישב עליה, ומטה ומצע הראויין לו לישן עליהם. ואם היה עני מטה ומפץ לישן עליו. ואין נותנין כלים כאלו לאשתו ובניו אף על פי שהוא חייב במזונותם. ונותנין לו סנדליו ותפליו. היה אומן נותנין לו שני כלי אומנות מכל מין ומין...
הסדר זה אומץ בחקיקה הישראלית בחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967, כפי שנאמר במבוא להצעת החוק:
ההצעה שלפנינו באה לא רק לאפשר ביטולו של החוק העותמני, אף לא להשתית את דיני ההוצאה לפועל על המשפט הנהוג באנגליה דוקא; תכליתה היא ליעל ולהחיש ולהוזיל את ההליכים הדרושים לביצוע פסקי הדין, להגביל הליכים אלה לדרכי ירידה לנכסי החייב לפי מסורת המשפט העברי, להבדיל מדרכי ירידה לחיי החייב, כגון מאסר וכדומה [ההדגשה שלי: מ"ו].
צרכיו הבסיסיים של אסיר (מזון, ביגוד ומדור) מובטחים לכאורה על ידי שירות בתי הסוהר, ולפי זה אין צורך - וממילא אין מקום לכאורה - להחיל עליו את דין "מסדרין לבעל חוב". אולם, אפשר שהותרת חלק, ולוּ מזערי, מפרי עמלו ביד האסיר, הוא צורך נפשי בסיסי הראוי להגנה לא פחות מצרכיו הפיזיים, ובמובן זה דומה שניתן להצדיק את העמדה לפיה ראוי להגן על שכרו של אסיר מפני עיקול, ולוּ במקצת.
דומה שניתן להעלות נימוק נוסף להגנת שכרו של האסיר, מתוך היקש לדין "הענקה" בעבד עברי. התורה מורה שבעת שחרורו של העבד לאחר שש שנות עבודה, מצוּוה האדון להעניק לו מרכושו:
כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ. וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ תִּתֶּן לוֹ (דברים טו, יב-יד).
הרמב"ם פוסק כי כספי הענקה אינם ניתנים לעיקול: "ענק עבד עברי לעצמו ואין בעל חוב גובה הימנו". הרב יהודה רוזאניס (תורכיה, המאה י"ז) מטעים כי "אין לבעל חוב שום זכות בו ולא יגבה חובו מזה משום דרחמנא זכי ליה [=הקב"ה זיכהו] לעבד ואין לבעל חוב שיעבוד על אותם הנכסים". הוא מסביר כי כספי הענקה ניתנים לעבד המשתחרר מטעמי צדקה, וכספי צדקה מוגנים מפני עיקול. נמצא שדווקא משום שכספי הענקה אינם ניתנים כשכר עבודה אלא מהותם הם כספי צדקה, ויתור ומתנה לשם שיקום העבד - הם מוגנים מפני עיקול. ואולי כך אפשר לראות את השכר הזעום המשולם לאסירים עובדים שנועד לשמש תשתית מינימלית לשיקומם. ואף אם לא נרחיק לכת עד כדי קביעה ששכר האסיר כולו אינו ניתן לעיקול, נראה שלכל הפחות לא ייגרע חלקו מכל חייב אחר וגם עליו יחול דין "מסדרין לבעל חוב".
ג. החריגים לכלל
אחד מהחריגים לכלל "מסדרין לבעל חוב" הוא חיובי מזונות. אמנם, מחד גיסא, חובות הנושים קודמים לחובות המזונות, משום שנכסי החייב משועבדים לטובת פירעונם מה שאין כן חיוב המזונות. אך מאידך גיסא, הדעה המקובלת היא, כאמור, שאין דין "מסדרין" ביחס לחיוב המזונות, כלומר חובה על אדם לזון את אשתו וילדיו, גם אם כל מה שנותר בידו הם צרכיו הקיומיים, כפי שפוסק רבי משה איסרליש: "מי שאין לו מזונות אלא חד יומא, חייב לזון מיניה את אשתו או למיכל בהדה [=לאכול יחד אתה]". ההסבר לחריג זה הוא שגופו של אדם משועבד לטובת הבטחת מזונות אשתו וילדיו הקטנטנים, מה שאין כן ביחס לחוב רגיל.
בהתאם לכך, נראה שהחרגת חוב מזונות מההגנה על שכר האסיר מפני עיקול, עולה בקנה אחד עם עמדת המשפט העברי.
ועתה לשאלה, מה דין חובות האסיר לנפגעי העבירה ביחס לדין "מסדרין לבעל חוב", האם שכר האסיר אינו מוגן מפני עיקול גם בגין חובות אלה? דומה שהתשובה לשאלה זו תלויה בשאלה, האם דין "מסדרין לבעל חוב" אמור רק ביחס לחובות שמקורם בהלוואה? או שהוא אמור גם ביחס לחובות אחרים כגון חיובי נזיקין. שאלה זו שנויה במחלוקת הפוסקים, אך דומה שנפסקה ההלכה כדעת הסוברים שדין "מסדרין לבעל חוב" חל בכל החובות לרבות חובות נזיקין.
נמצא שלא מצאנו מקור במשפט העברי להחרגת חובות נפגעי העבירה מן ההגנה על שכר האסיר מפני עיקול - לא החרגה מלאה, ולכאורה אף לא החרגה חלקית.
עם זאת, נדמה שיש מקום לצדד בעמדה לפיה יש להתייחס ביתר חומרה לחיוב האסיר לנפגעי העבירה ולסייג את ההגנה על שכרו לעומת נושים אחרים. אכן הליכי הוצאה לפועל בגין חיוב נזיקי מחמירים בהיבטים שונים לעומת גביית חוב רגיל: א) אם המזיק אינו משלם במזומן, רשאי הנפגע לרדת למשובחת שבקרקעותיו ואינו חייב להסתפק בקרקע באיכות בינונית; ב) בשונה מחייב רגיל שמתקבלת בקשתו לדחיית התשלום כדי שלא יצטרך לממש נכסים במחירי הפסד, החייב בתשלומי נזיקין אינו יכול לדחות את התשלום והנפגע יורד לנכסיו מיד.
הגהת הרמ"א על השולחן ערוך, אבן העזר, סימן ע, סעיף ג. מקורו בשיטת הרמ"ה המובאת בטור, שם: "היכא דעבד ושקל אגרא [=אם הבעל עבד וקיבל שכר], אף על גב דגבי בעל חוב לא מחייבינן ליה למפרע מיניה אלא לבתר דשיימינן ליה מזון שלשים יום ושאר מילי דסדור, גבי מזונות אשתו כיון דלאו זוזי אסקה ביה אלא מזוני, חייב לזונה כפי כבודה אפילו אי לית ליה אלא מזוני דחד יומא חייב למיזנה מינייהו או למיכל בהדיה במאי דאכיל". והוא הדין בחיוב מזונות ילדים שמתחת לגיל שש (ראו תוספות יום טוב, כתובות, פרק ד, משנה ו). בתי הדין הרבניים אמצו גישה זו ופסקו שאפשר להוציא לפועל חיוב מזונות גם כנגד אב שמפרנס בקושי את עצמו. ראו: פד"ר ב, עמ' 65, בעמ' 91; פד"ר ג, עמ' 109, בעמ' 114; שם, עמ' 299, בעמ' 309. וראו גם פסק דינו של בית הדין הרבני הגדול, לעיל, הערה 14: "להלכה דעתם של חברי ביה"ד שאין מסדרין בחוב זה משום שהוא חוב למזונות, ובהוצל"פ אין מתחשבים ביכולת כשמדובר בחוב מזונות, והבעל עומד בפני פקודות מעצר".