הגנת שכר אסירים מפני עיקול* / ד"ר מיכאל ויגודה, ראש היחידה למשפט עברי
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

הגנת שכר אסירים מפני עיקול*

מחבר: ד"ר מיכאל ויגודה, ראש היחידה למשפט עברי

מתוך אתר משרד המשפטים וברשותם
כ' באדר תש"ף
16 במרץ 2020

הגנת שכר אסירים מפני עיקול*

א.     הצגת הבעיה

בעת האחרונה עלתה שאלת הגנת שכר אסירים מפני עיקול, נושא שעד עתה לא הוסדר בחקיקה. בהעדר חוק, נראה לכאורה שבשונה משכר עבודה רגיל, המוגן חלקית מכוח סעיף 8 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958[1], שכר אסירים אינו מוגן מאחר שלא מתקיימים יחסי עבודה (שהם שער הכניסה לחוקי המגן), ונושי האסיר רשאים לעקל את מלוא שכרו לטובת גביית החובות שצבר כלפיהם.

ויש לכך הצדקה לכאורה; אכן, חייב שאינו אסיר, נדרש לדאוג לצרכיו הקיומיים (מזון ומדור וכיוצ"ב) ועל כן יש הצדקה להגן על חלק משכרו להבטחת צרכים בסיסיים אלה על חשבון הנושים. לעומת זאת, צרכיו הבסיסיים של האסיר מסופקים לו על ידי שירות בתי הסוהר, ואין הצדקה אפוא להגן על שכרו על חשבון הנושים. זו עמדת חלק מהיועצים המשפטיים שדנו בנושא, אבל אחרים חולקים על כך.

אלה מעלים שורה של נימוקים חוקתיים (כבוד האדם של האסיר) ותועלתיים (לעניין שיקום האסיר לדוגמה) שמצדיקים לדעתם מתן הגנה על שכר האסיר. הם גם מצביעים על סעיף 50(א)(3) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967[2] (שעל פי לשונו מרחיב את ההגנה מפני עיקול על שכר עבודה שאינו נובע מיחסי עובד-מעביד), כמקור נורמטיבי להגנת חלק משכר האסיר (להלן: הגנת שכר האסיר). עם זאת, מוסכם עליהם שיש לקחת בחשבון את העובדה שצרכיו הבסיסיים של האסיר (מדור ומזון) מובטחים במסגרת שב"ס, ועל כן ראוי לחוקק חוק ייחודי שיקבע את מידת הגנת השכר הראויה לגבי אסירים.

במסגרת הכנת תזכיר החוק האמור, נתגלעו חילוקי דעות במחלקת "ייעוץ וחקיקה" במשרד המשפטים, בשאלה מה יהיה דין חובות האסיר כלפי נפגעי העבירה שבגינה הוא מרצה את עונש המאסר? יש הסבורים, שראוי לקבוע שדינם של חובות אלה יהיה כדין תשלומי מזונות שאינם מוגנים מפני עיקול[3]. ויש הסבורים, שאמנם ביחס לחובות כלפי נפגעי עבירה ראוי לצמצם את ההגנה מפני עיקול, אבל אין זה ראוי לשלול אותה לחלוטין ומוצע לקבוע מדרג ביניים בין חוב רגיל ובין חוב מזונות. לדעתם, יש קושי חוקתי בקביעה שאדם מנושל מכל הגנה. בעוד ששלילת ההגנה מבעל חוב מזונות מעוגנת בדין קיים ונהנית משמירת הדינים של חוקי היסוד, הרחבת ההוראה גם על נפגעי עבירה כפופה לביקורת שיפוטית ועל כן אין מקום לאמצה.

נתבקשתי לחוות דעתי מה עמדת המשפט העברי בשאלות אלו. אתייחס לנושא בראשי פרקים ובקצירת האומר.

ב.     הכלל "מסדרין לבעל חוב" ושאלת החלתו על אסיר

בצד החשיבות שהוא רואה בפירעון חובות[4], המשפט העברי דורש יחד עם זאת להגן על צרכיו הבסיסיים של החייב בהליכי הוצאה לפועל ("ירידה לנכסים"). לשם כך הוא קובע הסדר המכונה "מסדרין לבעל חוב". וכך מסכם הרמב"ם[5]:

מסדרין לבעל חוב[6]... כיצד? אומר ללוה הבא כל המטלטלין שיש לך ולא תניח אפילו מחט אחת, ונותנין לו מן הכל מזון שלושים יום, וכסות י"ב חדש מכסות הראויה לו, ולא שילבש בגדי משי או מצנפת זהובה, אלא מעבירין אותה ממנו ונותנין לו כסות הראויה לו לי"ב חדש, ומטה לישב עליה, ומטה ומצע הראויין לו לישן עליהם. ואם היה עני מטה ומפץ לישן עליו. ואין נותנין כלים כאלו לאשתו ובניו אף על פי שהוא חייב במזונותם[7]. ונותנין לו סנדליו ותפליו. היה אומן נותנין לו שני כלי אומנות מכל מין ומין...

הסדר זה אומץ בחקיקה הישראלית בחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967, כפי שנאמר במבוא להצעת החוק[8]:

ההצעה שלפנינו באה לא רק לאפשר ביטולו של החוק העותמני, אף לא להשתית את דיני ההוצאה לפועל על המשפט הנהוג באנגליה דוקא; תכליתה היא ליעל ולהחיש ולהוזיל את ההליכים הדרושים לביצוע פסקי הדין, להגביל הליכים אלה לדרכי ירידה לנכסי החייב לפי מסורת המשפט העברי, להבדיל מדרכי ירידה לחיי החייב, כגון מאסר וכדומה [ההדגשה שלי: מ"ו].

צרכיו הבסיסיים של אסיר (מזון, ביגוד ומדור) מובטחים לכאורה על ידי שירות בתי הסוהר, ולפי זה אין צורך - וממילא אין מקום לכאורה - להחיל עליו את דין "מסדרין לבעל חוב". אולם, אפשר שהותרת חלק, ולוּ מזערי, מפרי עמלו ביד האסיר, הוא צורך נפשי בסיסי הראוי להגנה לא פחות מצרכיו הפיזיים, ובמובן זה דומה שניתן להצדיק את העמדה לפיה ראוי להגן על שכרו של אסיר מפני עיקול, ולוּ במקצת.

דומה שניתן להעלות נימוק נוסף להגנת שכרו של האסיר, מתוך היקש לדין "הענקה" בעבד עברי[9]. התורה מורה שבעת שחרורו של העבד לאחר שש שנות עבודה, מצוּוה האדון להעניק לו מרכושו:

כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ. וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ תִּתֶּן לוֹ (דברים טו, יב-יד).

הרמב"ם פוסק כי כספי הענקה אינם ניתנים לעיקול: "ענק עבד עברי לעצמו ואין בעל חוב גובה הימנו"[10]. הרב יהודה רוזאניס (תורכיה, המאה י"ז) מטעים כי "אין לבעל חוב שום זכות בו ולא יגבה חובו מזה משום דרחמנא זכי ליה [=הקב"ה זיכהו] לעבד ואין לבעל חוב שיעבוד על אותם הנכסים"[11]. הוא מסביר כי כספי הענקה ניתנים לעבד המשתחרר מטעמי צדקה, וכספי צדקה מוגנים מפני עיקול[12]. נמצא שדווקא משום שכספי הענקה אינם ניתנים כשכר עבודה אלא מהותם הם כספי צדקה, ויתור ומתנה לשם שיקום העבד - הם מוגנים מפני עיקול[13]. ואולי כך אפשר לראות את השכר הזעום המשולם לאסירים עובדים שנועד לשמש תשתית מינימלית לשיקומם. ואף אם לא נרחיק לכת עד כדי קביעה ששכר האסיר כולו אינו ניתן לעיקול, נראה שלכל הפחות לא ייגרע חלקו מכל חייב אחר וגם עליו יחול דין "מסדרין לבעל חוב".  

ג.      החריגים לכלל

אחד מהחריגים לכלל "מסדרין לבעל חוב" הוא חיובי מזונות[14]. אמנם, מחד גיסא, חובות הנושים קודמים לחובות המזונות, משום שנכסי החייב משועבדים לטובת פירעונם מה שאין כן חיוב המזונות[15]. אך מאידך גיסא, הדעה המקובלת היא, כאמור, שאין דין "מסדרין" ביחס לחיוב המזונות, כלומר חובה על אדם לזון את אשתו וילדיו, גם אם כל מה שנותר בידו הם צרכיו הקיומיים, כפי שפוסק רבי משה איסרליש[16]: "מי שאין לו מזונות אלא חד יומא, חייב לזון מיניה את אשתו או למיכל בהדה [=לאכול יחד אתה]". ההסבר לחריג זה הוא שגופו של אדם משועבד לטובת הבטחת מזונות אשתו וילדיו הקטנטנים, מה שאין כן ביחס לחוב רגיל[17].

בהתאם לכך, נראה שהחרגת חוב מזונות מההגנה על שכר האסיר מפני עיקול, עולה בקנה אחד עם עמדת המשפט העברי.

ועתה לשאלה, מה דין חובות האסיר לנפגעי העבירה ביחס לדין "מסדרין לבעל חוב", האם שכר האסיר אינו מוגן מפני עיקול גם בגין חובות אלה? דומה שהתשובה לשאלה זו תלויה בשאלה, האם דין "מסדרין לבעל חוב" אמור רק ביחס לחובות שמקורם בהלוואה? או שהוא אמור גם ביחס לחובות אחרים כגון חיובי נזיקין. שאלה זו שנויה במחלוקת הפוסקים[18], אך דומה שנפסקה ההלכה כדעת הסוברים שדין "מסדרין לבעל חוב" חל בכל החובות[19] לרבות חובות נזיקין[20].

נמצא שלא מצאנו מקור במשפט העברי להחרגת חובות נפגעי העבירה מן ההגנה על שכר האסיר מפני עיקול - לא החרגה מלאה, ולכאורה אף לא החרגה חלקית.

עם זאת, נדמה שיש מקום לצדד בעמדה לפיה יש להתייחס ביתר חומרה לחיוב האסיר לנפגעי העבירה[21] ולסייג את ההגנה על שכרו לעומת נושים אחרים. אכן הליכי הוצאה לפועל בגין חיוב נזיקי מחמירים בהיבטים שונים לעומת גביית חוב רגיל: א) אם המזיק אינו משלם במזומן, רשאי הנפגע לרדת למשובחת שבקרקעותיו ואינו חייב להסתפק בקרקע באיכות בינונית[22]; ב) בשונה מחייב רגיל שמתקבלת בקשתו לדחיית התשלום כדי שלא יצטרך לממש נכסים במחירי הפסד[23], החייב בתשלומי נזיקין אינו יכול לדחות את התשלום והנפגע יורד לנכסיו מיד[24].

 



* חוות דעת זו הוגשה לעו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ניהול ותפקידים מיוחדים) ולעו"ד מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי). תודתי נתונה למתמחה שלי מר אברהם קלמנזון על הסיוע שלו בכתיבת חוות הדעת.

 

[1] זה לשון סעיף 8(א): "משכר העבודה החדשי לא יהיה ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד סכום השווה לגימלה בשיעור הנקוב בטור ג' בתוספת השניה לחוק הבטחת הכנסה, תשמ"א-1981, שהיתה משתלמת בחודש שקדם לתשלום השכר לאותו עובד לפי הרכב משפחתו אילו היה זכאי לגימלה כאמור; היה הסכום האמור יותר מ-80% משכר העבודה החדשי, יקטן הסכום שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד כדי 80% משכר העבודה החדשי; לענין זה, "שכר העבודה החדשי" – שכר העבודה החדשי הנותר אחרי ניכוי תשלום אשר המעסיק חייב לנכותו משכר עבודה על פי חיקוק".

[2] שזה לשונו: "ואלה נכסים שאין מעקלים אותם בידי צד שלישי וצו עיקול על כלל נכסי החייב לפי פרק זה אינו תופס בהם:...  (3) כספים המגיעים לחייב שאינו עובד בשכר - כדי סכום שכר העבודה הפטור מעיקול". אמנם כוונת המחוקק הייתה להחיל את ההגנה גם על עצמאים, אך פורמלית ניתן להחיל את הסעיף גם על שכר אסירים.

 

[3] כפי שנקבע בסעיף 8(ב) לחוק הגנת השכר: "סעיף קטן (א) אינו חל על עיקול, העברה או שעבוד לשם תשלום מזונות".

[4] ראו דברי ר' ישראל מאיר הכהן מראדין (פולין) הידוע בכינויו ה"חפץ חיים" (נפטר בשנת 1933), בספרו אהבת חסד, חלק ב, פרק כד: "ועתה נבאר את גודל החיוב שמוטל על הלוה לפרוע חובו. אמרו חז"ל (כתובות פו ע"א) פריעת חוב מצוה היא, ולא יוכל להשתמט עצמו מזה כמו שאינו יוכל לפטור עצמו מסוכה ושופר ותפילין עיין שם בגמרא".

[5] רמב"ם, הלכות מלוה ולוה, פרק א, הלכה ז. וראו אליעזר הללה, " 'מסדרין לבעל חוב' – הגבלות על גביית חובות", פרשת השבוע, גיליון מס' 444 (תשע"ד).

[6] בפרק ב, שם, הלכה א, מטעים הרמב"ם שדין זה מקורו מן התורה: "דין תורה שבזמן שיתבע המלוה את חובו אם נמצאו ללוה נכסים מסדרין לו ונותנין לבעל חובו את השאר כמו שביארנו, ואם לא נמצא ללוה כלום או נמצאו לו דברים שמסדרין לו בלבד ילך הלוה לדרכו ואין אוסרין אותו". וראו בהרחבה מנחם אלון, כבוד האדם וחירותו בדרכי ההוצאה לפועל, ירושלים תש"ס.

[7] ומכאן שחובות הנושים קודמים לחובות המזונות, וכפי שנטעים עוד להלן. כפי שנראה להלן, לחיוב מזונות יש לעומת זאת צד חומרא, והוא שלא חל עליו דין "מסדרין".

[8] מובא אצל נחום רקובר, המשפט העברי בחקיקת הכנסת, כרך א, ירושלים תשמ"ט, עמ' 468; עמ' 475-478. וראו גם: השופט יוסף חריש, ע"א (מחוזי תל אביב-יפו) 435/80 רוני פרג'ין נ' מורד יששכר ואחרים, פ"מ תשמ"ב(1) 409 (1980), עמ' 412-413; השופט שלמה לוין, ע"א 2886/92 כתבי שלמה נ' אלגוב יפתח (פורסם בנבו, 28.07.1993); השופט ניל הנדל, ר"ע (מחוזי ב"ש) 530/06 איזוטופ בע"מ נ' סלאח אלדין הייב (פורסם בנבו, 27.08.2006), פסקה 3; השופט זגורי, תמ"ש (משפחה נצרת) 17732-07-12 י.א נ' ח.ק.א (פורסם בנבו, 06.01.2013); השופט ישראל פת, רע"צ (שלום רח') 57093-02-19 אנליסט - מכון למחקר סנסורי 1999 בע"מ נ' מרגלית רונה חיה אסתר (פורסם בנבו, 13.03.2019).

[9] תודה לעמיתי ד"ר יעקב שפירא שהציע לי היקש זה.

[10] רמב"ם, הלכות עבדים, פרק ג, הלכה טו.

[11] משנה למלך, שם. כך מסביר גם רבי יהושע פלק (פולין, המאה ט"ז): "הענקה אינה לעבד עברי מתורת חיוב אלא מתורת ויתור ומתנה בתורת חנינה" (סמ"ע, חושן משפט, סימן פו, ס"ק ב). וראו גם ש"ך, שם, ס"ק ג.

[12] כך שנינו בתוספתא, פאה (ליברמן), פרק ד, הלכה טז (על פי כ"י ערפורט): "מעשר עני אין גובין ממנו מלוה וחוב". וראו מיכאל ויגודה, "עיקול כספי סיוע לשיכון", באתר חוות הדעת של היחידה למשפט עברי.

[13] וראו ע"א 293/73 בן משה נ' בן משה, פ"ד כח (2) 29 (1974), בעמ' 36-32. השופט קיסטר מסיק מכאן בהיקש, שפיצויי פיטורין שזכאית להם אישה אינם נחשבים לשכר עבודה ועל כן אינם מתקזזים מחיוב המזונות המוטל על הבעל.

[14] אמנם, סייג זה אמור ביחס לחיוב מזונות של אדם לאשתו ולילדיו הקטנים, ואילו מזונות שחייב אדם לגרושתו במסגרת הסכם גירושין וכן מזונות ילדים בגירים, דינם כחוב רגיל. ראו הרב יועזר אריאל, "תוקפו של הסכם גירושין במתחייב שירד מנכסיו", שורת הדין ט (תשס"ה), עמ' רצה, בעמ' שיא. עם זאת, ראו פסק דינו של בית הדין הרבני הגדול, "דין 'מסדרין לבעל חוב' במתחייב לזון גרושתו", שורת הדין יא (תשס"ז), עמ' שע, בעמ' שעא, שדין "מסדרין לבעל חוב" עשוי לחול גם על חוב זה "אם הותנה במפורש שיהיה להתחייבות דין מזונות אישה". עוד כתבו שם: "ההלכה המיוחדת ש'אין מסדרין' נאמרה רק במזונות אשתו, ששם הדין שאוכלת עמו ממה שיש לו. במזונות ילדים מעל גיל שש אין שום שייכות למזונות אשה, והוא הדין במזונות אשה לאחר הגירושין".

[15] ראו שולחן ערוך, חושן משפט, סימן צז, סעיף כד: "אין צריך לומר שלא תטול אשתו ממזונותיה להבא, אלא אפילו תפסה מנכסי בעלה, כגון שהלך למדינת הים ותפסה מנכסיו שתזון מהם, מוציאין מידה ונותנים למלוה, שאין לאשה מזונות, לא ממקרקעי ולא ממטלטלי, עד שיפרע המלוה, אפילו היתה קודמת ואפילו הלך בעלה למדינת הים ולותה בשטר ואכלה, אעפ"י שקדמה הלואת מזונותיה בשטר להלואתו של בעל השטר, אין הלואת המזונות נגבית עד שיפרע בעל השטר תחלה...". וראו בהרחבה הרב ניר ורגון, "מזונות אשת איש – חובת גברא או חיוב ממוני", חמדת הארץ ב (תשס"ב) 65, בעמ' 91-87.

ראוי להעיר שבעניין זה לא אימץ המחוקק את גישת המשפט העברי, שכן נקבע בסעיף 22א(1) לחוק ההוצאה לפועל: "ואלה מיטלטלין שאין מעקלים אותם: (1) צרכי אוכל כדי מחיית החייב ובני משפחתו הגרים עמו, לתקופה של שלושים יום...". ראו דברי ההסבר להצעת החוק, לעיל, הערה 8.

[16] הגהת הרמ"א על השולחן ערוך, אבן העזר, סימן ע, סעיף ג. מקורו בשיטת הרמ"ה המובאת בטור, שם: "היכא דעבד ושקל אגרא [=אם הבעל עבד וקיבל שכר], אף על גב דגבי בעל חוב לא מחייבינן ליה למפרע מיניה אלא לבתר דשיימינן ליה מזון שלשים יום ושאר מילי דסדור, גבי מזונות אשתו כיון דלאו זוזי אסקה ביה אלא מזוני, חייב לזונה כפי כבודה אפילו אי לית ליה אלא מזוני דחד יומא חייב למיזנה מינייהו או למיכל בהדיה במאי דאכיל". והוא הדין בחיוב מזונות ילדים שמתחת לגיל שש (ראו תוספות יום טוב, כתובות, פרק ד, משנה ו). בתי הדין הרבניים אמצו גישה זו ופסקו שאפשר להוציא לפועל חיוב מזונות גם כנגד אב שמפרנס בקושי את עצמו. ראו: פד"ר ב, עמ' 65, בעמ' 91; פד"ר ג, עמ' 109, בעמ' 114; שם, עמ' 299, בעמ' 309. וראו גם פסק דינו של בית הדין הרבני הגדול, לעיל, הערה 14: "להלכה דעתם של חברי ביה"ד שאין מסדרין בחוב זה משום שהוא חוב למזונות, ובהוצל"פ אין מתחשבים ביכולת כשמדובר בחוב מזונות, והבעל עומד בפני פקודות מעצר".

[17] זו הסיבה שיש פוסקים הסבורים שניתן לכפות על הבעל לעבוד כדי לפרנס את משפחתו, זאת שבשונה מחוב רגיל. ראו בהרחבה הרב ניר ורגון, לעיל, הערה 15, בעמ' 77-75. וראו גם יעקב שפירא, "מזונות אישה, ילדים והורים ואמצעי אכיפתם", אתר חוות הדעת של היחידה למשפט עברי.

[18] ראו שולחן ערוך, חושן משפט, סימן צז, סעיף כט: "יש מי שאומר שאין מסדרין בחוב שאינו דרך הלואה, כגון שכירותו [כלומר שכר עבודה] ושכירות בהמתו וכיוצא בהן, אם לא זקפן עליו במלוה, וכן כשבא ליפרע מהערב שאינו קבלן. ויש אומרים שגם באלו מסדרין".

[19] ראו פסקי דין - ירושלים דיני ממונות ובירורי יוחסין יב, עמ' לט: "דלענין הלכה כיון דאיכא פלוגתא דרבוותא יכול המוחזק לומר קים לי כהרמ"ה והרמב"ם ורבינו בעל הטורים שסוברים דמסדרין לערב".

[20] ראו נחמד למראה (לר' נסים אברהם בן ר' רפאל אשכנזי, איזמיר, נפטר בשנת 1860), חלק א, דף קצט ע"א, ד"ה באופן שדברי הרב ז"ל. וכן נראה להסיק מן העובדה שהפוסקים אשר מחריגים את דין המזונות מהגנת "מסדרין" אינם מנמקים זאת בכך שדין "מסדרין" חל רק בחוב שמקורו בהלוואה.

[21] על נפגעי עבירה במשפט העברי ראו מיכאל ויגודה, "נפגעי עבירות מין בהליך הפלילי", פרשת השבוע, גיליון מס' 497 (תש"ף).

[22] ראו: רמב"ם, הלכות מלוה ולוה, פרק יט, הלכה ד; שולחן ערוך, חושן משפט, סימן תיט, סעיף א; שם, סימן קב, סעיף א.

[23] שולחן ערוך, חושן משפט, סימן ק, סעיף א.

[24] ראו: שולחן ערוך, חושן משפט, סימן תכ, סעיף כז; ש"ך, שם, ס"ק ד.

וראו רמב"ם, הלכות חובל ומזיק, פרק ב, הלכה כ: "כשפוסקין בית דין על המזיק ומחייבין אותו לשלם גובין ממנו הכל מיד ואין קובעין לו זמן כלל", שמשמע מדבריו שהלכה זו אמורה בכל מזיק ולא לא רק בחובל בחברו. ראו אברהם שיינפלד, חוק לישראל, נזיקין, ירושלים תשנ"ב, עמ' 310, הערה 132.