על ההבחנה בין עובד לבין קבלן* / אליעזר הללה ומיכאל ויגודה
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

על ההבחנה בין עובד לבין קבלן*

מחבר: אליעזר הללה ומיכאל ויגודה

מתוך אתר משרד המשפטים וברשותם
כ"ח בשבט, תשע"ד
29 בינואר, 2014

על ההבחנה בין עובד לבין קבלן*

 

במקרים רבים מועסקים אנשים על ידי המדינה ומתעורר ויכוח בדבר מעמדם. אלה טוענים שמתקיימים בינם לבין המדינה יחסי עובד-מעביד, ולפיכך יש לראותם כעובדי מדינה על כל המשתמע מכך, ואילו המדינה טוענת לעומתם שהם אינם אלא קבלנים שמספקים למדינה את פרי עבודתם ואין ביניהם יחסי עובד-מעביד.

ההבחנה בין עובד לבין קבלן אינה פשוטה כל עיקר, ועל מדוכה זו ישבו כבר בתי הדין לעבודה פעמים רבות, וקבעו מבחנים שונים להבחנה ביניהם. נתבקשנו להציג את עמדת המשפט העברי בעניין זה.

נקדים, שגם במקורות המשפט העברי קיימים הבדלים בין עובד (בלשון המשפט העברי: פועל) לבין קבלן[1]. כך לדוגמה, יש מן הפוסקים הסבורים שחוזה עבודה אינו בר אכיפה[2], לעומת חוזה קבלנות שהוא בר אכיפה[3], אם כי רוב הפוסקים סבורים שגם חוזה קבלנות אינו בר אכיפה[4].   הבדל נוסף בין עובד לקבלן הוא, שעובד שחוזר בו מכוונתו לעבוד לאחר שהתחיל במלאכתו ידו על העליונה[5] (כלומר, הוא יקבל את מלוא חלקו בשכר אף אם המעביד ייאלץ לשכור עובד אחר בשכר גבוה יותר), ואילו קבלן שחוזר בו ידו על התחתונה (כלומר, הוא יקבל את חלקו בשכר אך ינוכה ממנו הנזק שייגרם למעביד אם הוא ייאלץ לשכור עובד בשכר גבוה יותר)[6].

עם זאת, במקורות חז"ל אין הגדרה מיהו עובד ומיהו קבלן. רבי מאיר בן ברוך מרוטנבורג[7] (גרמניה, המאה הי"ג) מציין שאכן אנשים טועים בהבחנה, ובלשונו:

יש בני אדם חלוקים להחזיק מלמד תינוקות כקבלן... אם כן לא ידעו פשט ההלכה במה מחלקין פועל מקבלן.

בנושא זה, נכתבו שני מחקרים מקיפים: מחקרו של פרופ' ברכיהו ליפשיץ[8], ומחקרו של ד"ר שילם ורהפטיג[9].

מחקרו של ליפשיץ עוסק בהיבט התיאורטי של ההבחנה בין עובד לקבלן. לדבריו, למעביד זכות קניינית בעובד, "קניין הגוף לפירותיו", מעין עבד, כפי שעולה מתוך דברי הרמב"ם[10]:

השוכר את הפועל לעשות עמו בין בקרקע בין במטלטלין אין לו הונייה[11], מפני שהוא כקונה אותו לזמן, ועבדים אין בהם הונייה[12].

לעומת זאת, הקבלן רק מתחייב לעבוד, ולמעביד אין בו כל זכות קניינית.

הבחנה זו עולה מדבריו של רבי יצחק מווינה, בעל "אור זרוע" (אשכנז, המאה הי"ב)[13]:

ודוקא שאמר בזה הלשון "הריני שאול לך" [חלים דיני עובד], אבל אם אמר "הריני מקבל עלי לעשות לך כך וכך" – לא [ודינו כקבלן][14].

מחקרו של והרפטיג עוסק בהיבט המעשי של ההבחנה בין עובד לבין קבלן. הוא מסיק שההבחנה בנויה על שני יסודות: יסוד השיעבוד ויסוד הפעולה[15].

משמעותו של יסוד השיעבוד היא שהעובד משועבד למעבידו, בעוד הקבלן עובד ברשות עצמו[16], ולצורך הסיווג של כל מקרה פרטני יש לבחון את האינדיקציות העולות מתנאי ההעסקה. כך לדוגמה, עובד כפוף ללוח הזמנים של המעביד, בעוד קבלן יכול לעבוד על פי לוח הזמנים שהוא קובע לעצמו. הבחנה זו עולה מתוך תשובת מהר"ם מרוטנבורג[17], בעניין "פועל יכול לחזור בו בחצי היום":

דבר פשוט לכל כי פועל שאינו רשאי להתבטל כמו שכיר יום או שכיר חדש או שכיר שנה, באותו אמר רב[18] שיכול לחזור בחצי היום מטעם "עבדי הם - ולא עבדים לעבדים" [כלומר, יש לו דין עובד]. אבל קבלן שקבל עליו קמה לקצור או בגד לארוג והוא רשאי להתבטל כשהוא רוצה אינו יכול לחזור בו, ודכותיה [=וכמוהו] גבי מלמד תינוקות אם שכרהו ללמוד כל הספר או חציו ולא קבעו לו זמן ללמוד בו ויכול להתבטל כשהוא רוצה אז הוא חשוב כקבלן[19].

אולם, ההסתמכות על כפיפותו של העובד ללוח הזמנים של המעביד אינה יכולה לשמש כאינדיקציה יחידה להבחנה בין עובד לבין קבלן. ניתן לתאר מורה פרטי שנשכר על מנת לתת שיעור בזמן קבוע, ובכל זאת מסתבר שאין לראותו כעובד אצל שוכרו; ולהיפך, ניתן לתאר עובד שמתחייב לעבוד מספר שעות ביום לפי נוחיותו, ללא כפיפות ללוח הזמנים של מעבידו, ועם זאת יחולו עליהם יחסי עובד-מעביד. ואכן, בעניינו של נהג הסעות שהתחייב להסיע תלמידים על פי זמני תחילת הלימודים וסיומם, לא הסתפק בית הדין הרבני[20] בשאלת הכפיפות ללוח הזמנים של המעביד כדי לקבוע האם הנהג הוא עובד או קבלן, ובחן גם אינדיקציות נוספות, כגון: האם הנהג רשאי להעביר את העבודה לאדם אחר או שעליו לבצעה בעצמו, האם הוא נשכר עם רכבו או שהוא נוהג ברכבו של המעביד, האם רשאי הנהג לעבוד בעבודות נוספות, וכיוצא בזה[21].

היסוד השני להבחנה בין עובד לבין קבלן, כאמור, הוא יסוד הפעולה. משמעותו היא שעובד נשכר על מנת לבצע פעולה ללא קשר לתוצאותיה, ולכן אף אם מלאכתו לא צלחה הוא זכאי לשכר, ואילו קבלן נשכר לספק תוצאה, ולכן אף אם טרח רבות ולא עלה בידו לספק את התוצאה המוסכמת, הוא אינו זכאי לשכר. את יסוד הפעולה מבקש ורהפטיג ללמוד מתוך דבריו של רבי יקותיאל אשר זלמן ענזיל צוזמיר (מהרי"א ענזיל, גליציה, המאות הי"ח-הי"ט)[22]:

כיון שאין שכרו תלוי בזמן אלא במלאכה קרוי קבלן, שזהו החילוק בין פועל לקבלן, ששכר הפועל תלוי בזמן ושכר הקבלן תלוי בהשלמת המלאכה, כמו קצירת הקמה ואריגת הבגד שהתנו ביניהם. וכן הדין במלמד, אף שכתבו התוספות והרא"ש וכל הראשונים שיש לו דין פועל, היינו כששכרו לזמן, רצונו לומר שנקצץ שכרו כך וכך לחודש או לשנה, אבל אם שכרו ללמד כך וכך ספרים, הרי זה קבלן[23].

הבחנתו זו של ורהפטיג אינה נקייה מספיקות, שכן ניתן למשל להניח שרופא זכאי לקבל את שכרו אם השתדל לרפא, אף אם הדבר לא עלה בידו, אך קשה להעלות על הדעת שהרופא ייחשב בשל כך עובד של המטופל[24].

 

לסיום יש לציין, שכבר במשנה נקבע שדיני העבודה של המשפט העברי תלויים ב"מנהג המדינה", וזה לשון המשנה[25]:

השוכר את הפועלים ואמר להם להשכים ולהעריב, מקום שנהגו שלא להשכים ושלא להעריב אינו רשאי לכופן. מקום שנהגו לזון [כלומר, לספק מזונות] – יזון, לספק במתיקה – יספק, הכל כמנהג המדינה.

ועל כך נקבע בתלמוד הירושלמי[26]:

אמר רב הושעיה: זאת אומרת המנהג מבטל את ההלכה.

כלל זה החיל בית הדין הרבני גם על ההבחנה בין עובד לקבלן[27]:

בפני בית הדין עומדת שאלה עקרונית: קביעת דינו של התובע כשכיר או כעצמאי. ועל כגון דא אמרו בירושלמי בבא מציעא פרק השוכר את הפועלים: "זאת אומרת המנהג מבטל ההלכה".

דומה שבעניין ההבחנה בין עובד לבין קבלן ה"מנהג" וה"הלכה" תואמים זה את זה, ויש לבחון כל מקרה לגופו, על פי העולה מאופן ההעסקה.



* סקירה זו נכתבה לבקשתו של עו"ד ג'וזף עזיזיאן מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי)

 

[1] ראה דברי השופט זילברג בע"א 47/48 אגושביץ נ' פוטרמן, פ"ד ה(1) 4, סעיפים 10-9.

[2] "פועל יכול לחזור בו בחצי היום" (בבא מציעא י ע"א).

[3] ראה תוספות, בבא מציעא מח ע"א, ד"ה והא בעי. רמ"א, חושן משפט, סימן שלג, סעיף א. וראה התייחסות למשפט העברי בדברי ההסבר לסעיף 188 להצעת חוק דיני ממונות, התשע"א-2011.  וראה גם מיכאל ויגודה, "הצעת חוק איסור קבלת בטחונות מעובד, התשס"ו-2006", באתר המחלקה למשפט עברי, מדור חוות דעת, בקישור:

https://tinyurl.com/ya9tbp2a .

[4] ראה רמב"ם, הלכות שכירות, פרק ט, הלכה ד.

[5] ראה בבא מציעא עז ע"א.

[6] ראה רמב"ם, לעיל, הערה 3: "אם התחיל הפועל במלאכה וחזר בו אפילו בחצי היום חוזר שנאמר: 'כי לי בני ישראל עבדים' - ולא עבדים לעבדים. וכיצד דין הפועל שחזר בו אחר שהתחיל? שמין לו מה שעשה ונוטל, ואם קבלן הוא שמין לו מה שעתיד לעשות, בין שהוזלו בעת ששכרן בין לא הוזלו, בין שהוזלה מלאכה אחר כן בין לא הוזלה שמין לו מה שעתיד לעשות".

[7] שו"ת מהר"ם מרוטנבורג, דפוס פראג, סימן תעז.

[8] ברכיהו ליפשיץ, עובד וקבלן - בין קניין לבין התחייבות, ירושלים תשנ"ד. וראה שם, פרק ה (עמ' 71-66), הפניות למחקרים נוספים.

[9] שילם ורהפטיג, דיני עבודה במשפט העברי, ירושלים תשמ"ב, עמ' 77-64. וראה גם הרב משה פינדלינג, תחוקת העבודה – מקורות לתחוקת העבודה על פי דיני התורה, ירושלים תש"ה, עמ' כג-כה.

[10] רמב"ם, הלכות מכירה, פרק יג, הלכה טו.

[11] כלומר, דיני הונאת מחיר אינם חלים על הסכם עבודה של "עובד".

[12] ראה שם, הלכה ח.

[13] מובא בהגהות אשרי, בבא קמא, פרק ז, סימן יא.

[14] ליפשיץ דן באריכות גם בשיטות אחרות בפוסקים, ולפיהן גם "עובד" אינו אלא התחייבות לעבוד. לדבריו, לפי פוסקים אלה קשה להבחין בין עובד לקבלן.

[15] לדעת ורהפטיג, יש להתחשב בשני היסודות גם יחד כדי להבחין בין עובד לקבלן. וראה ביקורתו של ליפשיץ (לעיל, הערה 7), בעמ' 64.

[16] ראה רש"י, בבא מציעא עז ע"א, ד"ה שאני: "בקבלנות אין זה עבד אלא לעצמו".

[17] לעיל, הערה 6.

[18] לעיל, הערה 4.

[19] וראה גם חכמת שלמה (קלוגר), חושן משפט, סימן שלג: "אם שכרו להיות לומד ב' שעות ביום אבל... לא פירש לו איזה ב' שעות ביום, כיון דביד [=שביד] המלמד לבחור לו איזה ב' שעות שירצה הוי נמי [=גם כן] קבלן. ודוקא בסתם מלמד כיון שמחויב ללמוד כל היום כדרך כל המלמדים בזה נקרא פועל, אבל באם שכרו רק להיות לומד ב' שעות והברירה ביד המלמד לבחור לו איזה ב' שעות שירצה הוי [=יש] לו דין קבלן". קביעה זו התקבלה גם על ידי בית הדין הרבני בתל אביב, תיק 2535/יט קיסרמן נ' דירנפלד מנהל ת"ת בעלז, פד"ר ג 272, 278: "לאור כל האמור, ברי הדבר בנדוננו, כשהתובע עבד כנהג בשעות מסוימות בהתאם לזמן שהתלמידים לומדים תלמוד תורה, דינו כפועל לגבי זכות חרטה ולא כקבלן עצמאי".

[20] פד"ר, לעיל, הערה 17.

[21] באותו תיק, הגיע בית הדין למסקנה שהנהג הוא עובד בעיקר על פי האינדיקציה של כפיפות לזמני העבודה של המעביד, ועל כן הוא מחייב את המעביד לשלם לנהג פיצויי פיטורין.

[22] שו"ת מהרי"א ענזיל, סימן טו, ד"ה אמנם לא לבי.

[23] וראה גם מנחת אשר (וייס), ויקרא, סימן סא.

[24] ראה סעיף 1 לחוק חוזה קבלנות התשל"ד-1974, וסעיפים 213-212 להצעת חוק דיני ממונות, התשע"א-2011, ובדברי ההסבר, שם נקבע שחוזה שירות מחייב את נותן השירות להשתדל, אך לא בהכרח להגיע לתוצאה, על אף שהוא חוזה קבלנות.

[25] משנה, בבא מציעא ז, א.

[26] ירושלמי, בבא מציעא, פרק ז, הלכה א.

[27] פד"ר, לעיל, הערה 17, בעמ' 274.