11. סעיף זה מסמיך בית- משפט להורות על מסירת החפץ התפוס, כאשר הגורם היוזם את ההליך הינו שוטר מוסמך או האזרח הטוען לזכות בחפץ.
12. במקרה שלפנינו, כפי שנראה להלן, היוזמה לנקיטת ההליך הייתה של בעל החפץ, כאשר המדינה הייתה המשיבה בבקשה שהגיש אותו אדם לבית-משפט השלום, והיא זו העוררת, בפני בית-המשפט המחוזי, על החלטת בית-משפט השלום שניתנה לבקשתו של בעל החפצים שנתפסו בחיפוש האמור.
ההליכים בבית-משפט השלום
13. מיכאל אברג'יל (המשיב שבפנינו) פנה, באמצעות בא-כוחו עורך-דין מצא, בהתאם לסעיף 34 לפקודה לבית-משפט השלום בירושלים בבקשה אשר בה עתר להחזיר לו את החפצים שנתפסו במועדון "דיוק", במועדון "פאקמאן" ובחנות 209 (המכונה "דיוק תחתון"). נימוקי הבקשה היו אלה:
(א) החיפוש והתפיסה נערכו ללא צו חיפוש, ככל שהדבר נוגע לחנות 209 ("דיוק תחתון"), שלטענתו טרם נפתחה לקהל.
(ב) החיפושים נעשו ללא עדים.
(ג) התפיסה נעשתה ללא רישום (לגבי השיקים).
(ד) החיפוש במחשב נערך שלא כדין.
(ה) בבקשה יש גם התייחסות מפורטת לסוגיית עצם קיום העבירה, שכן לדברי המבקש אין כלל עבירה של ניהול הימורים באמצעות מחשב ואינטרנט, כאשר פעולת ההימור נעשית בחו"ל, מחוץ לגבולות תחולת המשפט הפלילי הישראלי.
14. סגן הנשיא של בית-משפט השלום, כבוד השופט צור, פסק כדלקמן:
(א) על המדינה להחזיר מייד את המחשב, הצגים וכל ציוד שנתפס ושנלקח מחנות מס' 209 בבניין כלל.
(ב) בשל כך שבוצעו חיפוש ותפיסה בלתי חוקיים בחנות של המועדון הידוע בשם "פאקמאן", יש להחזיר מייד את כל הציוד והמכשירים שנתפסו במועדון זה.
(ג) יש להכין רשימה של כל המסמכים שנתפסו אצל מר דוד אברג'יל, ובכל הנוגע לשיקים יש לתת למבקש צילום מהם, הכולל את גב השיקים. אם יש שיקים של לקוחות שבחקירתם טענו שמסרו שיקים אלה למר אברג'יל בשל מזון או שתייה, יש להחזיר את השיקים הללו למר אברג'יל. במילים אחרות, יישארו בידי המשטרה רק השיקים שניתנו בגין השימוש במכונות והמכשירים שבמועדון.
(ד) המשטרה רשאית להותיר בידיה את כל המכשירים והפריטים שתפסה במועדון "דיוק" למשך 180 יום מיום תפיסתם.
(ה) המשטרה תבחן אפשרות הפרדה בין המשחקים והמכונות לבין התוכנה, וזאת באמצעות מומחה מטעמה, ועל המשטרה להודיע לבית-המשפט בתוך 21 יום מקבלת ההחלטה על מסקנותיה, ואז תינתן על-ידי בית-משפט קמא החלטה משלימה, לאחר קבלת תגובה בכתב של בא-כוח המבקש.
15. המדינה הגישה ערעור על החלטת בית-משפט השלום, על כל מרכיביה.
הטיעון בפניי החל על-פה, אך משנוכחתי לדעת כי טיעוני המערערת רבים ומחייבים שיקול-דעת רחב והתייעצות עם גורמים נוספים במשרד המשפטים, החלטתי כי כל צד יסכם טיעוניו בכתב. לאחר קבלת הסיכומים המפורטים של שני הצדדים, אפשרתי לצדדים להשלים את טיעוניהם על-פה, כולל תשובות לשאלות בית-המשפט ותגובה קצרה של כל צד לסיכומי רעהו.
16. המחלוקות בין בעלי-הדין הינן בסוגיות האלה:
(א) תוקף החיפוש במועדון "דיוק תחתון" (חנות 209).
(ב) נוכחות עדים ועורכי-דין של בעלי המועדון בזמן החיפוש.
(ג) רישום השיקים שנתפסו והחזרתם לבעלי המועדון.
(ד) חיפוש במחשב.
(ה) האם כלל יש עילה לחיפוש ולתפיסה של מכונות מזל ומחשבים, כאשר העבירה של משחקי המזל מבוצעת, לטענת המבקש, בחוץ-לארץ, דרך האינטרנט.
17. לאחר ניתוח פרטני של הנושאים הללו, הן במישור העובדתי והן במישור המשפטי, נעיין בסוגיה החוקתית של תוקף החיפוש על-פי חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו (להלן - חוק היסוד), תוך התייחסות לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ככל שאלה ישימים לעניין פעולות החיפוש ותפיסת החפצים.
18. צו החיפוש במועדון "פאקמאן" (ראה סעיף 4 לעיל) אינו מעורר כל בעיות שהן ביחס למקום החיפוש.
19. אשר לצו החיפוש השני - הוא מתייחס ל"מועדון דיוק", אך בבקשה נכתב במפורש כי הצו מתבקש לגבי שתי חנויות "דיוק" המצויות אחת בסמוך לחברתה, וכבוד השופט פרקש, בצו החיפוש, כלל הערה לפיה: "לציין כי המועדון הנ"ל נמצא בשתי כניסות נפרדות כשאין גישה בין אחד לשני" (ראה סעיף 5 לעיל).
20. בית-משפט קמא (כבוד סגן הנשיא, השופט צור) קבע כי היעדר צו חיפוש נפרד למועדון "דיוק תחתון" (חנות מספר 209) מאיין את החיפוש, ובשל כך פעולות המשטרה, ככל שהן נוגעות לחיפוש במועדון "דיוק תחתון", הינן שלא כדין (סעיף 7 רישה להחלטת בית-משפט קמא).
21. באת-כוח המערערת, עורכת-דין שלומית בן יצחק, עוזרת פרקליט מחוז ירושלים, משיגה על מסקנה זו של בית-משפט קמא, ומדגישה כי די בפירוט תיאור המקום בצו החיפוש, כפי שצוטט לעיל, כדי שניתן יהיה לבצע חיפוש במועדון "דיוק תחתון", היא חנות 209. באת-כוח המערערת אף הציגה בפניי תצלומים של המועדונים השונים מהם עולה כי מועדון "דיוק תחתון" קרוב מאוד ונמצא מול מועדון "פאקאמן", וכי מועדון "דיוק עליון" ומועדון "דיוק תחתון" צמודים זה לזה בשני מפלסים, והם מופרדים ביניהם על-ידי קיר.
כנגדה, עורך-דין שמואל מצא, בא-כוח המשיב, תומך בעמדת בית-משפט קמא כי יש לדקדק בלשון צו החיפוש, וכל עוד לא ניתן צו ספציפי ומפורש המתייחס לחנות 209, אשר לגביה יש חוזה שכירות נפרד, ומכאן שהיא יחידה נפרדת, אין די בצו החיפוש אשר מתייחס למועדון "דיוק", וההערה בתחתית הצו אינה מספיק ברורה כדי שמכוחה יהיה ניתן לבצע צו חיפוש ביחידה נפרדת. לדבריו, היה צורך בהוצאת שני צווים נפרדים לשתי החנויות, ומשלא נעשה כן - החיפוש אינו כדין.
22. אינני רואה את הדברים עין בעין עם כבוד השופט המלומד צור, סגן הנשיא של בית-משפט קמא. אמנם אין חיבור בין שתי החנויות, אך הן נמצאות באותו קומפלקס, ומהתמונות שראיתי ניתן להסיק כי גם בעיני מתבונן מן הצד, שלושת החנויות קשורות זו לזו ומהוות אזור בילוי אחד.
יתרה מזו, מסתבר כי אם היה מתבקש על-ידי המשטרה, היה כבוד השופט פרקש מפריד בין צווי החיפוש או מוציא שני צווי חיפוש נפרדים, האחד למועדון "דיוק" והשני למועדון "דיוק תחתון". מכל מקום, הוא ציין בצו החיפוש כי מדובר בשתי כניסות נפרדות.
באשר לטענת בא-כוח המשיב לפיה חנות 209, "דיוק תחתון", טרם החלה לפעול, ובכך למעשה מודה באת-כוח המדינה בסיכומיה בעל-פה ביום 17.3.2002 (עמ' 8 לפרוטוקול שורה 8: "לא ידעו מראש מה יש בחנות 209"), התרשמתי מהצילומים של שתי החנויות כי הן מיועדות לפעול יחד. כמו כן, מהחפצים שנתפסו אני רואה קשר ישיר בין שלוש החנויות, ואין לי ספק כי כוונת המשיב שלפניי הייתה להפעיל את שלושתן באותה רוח.
לפיכך, ייתכן והעילה לתפיסת החפצים במועדון "דיוק עליון" ובמועדון "פאקמאן" היא כי בחפצים אלה כבר נעברה עבירה, שזאת עילת התפיסה על-פי סעיף 32(א) רישה לפקודה, ואילו העילה לתפיסת החפצים במועדון "דיוק תחתון" (חנות 209) שטרם התחיל לפעול, היא העילה שבסעיף 32(א) מציעתא לאותה פקודה, דהיינו: חפץ שעומדים לעבור בו עבירה. מכל מקום, לתפיסת החפצים בשלושת החנויות יש עיגון משפטי בסעיף 32 לפקודה, על כל חלקיו.
23. המסקנה העולה בשאלה הראשונה היא, אפוא, כי צו החיפוש חל על שלושת האתרים, וממילא בנושא זה לא היה פגם משפטי בחיפוש בשלושת המקומות הללו.
מכל מקום, בעתיד, מן הראוי כי המשטרה תקפיד ותבקש צווי חיפוש נפרדים לכל אתר ואתר, וכי בית-משפט השלום יבדוק בעיון את בקשות המשטרה, ובסיום בדיקתו, אם ישתכנע כי יש מקום ליתן צו חיפוש, יפורט בצו תיאור מדויק של המקום שבו ניתן לבצע את החיפוש על-פי הצו.
24. סעיף 26 לפקודת המעצר והחיפוש קובע כי חיפוש ייערך בנוכחות שני עדים שאינם אנשי משטרה.
25. וזה לשון סעיף 26 לפקודה:
"הנוהל בעריכת חיפוש
חיפוש, בין על פי צו ובין שלא על פי צו, ייערך בפני שני עדים שאינם שוטרים, זולת אם -
(1) לא ניתן בנסיבות הענין ובגלל דחיפותו לערכו כאמור; נסיבות הענין וטעמי דחיפותו יפורטו בפרוטוקול שייערך;
(2) שופט הרשה לערכו שלא בפני עדים;
(3) תופש הבית או המקום שבו נערך החיפוש, או אחד מבני ביתו הנוכחים שם, ביקש לערכו שלא בפני עדים; הבקשה תפורט בפרוטוקול שייערך".
26. הוראות סעיף 26(1) לפקודה וסעיף 26(2) לפקודה אינן חלות במקרה שלפנינו.
הוראות סעיף 26(3) לפקודה ברורות ביותר, והן קובעות כי אין להסתפק בכך שהשוטר שואל את מחזיק המקום האם ברצונו כי יהיו נוכחים עדים במקום; חובה על השוטר להסביר לנוגעים בדבר כי החוק מחייב נוכחות עדים בעת החיפוש, וכי הוויתור על נוכחותם של עדים אפשרית רק על-פי בקשה מפורשת של בעל המקום. ראה ע"פ (נצ') 38/83 בן-קיקי נ' מדינת ישראל (להלן - פרשת בן-קיקי [3]), בעמ' 191 מול אות השוליים א. פסק-דין זה מוזכר כאסמכתה למסקנה זו בספרו של כבוד שופט בית-המשפט העליון בדימוס, י' קדמי על סדר הדין בפלילים (כרך א) [5], בעמ' 447. כמו כן מציינים השופטים בדימוס, מ' שלגי וצ' כהן, בספרם סדר הדין הפלילי [6], בעמ' 64 הערה 40, בהתבסס על פסק-דין בן-קיקי [3], את המסקנה המשפטית הבאה: "לא די לשוטר לשאול את התופש או בן הבית אם רצונו בעדים, אלא עליו להסביר לו כי הוראת החוק מחייבת נוכחות עדים, וכי ניתן לוותר על נוכחותם רק על פי בקשה מפורשת מצדו...".
27. ראוי לציין כי כאשר נחקקה הפקודה המנדטורית בראשית שנות ה-20 במאה הקודמת, נקבע בה כי יש צורך בנוכחות המוכתר של הכפר ושני אנשים נכבדים נוספים בעת החיפוש. ראה סעיף 19 לפקודת הפרוצידורה הפלילית (מאסר וחפושים), שזה לשונו:
"שום שוטר או אדם אחר המורשה עפ"י צו או בלא צו להכנס למקום ולחפש בו אדם או חפץ לא יכנס לשם אלא אם כן נלוו אליו מוכתר של הסביבה הקרובה או שני תושבים נכבדים, פרט למקרים דחופים ביותר".
(הוראה זו מוזכרת בפרשת בן-קיקי [3], כאשר כבוד השופט אסא מוסיף, לאחר שמזכיר את החקיקה המנדטורית הנ"ל, כי הדבר נעשה "על מנת שיהיה במקום אדם נייטרלי ובעל מעמד ציבורי שיפקח על עריכת החיפוש בצורה תקינה" (שם [3]
, בעמ' 190).
רק באחד מתיקוני הפקודה הוחלפה נוכחות המוכתר בכך שיהיו בעת החיפוש עדים חיצוניים, כאשר המחוקק מציין במפורש כי אלה "אינם שוטרים".
מכל מקום, העיקרון בעינו נשאר: יש צורך בנוכחות אדם אובייקטיבי, שאינו קשור למשטרה, וזאת כדי שהאזרח יהיה בטוח שהמשטרה לא "השתילה" את החפצים שנתפסו. ראויים לעניין זה לציטוט דברי כבוד השופט אסא בפרשת בן-קיקי [3] (בעמ' 192, מול אות השוליים א):
"ולא שמונה, ולא שמונים ואף לא ריבוא שוטרים אינם יכולים לבוא במקומם של עדים זרים נייטרלים שהחוק מחייב נוכחותם בעת חיפוש".
28. לעניין מטרת ההוראות הללו בפקודת המעצר והחיפוש, מקובלים עליי דבריו של ד"ר ח' משגב, בעבודת הגמר שהגיש לתואר מוסמך למשפטים, כפי שהובאו במאמרו "הזכות להיכנס לבית כדי לערוך בו חיפוש - זכויות המתגורר בבית מול חובתה של הרשות להילחם לביעור הפשע" [11], בעמ' 253-252:
"חיפוש, בין על-פי צו ובין שלא על-פי צו, יש לערכו בדיוק על-פי ההוראות הכלולות בסעיפים 26, 27, 28 - וחשוב מאוד שיימסר לאזרח, בו במקום, על הוראות אלה.
סעיף 26, עניינו בעריכת החיפוש בפני שני עדים שאינם שוטרים. לקיום הוראה זו יש חשיבות רבה. לא פעם צצה ועולה הטענה, בין שאר טענות, שחפץ מסויים לא היה בדירה עובר לחיפוש וכי הוא הוטמן שם בידי השוטרים, כדי להפליל את המחזיק בדירה. טענה כזו, משהועלתה, קשה, לעתים, לשוטרים להפריך אלא בכוח דיברתם בלבד; אבל משנוכחים אחרים בדירה, לבד מהשוטרים והמחזיק בדירה, הדברים פשוטים יותר. העדים, ובלבד שיאפשרו להם נוכחות בכל שלב של החיפוש, עשויים להוות מעין נציגי ציבור בזעיר אנפין; שליחיו של ציבור האזרחים, שמעונין מאד בכך, שכאשר מופרת זכות כה יסודית של האזרח, הדברים ייעשו בסדר וכשורה, בדיוק לפי האמור בצו החיפוש. כמובן, שכאשר הצו הוא כוללני, כפי שזה קורה ברוב רובם של המקרים, כל מה שיכולים 'נציגי הציבור' הללו לעשות הוא להשגיח, שכל מה שנתפס בדירה אכן יירשם ברשימה, כנדרש בסעיף 27, וכי לא 'יתגלו' בדירה דברים, שלא היו בה עובר לחיפוש.
סעיף 26 מונה שלושה מצבים שבהם מותר לערוך את החיפוש ללא נוכחות שני העדים. שניים מהם ברורים לחלוטין: כאשר לא ניתן, בנסיבות הענין, ובגלל דחיפותו, לערכו כאמור; וכאשר תופס הבית, או המקום שבו נערך החיפוש, ביקש לערכו שלא בפני עדים. מאידך אין להבין את השלישי: כאשר שופט הירשה לערכו שלא בפני עדים.
חשוב מאוד שזכות זאת של האזרח, ששני אזרחים נוספים יהיו נוכחים בביתו בעת החיפוש, תישמר וכי יוקפד על קיומה. סעיף 27 לפקודה גם קובע תפקיד אופרטיבי לשני העדים הללו: חתימה על רשימת החפצים שנתפסו אגב החיפוש. רשימה זו חייב לערוך מי שביצע את החיפוש, והוא חייב לפרט בה גם את המקומות שבהם נמצאו החפצים. סירובם האפשרי של העדים לחתום, צריך להירשם בפרוטוקול החיפוש או ברשימה עצמה וצריך יהיה, בבוא העת, לעורר את תשומת ליבו של בית-המשפט, שבפניו יבקשו להגיש את החפצים שנתפסו. הסיבה לאי רצונם של העדים לחתום תהיה חשובה מאוד לגבי מהימנות החיפוש ושאר נסיבות הענין.
על נוכחותו של תופס הבית, או אדם מטעמו, בעת החיפוש ועל זכותו לקבל רשימה של החפצים שנתפסו, כשזו חתומה בידי העדים, מדובר בסעיף 28. גם אלה דרישות שאין להתייחס אליהן כאל דרישות טכניות גרידא. חשוב שהאזרח יצפה בכל מהלך החיפוש ויהיה עד לכך, שהחפצים שנתפסו אכן נתפסו וכן מה הם המקומות ששם הם נתפסו. למקום תפיסתו של חפץ יכולה להיות חשיבות בעת המשפט, לענין הוכחת הכוונה הפלילית (ה-mens rea) להחזיק בחפץ".
דברים אלה, שנכתבו לפני חקיקת חוק היסוד, משקפים את המצב המשפטי, כפי שהיה אז, ואני מאמץ אותם. קל וחומר, נכונים הדברים כיום, לאחר חקיקת סעיף 7 של חוק היסוד אשר "העלה" את הזכות להקפדה על דיני החיפוש לזכות חוקתית, נושא שבו נדון להלן.
29. כיצד מיושמת זכותו של האזרח לנוכחות עדים שאינם שוטרים בשעת החיפוש, ומתי חל החריג שבסעיף 26(3) לפקודה לפיו אין צורך בנוכחות אותם עדים אם תופס הבית ביקש לערוך את החיפוש שלא בפני העדים? תשובה לכך מצינו בדברי כבוד השופט אסא בפרשת בן-קיקי [3], בעמ' 191, בין אותיות השוליים א-ג:
"...לא די בכך שהשוטר ישאל את האדם אם רצונו בעדים, אלא עליו להסביר לו כי הוראת החוק מחייבת נוכחות עדים בעת החיפוש, וכי ניתן לוותר על עדים רק על פי בקשה מפורשת של בעל המקום.
על עורכי החיפוש, השוטרים, למלא את חובתם על פי החוק ולדאוג בראש וראשונה לנוכחותם של עדים, וזכותו הבלעדית של האדם שאצלו נערך החיפוש היא לבקש כי העדים לא יהיו נוכחים. זוהי זכות בלעדית השמורה לאדם זה ולו בלבד, וזאת אחרי שהוסבר לו על ידי השוטרים כי מבחינתם - חובה חקוקה עליהם לבצע את החיפוש בנוכחות עדים.
אין זה עולה בקנה אחד עם דרישת החוק לנהוג כפי שטוען שנהג העד נתנאל, היינו לשאול את הנאשם אם הוא מעונין בעדים, מבלי להסביר לו קודם לכן כי החוק מחייב נוכחות עדים" (ההדגשות שלי - מ' ד').
בהיעדר פסק-דין של בית-המשפט העליון בשאלה זו, משקף פסק-דין מחוזי זה את המצב המשפטי בישראל, והוא מצוטט כאסמכתה מחייבת בשני הספרים החשובים העוסקים בסדר דין פלילי, כפי שהובאו לעיל בסעיף 26.