בהתחייבות המקורית תקופת המלגה היא לשנת לימודים (6/01-10/00), כאשר המטרה הייתה לימודי תואר שני, אך בהמשך עשה המערער דוקטורט והוא הודיע לנותני המלגה על הארכת שהותו באנגליה. לקראת תום הדוקטורט, בקיץ 2003, הסכימו הצדדים כי הם יחזרו ארצה לא יאוחר מקיץ 2004.
חזקה על המערער, שעשה דוקטורט בתחום המשפט, והוא עו"ד במקצועו, כי התכוון לעמוד בהתחייבותו זו כלפי WIPO. מכאן, ששהותו של המערער (ועימו משפחתו) באוקספורד, היא זמנית, שכן מטרת השהות היא ללמוד כדי לחזור ולתרום לפיתוח הקניין הרוחני בישראל. בנסיבות כגון אלה, לא ניתן לסמוך על המבחן הפיזי של מקור המגורים אלא יש להתבונן בתכלית ובכוונה, וברור שהכוונה הייתה כי השהות באוקספורד תהיה לצרכי לימודים בלבד, וכי עם סיומם, תחזור כל המשפחה לישראל.
38. אין מדובר בהתחייבות גרידא לחזור לישראל, אלא נעשו פעולות למימושה. לעניין זה, יש להוסיף את הנתונים הבאים אשר יש בהם לשפוך אור על מאמציו של המערער כדי לחזור לישראל:
א. המערער תכנן לערוך מחקר משולב עם דוקטורנט ישראלי בשם רענן סוליציאנו. במסגרת חלוקת המשימות ביניהם הוטל על כתפו של האחר נטל כבד, וזאת בשל הצהרת המערער כי בכוונתו לחזור לישראל בקיץ 2004 (ראה תצהיר רענן סוליציאנו - מוצג י"א של המשיבה).
ב. המערער עשה כל מאמץ למציאת עבודה בישראל לשנת הלימודים תשס"ה. בתצהיר הנ"ל נאמר כי הוא סיפר לרענן הנ"ל על מגעיו עם אוניברסיטת חיפה. כמו כן הוצג בפני בית משפט קמא מסמך על "יריד" דוקטורנטים מחו"ל, שהציגו עצמם בפני אוניברסיטאות בארץ, וביניהם היה המערער.
מכאן, שגם לגישתו של השופט פורת בפרשת ש.ד. הנ"ל, שם ראה בכוונה לחזור ארצה תוכנית ערטילאית בלבד, וזו הייתה אחת הסיבות להחלת האמנה, הרי במקרה שלפנינו מדובר על תוכנית מוגדרת, כולל תאריך לחזרה לארץ, דבר המוכיח, בבחינת "סופו מעיד על תחילתו", כי כל העת מקום המגורים הרגיל היה ישראל ולא אנגליה.
39. בעת שהות המשפחה באנגליה, נהגו הם כמי שמרכז חייהם בישראל. בית משפט קמא מזכיר, והדברים גם הובאו לעיל (פסקאות 12-8 לעיל), כי הצדדים רכשו דירה בישראל, אך לא רכשו דירה באנגליה; המשיכו בתשלומי ביטוח לאומי וביטוח משלים בישראל; ביקרו בארץ לעיתים מזומנות וכינו נסיעות אלה כ"חופשת מולדת משפחתית". נתונים אלה מוכיחים כי גם כלפי חוץ, במספר רבדים של החיים, ראו בני הזוג את מרכז חייהם בישראל ולא באנגליה.
40. ראוי לציין כי בית המשפט לערעורים באנגליה, כאשר עסק בזוג ישראלים אקדמיים ששהו בשבתון באנגליה, לא הסכים לראות בשהותם שם, את מקום מגוריהם הרגיל. נהפוך הוא, הערכאה האנגלית קבעה כי מקום המגורים הרגיל של הבנות של אותם הורים ישראלים הנמצאים בשנת שבתון באנגליה, הוא ישראל. ראה: S (minors) (Child Abduction: Wrongful Retention), [1994] 1 FLR F.D) 82.
השופט ח' פורת (פרשת ש.ד., פיסקה 17) סבור שפסק דין זה, כלשונו הוא "
חריג ושגוי", אך לפי השקפתי פסק הדין האמור מעיד על הבנה רחבה יותר של אמנת האג, לפיה אין מקום להחילה על אורחים הנמצאים לתקופה מוגדרת בחו"ל.
41. במקרה שלפנינו, יש נתון נוסף, אשר יש לתת לו משקל רב, ולטעמי, כמעט מכריע. כזכור, המערער הינו חניך ישיבת הסדר ומקיים תורה ומצוות. בעת שהותו באנגליה, לא קיים את דיני יום טוב שני של גלויות אלא נהג כישראלי, ונסע לבקר את קרובי משפחתו בשמחת תורה, שהיא בחו"ל יום טוב שני שלאחר שמיני עצרת (ראה פיסקה 34 לפסק הדין).
נסביר קמעא את הדבר, ונבהיר כיצד יש לכך השלכה על סוגייתנו.
42. החגים היהודיים נקבעו בתורה במועדים מדויקים של הלוח העברי (כדוגמא: חג ראשון של סוכות ביום ט"ו תשרי; חג ראשון של פסח ביום ט"ו ניסן). בזמן שבית המקדש היה קיים, ראש החודש היה נקבע מדי חודש בחודשו על ידי בית הדין, לאחר ששמע עדים, שראו את הולדת הלבנה. לגבי הגולה, שהייתה מרוחקת מירושלים, היה ספק שמא הגיעה אליהם הידיעה על יום קידוש החודש, ועל כן, משום "ספיקא דיומא", דהיינו: האם החודש שעבר היה מלא או חסר, נקבע כי בגלות חוגגים יום טוב שני של גלויות. חג זה היה צמוד לכל יום מועד. כך, למשל, ביום ראשון של סוכות, ביום ט"ו, נחגג יום טוב ראשון, וביום ט"ז נחגג יום טוב שני. כך גם בחגים אחרים. גם ליל הסדר נחגג פעמיים, יום אחר יום, בגלות. לפירוט סוגייה הלכתית זו ראה: "יום טוב שני של גלויות", אנציקלופדיה תלמודית, כרך כג, עמ' א-קמא).
43. כבר בתלמוד הבבלי, התעוררה השאלה כיצד לנהוג בן ארץ ישראל שהגיע לבבל (ראה: פסחים, דף נא, עמ' א; דף נב, עמ' א; וראה ריכוז הדעות ההלכתיות השונות בבירור הלכה, שם, על דף נא, א, "חובת מנהגיו של ההולך ממקום למקום" (עמ' קיח-קיט); ועל דף נב, א, "דין בני ארץ ישראל ביום טוב שני של גלויות בחו"ל" (עמ' קכ). הסוגיה גם מתוארת בהרחבה באנציקלופדיה התלמודית, שם, בעמ' קו ואילך.
השיקולים בסוגיה זו הינם אלה: בדיקה אינדיבידואלית של אותו אדם וכוונתו להשתקע במקום החדש או בואו לביקור בלבד; יש שוני בין התנהגות חיצונית, אשר יש לשומרה על פי מנהגי המקום החדש, למניעת מחלוקת, לבין התנהגות בצנעה, שבה יש ללכת על פי המצב ההלכתי הנכון, התלוי, כאמור, בשאלה האם דעתו של אדם לחזור למקומו, או להשתקע במקום החדש. וכך מנוסחים הדברים ברמב"ם, הלכות יום טוב, פרק ח, הלכה כ :
"ההולך ממקום שעושין למקום שאין עושין, לא יעשה ביישוב, מפני המחלוקת, אבל עושה הוא במדבר. וההולך ממקום שאין עושין למקום שעושין - לא יעשה. נותנין עליו חומרי מקום שיצא משם וחומרי מקום שהלך לשם, ואף על פי כן, לא יתראה בפניהם שהוא בטל מפני האסור. לעולם אל ישנה אדם מפני המחלוקת. וכן מי שדעתו לחזור למקומו, נוהג כאנשי מקומו, בין להקל בין להחמיר, והוא שלא יתראה בפני אנשי המקום שהוא בו, מפני המחלוקת".
וכך מיושם עיקרון זה לסוגית יום טוב שני של גלויות, בשולחן ערוך, אורח חיים, סימן תצו, סעיף ג :
"בני ארץ ישראל שבאו לחוצה לארץ, אסורים לעשות מלאכה ביום טוב שני ביישוב, אפילו דעתם לחזור; וכל זמן שלא הגיעו ליישוב, אפילו אין דעתם לחזור, מותר, לפי שעדיין לא הוקבע להיות כמותן. אבל אם הגיעו ליישוב, ואין דעתם לחזור, נעשה כמותן, ואסור בין במדבר, בין ביישוב".
ובנושאי הכלים מודגש ההבדל בין מעשה חיצוני לבין מעשה בצנעה. וכך אומר מגן אברהם על שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תצו, סעיף קטן ד:
"כל סעיף זה הוא לשון המאור (פרק ד דפסחים), וכתב: אף על גב דשאר דברים, כל שדעתו לחזור שרי לעשות בצנעה, הכא כיון שהוא מנהג גדול שפשט בכל הגולה כולה, אין לפרוץ בו גדר, עד כאן לשונו. והתוספות כתבו דמלאכה אסורה, דאי אפשר לעשות בצנעא".
ומקור הדברים מפורט בהרחבה בתשובתו של ר' דוד בן זמרה (שו"ת רדב"ז, חלק ד, סימן עג), אשר נשאל:
"שאלת ממני, אודיעך איך ינהגו בני ארץ ישראל הבאים למצרים בעניין התפילות בבית ימים טובים של גלויות ובעניין עשיית מלאכה, כי ראית רבים פורצים מגדרם של ישראל, ואומרים: 'של ארץ ישראל אנו'. ומהו עקירת דירה ודעתו לחזור, בעניין זה. הכל יבאר כבוד תורתך כי הוא דבר שאנו צריכים לו תמיד".
יש לזכור כי הרדב"ז (רבי דוד בן שלמה אבן זמרא) עבר בעצמו ארצות שונות: הוא נולד בספרד בשנת 1479 ונפטר בשנת 1573 בצפת. הוא גורש עם כל היהודים בגירוש ספרד בשנת 1492 ועלה לצפת. בשנת 1513 ירד ר' דוד מצרימה, שם היה לראש קהילת היהודים המקומית, ושימש כרב, אב בית-דין, ראש ישיבה וגבאי קופת הצדקה, וכל זה ללא תשלום, עקב עשרו הרב, שבא לו מהצלחתו במסחר. הוא חזר לארץ בשנת 1553 והתיישב שוב בצפת. השאלה האמורה הופנתה אליו, כאשר כיהן כרבה של מצרים.
בתשובתו הוא מנתח את המקורות ההלכתיים העוסקים בסוגיה, ומבדיל בין עשיית מלאכה, שהיא אסורה ביום טוב שני של גלויות גם למי שבא מישראל ודעתו לחזור ממנה, שכן "
מלאכה קלא אית לה ובישוב מיפרסמא מילתא" (=מלאכה, קול יש לה, וביישוב מפורסם הדבר). לכן, איסור עשיית מלאכה חל תמיד, גם אם דעתו של אותו אדם לחזור לישראל. לעומת זאת, כאשר מדובר בדברים בצנעה, כמו: תפילה בלחש, הדין הוא כי מי שבא מישראל למצרים וכוונתו לחזור, עליו לנהוג כמו בישראל ולהתפלל ביום טוב שני של גלויות תפילת חול, שכן באותו יום בישראל מתפללים תפילת חול.
אשר לקריטריון שנקבע בהלכה המבדיל בין מי שדעתו לחזור לבין מי שאין דעתו לחזור, שם הרדב"ז את הדגש על כך שהכוונה לחזור היא מיידית. וכך הוא מיישם אמת מידה זו לגבי דוגמאות קונקרטיות שהיו בפניו במצרים (והן שרירות וקיימות ביחס ליהודים בכל העולם, עד ימינו אלה, שכן חלק מהסבריו של הרדב"ז נשמעים עד היום בפי ישראלים רבים הנמצאים בחו"ל):
"ומה נקרא 'מיד', ומה נקרא 'לאחר זמן'?
כל מי שבא למכור סחורה משם או לקנות סחורה בכאן או העולים לירושלים לזיארה, נקראו: 'דעתו לחזור מיד'. אבל הבאים לישא וליתן ולהרויח או לעשות מלאכתו או ללמוד תורה, אף על פי שלא עקרו דירתם משם, נקרא: 'דעתו לחזור לאחר זמן'. ואם עקר דירתו משם ואשתו ובניו, אף על פי שדעתו לחזור להתיישב בארץ ישראל, לא נקרא 'דעתו לחזור', כיון שנתיישב במצרים. דאם לא תאמר כן, כולנו דעתנו לחזור ולדור בארץ ישראל, דעל זה הטעם אנו סומכין לדור במצרים, אף על פי שהתורה אמרה: 'לא תשוב בדרך הזה עוד' (דברים, יז, טז). דכיון שאין אנו יורדים להשתקע אלא לגור, וכאשר תמצא ידינו, נלך לארץ ישראל, אין אנו עוברין.
נמצאת למד, לפי דרך זה, שהבאים מארץ ישראל ואין דעתם לחזור, או שעקרו דירתם משם לגמרי, הרי הם כבני מצרים לכל דבריהם מדינא, והיינו דרבי זירא. ואם דעתם לחזור לאחר זמן, היינו מתניתין נותנים עליו חומרי מקום שיצא משם מדינא וחומרי מקום שהלך לשם מפני המחלוקת, לא שנא בצינעא ולא שנא בפרהסיא. ואם דעתם לחזור מיד, נותנים עליו חומרי מקום שיצא משם מדינא וחומרי מקום שהלך לשם בפרהסיא, אבל בצינעא עושה כקולי מקומו: אם הוא ענין מלאכה, כנדון דידן, במדבר, אבל בישוב - לא כלל, והיינו דרב ספרא. ואם הוא ענין אכילה - בצינעא מותר... ובפרהסיא אסור... ולענין תפל ובישול - הוו דברים שבצנעא ונוהג כעירו. ולענין מלבוש - הוי דבר שבפרהסיא, ולובש בגדי יום טוב. וזה לפי שיטת התוספות והר"ן ז"ל וקצת מפרשים, אבל לפי שיטת הרמב"ן והרא"ה והריטב"א מתני' אתיא כפשטה בכל גוונא, אלא ישנה מפני המחלוקת".
עקרונות אלה שקבע הרדב"ז, מובאים הלכה למעשה בחיבורו של הרב ישראל מאיר מראדין (הידוע גם בכינוי "החפץ חיים", על שם ספרו המפורסם), המשנה ברורה, על שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תצו, סעיף קטן יג. כך, בעיניו, עירובי תבשילין, תפילה בלחש והנחת תפילין בבית - הינם מעשים שבצנעה, שבן ארץ ישראל הנמצא בגלות, ודעתו לחזור, רשאי לעשות ביום טוב שני של גלויות. אך בהופעתו החיצונית, עליו ללבוש באותו יום בגדי יום טוב, והנימוק הוא
"מפני שהוא דבר של פרהסיה".
לעניין אמת המידה המבדילה בין מי שדעתו לחזור לבין מי שאין דעתו לחזור, מוסיף המשנה ברורה בשם האחרונים (הרדב"ז שהבאנו לעיל) כי "מי שעוקר דירתו עם אשתו ובניו ממקום למקום לישא וליתן ולהרוויח, אף על פי שבשעת עקירתו היה דעתו לחזור למקומו, כמי שאין דעתו לחזור דמי (=דומה), דסתמא דמילתא, כיוון דעקרינהו לאינשי ביתיה (=מסתבר הדבר כי כיוון שעקר עם אנשי ביתו למקום החדש), כל שמוצא פרנסות מרווחת באותו מקום שהלך לשם, אינו זז משם".
כבר נאמר עתה כי המערער נסע לאנגליה לא לצרכי עסק, שאם היה משקיע עצמו בו, מסתבר שזה היה מקומו הרגיל (השווה העובדות בפרשת דגן הנ"ל), אלא המערער נסע ללימודים לתקופה מוגבלת.
על פי הדין היהודי, המערער, שנהג בימי יום טוב שני של גלויות כבחול, גילה דעתו כי אכן אין בכוונתו להשתקע באנגליה אלא לחזור לישראל. אמנם הראיה שהובאה בפנינו התייחסה לנסיעה ברכב, שהיא בגדר פעילות חיצונית שגם מי שדעתו לחזור לישראל, חייב להקפיד עליה בגולה, אך מרוח הדברים עולה כי המערער ראה בישראל - ולא באנגליה - את מרכז חייו וכי הימצאותו באנגליה הייתה ארעית בלבד, כמו הדוגמה שניתנה על-ידי הרדב"ז ביחס למי שבא ללמוד תורה (אצלנו - דוקטורט) ולא עקר דירתו (אצלנו - גר בשכירות באוקספורד ודירתו הקנויה היא בישראל). יתכן כי אם היה המערער דבק באופן מילולי בתשובתו של הרדב"ז, היה עליו לחוג יום טוב שני של גלויות, גם אם כוונתו לחזור ארצה, שכן גר באוקספורד עם אשתו וילדיו, אך מכל מקום, עצם החלטתו של המערער שלא להקפיד על דיני יום טוב שני של גלויות, מוכיחה בעליל כי מבחינתו הוא (ולעניין זה יש להניח כי אשתו נהגה כמוהו) השיקול המרכזי היה כוונתו לחזור ארצה.
44. ודוק: אין כוונתי לטעון כי אמנת האג אינה חלה על יהודי דתי, או כי יש בדיני יום טוב שני של גלויות כדי למנוע את יישומה של האמנה. כל כוונתי לומר היא כי מעשיו אלה של המערער - במישור הדתי - מהווים הוכחה ניצחת כי מקום מגוריו הרגיל - מבחינתו שלו - אינו אוקספורד אלא ישראל. נמשיל משל: לו היה המערער נשאל מידי שלושה חודשים: היכן מרכז חייך והאם בדעתך ובכוונתך לחזור לישראל או להישאר באנגליה? והוא היה כל פעם מחדש כי בכוונתו לחזור לישראל. האם לא היה ראוי להתחשב בנתון זה לצורך קביעת מקום המגורים הרגיל?! התשובה החיובית ברורה. במקרה שלפנינו, יש לראות את התנהגותו הדתית של המערער בכל אחד משלושת הרגלים, בהם לא חגג באוקספורד יום טוב שני של גלויות, הצהרה כלפי כולי עלמא - שלוש פעמים בשנה בכל תקופת שהותו באוקספורד - כי מקום מגוריו הרגיל הוא ישראל.
45. בהקשר זה, ובמבט רחב יותר, ניתן לומר כי המערער נותר תושב ישראל גם לעניין סמכות בית הדין הרבני לדון בעניינו. פסיקת בית המשפט העליון מלמדת כי על אף הדרישה הקבועה בסעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג - 1953, לפיה "
ענייני נישואין וגירושין של יהודים בישראל אזרחי המדינה או תושביה יהיו בשיפוטם הייחודי של בתי דין רבניים", כאשר מדובר במי שהתחתן בישראל ומרכז חייו בישראל, אף שנסע לחו"ל וחי שם, עדיין נותרה סמכות בית הדין הרבני עליו. כך, למשל, נפסק במקרה שעובדותיו דיי דומות למקרה שלפנינו - בג"צ 871/86 קריב נ' בית הדין הרבני, פ"ד מא (3) 152, מפי השופט גולדברג. וכן ראה: בג"צ 3664/92 ביגר נ' ביגר, פ"ד מז (1) 244, מפי השופטת נתניהו. וראה את ניתוח הסוגיה, כולל פסקי הדין הנ"ל ואחרים, בפסק דינו של השופט זמיר בע"א 3868/95 ורבר נ' ורבר, פ"ד נב (5) 817, בעמ' 847-844. וכן, ראה את פסק דינו המקיף של השופט מ' חשין בבג"צ 1480/01 חג'ג' נ' בית הדין הרבני הגדול בירושלים, פ"ד נה (5), 214 (להלן - פרשת חג'ג').
46. התפתחות מרחיבה נוספת של סמכויות בית הדין הרבני בנסיבות כגון דא, מצאנו בפסיקת בית הדין הרבני הגדול, מפי כבוד הדיין הרב שלמה דיכובסקי. במקרה אחד (אפלבאום נ' אפלבאום; צילום פסק הדין מופיע בספרו של השופט י' גייפמן, דיני המשפחה בישראל בעידן בית המשפט למשפחה (חלק ב, תל אביב, 1988), בעמ' 674-669), מוסבר בהרחבה כי יש חשיבות לפסיקה כזאת, כדי לאפשר לפורום שיפוטי לשחרר את האישה מעגינותה, שכן בחו"ל די בגירושין אזרחיים, אשר לאחריהם רואה עצמו הבעל להינשא מחדש, אך האישה עדיין נחשבת כנשואה על פי הדין היהודי ועל כן כל קשר עם גבר אחר, ללא גט, ייחשב כניאוף ופריו יהיה ממזר. הדיין הרב דיכובסקי גם מסביר בהרחבה כי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו מחייב אף הוא להגיע לתוצאה זו, שכן זכות האישה לעצמאות הינה בגדר כבוד האדם.
גם במקרה נוסף ראה בית הדין הרבני הגדול חשיבות ביצירת סמכות במקרה דומה (אם כי פרטיו שונים). נשיא בית המשפט העליון, השופט ברק, דחה את העתירה כנגד סמכות בית הדין הרבני, והשתית אותה גם על חוק השיפוט האמור (בסוגיית המזונות), ומבין השיטין ניתן להבין כי מקובלת עליו הנמקת בית הדין הרבני הגדול לעניין הצורך למנוע את עגינות האישה תוך שימוש בעקרונות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו (בג"צ 1796/03 כובאני נ' בית הדין הרבני הגדול ; טרם פורסם).
בדרך זו הלך גם בית הדין הרבני הגדול לאחרונה ביחס ליהודים מצרפת (ראה: תיק 1-53-1239 פלוני נ' אלמונית; פס"ד מיום י"א תמוז תשס"ד (30.6.04); פורסם באתר האינטרנט של בתי הדין הרבניים בישראל -