הצעת חוק איסור קבלת ביטחונות מעובד, התשס"ו-2006
מחבר: ד"ר מיכאל ויגודה
נלקח מאתר משרד המשפטים וברשותם
ירושלים כ"ו בתמוז תש"ע
8 ביולי 2010
הצעת חוק איסור קבלת בטחונות מעובד, התשס"ו-2006, מבקשת לאסור על המעביד לקבל מהעובד ביטחונות של כסף או שווה כסף לבל יעזוב את עבודתו לפני תום התקופה המוסכמת ביניהם בחוזה ההעסקה.
חוק זה מוצע עקב תופעה ההולכת וגוברת של מעבידים הדורשים מעובדיהם הפוטנציאליים, וכתנאי להעסקתם, הפקדת ביטחונות בסכומים בלתי סבירים ביחס לגובה שכרם או התחייבויות לתשלום סכומים בלתי סבירים כאמור. מטרת ביטחונות אלו היא למנוע מן העובדים להפסיק את עבודתם לפני תום המועד הקבוע בחוזה העבודה. בכך נפגעים החירות וחופש העיסוק של העובדים. מדובר בעיקר בעובדים "חלשים" ולא מאוגדים, כמו טלפנים ונציגי שירות, אשר אין להם את הידע והמשאבים להתמודד אל מול דרישות אלה. אך מדובר גם בעובדים "חזקים" יותר, אשר יקשה עליהם לעמוד בתשלום הסכומים הגבוהים שהתחייבו להם, כמו רופאים מתמחים הנדרשים להפקיד בידי קופות החולים שטרי חוב של מאות אלפי שקלים, כתנאי לקבלתם לעבודה.
משרד האוצר מתנגד להצעת החוק, משום שלדעתו איסור גורף כזה יפגע במקרים רבים "באינטרס לגיטימי של המעסיק, המעוניין לעודד עובדים להישאר לעבוד אצלו לתקופה ארוכה ולתמרץ את העובדים בתוספת כספית... גם בשירות המדינה... נעשה שימוש בהתחייבות מסוג זה... תוך מתן תמריץ כלכלי, המלווה בהתחייבות של העובד להישאר בתפקיד המיועד לתקופה מסוימת... יש אפוא בחוק זה משום פגיעה בהסכמים קיבוציים קיימים, בנוהג רווח ובחופש החוזים".
פנית אליי כדי שאחווה דעתי בנדון לאור מקורות המשפט העברי. להלן חוות דעתי.
א. בין עובד ל"עבד"
אחת המגמות החשובות בדיני העבודה במשפט העברי, היא ההגנה על העובד וההתנגדות לכל סממן של עבדות, אף בצורתה המתונה ביותר. בהתאם לכך, המשפט העברי מבחין בין "עובד" (המכונה במקורות "פועל") ל"עבד", כשההבדל המשמעותי ביותר ביניהם הוא, שהעובד זכאי להפסיק את עבודתו בכל עת שירצה, אפילו לפני תום המועד המוסכם, בלא שהמעביד יהיה רשאי לנכות מאומה מהשכר היחסי המגיע לו. כך קובע התלמוד בשם רב (דור הראשון של אמוראי בבל):
והאמר רב: פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום... דכתיב "כי לי בני ישראל עבדים, עבדי הם" (ויקרא כה, נה) – ולא עבדים לעבדים.
לשון אחר, זכותו של העובד להתפטר ולהפסיק את עבודתו לפני המועד המוסכם עם המעביד, היא זו שמבחינה מהותית בינו לבין העבד. רבי יוסף קארו פוסק את הדברים להלכה בשולחן ערוך ומרחיב אותם:
התחיל הפועל במלאכה וחזר בו בחצי היום, חוזר [=מותר לו לחזור בו ולהפסיק את עבודתו], ואפילו קבל כבר דמי שכירותו ואין בידו לשלם לבעל הבית, יכול לחזור בו והמעות חוב עליו, שנאמר: "כי לי בני ישראל עבדים", ולא עבדים לעבדים.
לפי פסיקתו של השולחן ערוך, לא זו בלבד שזכותו של העובד להפסיק את עבודתו לפני המועד המוסכם, אלא שגם אם כבר שילם לו המעביד מראש את שכרו עבור כל התקופה שהסכימו עליה, לא יהיה בכך עילה לחייב אותו להמשיך בעבדותו. המעביד אף אינו רשאי לדרוש את החזרת השכר ששולם מראש כתנאי להתפטרות, אלא סכום זה ייזקף לו כחוב. הסיבה להקלה מיוחדת זו על העובד היא, שרק כך ניכר ההבדל בינו לבין העבד, שהלא גם העבד רשאי לפדות את עצמו ולצאת לחופשי, ובלבד שיחזיר לאדונו את ערך יתרת השנים שהיה אמור לעבוד עוד ("גירעון כסף").
ב. התנגדות המשפט העברי לחוזה עבודה ארוך טווח
לא זו בלבד שהעובד רשאי לחזור בו מעבודתו, אלא אף אסור לו להסכים לחוזה עבודה לתקופה העולה על שלוש שנים, גם זאת כדי שלא ידמה לעבד. כך משתמע מפסיקתו של הרמ"א, כשעל דברי השולחן ערוך "כי לי בני ישראל עבדים – ולא עבדים לעבדים" הוא מוסיף:
ומהאי טעמא [=ומאותו הטעם] אסור לפועל, אפילו מלמד או סופר, להשכיר עצמו להיות בבית בעל הבית בקבע שלשה שנים.
הרעיון העומד מאחורי הלכה זו, הוא האיסור על האדם למכור את עצמו לעבד, כל עוד לא נדחק למצוקה כלכלית קשה. משך הזמן של שלוש שנים, שממנו ומעלה אין לעובד להשכיר עצמו, נלמד מן המקרא; לגבי פועל נאמר "שלש שנים כשני שכיר [=כשנות עבודתו של שכיר]" (ישעיהו טז, יד), ולגבי עבד אמר הכתוב "כי משנה [=פי שניים] שכר שכיר עבדך שש שנים" (דברים טו, יח). היו מפוסקי ההלכה שלמדו מפסוקים אלה, שפועל המשכיר עצמו ליותר משלוש שנים – "נפקא ליה מתורת שכיר [=יוצא מגדר פועל שכיר] ועבד גמור לא הוי לכל הלכותיו [=ולגדר עבד עברי, שמשך עבודתו הוא שש שנים אינו נכנס], מכל מקום כיון דנפקא ליה [=שהוא יוצא] מתורת שכיר, קא עבר על [האיסור של] 'כי לי בני ישראל עבדים'". אולם גם לדעת פוסקים אלה, האיסור אינו מן התורה, אף שנמצא לו אסמכתא בפסוקי התורה, אלא רק מדרבנן.
אולם יש לציין, שהאיסור המוטל על אדם להשכיר עצמו ליותר משלוש שנים אינו אלא כאשר העובד עומד לשירותו של המעביד למשך כל שעות היממה בלא הפסקה, כמו העבד ("להיות בקבע עמו ולהיות סמוך על שולחנו בלי הפסק יותר מג' שנים"). ומכאן שאיסור זה אינו חל על חוזי העבודה הנהוגים בימינו, בהם מקובל להעניק לעובד זכות לשעות מנוחה יומיות ולחופשות עונתיות.
כפי שאסרו חכמים על העובד להתחייב לעבוד לתקופה העולה על שלוש שנים, משום הפסוק "כי לי בני ישראל עבדים", כך גם המעביד מוזהר לבל יכבול את העובד אל עבודתו, שהרי הפסוק אינו פונה אל העובד דווקא. כך עולה מדברי הרב יעקב דוד וילבסקי (הרידב"ז), המסביר שמאמרו של רב בתלמוד מוסב גם אל העובד וגם אל המעביד:
וכשם שמוזהר ישראל שלא למכור [את עצמו] לישראל חבירו בעבד, כן מוזהר הישראל השני שלא יקנה ישראל לעבד, ושניהם מוזהרים, הקונה והמוכר.
הכלל העולה מהמובא עד כה הוא, כי גם אם אין הדבר אסור מבחינה פורמלית, המשפט העברי אינו רואה בעין יפה התקשרויות שבהם מחויבים העובדים למעביד באופן רציף למשך תקופות ארוכות אף אם כעיקרון זכאי העובד להתפטר בכל עת שירצה. וכל שכן אמורים הדברים כאשר נשללת מן העובד זכות החזרה, אפילו אם וויתר על זכות זו מרצונו החופשי.
ג. ההגנה על זכות העובד להפסיק את עבודתו
הזכות שהעניק המשפט העברי לעובד להתפטר מעבודתו בכל עת, נתקבלה בחוק הישראלי, שקבע שצד הנפגע מהפרת חוזה אינו זכאי לדרוש אכיפה כאשר "אכיפת החוזה היא כפיה לעשות, או לקבל, עבודה אישית או שירות אישי". הצעת החוק שלפנינו באה להגן על העובד מפני לחצו של המעביד, המבקש למנוע ממנו, או למצער להקשות עליו, לממש זכות זו. החוק המוצע פונה אל המעביד ואוסר עליו לקבל מהעובד בטחונות או התחייבויות, שיבטיחו את המשך עבודתו של העובד, מחשש לנזק הכלכלי הצפוי לו אם לא יעשה כן.
האם גם במשפט העברי נאסר על המעביד למנוע באופן עקיף מהעובד להפסיק את עבודתו, על ידי דרישת עירבון מהעובד להבטחת הישארותו?
בשאלה זו ניתן להתלבט: מחד גיסא, עקרון חופש החוזים, המוכר במשפט העברי, מאפשר לצדדים להסכים על כל התחייבות ממונית שירצו, גם אם זו אינה עולה בקנה אחד עם הנורמה ההלכתית – "זה הכלל כל המתנה על מה שכתוב בתורה, בדבר של ממון תנאו קיים". מאידך גיסא, ייתכן שהכלל "פועל יכול לחזור בו בחצי היום", שקבעו חכמים לאור הפסוק "כי לי בני ישראל עבדים", הוא כלל קוגנטי שאי אפשר להתנות עליו, ואם כן מסתבר שאף אין לסכל אותו באופן עקיף על ידי דרישת ביטחונות מראש אשר ימנעו למעשה מן העובד לממש את זכותו.
בשאלת הקוגנטיות של הכלל "פועל יכול לחזור בו בחצי היום" נחלקו הפוסקים. מדברי הריטב"א עולה שכלל זה נחשב כ"דבר שבממון", ועל כן ניתן להתנות עליו. וכך כותב הריטב"א בתשובה:
כך מקובלני ממורי הרב הגדול ר' אהרן הלוי ז"ל, וכן כתוב אצלי משמו בפרק השוכר, שלא אמרו שהפועל יכול לחזור בו אלא בשוכר [צ"ל: במשכיר] עצמו באמירה כדין פועל של תורה, אבל כל שנשתעבד בקנין לטפויי מילתא אתא שלא יוכל לחזור בו [=מכיון שעל פי דין אין צורך בקניין, אין מעשה הקניין בא אלא להורות שהפועל מקבל על עצמו שלא יוכל לחזור בו], וכל כי האי גוונא תנאי שבממון הוא שהוא קיים, כמתנה על שאר כסות ועונה, דאפילו עוֹנָה דבר שבממון הוא כפי הפירוש הנכון וכפי הירושלמי, וכל הנאה שבגוף כדבר שבממון חשוב.
הש"ך חולק על הריטב"א. לדעתו, דין "פועל יכול לחזור בו בחצי היום" שלמדו חז"ל במדרש הלכה "כי לי בני ישראל עבדים – ולא עבדים לעבדים", אינו עניין שבממון שאפשר להתנות עליו, אלא עניין של איסור שאין להתנות עליו, והוא חל אפוא גם אם הסכם ההעסקה נעשה בקניין. ומסתבר שאף אין לסכל את זכות החזרה של העובד באופן עקיף על ידי נטילת ביטחונות מראש אשר ימנעו ממנו למעשה מלהתפטר מעבודתו .
יש להוסיף, שאף אם דוחים גישה זו ומניחים שכעיקרון מותר למעסיק לכפות על עובד התחייבות לתשלום קנס במידה שיעזוב את עבודתו קודם לזמן המוסכם, אין להתחייבות זו תוקף אלא אם היא עומדת ביחס סביר לנזק שעלול להיגרם למעביד עד שימצא עובד חלופי. אכן, אדם יכול לקבל על עצמו התחייבות לתשלום עתידי אם לא יעמוד בדיבורו, אולם אין תוקף להתחייבות זו אלא אם אינו נוקב בסכום מוגזם לעומת הנזק שעלול להיגרם לצד השני, שאם כן מוגדרת התחייבותו כ"אסמכתא" שאין לה תוקף.
גם אם העובד מוסר לידי המעסיק משכון או ערובה אחרת כדי להבטיח את קיום התחייבויותיו, אין בכך כדי לרפא את בעיית ה"אסמכתא". מטרת הערובה היא להבטיח קיומו של חיוב, ומשהחיוב אינו תקף, אף הערובה בטלה עימו. ובלשון התלמוד: "מנה [=חיוב] אין כאן – משכון אין כאן".
ד. סייגים לזכות העובד להפסיק את עבודתו
לזכותו של העובד להפסיק את עבודתו באמצע התקופה המוסכמת, נקבעו במשפט העברי מספר סייגים הבאים להגן גם על המעביד, ולאזן בין הזכויות של שניהם, כך שהמעביד לא ייפגע יתר על המידה מעזיבתו של העובד באמצע העבודה.
1. דבר האבד
המשנה מסייגת את ההיתר להפסיק את העבודה, למקרים בהם הפסקת העבודה באמצע התקופה המוסכמת לא תסב למעביד נזק בלתי הפיך:
שכר את החמר [=המוליך משאות על חמורו] ואת הקדר [=בעל עגלה] להביא פרייפרין [= עצים נאים] וחלילים לכלה או למת, ופועלין להעלות פשתנו מן המשרה [והפשתן עלול להירקב אם לא יעלוהו בזמן משרייתו במים], וכל דבר שאבד, וחזרו בהן – מקום שאין שם אדם [המוכן לעבוד באותם תנאים] שוכר עליהן [=על חשבונם (במחיר גבוה יותר)] או מטען [שמבטיח להם שכר גבוה יותר כדי שלא יחזרו בהם, ואינו חייב לקיים את הבטחתו].
המשותף למקרים שהובאו במשנה, הוא שחזרתם של העובדים מההסכם גורמת למעסיק נזק בלתי הפיך (בין נזק כלכלי, כגון אבדן הפשתן, ובין נזק לא ממוני, כגון היעדר חלילים למת), ובכגון זה רשאי הוא לנסות ולמנוע את חזרת העובד. וכפי שמנסח זאת "שולחן ערוך":
במה דברים אמורים [אימתי רשותו של העובד לחזור בו באמצע עבודתו]? בדבר שאינו אבוד, אבל בדבר האבוד... אחד פועל ואחד קבלן, אינו יכול לחזור בו.
יש להדגיש, שאף שכעיקרון העובד אינו רשאי לחזור בו, הרי אין משמעות הדבר שהמעביד יכול לכפות עליו את המשך העבודה. כל אשר הוא יכול לעשות, כאמור במשנה, הוא לשכור עובד אחר על חשבונו (חלופה שאינה רלוונטית אלא כאשר הוא מחזיק בידו את שכרו של העובד או פיקדון שהלה השאיר בידו), או להבטיח לו הבטחת שווא שיגדיל את שכרו כדי שהלה יתפתה להמשיך בעבודה.
2. הוצאות על הכשרת העובד
דין המשנה בעניין "דבר האבד" אינו מצומצם לדוגמאות שהוזכרו בה, אלא הוא חל גם, כפי שהוסיפה המשנה, על "כל דבר שאבד", וגם שולחן ערוך הוסיף: "וכיוצא בהם".
חשוב להזכיר בהקשר זה, שאם שכר העבודה שולם מראש, אין הוא בגדר "דבר האבד", במובן זה שהמעביד אינו יכול להתנות את התפטרות העובד בהשבה מיידית של השכר, אלא העובד רשאי לעזוב את עבודתו, כשהשכר ששולם לו מראש ייזקף עליו כחוב. עם זאת, מאחר שכסף זה מגיע למעביד בדין, נראה שאין מניעה שהמעביד ידרוש מהעובד מראש, עירבון שיבטיח את החזר כספו והיה אם יתפטר לפני הזמן. אין צריך לומר, שאם מדובר בתשלום שאינו מגיע למעביד בדין, אסור לדרוש בגינו עירבון, שהרי הוא כקנס על עצם הפסקת העבודה, דבר שעומד בסתירה לכלל "פועל יכול לחזור בו בחצי היום" ולפיו אסור לכפות עבודה על אדם.
ונשאלת השאלה, האם המעביד רשאי לדרוש את השבת ערך ההכשרה המקצועית שרכש אצלו העובד? דומה שהדבר תלוי בהגדרת ההכשרה המקצועית ביחס לשכר העבודה: אם היא חלק מן השכר ששולם לעובד תמורת עבודתו (שמשכורתו משולמת בחלקה במזומן ובחלקה בהכשרה מקצועית), כי אז וודאי אין המעביד רשאי לתבוע את השבת ערכה, וכמו כן ברור שאינו רשאי לדרוש בגינה עירבון. לעומת זאת, אם רואים בהכשרה המקצועית תוספת על השכר או אף שכר ששולם מראש, מתוך ציפייה שהעובד יתמיד בעבודתו, כי אז המעביד רשאי לתבוע את השבת ערכה. בהתאם לכך, אף שאינו יכול להתנות את ההתפטרות בהשבתה המיידית, כפי שראינו לעיל, הוא רשאי גם רשאי לדרוש מראש עירבון להבטחת השבתה . אולם דומה שלא קל לקבוע אם ההכשרה המקצועית היא חלק מן השכר או שאינה חלק ממנו, והקביעה בעניין זה חייבת להיעשות בכל מקרה לפי נסיבותיו, שכן היא תלויה בגורמים שונים שקשה לחזותם מראש.
3. הודעה מוקדמת על הפסקת העבודה
יש שהפסקת העבודה אינה גורמת למעסיק נזק כלכלי, ואף על פי כן יש בה משום "דבר האבד". כך הוא בעבודה שוטפת ורציפה. עצם הפסקת השירות שציפה לו המעסיק היא "דבר האבד". וכדברי הרמ"א:
משרתת או עבד של בעל הבית, מקרי [=נקרא] דבר האבוד, דבעל הבית לא יכול לעשות מלאכה בעצמו, ועל ידי זה נאבד שלו... ומלמד החוזר בו, מקרי דבר האבוד.
במקרים אלה זכאי המעביד לתבוע פיצויים מהעובד על "ימי העבודה שהפסיד", וממילא רשאי הוא לקבל מהעובד עירבון ולחלוט אותו בעת הצורך, כדי להבטיח עצמו מפני הפסקה פתאומית של העבודה, בלא שיוכל להיערך לכך.
אולם טיעון זה של "דבר האבד" אינו יכול לכבול את העובד אל עבודתו לכל התקופה שהוסכם עליה בחוזה העבודה. הדרישה מהעובד אינה אלא לתת למעבידו הודעה מוקדמת על כוונתו להתפטר, כדי שהלה יוכל להיערך ולמצוא עובד חילופי. וכך פסק הרב אברהם ישעיה קרליץ בספרו "חזון איש":
הפועל החוזר [בו מעבודתו] צריך להודיעו מקֹדם [למעבידו, כדי] שימצא פועלים, והוא [הפועל שחזר בו] שכור לאותן הימים [הנדרשים עבור מעבידו כדי למצוא לו מחליף].
לאחר חלוף זמן ההודעה המוקדמת אין עוד הצדקה למנוע את עזיבתו של העובד.
4. חזרת העובד כדי לעבור למעביד אחר
מאחר שמגמת המשפט העברי בקביעת זכות העובד להפסיק את עבודתו, היא לסלק כל סממן של עבדות ביחסי העבודה, המשפט העברי אינו מוכן לאפשר לעובד לנצל "זכות" זו "לשבור" הסכם קיים כדי לעבור למעסיק אחר, גם אם הלה משלם לו שכר גבוה יותר, וכפי שפוסק הרמ"א:
ודוקא שחזר סתם [שאינו חפץ לעבוד עוד], אבל אם חוזר מכח יוקר [כלומר, משום שמעסיק אחר ישלם לו שכר גבוה יותר], אין שומעין לו.
ומשמעות הדבר לכאורה, שאם הוסכם על תקופת העבודה והעובד חיזק את התחייבותו במתן עירבון והוא מבקש לעבור למעביד אחר, לא תעמוד לו ההגנה מפני חילוט העירבון.
אולם מסקנה זו אינה נקייה מספקות, שכן אפשר שהרמ"א לא התכוון לשלול לחלוטין את זכותו של העובד לחזור בו, אלא רק לשלול ממנו את היתרון שעומד בדרך כלל לרשות עובד שמתפטר בחישוב שכרו עד ההתפטרות. בדרך כלל, עובד המתפטר באמצע התקופה המוסכמת (באופן שאינו גורם אלא עיכוב העבודה ולא הפסד), זכאי למלוא שכרו היחסי, והמעסיק אינו רשאי לנכות משכרו את עלות השלמת העבודה. כאמור, ייתכן שכוונת הרמ"א אינה לשלול מן העובד את הזכות להתפטר כדי לעבור למעביד אחר, אלא שאם יעשה כן ידו תהיה על התחתונה, ובחישוב השכר המגיע לו עד ההתפטרות, רשאי יהיה המעסיק הראשון לקזז את ההוצאות שיידרשו לו להשלמת העבודה.
ה. תמריץ לעובד שלא לעזוב את מקום עבודתו
על אף האמור לעיל, נראה שהמעביד רשאי להשפיע על עובדיו להישאר אצלו למשך תקופות ארוכות באמצעות תמריץ כספי מעבר לשכר היסוד, ואם אלה יבחרו לנצל את זכותם להפסיק באמצע את עבודתם, יהיה עליהם להחזיר למעביד את המענק שקבלו. ובלבד כמובן, ששכר היסוד אינו נופל מן השכר הראוי לאותה עבודה.
בכגון זה, רשאי כאמור המעביד להתנות מראש שבמקרה של הפסקת העבודה בטרם זמנה יוחזר המענק, ואף רשאי לקחת לשם כך עירבונות.
אולם יש לחשוש שמעבידים ינצלו חריג זה לרעה, כשיקבעו כדבר שבשגרה את השכר לפי שכר מינימום, ויגדירו כל תוספת מעבר לשכר יסוד כתמריץ כאמור. לעומת זאת, אין לראות פסול בתמריץ שיבוא בדמות הבטחה לתוספת שכר מעבר לשכר ההוגן שהמשכיר משלם לעובד.
ו. מסקנות
ה"עבדות" פסה לכאורה מן העולם, אך נראה שחוזרת לה תופעה זו בלבוש חדש של "העבדות המודרנית". אחד מהסממנים הבולטים של תופעה חדשה זו, היא דרישת בטחונות מעובדים כתנאי להעסקתם, ובכך נשללת מהם למעשה הזכות לעזוב את מקום עבודתם.
זכות העובד להתפטר מעבודתו, היא זכות בסיסית ומוגנת במשפט העברי, אשר רואה בה את סימן ההיכר המבדיל בין "עובד" ל"עבד". העובד אינו יכול לוותר על זכות זו וכעיקרון אסור למעביד למנוע מן העובד את זכות ההתפטרות, גם לא בדרך עקיפה על ידי קבלת עירבון או התחייבות כספית. ואין צריך לומר, שכך הדין כאשר העירבון אינו עומד בשום יחס לנזק שעלול להיגרם למעסיק כתוצאה מן ההתפטרות.
עם זאת, ראינו שזכות ההתפטרות של העובד מסויגת בסייגים אחדים הבאים לאזן בין זכויות העובד ובין האינטרסים הלגיטימיים של המעביד. כך לדוגמה: העובד אינו רשאי להתפטר אם ייגרם בכך הפסד למעסיק; העובד אינו רשאי לעזוב את מקום העבודה בלא מתן הודעה מוקדמת זמן סביר מראש, כדי שיוכל המעביד להיערך למציאת עובד חלופי; ועובד העוזב את מעסיקו לטובת מעסיק אחר מאבד גם הוא מזכויותיו (אם כי נחלקו הדעות באיזה היקף ייפגעו זכויותיו). נמצא שאין לשלול דרישת עירבון כשהוא בא למנוע נזקים מן המעביד (כולל החזר ההוצאות שהוציא בהכשרת העובד, ובלבד שאין לראות באלה חלק משכר העבודה המגיע לעובד), אבל יש לשלול את הדרישה אם היא באה לקנוס את העובד על עזיבתו.
עוד ראינו, שאין פסול בהענקת תמריץ בצורת "תוספת שכר" מותנית, שהעובר יהיה חייב להחזיר אם יחליט לנצל את זכותו להפסיק את עבודתו, ובלבד ששכרו של העובד לא יופחת משכר ראוי. העירבון יכול להבטיח גם תשלום זה.
סוף דבר, מגמת הצעת החוק שבנדון רצויה ומשתלבת עם ערכי המשפט העברי השוללים בעיקרון כבילת אדם למקום עבודתו. עם זאת, חסרים בה האיזונים הנדרשים להגנת האינטרסים הלגיטימיים של המעביד.
הערות: